Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

nieuw router wordt niet gezien

Pagina: 1
Acties:

• md65
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik heb het volgende probleempje;
Na een bliksem blikseminslag heeft mijn router (Livebox 355) het begeven. Inmiddels een nieuwe router (Livebox 80C5) geïnstalleerd. Bedraad werkt het prima, maar het Wifi-signaal wordt niet opgepakt (zowel niet op Mac als op I-phone). Op de Mac zie ik nog steeds de oude Livebox 355 staan bij keuze Netwerknaam, terwijl ik die onder geavanceerd al uit de lijst heb gehaald, vreemd...
Het lijkt erop dat de Mac in verwarring komt met het begin van de router naam (beide begint met Livebox). Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

PS op de I-phone heb ik het oude netwerk (Livebox 355) al laten vergeten, maar komt steeds weer in beeld. Telefoon ook al een minuut of 15 uitgezet om het cachegeheugen te wissen, maar werkt ook niet...

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Staat wifi wel ingeschakeld op je router? Dat is in de web console wel te zien en vaak ook wel dmv een indicatie lampje op het apparaat zelf.

Try SCE to Aux

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-11 20:02

• md65
Ja, is ingeschakeld. Livebox is ook gekoppeld aan TP-Link versterker in de woonkamer en daar wordt Wifi ook opgepakt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat bedoel je met "versterker" :?

Als dat een repeater is en die nog ingesteld staat om het SSID van je oude router/AP op te vangen en uit te zenden, blijft het dat SSID ook uitzenden, waardoor je apparaten daar alsnog mee proberen te verbinden :o

Is het geen repeater, geef dan exact aan welk apparaat het is (modelnr) en welke netwerkrol het vervult (AP? repeater? client bridge? iets anders?)

Sowieso, het doorgaans handig gewoon een eigen SSID en PSK ("wachtword") te kiezen en die in te stellen in je apparatuur ipv de vaak ingewikkelde maar onveilige defaults. Dan hoef je bij vervangen van een apparaat alleen dat ene apparaat van andere instellingen (de jouwe) te voorzien en klaar.

Oslik blyat! Oslik!

• md65
Oeps, dit wordt nu even te technisch voor mij :-)
TP Link model TL - WPA4220KIT Kan die het probleem veroorzaken?

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:36

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Haha ja dat dus.
Je versterker stuurt nog het oude signaal uit. Haal die versterker eruit en dan moet het nieuwe netwerk tr vinden zijn lijkt me. Dan de versterker configureren aan de nieuwe livebox

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:25

MsG

Forumzwerver

Is die Tp-link opnieuw ingesteld nadat je je nieuwe router kreeg?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• md65
Ondertussen het een en ander 'gestoeid' met de instellingen van de Livebox en deze heeft nu de oude naam D355 aangenomen en alles werkt! Dat is toch vreemd? Nieuwe Livebox (80C5) met eigen sleutel is feitelijk weer de D355 met ook weer de oude sleutel.

Ben niet zo technisch maar kan ik hiermee zo door?

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Ja dat kan. Als de instellingen hetzelfde zijn als van de oude pakt de repeater het gewoon weer op. Ook zullen clients dan gewoon weer verbinden omdat de naam wachtwoord combi Overeenkomt.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als jij de nieuwe router zo instelt dat die dezelfde gegevens heeft als je oude netwerk dan kun je daar prima mee door. Dat is juist het handige aan zelf netwerken instellen: netwerknaam, wachtwoord en versleuteling zelf instellen scheelt je een boel andere instellingen maken op allerlei apparaten.

• md65
Fijn! dank jullie allen voor advies en ondersteuning!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
.Maarten schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:09:
Ja dat kan. Als de instellingen hetzelfde zijn als van de oude pakt de repeater het gewoon weer op. Ook zullen clients dan gewoon weer verbinden omdat de naam wachtwoord combi Overeenkomt.
Nee, dit is niet waar,

Apparaten zullen proberen te connecten op basis van het macadres, niet op basis van een ssid/wachtwoord

Als het mac adres anders is dan de vorige, zal er geen verbinding gemaakt kunnen worden en moet je deze dus opnieuw instellen

Edit: misschien heb ik me dan vergist, oeps sorry

[ Voor 4% gewijzigd door shure-fan op 17-03-2018 13:20 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:26

SeatRider

Hips don't lie

shure-fan schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 12:43:
[...]

Nee, dit is niet waar,

Apparaten zullen proberen te connecten op basis van het macadres, niet op basis van een ssid/wachtwoord

Als het mac adres anders is dan de vorige, zal er geen verbinding gemaakt kunnen worden en moet je deze dus opnieuw instellen
Eh nee hoor, dat is waarom die trucjes met een pineapple zo goed werken. En waarom je in een heel bedrijf 500 access points kan hebben met 1 SSID, zodat je overal verbinding kunt maken.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

[...]

Nee, dit is niet waar,

Het is wel waar. Apparaten maken connectie met een SSID, anders zou je nooit een SSID door twee (of meer) access point kunnen uitzenden

@SeatRider Shit; ingehaald door een Seat. #genant

[ Voor 5% gewijzigd door Brahiewahiewa op 17-03-2018 12:55 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:53

Aganim

I have a cunning plan..

[...]

Nee, dit is niet waar,

Sorry, maar dit is echt onzin. Ik heb inmiddels al zoveel wifi apparatuur vervangen, was altijd een kwestie van oude wachtwoord en SSID overnemen. Of ik moet de mazzel hebben gehad dat die in iedere situatie altijd net toevallig hetzelfde MAC adres hadden als de oude apparaten.. 8)7

Verwijderd

Die "versterker" is eerlijk gezegd ingesteld als "vertrager".
Ik zal het proberen uit te leggen.
Je router zendt een wifi signaal uit. Je "versterker pikt dit signaal op en maakt een wifi verbinding met je router. Er is zo behoorlijk wat bandbreedte nodig om alleen maar de verbinding op te zetten tussen de router en de "versterker". Dit is bandbreedte die je liever zou gebruiken om data te verzenden en ontvangen van je apparaten die een verbinding maken via wifi.
Beter is om de verbinding tussen de router en de "versterker" te doen via een netwerkkabel. Dan blijft de volledige wifi bandbreedte over voor nuttig gebruik.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

md65 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:19:
Oeps, dit wordt nu even te technisch voor mij :-)
TP Link model TL - WPA4220KIT Kan die het probleem veroorzaken?
Dat is geen "versterker" maar een powerline (PLC) adapterset met ingebouwde WiFi AP. En die blijft - totdat je het anders instelt - uitzenden wat het voorheen ook deed.
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 13:02:
Die "versterker" is eerlijk gezegd ingesteld als "vertrager".
Ik zal het proberen uit te leggen.
Je router zendt een wifi signaal uit. Je "versterker pikt dit signaal op en maakt een wifi verbinding met je router. Er is zo behoorlijk wat bandbreedte nodig om alleen maar de verbinding op te zetten tussen de router en de "versterker". Dit is bandbreedte die je liever zou gebruiken om data te verzenden en ontvangen van je apparaten die een verbinding maken via wifi.
Beter is om de verbinding tussen de router en de "versterker" te doen via een netwerkkabel. Dan blijft de volledige wifi bandbreedte over voor nuttig gebruik.
Eh, jij gaat er hier vanuit dat het een repeater zou zijn (was ook mijn eerste aanname), maar dat is het dus niet, die TP-Link WPA4220 is een low-end Homeplug AV1.1 PLC set met ingebouwde (low-end) 2.4GHz-only WiFi AP. De backhaul gaat over PLC/Ethernet en niet via WiFi, dus je verhaal over dubbele bandbreedte kwijt te zijn gaat gelukkig niet op.

Nog een reden om nooit wazige onzintermen als "versterker" te gebruiken :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1