Vraag

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:19
Goedendag Tweakers,

Mijn huidige telefoon heeft zijn laatste dag bijna weer behaald na nog geen 20 maanden. Dit was ook het geval met mijn vorig telefoons. Ik vind het een beetje zonde om elke twee jaar een nieuwe telefoon te moeten kopen omdat de oude niet meer werkbaar is. Om de problemen een beetje aan te geven.
  • 2010 aangeschaft samsung budget ding, Was te traag geworden.
  • 2012 Samsung Mid-segment, Was te traag
  • 2014 blackberry Q10, USB connecter zeer matig, en software support end of life
  • 2016 Mijn huidige, behuizing is stuk, USB connector zeer matig.
In het begin was de reden dat ze te traag waren, ondertussen is dat niet het probleem, maar ze zijn vaak fysiek stuk.
Met dit in achterhoofd, kan ik twee kant op. Gewoon budget en accepteren dat ik eerder 2 jaar een nieuw toestel moet kopen. Of toch iets meer uitgeven, met als doel er zeker 3 jaar mee vooruit te kunnen.

Ik zoek een?
Mijn wensen lijstje is voornamelijk uit ervaring:
- RAM: min 2 GB maar liever 3+GB (Al snap ik niet echt waarom android zoveel nodig is, je kan met 2GB windows draaien 8)7 )
- CPU: Quad/octacore kan mij gestolen worden, liever een snelle dual core.
- OS: Geen iOS(gezien de prijs), Verder maakt het niet veel uit zolang whatsapp maar werkt. Geen probleem met aangepaste ROM
- Grote: Ik heb nu DTEK50, maar vind dat eigenlijk al te groot.
- Draadloos opladen is een pre, aangezien ik nu al twee keer een stukke USB connector heb.
- Stevige: Ik ben nou niet echt zuinig op mijn telefoon, dus die gaat een paar keer vallen.
- Update: Ja graag, maar goed dat is gokken.
- Dual sim: graag, maar geen harde eis.
- Batterij: Ik ga er vanuit dat ik elke dag moet opladen

Wat is je budget?
Mocht de conclusie zijn, dat telefoons gewoon iedereen 2 jaar moeten worden vervangen. dan ongeveer 6-8 euro per maand(dus 144-200 euro max). Mocht het toestel voldoen voorziening hebben om langer mee te gaan schaal het budget mee, dus 3 jaar is 200-300 euro. Maar er is eventueel meer ruimte.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik gebruik het toestel voornamelijk op een zakelijk manier. Dus mail/agenda en berichten. En af en toe wat opzoeken in de webbrowser.
Ik vind het fijn dat deze zaken vlot lopen.
Wat ik dus NIET met het toestel doe: Gamen, video kijken, enz

Wat heb je zelf al gevonden?
Op base hiervan kom ik uit op de volgende budget toestellen:
  • Alcatel One Touch Pop 4S Grijs
  • Motorola Moto G5 (3GB ram) Grijs
  • Xiaomi Redmi 4X (3GB ram, 32GB opslag) Zwart
  • Lenovo K6 16GB Grijs
  • Nokia 3 Dual Sim Zwart
Met voorkeur voor moto of 4X, maar van al deze toestellen heb ik zoiets. Over twee jaar kan ik weer naar de winkel.

Als ik mijn budget verhoog vind eigenlijk niks wat ik het extra geld waard vind.

Welke vragen heb je hier nog over?
In mijn beleving is er niks wat voldoen aan de eisen:
  • werkt over 3 jaar nog naar behoren
  • is nog redelijk betaald baar.
Als ik bijvoorbeeld draadloos laden toevoegt in pricewatch, komen er allen 600+ euro plus toestel boven, als ze nog een beetje recent zijn.
categorie: Smartphones

Kunnen jullie misschien nog suggestie geven voor andere toestellen die waarschijnlijk wel 3 jaar blijven werken? (software maar ook hardware)

PS: Ik woon in Engeland, dus prijzen zijn misschien iets anders. Kan zowel in Nederland als Engeland kopen.

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:53
De nieuwe Nokia's van dit jaar komen met Android One, gegarandeerd 3 jaar updates. Nog een stevige hoes er omheen en je moet een heel eind komen. Xiaomi heeft ook een Androud One van vorig jaar, en General Mobile ook volgens mij.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-11 20:50

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

neem een nokia 6 2018. Goede software en gaat lang mee. Een SD6xx voor weinig. Smartphones tot 300 euro met draadloos laden zijn onbestaande. Neem een speciaal gadget erbij voor draadloos laden ooit bestond hier een gadget voor om telefoons die dat niet ondersteunden toch te voorzien van draadloos laden maar ik ben de naam kwijt. Als je een Dtek50 al te groot vindt denk ik dat de telefoon te lang is. Een moto G5 pricewatch: Motorola Moto G5 (3GB ram) Grijs
Huawei pricewatch: Huawei Nova 2 Dual Sim Zwart
pricewatch: Honor 8 Blauw 8)

[ Voor 103% gewijzigd door Ludwig005 op 18-03-2018 09:40 ]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:12
Stevige: Ik ben nou niet echt zuinig op mijn telefoon, dus die gaat een paar keer vallen.
Als je daar nu eens aan begint dan gaat je telefoon waarschijn langer mee :X

Cloud ☁️

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-11 18:49

NoFearCreations

3DPrint the world!

Anders misschien is naar CAT telefoons gaan kijken?

---RAWE CEEK!!!---

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:10
Of gewoon een goede hoes er omheen.
Denk dat dat je een stuk meer gaat helpen. Op dit moment lijkt het niet aan de telefoon te liggen, maar sorry dat ik het zeg, eerder aan de gebruiker zelf.

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-11 15:48
Ik denk ook dat de aankoop van een schokbestendige behuizing voor je smartphone aan te raden is. Als blijkt dat de kans groot is dat je je smartphone laat vallen.
Deftige schokbestendige behuizing heeft nu al een paar keer m'n nexus5x beschermt tegen een vroegtijdige dood. EN die behuizing kostte maar €20.
€20 voor ene smartphone van €280 te beschermen is geen slechte deal tbh.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
marc1990 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 15:47:
  • 2014 blackberry Q10, USB connecter zeer matig, en software support end of life
Ok, even de problemen langs:
Twee keer is je toestel te traag geworden: dus koop een high-end toestel zonder overbodige software. Als het je puur om maandelijkse kosten gaat en niet zozeer om duurzaamheid, schiet je daar wellicht niks mee op aangezien high-end duurder is. Alleen low-end lijkt in je budget te vallen, dus dit probleem blijf je houden.

Twee keer is je usb-connector bijna kapot gegaan, toeval, of doe je gewoon ruw met de usb-kabel? Met draadloos laden zal je het probleem idd niet hebben, maar volgens mij met normaal gebruik ook niet. Zijn er geen hoesjes die draadloos laden goedkoop toevoegen?

Dan een keer software end of life, tja, doe je weinig aan. Koop de juiste Android of een iPhone. Maar tenzij je erg van de updates bent blijft de telefoon natuurlijk wel goed functioneren op een ouder OS.

Behuizing stuk, kan de telefoon weinig aan doen tenzij je een bouwvakkerstelefoon koopt.

Samenvattend: denk niet dat de trend van elke 2 jaar een nieuwe telefoon zal veranderen ;)

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:56
swhnld schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:17:
De nieuwe Nokia's van dit jaar komen met Android One, gegarandeerd 3 jaar updates. Nog een stevige hoes er omheen en je moet een heel eind komen. Xiaomi heeft ook een Androud One van vorig jaar, en General Mobile ook volgens mij.
Hoe kan je zo'n tip geven? De toestellen van TS waren te traag na 20 maanden. Volgend mij is de nokia nog geen 20 maanden op de markt en kan je nog niets zeggen over de levensduur.

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Waarom perse geen iOS, terwijl de iPhone SE zo'n beetje de goedkoopste telefoon ooit is? Bovendien is de support op iOS langer dan 2 jaar, in tegenstelling tot Android, waarbij het bijna garantie tot de deur is. Ik ken mensen die nog vrolijk met een antieke iPhone 5S bellen. Zelfs die krijgen nog updates binnen en je kunt voor een habbekrats de accu laten vervangen. Je betaalt wel iets meer voor de aanschaf, maar je bent daarna gewoon gezeikvrij.

Overigens ken ik ook iemand die iedere 5 maanden z'n Android toestel voor de garantie opstuurt, omdat er geen updates voor worden gemaakt. Hij krijgt dan iedere 5 a 6 maanden een nieuwer toestel terug. Dat is ook een manier, maar het kost je wel veel tijd en administratie.

[ Voor 58% gewijzigd door Trommelrem op 18-03-2018 10:54 ]

• NickyVDP
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-10 19:24
Meschien kan je kijken naar een CAT telefoon, Maar toch denk ik dat een Iphone beter is, Ze gaan heel lang mee (Ik heb atm éen uit 2012 en doet het nog prima) En als je nu bv een iphone 6 zou kopen blijft de verkoop waarde ongv het zelfde.

Fuck Plan B We Have Plan AA

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

HKLM_ schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:44:
[...]

Als je daar nu eens aan begint dan gaat je telefoon waarschijn langer mee :X
Dit dus!

In het budget mis ik hoeveel geld je uit wil geven voor een beschermhoesje. En dan bedoel ik een goede, niet zo'n ding dat bestaat uit twee velletjes papier met een leuk schermpje erin.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Tech21, heeft mij al meerdere keren gered (aangezien ik af en toe ook wat uit mijn handen laat kletteren... 8)7 ).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Pietervs schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:16:
[...]

Dit dus!

In het budget mis ik hoeveel geld je uit wil geven voor een beschermhoesje. En dan bedoel ik een goede, niet zo'n ding dat bestaat uit twee velletjes papier met een leuk schermpje erin.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Tech21, heeft mij al meerdere keren gered (aangezien ik af en toe ook wat uit mijn handen laat kletteren... 8)7 ).
Voor 20 euro heb je op ebay een full body armor, mijn iPhone SE zit daar ook in en is al een jaar volledig kras/stootvrij.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Ik heb zelf goede ervaringen met de oude vlagschip modellen. Vaak is zo oude top model beter en uitgerust met meer en betere sensoren dan een nieuwe budget model.

Is een Samsung s7 niet iets voor jou? Mijn s5 gaat al meerde jaren mee.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
Trommelrem schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:50:
Waarom perse geen iOS, terwijl de iPhone SE zo'n beetje de goedkoopste telefoon ooit is? Bovendien is de support op iOS langer dan 2 jaar, in tegenstelling tot Android, waarbij het bijna garantie tot de deur is. Ik ken mensen die nog vrolijk met een antieke iPhone 5S bellen. Zelfs die krijgen nog updates binnen en je kunt voor een habbekrats de accu laten vervangen. Je betaalt wel iets meer voor de aanschaf, maar je bent daarna gewoon gezeikvrij.

Overigens ken ik ook iemand die iedere 5 maanden z'n Android toestel voor de garantie opstuurt, omdat er geen updates voor worden gemaakt. Hij krijgt dan iedere 5 a 6 maanden een nieuwer toestel terug. Dat is ook een manier, maar het kost je wel veel tijd en administratie.
Dit wat je zegt over Android is uiteraard grotendeels nonsens... Of een toestel wel of niet updates krijgt ligt niet aan Android, maar aan de fabrikant van het toestel en er zijn zeker wel fabrikanten die hun toestellen langere support geven.

Wat betreft het laatste deel over het opsturen van een telefoon vanwege het niet krijgen van updates en dan nieuwere toestellen opgestuurd krijgen... dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het zo werkt.

Niemand heeft er wat aan als er verzonnen feiten worden geplaatst... niet doen ajb.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-11 23:31
@marc1990
Wat je kunt doen een oud top toestel kopen, Persoonlijk en dat hebben meer Tweakers hier aangeven zou ik voor deze gaan pricewatch: Nokia 6 (2018) 3GB ram, 32GB opslag Zwart (Nokia 6 2018).

Wat jij aangeeft wil je liever 144-200 euro uitgeven, maar kan jou zo vertellen dat de keuze gelijk gering wordt. De enige toestel dat ik je dan kan aanbevelen is de pricewatch: Xiaomi Mi A1 32GB Zwart (Xiaomi Mi A1).

Persoonlijk zou ik gewoon voor de Nokia 6 2018 gaan, betaal je ongeveer 280 euro maar heb je wel alles erop en eraan, sneller updates (Android One), Wel NFC en waarschijnlijk ook een betere ondersteuning van je carrier (provider) i.v.m. VoLTE en of VoWifi (als Engeland daar aan doet weet niet welke provider jij daar hebt).

• swhnld
aljooge schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:46:
[...]
Hoe kan je zo'n tip geven? De toestellen van TS waren te traag na 20 maanden. Volgend mij is de nokia nog geen 20 maanden op de markt en kan je nog niets zeggen over de levensduur.
Reviews schrijven dat de toestellen als tanks gebouwd zijn , en Android One komt rechtstreeks bij Google vandaan, en in tegenstelling tot de fabrikanten die een eigen schil hebben is de Google software altijd schoon van overbelasting.

• Ludwig005

Ludwig005

dutchnltweaker schreef op zondag 18 maart 2018 @ 13:09:
@marc1990
Wat je kunt doen een oud top toestel kopen, Persoonlijk en dat hebben meer Tweakers hier aangeven zou ik voor deze gaan pricewatch: Nokia 6 (2018) 3GB ram, 32GB opslag Zwart (Nokia 6 2018).

Wat jij aangeeft wil je liever 144-200 euro uitgeven, maar kan jou zo vertellen dat de keuze gelijk gering wordt. De enige toestel dat ik je dan kan aanbevelen is de pricewatch: Xiaomi Mi A1 32GB Zwart (Xiaomi Mi A1).

Persoonlijk zou ik gewoon voor de Nokia 6 2018 gaan, betaal je ongeveer 280 euro maar heb je wel alles erop en eraan, sneller updates (Android One), Wel NFC en waarschijnlijk ook een betere ondersteuning van je carrier (provider) i.v.m. VoLTE en of VoWifi (als Engeland daar aan doet weet niet welke provider jij daar hebt).
wat dacht je van de nokia 5 en de nokia 3? misschien ook de nokia 6 2017 dat zijn ook prima toestellen

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:54

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 12:25:
Ik heb zelf goede ervaringen met de oude vlagschip modellen. Vaak is zo oude top model beter en uitgerust met meer en betere sensoren dan een nieuwe budget model.

Dit inderdaad. Zo'n nieuwe budgetvariant met een Galaxy-naam is vaak een enorm ruk-product die puur leunt op de naam van zijn grote broer. Hele volksstammen die geen geld hebben voor een 'echte' Galaxy kopen dan vaak zo'n B-variant met te weinig ram of op opslag, of beide. Je kan als je weinig budget hebt dan nog veel beter een oudere variant van een topmodel kopen dan nieuw een ondergedimensioneerd budgetding. Ik zit nu op een Galaxy S5, je kan de batterij nog fatsoenlijk vervangen en doormiddel van LineageOS heb ik gewoon kale Android 7.1 zonder allerlei Samsung-rommel.

Kijk dus bijvoorbeeld eens naar tweedehands toptoestellen (bij voorkeur waar je de batterij nog van kan vervangen).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-11 20:54
Ik zou inderdaad wat meerdere mensen hier al aangeven voor een nokia 6 gaan ofzo, met een goed hoesje!

Verwijderd

Ik gebruik momenteel deze telefoon en ben er zeer tevreden over:)

pricewatch: Nokia 6 3GB ram, 32GB opslag Zwart

Toestel zit wel in een hoesje .

https://www.bol.com/nl/p/...3633ba0.2.20.ProductTitle

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2018 15:31 . Reden: toevoeging ]

• GNeve
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik ben nu bijna 3 maanden in het bezit van een Ulefone Armor2, en ik ben er erg tevreden mee :-)
pricewatch: Ulefone Armor 2 Grijs

Toendertijd voor net iets meer dan 200 euro voor betaald. Heeft alleen geen draadloos laden, maar wel een dikke accu, dus laden is zowiezo al iets wat veel minder vaak voorkomt.

Enige minpunt is wel het gewicht van deze panzer phone.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:54

Blokker_1999

Full steam ahead

De SE is een relatief goedkope iPhone maar wanneer we over alle merken heen kijken nog altijd een mid-range op prijsgebied. Alleen is het een toestel dat ondertussen alweer 2 jaar op de markt is en maakt gebruik van de SoC uit de 6S die reeds in 2015 op de markt is verschenen. Dan is het waarschijnlijk interessanter om te wachten op de volgende iteratie van de SE dan vandaag nog zo een toestel te kopen. De nieuwe SE wordt namelijk dit jaar verwacht.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Richh
  • Laatst online: 11:56
marc1990 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 15:47:
Mijn huidige telefoon heeft zijn laatste dag bijna weer behaald na nog geen 20 maanden.
Ik denk dat de eerste vraag die je je moet stellen is: hoe ga je met je telefoons om?

Mijn zusje heeft nu al 2 jaar een Galaxy S6, die tweedehands is gekocht toen hij ~8 maanden uit was. Die telefoon mankeert niks en het is niet zo dat ze er zo voorzichtig mee om gaat :P
Waarom gaan bij jou toestellen zo snel stuk?
  • Zeker 5 jaar geleden was traagheid echt een probleem. Tegenwoordig is dat niet echt meer iets.
  • Ook de USB-connectors zijn nu we USB-C hebben een stuk verbeterd.
  • En nu metalen behuizingen in ieder segment te vinden zijn, zie ik ook daar niet snel meer problemen.
Tijden veranderen, de smartphonemarkt stabiliseert. Problemen uit het verleden zijn tegenwoordig minder grote problemen.
Mocht de conclusie zijn, dat telefoons gewoon iedereen 2 jaar moeten worden vervangen. dan ongeveer 6-8 euro per maand
Hier wil ik je vooral even out-of-the-box laten denken.
Mijn laatste smartphones:
  • 2013 - Nexus 5 aangeschaft 1 week na de release van een Apple fanboy die weer terug wou. €300 betaald voor het toestel dat nieuw €350 kostte.
  • 2015 - 20 maanden later: Nexus 5 powerbutton raakte defect. Toestel opgestuurd ter reparatie onder garantie. Galaxy S6 tweedehands aangeschaft voor €450. Na 2 weken kwam een refurb (als nieuw) Nexus 5 terug, verkocht voor €250 (afschrijving over 20 maanden: €100)
  • 2016 - S6 verkocht voor €380 (afschrijving over ~1 jaar: 70 euro). S7 Edge gekocht voor €550.
  • 2017 - Overgestapt naar Tele2 abo, kunnen afsluiten icm een Galaxy S8+ voor €572 inclusief Gear VR (verkocht voor €80). S7 Edge verkocht voor €450 (afschrijving over ~1 jaar: €100). Als ik nu mijn S8+ wil verkopen levert hij nog altijd meer op dan dat hij me heeft gekost.
Wat ik hiermee wil zeggen is: je gaat er van uit dat je een telefoon koopt en je moet wachten tot hij stuk gaat totdat je een nieuwe koopt. Je hoeft telefoons niet op te maken :P Je kan ook een goed toestel kopen tijdens een aanbieding of prijsfout, en deze verkopen wanneer hij nog een goede prijs waard is.
Je gaat straks shoppen in het budgetsegment waarin toestellen trager zijn en kwalitatief iets minder sterk in elkaar zitten, én de softwaresupport is minder sterk. Vervolgens zal het toestel ooit defect raken en zal je waarschijnlijk binnen 1 of 2 dagen een splinternieuw toestel willen scoren.

Wat je ook kan doen, is afwachten tot je eens 1 goede deal tegen komt. Koop nooit zomaar een smartphone in de winkel. En kom je een jaar later weer een goede deal tegen? Kopen, en je oude prima werkende toestel doorverkopen.

Voor die 8 euro per maand die je stelt heb ik nu al 5 jaar een flagship, probleemloos qua hardware en altijd nieuwe software (nouja, Samsung loopt wel achter natuurlijk :P)
Het draait om afschrijving, producten die werken leveren meer op dan defecte producten. Naar mijn smaak probeer je te hard 2 of 3 jaar met een smartphone te doen. Daar gaat het niet om.
Ik heb helemaal niks met iPhones, er ligt hier geen Apple product in huis. Maar qua afschrijving zijn die dingen echt niet gek. Zelf geef je aan dat je iOS wil mijden vanwege de prijs, maar kijk eens wat je daar nou op af schrijft als je nu een iPhone 7 zou kopen en die volgend jaar inruilt voor een iPhone 8 (nu denk ik persoonlijk dat een 16:9 display over 1 jaar fors minder oplevert, maargoed - het gaat om het idee).
- RAM: min 2 GB maar liever 3+GB (Al snap ik niet echt waarom android zoveel nodig is, je kan met 2GB windows draaien 8)7 )
- CPU: Quad/octacore kan mij gestolen worden, liever een snelle dual core.
- OS: Geen iOS(gezien de prijs), Verder maakt het niet veel uit zolang whatsapp maar werkt. Geen probleem met aangepaste ROM
- Grote: Ik heb nu DTEK50, maar vind dat eigenlijk al te groot.
- Draadloos opladen is een pre, aangezien ik nu al twee keer een stukke USB connector heb.
- Stevige: Ik ben nou niet echt zuinig op mijn telefoon, dus die gaat een paar keer vallen.
- Update: Ja graag, maar goed dat is gokken.
- Dual sim: graag, maar geen harde eis.
- Batterij: Ik ga er vanuit dat ik elke dag moet opladen
  • Android kan prima werken met 2GB hoor :P een Nexus 5X kan menig high-end toestel nog altijd bijhouden.
  • Qua CPU: let niet op cores en MHz, pak gewoon een _moderne_ Qualcomm chip, het liefst 6xx of 8xx.
  • Qua updates: skip low-end toestellen, zeker van merken zoals Alcatel en Lenovo. Ga voor grotere merken en vooral populairdere toestellen. Android One toestellen krijgen gegarandeerd nog updates vanuit Google zelf.
  • Wireless charging is leuk om tijd te overbruggen, maar als je toestel een defecte USB-poort heeft gaat het niet lang meer duren totdat je een nieuwe wil. Zorg in ieder geval voor een USB-C telefoon. Bij iPhones betaal je je blauw aan brakke lightning kabels, maar de connector zelf is iig prima.

Wat ik zou nemen, los van de prijs, maar gekeken naar sweetspots en afschrijving:
  • Xiaomi A1. Android One dus vlotte updates, prima bouwkwaliteit, goede hardware. Als je 'm zelf uit China haalt leuke inkoopprijs (let op douanekosten, sommige shops bieden diensten om dat af te dekken). Heeft echter geen wireless charging, de camera is niet optimaal.
  • Galaxy S8. Er is altijd veel vraag naar Galaxy's, en nu de S8 zo op de S9 lijkt zal de S8 voorlopig prima waarde vasthouden. Er komen regelmatig aanbiedingen van <500 euro langs, dan kan je wel instappen. De €619 van Bol.com is een zeer slechte deal. Moet je wel voorzichtig met je telefoon om gaan, ze schijnen snel te breken na een val en dan is zo'n flagship repareren erg duur.
  • Oneplus 5T. Als je snelheid wil is dit ongeveer het beste wat je kan krijgen. Oneplus is redelijk waardevast en krijgt best snel updates. Importeren uit China kan je nog een paar tientjes schelen. Let wel dat de OP6 voor de deur staat, dat betekent een 5T pricedrop.
  • Nokia 7+. Is nog niet uit, maar heeft vanaf de release door Android One nog een prima softwaresupport. Qua hardware is het een naam die zekerheid geeft :) Tot nu toe houden Nokia's ook prima waarde vast en worden het steeds populairdere telefoons, wat goed is voor de prijs.
  • Koop geen toestel met een 16:9 display als je wil dat hij over 2 jaar nog iets oplevert.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Ludwig005

Ludwig005

waarom reageert TS niet?
Nokia 6 2018
huawei P smart
wiaomi MI A1 dat zijn alle toestellen die aanbevolen worden. zorg goed voor je telefoon.

[ Voor 33% gewijzigd door Ludwig005 op 18-03-2018 17:44 ]

• Trommelrem
Blokker_1999 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:41:
[...]

De SE is een relatief goedkope iPhone maar wanneer we over alle merken heen kijken nog altijd een mid-range op prijsgebied. Alleen is het een toestel dat ondertussen alweer 2 jaar op de markt is en maakt gebruik van de SoC uit de 6S die reeds in 2015 op de markt is verschenen. Dan is het waarschijnlijk interessanter om te wachten op de volgende iteratie van de SE dan vandaag nog zo een toestel te kopen. De nieuwe SE wordt namelijk dit jaar verwacht.
De nieuwe SE zou zeer binnenkort uit moeten komen en als Apple zich aan z'n jaarlijkse schema houdt, dan komt volgende maand Gen3 uit. Daarom is de SE ook wellicht de beste keuze, omdat je dan meteen de nieuwste SE kunt kopen. De hardware is dan nieuw, de software gaat dan gewoon langer dan 2 jaar mee. iOS staat er om bekend lang mee te gaan. Android staat er om bekend dat je je telefoon na 6 maanden al niet meer veilig kunt gebruiken, waardoor de TCO erg hoog wordt.
MicGlou schreef op zondag 18 maart 2018 @ 12:40:
[...]

Dit wat je zegt over Android is uiteraard grotendeels nonsens... Of een toestel wel of niet updates krijgt ligt niet aan Android, maar aan de fabrikant van het toestel en er zijn zeker wel fabrikanten die hun toestellen langere support geven.

Wat betreft het laatste deel over het opsturen van een telefoon vanwege het niet krijgen van updates en dan nieuwere toestellen opgestuurd krijgen... dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het zo werkt.

Niemand heeft er wat aan als er verzonnen feiten worden geplaatst... niet doen ajb.
Het OS is Android. Wie is er dan verantwoordelijk voor de updates? Google. Zou toch te gek worden als bijvoorbeeld Dell ineens verantwoordelijk zou zijn voor Microsoft updates. Dell Command Update doet alleen Dell updates. Microsoft doet de Microsoft updates.

Op het moment dat de updates stoppen (bij Android in veel gevallen al zeer snel na de verkoop) is het wachten op exploits. Garantie geldt ook voor software. Aangezien reparatie niet mogelijk is, heb je recht op vervanging.

[ Voor 39% gewijzigd door Trommelrem op 19-03-2018 09:50 ]

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

ALS je er een kan vinden zonder iOS 11 is de SE inderdaad goed, maar iOS11 is zowat de rottigste release ooit, zeker voor de iPhone SE en 6 en al helemaal met slechts 16gb aan systeemgeheugen. Ik heb hem namelijk, en twijfel sterk om naar Android over te stappen nu duidelijk is dat Apple zijn producten niet meer test voor een release plaatsvindt.

@TS Ik denk er zelf over na de OnePlus 5t te kopen. Bij gebruik zag ik dat de apps daar sneller lijken op te starten dan bij een iPhone X. Iets duurder, maar goed, dan heb je ook wat. Anders misschien de Huawei P smart?

[ Voor 8% gewijzigd door matthewk op 18-03-2018 18:38 ]

Consultant - Autogek

• marc1990
Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Zal proberen om alle reactie mee te nemen.

Betreft de hoesjes. Het probleem met hoesjes vind ik dat het toestel nog groter maakt. En hoesje ver komt ook niet een stukke usb connector. (All mijn vorige telefoons hadden hoesjes, alleen de laatste niet omdat die al veel te groot was).
In mijn geheugen waren Iphone altijd minimaal 500 euro of meerder jaren oude bij aanschaf. Maar goed ~300 euro voor 1 jaar oud toestel kan ik nog overwegen. Zeker gezien afmeting en track-record van apple zeker een optie.
dutchnltweaker schreef op zondag 18 maart 2018 @ 13:09:
@marc1990

Met toestel zoals de nokia 6, die rond 300 euro zitten. Zie ik niet de meer waarde van in, levens duur verwachting zal ongeveer gelijk zijn aan de 150 - 200 euro toestellen, maar ja, ze zullen wel vlotter werken.
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 12:25:
Hiermee heb ik het zelfde als met apple, je koopt twee jaar oude toestel voor prijs van boven 300 euro. Ja je kan met omwegen(rom) het toestel blijven gebruiken. Maar ik zie er geen toekomst bestendig optie in. Daarmee zelfde geld ook voor de andere flagships phones. Ik ben gewoon niet bereidt om ver boven 300 euro neer te tellen voor telefoon. (zeker gezien dat alle basis functie het zelfde zijn. (bellen, chatten, mailen, webbrowsen en apps)

Ik denk dat ik mijn lijstje kan veranderen naar:
  • Iphone SE 32 gb
  • Nokie 3(2017)
  • Motorola Moto G5 (3GB ram) Grijs
  • Nokie 5/6 (2018) (?android one?)
  • Xiaomi Mi A1 32GB (android one)
Heb dit moment helaas niet de mogelijkheid om het allemaal precies uit te zoeken.(geen vast internet :( )
Dus kom er nog op terug deze week.

Bedankt voor jullie advies.

Groet Marc

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61PV9HtfvjL.jpg

| live and give like no one else |

• twizzle
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-11 18:50
Zelf heb ik een paar maand geleden een samsung a5 gekocht voor ca. 300€, hoe lang die meegaat kan ik niet zeggen maar tot daar heb ik in de regel voor ca. 100 euro een budget telefoon gekocht. Die heb ik dan na 2-3 jaar vervangen.

Maar ik ben dan ook zuinig met mijn telefoons. Mijn geld geef ik liever aan andere dingen uit

• Richh
  • Laatst online: 11:56
Hoewel ik zelf helemaal niks heb met iPhones en liever een Android zou willen... maar je gaf aan dat je ook in NL kan kopen, daar is de iPhone SE 32GB vandaag in de dagaanbieding op iBood: http://www.ibood.com/nl/n...pple-iphone-se-32-gb.html

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11 14:42
Nokia of Apple idd. Samsung valt echt buiten de boot met hun updatebeleid en ook Motorola doet het steeds minder. Heb zelf overigens wel een Xiaomi voor 2 jaar gehad, gelukkig nooit wat aan kapot geweest want dan ben je verder van huis met garantie.

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-11 23:55

PoweRoy

funky!

Nadeel van Xiaomi is wel support voor 4G (band 20). Goed opletten welke modellen wel alles ondersteund.

[This space is for rent]

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-11 11:15
Geen enkele smartphone is monkey proof, zelfs geen smartphones á la CAT. Als je telefoon verschillende keren valt, kan het zijn dat je telefoon uitwendig geen schade heeft. Maar door de harde schokken kan van binnen nog van alles kapot gaat.

Daarnaast heb ik geen idee hoe je het presteert om een USB connector tot twee keer toe kapot te maken, mij is het zelfs niet gelukt bij één telefoon. Dan zou ik toch eens aan jezelf gaan twijfelen hoe het kan dat dingen steeds kapot gaan.

Als je zo met je telefoons omgaat, raad ik zeker geen high end telefoon aan, sterker nog, ik zou eerder kijken naar een telefoon rond de 100 - 150 euro. Dan doet het ook niet zo'n pijn als je er weer een kapot hebt gemaakt.

• MicGlou
Trommelrem schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:56:
Het OS is Android. Wie is er dan verantwoordelijk voor de updates? Google. Zou toch te gek worden als bijvoorbeeld Dell ineens verantwoordelijk zou zijn voor Microsoft updates. Dell Command Update doet alleen Dell updates. Microsoft doet de Microsoft updates.
Nonsens... het zijn de fabrikanten die door allerlei aanpassingen het updaten van het OS bemoeilijken, dat ligt niet aan Android zelf. Die updates die zijn er gewoon, fabrikanten rollen ze alleen niet uit...

Om jouw voorbeeld maar te gebruiken: Als Dell zondanige aanpassingen aan Windows zou doen dat je daardoor voor updates afhankelijk bent van Dell omdat ze deze updates eerst moeten aanpassen om compatible te zijn met hun systemen, dan is dat zonder twijfel het probleem van Dell en niet van Microsoft. Hetzelfde als de maker van bepaalde hardware besluit voor een nieuwe Windows versie geen driver uit te brengen, dan ligt het niet werken van de hardware bij de fabrikant en niet bij Windows/Microsoft.
Op het moment dat de updates stoppen (bij Android in veel gevallen al zeer snel na de verkoop) is het wachten op exploits. Garantie geldt ook voor software. Aangezien reparatie niet mogelijk is, heb je recht op vervanging.
Nogmaals zo werkt het echt niet met telefoons, als jij geen software updates voor je telefoon krijgt maar het toestel is verder functioneel, dan zal geen enkele fabrikant je zomaar een nieuwer toestel met up-to-date software opsturen... zelfs al is het toestel nog binnen de garantie. Er is in een dergelijk geval ook helemaal geen sprake van 'reparatie'...

Al is er werkelijk sprake van reparatie omdat het toestel defect is, dan krijg je het toestel met de laatst beschikbare versie voor dat toestel terug, daar staat niet ineens een nieuwere versie op die niemand anders heeft. Even buiten beschouwing gelaten dat een toestel onherstelbaar defect is geraakt waar de schuld niet bij de klant ligt en er geen vervangend exemplaar geleverd kan worden en de winkel of fabrikant om die reden beslissen je een ander toestel te leveren.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:37

Racing_Reporter

Contentmaker

PoweRoy schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:29:
Nadeel van Xiaomi is wel support voor 4G (band 20). Goed opletten welke modellen wel alles ondersteund.
Klopt, ennnnnn bij welk netwerk jij je 4G wilt gaan halen. Vodafone heeft een andere dan KPN. Maar het is makkelijk terug te zoeken, mijn Redmi 4 Prime draait hier als een zonnetje en dat voor 140 euro :) Houdt prima de duurdere telefoons bij. Alleen camera is janken als je geen zon erbij hebt.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Trommelrem
MicGlou schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:14:
[...]

Nonsens... het zijn de fabrikanten die door allerlei aanpassingen het updaten van het OS bemoeilijken, dat ligt niet aan Android zelf. Die updates die zijn er gewoon, fabrikanten rollen ze alleen niet uit...

Om jouw voorbeeld maar te gebruiken: Als Dell zondanige aanpassingen aan Windows zou doen dat je daardoor voor updates afhankelijk bent van Dell omdat ze deze updates eerst moeten aanpassen om compatible te zijn met hun systemen, dan is dat zonder twijfel het probleem van Dell en niet van Microsoft. Hetzelfde als de maker van bepaalde hardware besluit voor een nieuwe Windows versie geen driver uit te brengen, dan ligt het niet werken van de hardware bij de fabrikant en niet bij Windows/Microsoft.
Je hebt gelijk, want daar is ooit een uitzondering voor geweest: Windows 2000 Datacenter. De OEM was verantwoordelijk voor de updates en niet Microsoft. Echter Microsoft is daar toch op teruggekomen en heeft in de latere versies (Windows 2003 Datacenter) de updates toch op zich genomen. Dat is inmiddels meer dan 17 jaar geleden.
Nogmaals zo werkt het echt niet met telefoons, als jij geen software updates voor je telefoon krijgt maar het toestel is verder functioneel, dan zal geen enkele fabrikant je zomaar een nieuwer toestel met up-to-date software opsturen... zelfs al is het toestel nog binnen de garantie. Er is in een dergelijk geval ook helemaal geen sprake van 'reparatie'...

Al is er werkelijk sprake van reparatie omdat het toestel defect is, dan krijg je het toestel met de laatst beschikbare versie voor dat toestel terug, daar staat niet ineens een nieuwere versie op die niemand anders heeft. Even buiten beschouwing gelaten dat een toestel onherstelbaar defect is geraakt waar de schuld niet bij de klant ligt en er geen vervangend exemplaar geleverd kan worden en de winkel of fabrikant om die reden beslissen je een ander toestel te leveren.
Software valt net zo goed onder de garantie. Op het moment dat er allemaal beveiligingslekken zijn, dan voldoet het product niet aan wat je er van mag verwachten. Als consument mag je verwachten dat je telefoon niet zo lek is als een mandje.

• swhnld
Trommelrem schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:23:
Software valt net zo goed onder de garantie. Op het moment dat er allemaal beveiligingslekken zijn, dan voldoet het product niet aan wat je er van mag verwachten. Als consument mag je verwachten dat je telefoon niet zo lek is als een mandje.
Helaas werkt dat niet zo, de consumentenbond onderneemt daar actie tegen en vraagt die te ondersteunen:
https://www.consumentenbond.nl/acties/updaten

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-11 23:55

PoweRoy

funky!

Racing_Reporter schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:20:
[...]

Klopt, ennnnnn bij welk netwerk jij je 4G wilt gaan halen. Vodafone heeft een andere dan KPN. Maar het is makkelijk terug te zoeken, mijn Redmi 4 Prime draait hier als een zonnetje en dat voor 140 euro :) Houdt prima de duurdere telefoons bij. Alleen camera is janken als je geen zon erbij hebt.
Ik zou eerder zeggen ga voor een telefoon met alle banden. Bijvoorbeeld mijn huidige OnePlus One heeft geen ondersteuning voor band 20. Ik zou dus geen Vodafone of KPN kunnen ondersteunen behalve in de 'grote' stad. Heb nu Simpel (TMobile) en zou dat probleem dus niet moeten zijn, maar toch heb ik 4G issues.

Wie zegt dat je volgend jaar nog bij dezelfde provider bent?

[This space is for rent]

• MicGlou
Trommelrem schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:23:
Tot nu toe is het zo dat als de software werkt dan werkt het, dat het geen updates meer krijgt maakt het nog niet defect... en er is echt niemand die een nieuw toestel opgestuurd krijgt vanwege het uitblijven van een beveiligingspatch of major update. Als dat zo was, dan was het hek van de dam en zouden fabrikanten falliet kunnen gaan om dat soort zaken.

Ben het met je eens dat je mag verwachten dat de software wordt bijgehouden, maar dat is dus helaas niet zo en dat valt buiten de scope of een apparaat goed werkt. Zijn consumentenorganisaties wel mee bezig, zowel hier in Nederland als in diverse andere landen, maar vooralsnog heb je gewoon pech en krijg je daarop geen garantie.

• marc1990
Bedankt voor jullie reactie. De keuze is nu iphone SE 32 GB. Echter..
In de pricewatch gekeken en gezien dat het model in 2017 gereleased is, echter de serie SE komt uit 2016, oftewel het toestel is 2 jaar uit.
Nu zag ik een bericht dat iphone 5c niet een update naar iOS 11 krijgt. oftewel dit toestel heeft maar support gehad voor 4 jaar.
Als ik dit toepas op SE zal dit in houden dat er na 2 jaar geen update meer komen.
Dat is toch wel kort.

Wat betekend dit in de praktijk?
Draaien apps gewoon op een oudere versie van iOS?

Groet Marc

• Trommelrem
De verwachting is dat er zeer binnenkort een nieuwe SE uit komt. De huidige SE (Gen2) is namelijk alweer een jaar oud. Ik zou het dus even uitzingen.

De SE Gen1 en Gen2 zullen overigens nog wel een aantal jaren updates blijven ontvangen. 2 jaar is bij Apple toch wel echt het minimum. Ik heb 4 jaar terug een vriend een iPhone 5S gegeven: Zelfs die ontvangt nu nog updates. Toen ik die telefoon gaf was het model al deprecated.

[ Voor 61% gewijzigd door Trommelrem op 29-03-2018 19:19 ]

• Ludwig005

Ludwig005

Waarom wil je apple kopen? Die telefoons zijn enorm duur. Leer eerst zuinig met telefoons omspringen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ludwig005 op 02-04-2018 09:12 ]

Pagina: 1