Heb RS tijdje geleden aangeschaft.. en ja wat kan ik zeggen...
Vrij weinig servers en spelers en de servers die er al zijn, zijn bevolkt door hardcore long time RO spelers die gewend zijn aan de zeer CLUNKY game mechanics. Tenminste, als je (net als ik) meer houdt van wat rappe en smooth game play / player movements etc dan ben je hier aan het verkeerde adres.
Game voelt daarentegen wel net zo clunky als Vietcong (vroeger ook kapot gespeeld) echter heb je het dan wel over een game van 15 jaar oud. RS draait up de Unreal Engine, maar qua movements is daar vrij weinig van te merken.
Game pace is tergend traag; niet zozeer omdat de game pretendeert "realistisch" te zijn maar meer omdat vrijwel iedereen gigantisch loopt te campen en te KD whoren. Letterlijk S&D in het kwadraat zal ik maar zeggen.
Als je houdt van een beetje vlotte actie dan kom je hier bedrogen uit; er wordt veelal tientallen minuten ' gevochten' om 200 meter terrein zonder ook maar enigszins verder te komen. Want denk je veilig en wel van cover naar cover te willen rennen dan *poop*, pot shot en insta kill en je kunt weer helemaal terug naar een spawn point veelal achterin de map. Kortom, je spendeert het meeste tijd aan queuen, sluipen, wachten, campen en doodgaan. Rinse and repeat.
Voor nieuwe spelers wordt er bar weinig uit gelegd en de vele tool tips zijn meer een doorn in het oog (HUD spam) dan dat ze echt helpen. Waarschijnlijk zul je deze dan ook vrijwel direct tot een minimum beperken (lees: uitschakelen).
Ook ' leuk' is dat vaak vijand van friend nauwelijks te onderscheiden is door onderling gebruik van skins die ontzettend veel op elkaar lijken; US marines met bamboo hoeden en VC die eruit zien als marines.. Meer dan eens zul je dus iemand TK-en of ge TK-ed worden terwijl jullie slechts enkele meters van elkaar staan. Lekker frustrerend als je er net 10 minuten over gedaan hebt om aan de frontlinie te komen (zie verder). Daarentegen word je niet gelijk gebanned of ge votekicked als je dat meer dan eens doet maar je krijgt er wel +15s (o.i.d.) per TK bij als spawn tijd. Lekker dan.
Alle acties gaan traag en multiple actions zijn zwaar beperkt. Even gebouw rushen, quick grenade en snel swappen naar je main weapon of pistol omdat je in een tegenstander loopt werkt hier niet want dat verwerkt de game gewoon niet. Dus vaak zullen je skills generfd worden door beperking in game mechanics en dat leidt (tenminste bij mij) vaak tot frustraties.
Dat in een game gecheat wordt is vaak een een veelgehoorde klacht van noobs; in de 15 jaar ervaring in FPS games op redelijk hoog competitief niveau kan ik echter met vrij veel zekerheid zeggen dat heel veel servers in RS Vietnam "dodgy" spelers hebben. Outskilled? Dat betwijfel ik. Wanneer je, als een van de weinige in deze game, niet als een schaap achter de rest aanrent maar besluit te flanken en echt letterlijk honderden meters van de combat zone verwijderd bent, kun je ineens een pot shot uit het niets verwachten. Vrijwel altijd instant head shot. Sure...
Dat is de volgende ergenis overigens. Zodra de match begint zie je ongeveer 95% van je team als schapen achter elkaar aan rushen, direct naar de objective. Niemand die er over denkt om bijvoorbeeld te flanken en de tegenstander te verrassen en zo hun tegenoffensief te verstoren. Temeer ook omdat flanking redelijk beperkt is want kom je te ver van de zone dan blokkeren simpelweg je wapens. Daarnaast is flanken ook beperkt door het feit dat je vrijwel nergens over rotsen of iets dergelijks heen kunt klimmen; enkel de predefined way points zijn te gebruiken zoals dat ook vaak in slechte console shooters het geval is. Ga van A naar B en dan naar C. Waag het niet om B te skippen en C van andere kant te benaderen.
De game is onderhoudend wanneer je er de tijd voor neemt en bereid bent metertje voor metertje op te schuiven en de tegenstander te 'out campen' . Want daar draait RS voornamelijk om; verdedigers campen als een malle ("tactical defense") en aanvallers lopen als schapen achter elkaar aan als kanonnenvoer. Omgeving/mappen zijn wel mooi en met name de sfeer is echt typisch Vietnam.
Game start overigens erg traag op en UI + HUD is erg onoverzichtelijk. Ook na enige dagen spelen is het vinden van juiste instellingen nogal een karwei. Game lijkt niet echt te zijn geoptimaliseerd; voelt een beetje Early Access aan nog.
Kortom, houd je van fast paced shooters en CQC dan is RS: Vietnam niet jouw spel. Heb je daarentegen zeeën van tijd en vind je het niet erg om te spelen met " meer geluk dan wijsheid" dan is deze slow paced "tactical shooter" (ahum) jouw ding. Qua sfeer en sounds zit het wel goed. Maar dat is het wel zo'n beetje en verklaart ook waarom de servers weinig aanwas van nieuwe spelers kennen.
[
Voor 6% gewijzigd door
yinnemans op 05-07-2018 13:45
. Reden: even tijd genomen om typo's enigszins te corrigeren :) ]
Ik ben een pessimist; een realist in de ogen van een optimist.