Pc versnellen door videokaart te plaatsen ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 16:16
Ik heb vorig jaar een nieuwe pc gekocht voor vooral internet en office toepassingen.
Toch merk ik dat bij veel gebruik van bv Chrome waarbij vele tabbladen openstaan de pc het soms wat moeilijk krijgt.
Nu zie ik dat je tweedehands vaak voor een prijsje nog goede videokaarten kan kopen.
Nu was mijn vraag of dit veel verschil gaat maken voor het werken met de pc of maakt dit weinig uit ?
Besturingssysteem
Windows 10 Pro 64-bit
Processor Intel Core i5-7500 CPU @ 3.40GHz
RAM 8,00GB
Moederbord Gigabyte Technology Co., Ltd. B250M-DS3H-CF (U3E1) 34 °C
Grafisch PLE2483H (1920x1080@60Hz) Intel HD Graphics 630 (Gigabyte)
Opslag 111GB Samsung SSD 840 EVO 120GB (SSD) 36 °C
232GB Western Digital WDC WD2500AAKX-001CA0 (SATA) 32 °C
1863GB TOSHIBA DT01ACA200 (SATA) 32 °C

Extra bv :
Vb : MSI GeForce GTX 760 2GB
Sapphire Vapor-X Radeon HD 5870
club 3d radeon hd 5970 2gb ddr5 cgax-59748dp
Asus GTX 660 TI-DC2T-2GD5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zie geen budget en geen uitleg welk type RAM je nu hebt maar ik denk dat je veel efficienter werkt als je naar 2x 8GB RAM zou gaan, dan in je BIOS even de settings voor de IGP aanpast en dan merk je sowieso een verschil in de hoeveelheid RAM wat voor Windows beschikbaar is maar je grafische kaartje zal ook een tiental procent sneller kunnen reageren.

Alternatief is ook eens om Chrome goed na te kijken; zet je hardware-acceleration binnen Chrome eens uit bijvoorbeeld om te testen.

Maar zoals altijd; "meten = weten" en ik zie nog even geen inzicht in "waarom" de PC het soms moeilijker heeft; daardoor is een gedegen advies niet echt te geven.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:33
Welk merk en type voeding heb je? De videokaarten die je noemt hebben allen minimaal 2x6 pins PEG nodig.

Kaarten zijn trouwens ook veel te zwaar voor het gebruik wat je noemt. Je kunt dan beter een nieuwe GT1030 nemen als het daaraan zou liggen. Kost weinig meer dan een gebruikte 660Ti/760 en is stukken zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:38
Over hoeveel tabbladen heb je het? Want je computer is meer dan snel zat om een beetje te browsen. Tenzij je het echt vele tientallen tabbladen hebt misschien, dan kan het geheugen misschien wat weinig worden.

Kijk eens naar het processor- en geheugengebruik. Een videokaart zal weinig tot niks gaan helpen voor zaken als browsen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als ik het goed zie heb je geen SSD in je PC zitten.
Klopt dat?

Zo ja: Investeer daarin, niet in een snellere videokaart.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
unezra schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:32:
Als ik het goed zie heb je geen SSD in je PC zitten.
Klopt dat?

Zo ja: Investeer daarin, niet in een snellere videokaart.
Niet goed gezien:
Opslag 111GB Samsung SSD 840 EVO 120GB (SSD) 36 °C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hahn schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:32:
[...]

Niet goed gezien:

[...]
Oh, verdomd. Je hebt gelijk. :(
Inderdaad overheen gelezen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Hardware-acceleration binnen Chrome heb ik net uitgezet.
Vaak een achttal tabbladen open in Chrome.
Kingston HyperX Savage Black 8GB DDR4-2666
Voeding HKC V-power 650W
Ik dacht aan maar iets goedskoop van een €70 maar als het geen zin heeft dan niet natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/t62scl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:58

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

karine1 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:09:
Hardware-acceleration binnen Chrome heb ik net uitgezet.
Vaak een achttal tabbladen open in Chrome.
Kingston HyperX Savage Black 8GB DDR4-2666
Voeding HKC V-power 650W
Ik dacht aan maar iets goedskoop van een €70 maar als het geen zin heeft dan niet natuurlijk.
[afbeelding]
Staat windows geïnstalleerd op de SSD of één van de HDD's?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Op de ssd en er is geen wisselbestand.

[ Voor 58% gewijzigd door karine1 op 17-03-2018 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:12

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

LTT heeft een tijd geleden nog een test online gezet met hoeveel geheugen nu werkelijk handig is.
YouTube: Is 8GB of RAM Enough In 2018? en daar komt uit dat 8GB meestal meer dan genoeg is.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Ik zie ook een nieuwe voeding aankomen. Een HKC is al defect als je 'm koopt want kan het vermogen niet leveren en levert stroom buiten de ATX specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

karine1 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:14:
Bij wat voor sites/activiteiten wordt de pc traag? Video's kijken?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:01
Ik zou het eerder in de software of verbinding zoeken, de hardware is meer dan voldoende.

Voeding is inderdaad slechte kwaliteit, maar de benodigde sub 100 watt kan ie wel een paar jaar leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:55
Chrome is ook een ram vreter. Ik had recentelijk een stuk of 20 tabs open. Websites als tweakers, vimeo, YouTube, Facebook...

24GB ram gebruikte Chrome op het hoogtepunt, van de 64 gb in mijn workstation.

Ik begrijp dat dat relatief uitzonderlijk is. Maar 16gb zou zeker niet misstaan.

Gpu upgrade zal minder toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
mitsumark schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 23:21:
Voeding is inderdaad slechte kwaliteit, maar de benodigde sub 100 watt kan ie wel een paar jaar leveren.
Al is het maar 100w, de ripple zal enorm hoog zijn dus veel stress op de onderdelen wat de levensduur van het hele systeem verkort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
Waarom is er geen wisselbestand?
Inverted_World schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 23:56:
Chrome is ook een ram vreter. Ik had recentelijk een stuk of 20 tabs open. Websites als tweakers, vimeo, YouTube, Facebook...

24GB ram gebruikte Chrome op het hoogtepunt, van de 64 gb in mijn workstation.
Je hebt geheugen om het te gebruiken, toch? Hoe meer geheugen je hebt, hoe meer Windows het zal gebruiken. En 'Chrome gebruikte op het hoogtepunt 24GB' zegt weinig, want misschien had je wel 300 tabs open allemaal hele zware tabs open ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Maakt niet uit welke site's maar zoals eerder geschreven is Chrome een echte ram vreter.
Wisselbestand wordt toch beheerd door het systeem zie ik net, alleen vreemd dat de trage back-up schijf hiervoor wordt gekozen.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/30trpso.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:01
Uszka schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 23:59:
[...]

Al is het maar 100w, de ripple zal enorm hoog zijn dus veel stress op de onderdelen wat de levensduur van het hele systeem verkort.
Heb je daar bewijs voor?

Bij een lage belasting is de ripple ook lager.
Voorbeeld (van een andere voeding): http://www.tomshardware.c...w-psu,review-34139-9.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Hahn schreef op zondag 18 maart 2018 @ 00:12:
[...]

Waarom is er geen wisselbestand?
[...]

Je hebt geheugen om het te gebruiken, toch? Hoe meer geheugen je hebt, hoe meer Windows het zal gebruiken. En 'Chrome gebruikte op het hoogtepunt 24GB' zegt weinig, want misschien had je wel 300 tabs open allemaal hele zware tabs open ;)
Het zegt wel veel. TS overweegt een GPU, terwijl Ram voor simpele dingen als browsen, windows zelf, etc duidelijk dus een betere investering is. Tevens opende ik ook al veel tabs in de tijd dat 512MB ram nog een ontzettende luxe was.

Ik vind 24GB ram verbruik met relatief normaal gebruik absurd. Ter vergelijking, ik browse ook in chrome op mijn android toestel, op exact dezelfde website. Ik sluit vrijwel nooit tabs, soms loopt dit op tot 50+ tabs voordat ik me besef dat die tabs niet automatisch afsluiten, bij het afsluiten van de app zelf. Dat blijft echter wel soepel lopen met een simpele 4GB ram.

Ja ik weet dat ik een mobiele browser vergelijk met een desktop browser. Echter laad ik exact dezelfde content. Dit zelfde probleem komt niet met Edge voor bijvoorbeeld.

De reden dat ik chrome blijf gebruiken is omdat ik ram geheugen zat heb, en het verder wel een prettige browser vind. TS heeft aanzienlijk minder ram, mijn inziens is dat dus de beste investering.

[ Voor 21% gewijzigd door Inverted_World op 19-03-2018 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:19

Compizfox

Bait for wenchmarks

Begin eens met die aanzetten.

https://chrisdown.name/2018/01/02/in-defence-of-swap.html

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mensen alstublieft... 8gb is zát dat is het probleem helemaal niet. Je hebt daar ook helemaal geen wisselbestand voor nodig. Bij normaal gebruik heb je voor een beetje internetten zelfs aan 4gb al genoeg en zelfs 2gb als je op Windows 7 zit.

De enige relevante vraag is wat TS op internet uitspookt dat hij Chrome 24gb gaat vullen. Dus nogmaals de vraag: op wat voor sites zit je bij dat absurde gebruik?

Daarnaast zou ik eens kijken naar Chrome extensies die je geïnstalleerd hebt. Staat daar misschien iets raars tussen?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
DeNachtwacht schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:09:
Mensen alstublieft... 8gb is zát dat is het probleem helemaal niet. Je hebt daar ook helemaal geen wisselbestand voor nodig. Bij normaal gebruik heb je voor een beetje internetten zelfs aan 4gb al genoeg en zelfs 2gb als je op Windows 7 zit.

De enige relevante vraag is wat TS op internet uitspookt dat hij Chrome 24gb gaat vullen. Dus nogmaals de vraag: op wat voor sites zit je bij dat absurde gebruik?

Daarnaast zou ik eens kijken naar Chrome extensies die je geïnstalleerd hebt. Staat daar misschien iets raars tussen?
Dat was TS niet, dat was ik. 8gb ram kan prima zijn. Maar TS zijn probleem zal eerder aan de hoeveelheid ram liggen dan aan een dedicated GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Probleem intussen opgelost.
Heb windows het wisselbestand laten beheren en nu is het geheugengebruik rond de 2 a 3 GB.
Het wisselbestand staat wel op de ssd schijf waar windows op staat.
Is het beter om het wisselbestand op een andere harde schijf(geen ssd) te zetten om slijtage op de ssd te voorkomen of maakt dat niet uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja dat is een goed idee.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1