Misschien is het handig om eerst even een paar stappen terug te gaan. Aangezien je het hebt over meerdere stages vermoed ik dat je een mbo- of hbo-opleiding doet, klopt dat? In dat geval zou ik het vooral pragmatisch insteken. Ik heb zelf een WO-achtergrond en merk dat ik enorm veel profijt heb van de meer theoretische basis die je daar krijgt. Daarmee kun je jezelf namelijk vrij snel nieuwe 'praktische vaardigheden' aanleren zoals nieuwe programmeertalen. Er is namelijk niet zo gek veel veranderd aan programmeren op een fundamenteel niveau.
Dan de pragmatische insteek.

'Back ends' zijn er in vele smaken, van een simpel MVC frameworkje met wat CRUD operaties tot aan enorme mainframes.
Je hebt een veelheid aan keuze uit talen. In enterprise omgevingen zijn bijvoorbeeld Java en C# gangbaar, daarbuiten zie je veel PHP en ook Python nog wel. C en C++ uiteraard ook wel, maar daar word ik persoonlijk niet heel gelukkig van al zijn er genoeg toepassingen waar de mate van controle die dat soort talen je geven wenselijk is.
Daarnaast is er ook nog een heel groot aanbod aan niche talen van Erlangs tot Go tot Scala om er eens wat te noemen.
Mijn eerste advies zou dus zijn kies een taal die je (goed) wilt leren.
Vervolgens heb je binnen zo'n taal vaak weer een aantal keuzes voor verschillende frameworks waarin je je verder kunt verdiepen. In Java is er bijvoorbeeld een redelijke tweedeling tussen Java EE en Spring. PHP kent heel wat meer verscheidenheid. Binnen Python is Django volgens mij redelijk dominant, hoewel ik de taal zelf binnen projecten vooral meemaak vanuit de data science kant met libraries als numpy en scipy.
Nadat je een taal hebt gekozen, kun je aan de slag gaan met een bepaald framework.
Vervolgens heb je nog vele andere zaken waar je mee te maken krijgt. In de meeste applicaties wil je iets van 'persistent state' bijhouden. Vroeger kwam je dan bijna standaard uit bij 'kies maar een smaakje SQL database'. Tegenwoordig heb je heel wat meer opties. SQL databases bestaan nog steeds, maar daarnaast zijn er vele alternatieve varianten als document databases, graph databases, key value stores, wide column stores en ga zo maar door. Die hebben ook allemaal vaak weer hun eigen querytalen om zaken op te vragen of bewerkingen op data uit te voeren. Ook daar zul je op termijn wel het nodige van willen en moeten weten.
Communicatie tussen (onderdelen) van systemen is ook altijd iets dat wel speelt. Dat kan synchroon via SOAP / REST web services of asynchroon via allerhande message brokers van activeMQ tot Kafka tot alle opties die AWS en Azure je bieden.
Om een lang verhaal kort te maken, kies een taal, ga eens aan de slag met een framework, kijk wat voor database je interessant lijkt en bouw gewoon eens wat.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra