Toon posts:

Dode hard disk (diode, pcb of firmware overzetten advies?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier maar absoluut niet met techniek, reparatie datarecovery of computers.
Nu ging deze week me hdd kapot en rook ik een brandgeur "hij gaat niet aan, spint niet op of wordt niet herkend.

Kort:
Kan ik zonder de bioschip over te zetten (zonder solderen)
de juiste firmwire op de pcb zetten (vind solderen eng)

PCB board swap Toshiba voor andere die het nodig hebben straks:
https://www.youtube.com/watch?v=E9FT3zPQnFc

SITUATIE NU :D
- hij gaat aan maar nog geen bios/firmwire overgezet (meteen uitgezet na testen en wacht op jullie adviezen)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yisgr2lr142.jpg

WAT HEB IK GEDAAN:

STAP 1
Met usb 3.0 verbonden, geen reactie, ook sata niet. (geen stroom op pcb)

- Op advies van Guru met harddisk reparatie.
PCB board overgezet van de werkende met een conector van sata naar usb 3.0, aangesloten op een usb 2.0 "up and running" :*) .

maar....
- Gaat na 10 seconden zonder echt teverbinden via de usb conector uit en probeert dan weer connectie
te maken (deze verschijnt steeds bij apparaten bij printers en apparaten.
- O+ hij spint (probeert connectie te krijgen)

WAT NOG NIET GEDAAN:
bios/firmwire heb ik nog niet overgezet, omdat ik eerst de bij de kapotte PCB board de zekeringen wil testen liefst repareer ik deze dan heb ik 2hd's nog steeds 1 om meteen te backuppen.

MIJN VRAGEN:
(natuurlijk wat moet ik vooral niet doen (wil het graag leren))

1) kan ik op de nu werkende pcb board door een programma b.v. Ultimatedboot CD de firmwire/bios laten repareren. waardoor de HD het al doet en ik kan backuppen? of moet ik echt of de kapotte pcb board repareren of bij de oude de bios overzetten?

2) of zeggen jullie sluit hem eens aan op esata en kijk wat er gebeurt en dan niet via windows neem ik aan?

EN hoe kan ik de kapotte pcb bord die er officieel opzat de zekering doormeten en waar zitten die?
Op google kon ik het niet duidelijk vinden.
- Heb nog nooit zekeringen doorgemeten en wil het graag leren. :)

als ik weet wat er kapot is kan ik naar een soldeer reparateur om te vragen of die het voor mij het kan repareren.

En anders de bioschip ovezetten naar de werkende PCB bord.
Liefst laat ik de zekering maken, dan kan ik het meteen backuppen naar de andere hd :D
En heb ik 2 werkende externe hardeschijven.

INFORMATIE over HD's:
Komt uit een externe TOSHIBA 500 GB_DRIVE – CANVIO gekocht bij Mediamarkt
Heb 2 dezelfde harddisk (1 donor en nu nog 1 met kapotte PCB bord)
(bios of firmware komen misschien niet overeen)
- Disk drive nummer MQ01ABF050
- BOARD g003235B

WERKENDE PCB bord (deze zit nu op de hd)
[imgl]https://www.mupload.nl/img/1z89bznxnj3.jpg[/img]
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/obkv9apxh8.jpg

KAPOTTE HD PCB bord (ben ik nu aan het uploaden)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hstoklz1c7.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hoeq75cp.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/eacv287xf4.jpg

OVERIGE FOTOS GEVONDEN:
[img]https://www.mupload.nl/img/x7hl852sv.png[/img
staat nog steeds niet precies wat ik moet doormeten.

ALVAST
Super bedankt mede techneuten :D

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2018 19:56 . Reden: nog beter ]

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
De eerste vraag die je jezelf moet stellen: hoe belangrijk is data en heb je een backup?

1. Heb je een recente backup, ga daar voor.
2. Heb je geen backup, maar is de data wel erg kostbaar voor je, doe dan niets zelf, maar schakel een professionele data recovery service in. Dit is duur, maar als de data je veel waard is, is het veruit de beste optie.

Is de data je niet zoveel waard, en mocht je toch zelf aan de slag willen, een bord transplanteren kan inderdaad. Er zijn hier ook wel mensen die dat succesvol gedaan hebben, en die je wellicht wat tips kunnen geven.

Een brandlucht duidt er op dat waarschijnlijk er iets is doorgebrand op het bord van de HDD. Inspecteer het bord even goed of je schade kunt zien.

Verder: geef meer informatie. Wat voor HDD, welk merk/type, evt. fotos van het bord zodat mensen kunnen meekijken. Wat deed je toen je de brandlucht rook? En een 404 error heeft niets met HDDs te maken, dus die opmerking begrijp ik niet.

[ Voor 48% gewijzigd door Cpt.Morgan op 17-03-2018 19:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
U Rule :D
- heb net een nieuwe topic gemaakt.... oef... wat moet ik nu doen? Advies/tips na overzetten PCB bord (wil het graag leren)
-kon ook geen fotos toevoegen via jullie fotoboek :( moest via een ingewikkelde omweg heb er urls maar van gemaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2018 16:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand misschien wel al adviezen?

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Adviezen waarover? Je schrijft boven toch dat de HDD weer werkt ("de hd draait nu op een ander pcb bord", ''Groentjuh heeft hem al gereparreerd")?

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Morgan op 19-03-2018 20:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Cpt.Morgan schreef op maandag 19 maart 2018 @ 20:28:
Adviezen waarover? Je schrijft boven toch dat de HDD weer werkt ("de hd draait nu op een ander pcb bord", ''Groentjuh heeft hem al gereparreerd")?
Ga het even nalezen :D waarschijnlijk mijn fout.

Hij draait, maar..... der zit nog niet de juiste bioschip op dus stopt er steeds mee.
- nu hoopte ik te weten waar ik de juiste bios van de harde schijf kon downloaden en met welk programma ik dat het beste er op kan zetten.

Verwijderd

Topicstarter
@br00ky @Cpt.Morgan @Groentjuh hoe kan ik jullie reacties verwijderen om dit forum schoon te houden?
Tenslotte heeft niemand er wat aan als ze lezen dat de opmaak niet goed was hahaha.

En wil ze tijd en verwarring besparen.
(heb de laatste update en stappen in de nieuwste wijzigingen bovenaan gezet, zodat als er ooit iemand anders dit probleem heeft in 1x ze info heeft ;) blijven toch mee denken met onze medemens

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:00

br00ky

Moderator Harde Waren
offtopic:
Dat kan je niet. Ik wel. Bij deze.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:39
Met een hete lucht station en een beetje flux eventueel is de bios chipje zo gewisseld. Maar dan moet je dat spul wel hebben uiteraard. Of je moet al spul hebben om de bios chip uit te lezen en dan weer op de andere pcb schrijven.

Verwijderd

Topicstarter
popie schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:40:
Met een hete lucht station en een beetje flux eventueel is de bios chipje zo gewisseld. Maar dan moet je dat spul wel hebben uiteraard. Of je moet al spul hebben om de bios chip uit te lezen en dan weer op de andere pcb schrijven.
precies je snapt hem, hebben jullie daar ervaring mee of misschien websites waar ik zou kunnen kijken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles naar de kringloop gebracht toen ik mijn huis moest verkopen :( we staan op het punt misschien te emigreren (wegens chronische rugklachten) dus zou alles eerst moeten kopen.

Hoop evengoed nog op wat reacties met kennis, ervaring en informatie op mijn vragen. Vind het enorm leuk om zo en zo te weten.

Misschien hebben jullie goede websites gevonden?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:53

MsG

Forumzwerver

Ik zou niet voor het eerst zelf gaan prutsen met die BIOS-chip. Ik kan prima normale dingen solderen maar heb het met die chip ook even uitbesteed aan iemand die dat soort dingen nog weer beter kan solderen. Overigens had het bij mij inderdaad succes en kon ik daarna weer prima bij de data.

Je kan een diensten-advertentie starten op Vraag en Aanbod van Tweakers.

@sebastius heeft hier vaak ook wel wat zinnigs over te zeggen :-P

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

firmware chip (het is geen bios) vervangen slaat niet echt ergens op. Ik snap niet dat je langs die kant begint. Dikke kans dat er gewoon een diode of zekering geklapt is.

Random een ander pcb er op zetten met een andere revisie/software/settings etc is redelijk gevaarlijk voor je disk. Ik snap echt niet waarom je dit doet.

[ Voor 32% gewijzigd door sebastius op 23-03-2018 20:58 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:53

MsG

Forumzwerver

Ik had toch echt een hardeschijf voorzien van een nieuwe zelfde PCB die zonder het swappen van deze firmware chip niet werkte en daarna wèl, lees dat ook veelvuldig op internet.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:29

Harrie

NederVlaming

MsG schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 10:14:
Ik had toch echt een hardeschijf voorzien van een nieuwe zelfde PCB die zonder het swappen van deze firmware chip niet werkte en daarna wèl, lees dat ook veelvuldig op internet.
Dat kan inderdaad. Maar een diode of zekering vervangen is wel wat eenvoudiger. Dat lijkt mij dan eerst te bekijken; moet je natuurlijk wel het defect kunnen localiseren/meten.
Pagina: 1