Tips voor een upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohopunk
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-08 14:04
Beste Tweakers,

Mijn huidige gaming pc is alweer aardig op leeftijd. Ik was aan het sparen om een volledig nieuwe gaming pc samen te stellen, maar door de huidige gekte rondom bepaalde componenten heb ik besloten om een volledig nieuw systeem nog even (jaar of 1 a 2) uit te stellen.

Omdat ik wel graag een nieuw scherm wil (27 inch 1440p), wil ik graag met wat aanpassingen in mijn huidige systeem op dit scherm kunnen gamen. Mijn vraag concreet: welke componenten zou ik kunnen vervangen met behoud van m'n moederbord om 1440p te kunnen gamen? Ik verwacht niet dat ik de nieuwste games op ultra zal kunnen draaien, maar een redelijk steady 60fps op bijv medium zou fijn zijn.

Mijn huidige setup:
Processor: Intel Core i5-3570K CPU @ 3.40GHz
Videokaart: AMD Radeon HD 7950 (3GB Dedicated Memory)
Moederbord: MSI Z77A-G45 (MS-7752)
Geheugen: 2x 4GB Corsair CML8GX3M2A1600C9 (8 GB in Dual-channel)
Kast: Corsair Carbide 500R Black
Voeding: Seasonic G-Serie 450Watt

Zelf zat ik bijv naar een gtx 970 te kijken maar weet bijvoorbeeld niet of die kaart wel op m'n huidige moederbord kan. Of denken jullie zelf aan een andere videokaart?

En naast m'n videokaart, is het nog aan te raden om m'n processor en/of geheugen te upgraden? Huidige processor en videokaart zijn nooit overclocked, ik heb hier zelf geen ervaring mee dus.

Specifieke producten benoemen wordt erg gewaardeerd. Ik kijk uit naar jullie reactie.

[ Voor 8% gewijzigd door sohopunk op 17-03-2018 18:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Ik heb praktisch dezelfde pc als jij op de videokaart na.
Processor gaat nog prima mee komen tegenwoordig.
Ik heb een GTX 1070 en speel alle spellen op 1440p (op 80-144hz) en dat gaat meer dan prima.
Ik denk dat een GTX 1060 ook nog wel gaat op 1440p als je wat eye candy in wil leveren.

De prijzen van videokaarten vallen wel tegen tegenwoordig door de "bitcoin" hype.

Ik zou eerst je budget bepalen en dan kijken wat je daarvoor kan krijgen en benchmarks/reviews zoeken.
Kijken of het het geld waard is.

[ Voor 15% gewijzigd door ScrooLoose op 17-03-2018 15:51 ]

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Een 970 zou ik niet meer doen tenzij je 2e hands er voor weinig aan kan komen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:06
CPU upgraden naar een i7-3770K categorie: Processors waar €120 of minder een mooie prijs is.
RAM upgraden naar 16GB door er 2x4GB van hetzelfde bij te prikken V&A aangeboden: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
Videokaart naar een gebruikte 970/1060/1070.

Welk merk en type voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Performance verschil in games tussen de 3770k en 3570k valt tegen, mijn inziens het geld niet waard.
Die kun je beter stoppen in een videokaart wat een groter performance winst zal opleveren.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohopunk
ScrooLoose schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 15:45:
Ik heb praktisch dezelfde pc als jij op de videokaart na.
Processor gaat nog prima mee komen tegenwoordig.
Ik heb een GTX 1070 en speel alle spellen op 1440p (op 80-144hz) en dat gaat meer dan prima.
Ik denk dat een GTX 1060 ook nog wel gaat op 1440p als je wat eye candy in wil leveren.

De prijzen van videokaarten vallen wel tegen tegenwoordig door de "bitcoin" hype.

Ik zou eerst je budget bepalen en dan kijken wat je daarvoor kan krijgen en benchmarks/reviews zoeken.
Kijken of het het geld waard is.
Dank voor je tips. GTX 1070 gaat dus nog wel i.c.m. mijn moederbord? Want dan kijk ik wel voor een tweedehands of evt. nieuw als ik die ergens op de kop kan tikken.
Uszka schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 15:51:
CPU upgraden naar een i7-3770K categorie: Processors waar €120 of minder een mooie prijs is.
RAM upgraden naar 16GB door er 2x4GB van hetzelfde bij te prikken V&A aangeboden: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
Videokaart naar een gebruikte 970/1060/1070.

Welk merk en type voeding heb je?
Seasonic G-Serie 450Watt. Zou dit nog in orde zijn i.c.m. gtx 1070 en geheugenupgrade (en evt. cpu)?
ScrooLoose schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:08:
Performance verschil in games tussen de 3770k en 3570k valt tegen, mijn inziens het geld niet waard.
Die kun je beter stoppen in een videokaart wat een groter performance winst zal opleveren.
Ok, dus dus jij zou het houden bij geheugen en videokaart en daar dan iets meer in investeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Prima voeding de Seasonic. Zal uitstekend gaan icm een GTX 1070.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohopunk
Uszka schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:57:
Prima voeding de Seasonic. Zal uitstekend gaan icm een GTX 1070.
Tnx! Ook indien ik nog 8gb extra geheugen erin steek zoals je hebt geadviseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Probleemloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohopunk
@Uszka @ScrooLoose @DukeBox Dank voor jullie reacties.

Heb inmiddels een GTX 1070 besteld en de twee RAM schijfjes komen er ook aan. Processor laat ik nu voor wat het is, met dus een mogelijke upgrade in het achterhoofd, maar ik begrijp dat het verschil voor gamen in principe verwaarloosbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Verwaarloosbaar is het zeker niet. Als ik het verschil tussen een i5 en een i7 van de 4e gen in BF1 zie https://nl.hardware.info/...080-ti-battlefield-1-dx12 dan is dat een behoorlijk verschil. Zo zullen er nog wel meer games zijn buiten het pakket wat HWI test. Oké, het is met een 1080 Ti maar toch. Een i7 is minder snel een bottlekneck dan een i5 afhankelijk van de game en de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

probeer je CPU wat te overklokken; met een goede koeler moet dat een stuk schelen!

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohopunk
Heb inmiddels een gtx1070 en een 4gb ram stickje erbij geprikt, andere stick past niet doordat fan van processor in de weg zit. Dus in totaal 12gb ram. Inmiddels ook een Asus PG297QR monitor aangeschaft en aangesloten. Op zich werkt alles naar behoren, maar ik merkte net bij bijv. het draaien van een benchmark dat m'n pc uitviel en zichzelf opnieuw opstartte.

Vervolgens, 5 min later bevroor de pc in een programma (niet de benchmark) en kon ik niks meer doen behalve resetten. Echter, hij bleef zichzelf uitschakelen en opnieuw opstarten een paar x achter elkaar.

Ik heb toen de pc uitgezet, even niet aangeraakt en wat onnodige usb's losgekoppeld. Nu werkt hij wel, maar kan het zijn dat m'n voeding toch niet genoeg is en hij bij een beetje piek zichzelf uitschakelt? Als ik naar de temperatuur van m'n cores kijk lijken ze niet te heet te worden (zo rond 30 graden) dus denk niet dat het aan overheating ligt. Ideeën?

En stel het is m'n voeding, als ik dan m'n voeding wil vervangen neem ik aan dat pc zo goed als uit elkaar moet en alle stroom toevoerkabels weer opnieuw moeten worden aangesloten? Ik bedoel, je kan niet enkel het blokje vervangen want kabels die uit de voeding komen zitten vast toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Probeer eens memtest te draaien zonder dat extra ram latje.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
450w is meer dan genoeg. Een GTX 1070 verbruikt minder dan je oude HD 7950.
Heb je de AMD drivers verwijdert met DDU en de nieuwste nVidia drivers geïnstalleerd?

Doe ook eens een biosreset. Wil ook nog wel eens instabiliteit voorkomen. Indien beschikbaar hey bios updaten naar de meest recente versie.

Welke cpu koeler heb je?

[ Voor 11% gewijzigd door Uszka op 22-03-2018 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohopunk
@Jorruchie Geheugen eruit gehaald en nu doet hij het al een tijdje stabiel. Ligt het aan ramlatje? Heb nog een ander liggen, kan die nog ff testen of hij voor problemen zorgt.

@Uszka Idd, AMD verwijderd en nVidia geïnstalleerd. Zie hierboven, na verwijderen extra ram latje lijkt er geen issue meer te zijn. Kan evt. nog een andere proberen, kijken of hetzelfde probleem optreedt. Is het ram latje dan niet in orde?

CPU koeler: pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

sohopunk schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:48:
@Jorruchie Geheugen eruit gehaald en nu doet hij het al een tijdje stabiel. Ligt het aan ramlatje? Heb nog een ander liggen, kan die nog ff testen of hij voor problemen zorgt.
Daarover kun je pas een zinnige uitspraak doen als je een paar uur foutloos het programma memtest86 hebt gedraaid. Wellicht eerst met de twee oude bankjes in dual channel en dan met de twee nieuwe.

Levert dat geen fouten op, dan zou je de fan van de Mugen koeler aan de andere kant (i.e. pull configuratie) kunnen monteren en alle vier de bankjes kunnen plaatsen.

p.s.: het verwijderen van drivers m.b.v. het freeware tooltje DDU gaat grondiger te werk dan een normale uninstall. Zou ik ook zeker aanraden in het geval van een swap van AMD naar nVidia.

[ Voor 14% gewijzigd door Jorruchie op 22-03-2018 15:09 ]

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Pagina: 1