1ste boot, led CPU licht op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-08 19:29
Dag tweakers,

Deze namiddag een nieuwe pc samengesteld. Gisteren de componenten geleverd gekregen.

Vervolgens het systeem gestest, de pc gaat aan, maar geen beeld. Op het moederbord brandt de led CPU. Ook de 2de case fan gaat niet aan terwijl hij in correcte fiche geplugd is.

Inmiddels de volgende stappen ondernomen:
1) Alle kabels gecheckt en verschillende malen uitgetrokken en opnieuw ingeplugd.

2) CPU uit de socket gehaald (zat er correct in) en opnieuw bevestigd. Alles ziet er oké uit verder - geen pinnetjes die scheef staan of zo.

3) Alle andere componenten losgemaakt.

Nog steeds geen oplossing.

Na wat googlen, vermoed ik dat de kans groot is dat mijn mobo niet werkt. Feit is dat CPU led onmiddellijk aangaat én dat die ene fan niet draait terwijl hij op mobo is aangesloten.

Lijkt dit aanneembaar? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke componenten gebruik je, en zit er een processor in met videoweergave iGPU ?
Nieuwe componenten of 2e hands

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
Grotendeels nieuwe componenten. Enkel GPU en HDD's/SSD' komen uit vorige pc.
Bij het opstarten sluit ik de pc aan op de iGPU via de DVI poort op het moederbord.

Nieuw:
CPU: I7 8700K
Mobo: MSI Z370-A PRO
PSU: Seasonic Focus Plus Gold 650W
RAM: 16 gb DDR4 Crucial Ballistix
Noctua D15

Overige:
GPU: MSI GTX 970
Samsung 850 EVO
2 gewone HDD's

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 335,-€ 335,-
1MSI Z370-A PRO€ 104,68€ 104,68
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,01€ 97,01
1Noctua NH-D15€ 84,91€ 84,91
2Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4D26BFSBK€ 82,50€ 165,-
1Seasonic Focus Plus 650 Gold€ 90,-€ 90,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 997,60

[ Voor 82% gewijzigd door Matey op 17-03-2018 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
4+4 pins cpu voeding aangesloten?

Geheugenmodules goed in de juiste sloten gedrukt?

DVI op het moederbord aangesloten terwijl je er een GTX 970 in hebt zitten gaat niet werken mits je het anders instelt in het bios. Sluit de kabel aan op de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
Uszka schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:29:
4+4 pins cpu voeding aangesloten?

Geheugenmodules goed in de juiste sloten gedrukt?

DVI op het moederbord aangesloten terwijl je er een GTX 970 in hebt zitten gaat niet werken mits je het anders instelt in het bios. Sluit de kabel aan op de videokaart.
Bedankt voor de feedback en hulp.

4+4 pins is volledig aangesloten aan voeding en moederbord.

Geheugenmodules zitten in slot 2 en 4 - zoals handleiding mobo vermeldt.

DVI op GTX 970 aangesloten.

Helaas geen oplossing - led CPU licht onmiddellijk op mobo op bij opstart pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:26

rdejongjr

Gnome

Heb je een paar goede foto's van hoe alles in elkaar steekt, inc losse cpu en socket?
Misschien zien we nog wat geks.

Backplate niet verkeerd om zitten waardoor er teveel en oneven kracht op de cpu staat? (dunne pcb van de cpu trekt snel krom).
Test het desnoods enkele tellen zonder koeler gemonteerd (duim op de cpu, als het te heet wordt voor je duim, pc uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
Koeler losgekoppeld en aantal foto's genomen.
Als ik pc aanzet zonder koeler, lijkt cpu niet warm te komen. Veel langer durf ik hem niet laten draaien om schade te voorkomen.

Die fan, achteraan de case, is aangesloten aan Sys Fan 4, maar draait ook niet . Toevallig of niet, bevindt sys fan 4 zich niet zo ver van de CPU op het moederbord.

https://farmatey.imgur.com/all/?third_party=1

Eerste keer dat ik foto's toevoeg, dus excuses als het niet is, zoals het moet. ;-)

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Matey schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:45:
[
Geheugenmodules zitten in slot 2 en 4 - zoals handleiding mobo vermeldt.
Wel goed erin gedrukt? Vooral aan de onderkant bovenkant bij dit bord komt het nogal eens voor dat de modules net niet volledig in het slot zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 18-03-2018 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trieling
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-12-2023
Haal even de stroom volledig van de voeding.

Doe even een cmos reset.

Controleer de 24 pin en de cpu power connector goed.
Juiste kabel? Op de juiste plek in je voeding?

Controleer je ram modules. Zorg dat ze boven en onder goed geklikt zijn en dat de slotjes terug ‘snappen’

Je kunt ook eventueel proberen om zonder GPU te booten mocht dit niks opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
Update:

Nog eens de ram goed aangedrukt, CMOS gerest door batterij uit mobo te halen en na 5-tal minuten opnieuw te plaatsen.

24 pin en cpu power nogmaals goed aangedrukt/opnieuw geplaatst. Ook zonder GPU onmiddellijk melding op mobo dat CPU niet werkt.

CPU wordt ook niet warm wanneer pc aan staat en die ene fan draait ook niet. Best mobo en cpu retourneren naar Megekko? Aangezien ik niet weet of het aan de CPU of Mobo ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trieling
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-12-2023
Heb je gekeken of je wel de cpu power kabel in de goede socket in je voeding hebt gestoken?

Niet toevallig toch een pin verbogen?

Ook niet toevallig vergeten de risers te plaatsen in de kast?

Voordat je spullen gaat terugsturen, probeer je mobo is uit de kast te halen en leg deze los op de doos en sluit alles aan.

Mocht je dan nog geen succes hebben kun je inderdaad even contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
Even een update.

Ik heb eerst alles geprobeerd zoals hier beschreven. Led CPU bleef uiteindelijk oplichten.

Daarna heb ik mijn oude mobo en cpu (i5 2500k) aangesloten op de nieuwe voeding, case enz. Dit werkte wel, dus kon ik zo de voeding, kabels enz. al uitsluiten. Daarna nog eens geprobeerd met nieuw mobo en cpu, maar opnieuw CPU led.

Conclusie: heb contact opgenomen met Megekko en het mobo en cpu teruggestuurd. Nu dus wachten tot ik iets hoor en terug krijg. ;)

Edit 25/03: Mag afgesloten worden. Had te maken met een aantal pinnen in de socket van het moederbord. Viel niet onder garantie en dan maar nieuw moederbord gekocht ipv 65 euro te betalen voor reparatie. Nu draait de pc als een zonnetje. Bedankt voor de hulp hier! _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door Matey op 25-03-2018 18:26 ]

Pagina: 1