Toon posts:

maakt een harddiskcooler de schijf ook stiller?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zit heir nu ff naast mijn pc te luisteren en hoor alleen geluid van de schijven af komen?
die harddiskcoolers van coolmaster bijvoorbeeld waar je de schifj erin bouwt hebben deze een geluidsdempende werking of word het er juist meer door?
wie heef hier ervaring mee?

Verwijderd

Die dingen zorgen meestal juist voor meer lawaai omdat er zo'n brakke fan inzit...
Aan de andere kant hoor je bij de modellen waar je schijf helemaal in een behuizing komt wel minder geratel van de koppen.

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 21:30

_mARCO_

Hier staat niks

Die Coolermaster 4002 hd-koeler zit helemaal 'om' de schijf heen, maar daar zit zo'n rumoerige fan in dat hij die hele harddisk wel overstemt.

Ik heb eens een systeem gebouwd met 2 harddisks in RAID en beide hd's zo'n Coolermaster. Die hd-koelers maakten nog meer kabaal als alle overige fans (voeding, cpu, chipset, 2x casefan) samen. Niet echt leuk dus.

Zelf heb ik zo'n Entry Level Server kast van TweakShop. Dat ding is echt ideaal, die heeft namelijk een casefan vóór het 3,5" rekje waar de hd's in hangen. Daardoor worden de harddisks dus gekoeld door een (stille) 80mm fan.

Er zijn trouwens ook programma's in omloop waarmee je de aansturing van de harddisk kunt aanpassen dat-ie minder herrie maakt. Maxtor heeft zeker zo'n Accoustic Management programma, hoe het met andere fabrikanten zit weet ik niet........

sigloos

Verwijderd

Topicstarter
het gaat mij niet zozeer om de koeling van de schijven maar ik hoor ze echt draaien en dan bedoel ik niet het geratel van de koppen, heb maxtor schijf daar hoor ik e koppen nieteens van alleen het toerental zeg maar hoo rik dus het draaien ervan.

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 17:57 schreef steve-a17 het volgende:
het gaat mij niet zozeer om de koeling van de schijven maar ik hoor ze echt draaien en dan bedoel ik niet het geratel van de koppen, heb maxtor schijf daar hoor ik e koppen nieteens van alleen het toerental zeg maar hoo rik dus het draaien ervan.
Tsja, je zou de Silent Drive kunnen proberen. Maar ik denk dat je dus een oude 7200 toeren hd hebt en omdat die nogal wat warmte produceren is het niet zo slim om die in zo'n kastje in te bouwen. Volgens de makers kan de Silent Drive zo'n 5 watt aan warmte afvoeren, en zelfs moderne 7200 RPM drives (die je idle echt niet meer hoort) komen daar al bovenuit (7-8 watt)...