Gamen op Windows 7 of 10?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 16:55
Ik heb een nieuwe PC die grotendeel bedoeld is om te gamen, dus daar moet een Windows op. Op het eerste gezicht lijkt Windows 10 natuurlijk het meest logisch, want nieuwer, veiliger en DirectX 12, maar ik maakte me wat zorgen om de nieuwe privacy schendingen en de automatische updates op onhandige momenten, en ben wat gaan zoeken, waarbij ik zorgelijker zaken dan dat tegenkwam.

Voor zover ik de verhalen begrijp, lijkt Windows 10 een aantal gaming specifieke problemen te hebben:
  • Sinds een bepaalde update schijnt OpenGL, en daarmee ook Minecraft, beroerd te werken
  • Alt-Tab uit fullscreen mode schijnt enorm traag te zijn (nog erger dan Windows 7, waar ik het al onnodig traag vind
  • In windowed mode (inclusief borderless window) schijnen 3D games te stotteren
Het is natuurlijk een beetje jammer om te investeren in allemaal snelle hardware om het dan door OS problemen beroerd te laten werken, dus deze drie punten maken mij, meer nog dan de privacy en updates, huiverig om Windows 10 te gebruiken.

Hoe ervaren jullie dit? Zijn deze bugs al opgelost? Valt het mee? Moet je bepaalde dingen vermijden in Windows 10? Ik vind het belangrijk dat juist het switchen van een process naar een ander process soepel werkt, dus dat zowel alt-tab als windowed slecht zouden werken, vind ik echt bizar. Dat een populair spel als Minecraft niet goed zou werken is ook eigenaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn persoonlijke ervaring met Windows 10 (1709, op een Skylake systeem, met een nVidia kaart en vooral DX11 games) is dat het allemaal prima werkt. Geen haperingen of onderbrekingen.

Meeste van de games die ik speel doe ik in borderless window (om snel te kunnen alt-tabben) en dat gaat allemaal zonder problemen. Enige jammere zijn die irritante notificaties over updates, of windows defender zie weer eens zit te zeuren, firewall, mail, die dwars door je games heen komen, zelfs in game mode.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

mcvos schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 13:51:
  • Sinds een bepaalde update schijnt OpenGL, en daarmee ook Minecraft, beroerd te werken
  • Alt-Tab uit fullscreen mode schijnt enorm traag te zijn (nog erger dan Windows 7, waar ik het al onnodig traag vind
  • In windowed mode (inclusief borderless window) schijnen 3D games te stotteren
- Geen ervaring met Minecraft onder Win10

- Ik alt-tab altijd als een malle als ik aan het gamen ben (snel afgeleid) en heb nog nooit problemen gemerkt met de snelheid daarvan of andere gerelateerde problemen.

-Alhoewel ik de meeste games fullscreen speel om v-sync te behouden ingame op specifieke refreshrates heb ik ook nooit problemen gehad met windowed mode spellen in 3D

/edit
Over privacy en updates;
Je kunt alles uitschakelen zodat er geen informatie van jou naar MS gaat en dus win10 net zo instellen als het standaard (toch?) onder win7 was.

En ik zou niet weten waarom je als normale consument updates zou uitschakelen, die zijn er niet voor niets.
Tenzij je thuis misschien werk gerelateerde software draait die door eventuele updates in de problemen zou kunnen komen maar als normale consument zou ik die updates gewoon aan laten staan.

[ Voor 22% gewijzigd door ScrooLoose op 17-03-2018 14:24 ]

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Ik wil updates ook niet uitschakelen, maar ik wil er niet op onhandige momenten mee worden lastiggevallen. Bovendien heb ik gehoord dat er voor Windows 10 een aantal updates zijn geweest die problemen opleverden; die zou ik dan liever even uitstellen tot de problemen zijn opgelost.

Het is goed om te lezen dat alt-tab en windowed bij jullie wel goed werkt. Hopelijk waren de problemen waar ik over las, slechts tijdelijk. Misschien is er nog iemand anders die daar meer van weet?

Nog even wat meer gegoogled, en ik ben meer mensen tegengekomen die problemen hadden met OpenGL op Windows 10, met reacties die beweren dat het niet aan Windows 10 ligt, en dat drivers updaten het probleem op zou moeten lossen (waarom doen die het standaard niet goed?). Ik dacht ook dat nVidia in principe goed is met OpenGL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

mcvos schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 15:01:
Nog even wat meer gegoogled, en ik ben meer mensen tegengekomen die problemen hadden met OpenGL op Windows 10, met reacties die beweren dat het niet aan Windows 10 ligt, en dat drivers updaten het probleem op zou moeten lossen (waarom doen die het standaard niet goed?). Ik dacht ook dat nVidia in principe goed is met OpenGL.
Tja, als je zoekt naar problemen dan vind je ze ook.

Confirmation bias

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 21:48
Draai Windows 10 al sinds release en heb nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:50
mcvos schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 15:01:
Ik wil updates ook niet uitschakelen, maar ik wil er niet op onhandige momenten mee worden lastiggevallen. Bovendien heb ik gehoord dat er voor Windows 10 een aantal updates zijn geweest die problemen opleverden; die zou ik dan liever even uitstellen tot de problemen zijn opgelost.

Het is goed om te lezen dat alt-tab en windowed bij jullie wel goed werkt. Hopelijk waren de problemen waar ik over las, slechts tijdelijk. Misschien is er nog iemand anders die daar meer van weet?

Misschien moet je het gewoon proberen ipv naar problemen te gaan googlen? Over Windows 7 zijn vast ook zat problemen te vinden op Google...

Betreft de update notifications, die krijg je pas als er al 3 dagen een update klaarstaat. Eens in die 3 dagen even op "Update & restart" klikken (bijv tijdens het tanden poetsen) en je kan weer een maand door.

Ik game zelf ook op Windows 10 sinds het begin en heb eigenlijk nooit issues. Laatste keer dat ik problemen had was met "Steel Division: Normandy 44" maar dat lag aan m'n videokaartdrivers en was opgelost met een update.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het issue wat beschreven wordt omtrend Minecraft heeft betrekking op de drivers die Windows 10 automatisch installeert voor GPU's die officieel niet meer supported zijn.
Denk daarbij aan de integrated GPU's van Intel' eerste, tweede en derde generatie Core-i processoren, Radeon HD4000 serie en ouder, en ook bepaalde nVidia kaarten (weet alleen de grensmodellen niet uit mn hoofd).

De lijn waar nog support is en wat Windows10 over neemt qua support zal met de jaren opschuiven. Bij release van Win10 was het nog Radeon HD3000 binnen suppport, en 2nd Gen Intel iGPU's. Dat is dus verandert en zal blijven opschuiven.

Die drivers bevatten slechts gebrekkige OpenGL support. Opzich niet direct een issue tho. Minecraft is een uitzondering hier op.

Als je Java 8 update ommenabij 80 draait met de betreffende drivers, werkt Minecraft vlekkeloos.
Nieuwere versies van Java 8 leveren issues

Met een moderne GPU en up-to-date drivers heb je die issues niet.

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 17-03-2018 15:27 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
ScrooLoose schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 15:04:
Tja, als je zoekt naar problemen dan vind je ze ook.

Confirmation bias
Vandaar ook dat ik het hier nog even vraag. Het is duidelijk dat er mensen zijn met problemen, maar hoeveel komt dat voor, en hoe relevant is het nog? (Al kwam ik deze problemen oorspronkelijk tegen toen ik naar iets anders zocht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
Bij de Pro versie kun je via Group Policy Editor de Windows Update instellen op notificeren voor download en installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Windows Update is uit te zetten door domweg de service uit te schakelen. (Disablen, niet op handmatig zetten.) Niet vergeten periodiek (maandelijks) de service áán te zetten en Windows update te draaien. :)

Verder: W10
W7 had in 2015 al geen mainstream support meer, in 2020 is ook de extended support voorbij. Kortom: W7 is EOL. W10 heeft dat probleem niet.

Ander ding: In mijn beleving is W10 veel sneller dan W7.

Kortom, er zijn geen redenen om voor W7 te kiezen en heel veel om voor W10 te gaan.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Ik ben inderdaad voor Windows 10 gegaan. Ziet er eigenlijk veel beter uit (niet meer van die dikke randen die Windows altijd had), maar relevanter: uit fullscreen alt-tabben gaat net zo soepel als tussen windows alt-tabben. Het werkt tot nu toe erg lekker.

Minecraft heb ik nog niet geprobeerd, en ik heb geen gedetailleerde vergelijking gedaan of verschillende spellen en resoluties uitmaken.

[ Voor 21% gewijzigd door mcvos op 20-03-2018 16:06 ]

Pagina: 1