Nieuw afzuigkap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 21:01
Sinds kort zit ik in mijn nieuwe huis en merk ik tijdens het koken dat de afzuigkap heel slecht werkt.
Als ik er naar kijk ziet het er ook maar simpel uit, denk ook dat dit komt omdat ik een centraal afzuig systeem heb.
In mijn keuken heb ik een knop waar 1,2 en 3 op staat waarmee ik de afzuiging kan regelen van de afzuigkap maar daarbij gaat ook de afzuiging in de badkamer aan.

Heb gewoon het idee dat alleen dit niet goed genoeg is voor tijdens het koken.
Ik heb een afzuigkap die onder een keukenkastje hangt, als ik deze nu open maak zit er eigenlijk alleen een buis die naar boven gaat naar de zolder waar dus dat hele systeem hangt voor afzuiging.

Zou het mogelijk zijn om een nieuwe afzuigkap te kopen waar nog eens een extra motor in zit of is het alleen mogelijk als je een centraal systeem hebt om dan ook alleen daarvoor een afzuigkap te kopen?

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:10

Tazzios

..

bij dit soort situaties wordt de afzuigkap meestal vervangen door een recirculatiekap. Andere optie is een apart kanaal. Indien de buis, zonder aftakkingen, al helemaal naar zolder loopt is dit misschien relatief eenvoudig te realiseren.
Indien je een kap met motor er op zet blaast deze de lucht de andere ruimtes in.

[ Voor 20% gewijzigd door Tazzios op 17-03-2018 10:40 ]

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
De Novy HR vlakscherm afzuigkappen zijn ideaal in gebruik met met een centraal afzuigsysteem/WTW. Een extra luchtstroom aan de rand van de kap zorgt ervoor dat dampen zo goed mogelijk worden aangezogen. Helaas niet goedkoop, maar waarschijnlijk goedkoper dan een extra afzuigkanaal maken.
Meer info van Novy HR kappen. De metalen filters van Novy zijn ook erg goed, zodat de afvoerkanalen niet vervuilen. Eenvoudig schoon te maken met een sopje.

[ Voor 25% gewijzigd door Flitzer op 17-03-2018 10:53 ]

• Dirk0s
Tazzios schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:37:
bij dit soort situaties wordt de afzuigkap meestal vervangen door een recirculatiekap. Andere optie is een apart kanaal. Indien de buis, zonder aftakkingen, al helemaal naar zolder loopt is dit misschien relatief eenvoudig te realiseren.
Indien je een kap met motor er op zet blaast deze de lucht de andere ruimtes in.
Omdat ik in een huur huis zit kan ik er zelf weinig aan doen, de buis loopt van de keuken rechtdoor omhoog via de badkamer naar de zolder. Daar zit het systeem wat de afzuiging regelt.

Met motor heeft dus geen nut omdat de lucht dan in de badkamer komt?
Dus dan moet ik gaan kijken naar een recirculatiekap?

• Flitzer
  • Niet online
Het is niet toegestaan om een unit met motor te plaatsen. Bij een huurhuis kan inderdaad de lucht op andere plekken naar buiten komen en in een appartementencomplex zelfs bij de buren. Dan weet je meteen wanneer de buren aan het koken zijn...

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Bij ikea, heb je afzuigkappen die kunnen recirculeren en aangesloten kunnen worden op de mechanische ventilatie. De goedkoopste kun je onder een kastje plaatsen en voor een tientje extra heb je dan een filter voor recirculeren.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Dirk0s zet hem op 3 voor, tijdens en nog even na het koken. Als het warmer wordt buiten kun je het keukenraam of vertitatieschuiven openzetten.
Ik weet niet hoe de situatie is, maar je kunt misschien zelf ook afvoer aanleggen voor een afzuigkap

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kijk ook even naar de afzuigventielen in de badkamer en toilet. Met een beetje mazzel staat er een index op zoals die in bepaalde ruimtes moet staan. Die van het toilet kan op de kleinste stand, zodat er meer lucht overblijft voor de keuken.

Op onderstaande afbeelding kun je goed zien wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://kunststoffen.nedco.nl/media/catalog/product/cache/18/small_image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/6/4/64500721_1.jpg

• Dirk0s
Hackus schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:08:
@Dirk0s zet hem op 3 voor, tijdens en nog even na het koken. Als het warmer wordt buiten kun je het keukenraam of vertitatieschuiven openzetten.
Ik weet niet hoe de situatie is, maar je kunt misschien zelf ook afvoer aanleggen voor een afzuigkap
Hij staat altijd op 3 tijdens het koken, helaas als ik dan na het eten even boven ben geweest (even in andere omgeving) en dan weer beneden kom ruikt mijn hele kamer naar etenslucht. Heb gewoon gevoel dat zelfs op stand 3 het gewoon niet genoeg is.

• Dirk0s
sypie schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:19:
Kijk ook even naar de afzuigventielen in de badkamer en toilet. Met een beetje mazzel staat er een index op zoals die in bepaalde ruimtes moet staan. Die van het toilet kan op de kleinste stand, zodat er meer lucht overblijft voor de keuken.

Op onderstaande afbeelding kun je goed zien wat ik bedoel:
[afbeelding]
Heb gekeken helaas geen index op te zien bij mij.

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 17:24

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Ik denk dat je gebonden bent aan het centrale afzuigsysteem. Een dergelijke constructie had ons appartement ook. Daar werd ook aangegeven dat een afzuigkap met eigen motor juist niet op het centrale systeem aangesloten mag worden.

We hebben toen wel zo'n recirculatiekap geïnstalleerd, maar dat voegt imho niet heel veel toe, pompt dezelfde lucht zo weer je huiskamer... in 8)7

HENG HENG

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:41
Spacecowboy schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 13:01:
We hebben toen wel zo'n recirculatiekap geïnstalleerd, maar dat voegt imho niet heel veel toe, pompt dezelfde lucht zo weer je huiskamer... in 8)7
Natuurlijk wel. Je moet er alleen wel elke paar maanden even een nieuw koolstoffilter in doen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Spacecowboy het heeft ook geen nut om dat op bestaand systeem aan te sluiten. Afzuigkap met eigen motor en daar afvoer op maken. 90mm witte buis en zo direct mogelijk naar buiten(moet er wel een mogelijkheid zijn)
Buiten netjes een rooster en klaar.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 17:24

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Rukapul schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 13:08:
[...]

Natuurlijk wel. Je moet er alleen wel elke paar maanden even een nieuw koolstoffilter in doen.
Dan nog werkt het gewoon lang zo goed niet als een fatsoenlijke afzuigkap die een afvoer naar buiten heeft.
Hackus schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 13:10:
@Spacecowboy het heeft ook geen nut om dat op bestaand systeem aan te sluiten. Afzuigkap met eigen motor en daar afvoer op maken. 90mm witte buis en zo direct mogelijk naar buiten(moet er wel een mogelijkheid zijn)
Buiten netjes een rooster en klaar.
In het huidige huis lekker in het ontwerp van de keuken mee laten nemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Spacecowboy op 17-03-2018 13:14 ]

HENG HENG

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24
Recirculatie is inderdaad zonde van het geld. Hadden we hier ook maar werkte zelfs met nieuwe koolstoffilter nooit goed. Hier uiteindelijk een gat in de muur naar de garage gemaakt en daar door het dak naar buiten.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Flitzer
  • Niet online
De centrale afzuiging zal wel voldoende capaciteit moeten hebben op de luchtafvoeropening voor de afzuigkap. Dit kun je ook eenvoudig controleren. Gewoon een vel (keuken)papier bovenin de afzuigkap houden. Als het vel aangezogen wordt en blijft hangen zou de capaciteit voldoende moeten zijn.

In de keuken zitten bij moderne WTW systemen meestal 2 afzuigventielen vlak naast elkaar. Als de kap wordt aangesloten op 1 ventiel, dient de ander iets verder dichtgedraaid te worden. Geen idee of dat bij centrale mechanische ventilatie ook zo is. Bij WTW moet dit ook nauwkeurig per vertrek worden afgeregeld, wat bij centrale afzuiging minder nauw komt. Mogelijk dat bij deze woning de afzuigcapaciteit in de keuken te laag is.

Een extra afvoer maken voor een afzuigkap met motor zal niet bij ieder huurhuis mogelijk zijn zonder blijvende 'schade' aan te richten. Dit zal dus eventueel in overleg met de verhuurder gedaan moeten worden. Mogelijk dat de procedure ook vermeld staat in de huurovereenkomst.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De meeste van dat soort kappen moet je open / aanzetten om ze echt te laten werken. En dan de afzuiging op de centrale afzuiging op 3. Doe je dat?

En aangezien het een huurhuis is: bel de verhuurder dat ie niet goed afzuigt. Kan ook zijn dat ie vol met zooi zit en een keer schoongemaakt moet worden. Dat mag hun mannetje dan bepalen. Niet jouw probleem :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1