RMA Ram creditering maar huidige prijzen te hoog

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XAEROCOOL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-09 17:40
Hallo,

Ik heb een en ander gelezen over vergelijkbare situaties, maar geen wat precies mijn situatie is, daarom wil ik het hier beschrijven en hopelijk kan iemand die er meer verstand van heeft helpen.

Ik heb net geen 2 jaar geleden een ram geheugen gekocht voor 200 euro, ik heb kort geleden geconstateerd dat dit geheugen niet goed meer werkt en deze binnen garantie opgestuur naar winkel van aanschaf welk in beurt naar de fabrikant heeft gestuurd.

Fabrikant heeft het defect geconstateerd en over gegaan van creditering van 160 euro. Op zich is dit bedrag wel netjes voor een onderdeel dat 2 jaar oud is, maar jullie weten vast wat er met de huidige prijzen van ram geheugen is gebeurd. Dit geheugen kost nu namelijk 380 euro.

Ik moet erbij vertellen dat dit geheugen slecht leverbaar is, en misschien is de claim van fabrikant dat ze geen vervangend product kunnen leveren is wel waar.

Mijn vraag is of ik me erbij moet leggen bij de creditering of kan ik toch een vervangend vergelijkbaar product eisen? Van de webshop krijg ik de crediterimg ook als vraag. Ze hebben een verzoek om het product aan mij te crediteren, met de uitleg dat dit vanaf fabrikant komt.

Graag advies en alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 12:05
Ik snap je situatie. Maar volgens mij is het simpelweg jouw pech dat de prijs van dit geheugen zo omhoog is gegaan. De opties zijn naar mijn idee: ofwel een vervangend (vergelijkbaar) product, ofwel creditering van het aankoopbedrag indien dat volgens de leverancier/fabrikant niet mogelijk is. Dan zou je nog kunnen twisten over die 40 euro.

Hebben ze aangegeven dat ze het geheugen helemaal niet door eenzelfde product kunnen vervangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vervangend werkend RAM eisen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Dit dus. Het is jammer voor de webwinkel dat RAM nu zo duur is, maar je staat volledig in je recht om een vervangend of vergelijkbaar product te eisen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XAEROCOOL
Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb de webwinkel verzoekt om van de fabrikant een vervangend of vergelijkbaar product te eisen.
Op internet zijn er een aantal websites die nog het product verkopen, ze hebben wel een voorraad indicatie, maar dit is natuurlijk niet altijd betrouwbaar.
brainovic schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:43:
Hebben ze aangegeven dat ze het geheugen helemaal niet door eenzelfde product kunnen vervangen?
Volgens de webwinkel heeft fabrikant aangegeven dat ze niet een vervangend product hebben. Webwinkel zei ook dat in dit geval fabrikant bijna nooit een vergelijkbaar product levert, maar over gaat naar creditering.

Er zijn maar een bepaald aantal geheugens die mijn moederbord accepteert, ik had de webwinkel ook een lijstje hiervan verzonden na eerste email. Zo is mijn geheugen 2133mhz en de fabrikant heeft nog maar 1 soort geheugen in lijst staan die 2400mhz is.Het is dus goed mogelijk dat de fabrikant deze geheugen niet meer zelf op voorraad heeft, dan weet ik niet of ze dit toch kunnen leveren vanuit een ander leverancier, ik geloof niet dat ze voor mij nog 1 geheugen module kunnen produceren in hun assembly line.

Ik zal updates blijven geven, nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:32

HugoBoss1985

Xenotech

Je hebt geen overeenkomst met de fabrikant, maar met de leverancier (jouw winkel).
Aangezien de garantie dus nog via de leverancier verloopt.
Wat de fabrikant allemaal te vertellen heeft is voor jou niet belangrijk.

Zoals hierboven vermeld heb je recht op een vergelijkbaar of beter product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XAEROCOOL
Antwoord van winkel nadat ik ze heb gevraagd om mijn verzoek van vervangend product bij fabrikant te leggen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Winkel bevestigt dat zij aanspreekpunt zijn, maar waarschijnlijk krijgen ze niet meer dan 160 euro van fabrikant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-09 20:44
XAEROCOOL schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:04:

Winkel bevestigt dat zij aanspreekpunt zijn, maar waarschijnlijk krijgen ze niet meer dan 160 euro van fabrikant.
En dat is dus niet jouw probleem. Laat hun dat zelf maar in de achtergrond uitvechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Je moet het woord "fabrikant" vergeten en niet meer noemen bij de webshop ;)
Hierdoor krijgt de webshop het gevoel er misschien makkelijk vanaf te komen in jouw geval.
Je hebt recht op een vergelijkbaar of beter product en dat mag je laten blijken.
Laat je niet met minder afschepen.

Of de webshop zorgt voor een vergelijkbaar of beter product of ze crediteren naar waarde waarmee je een vergelijkbaar of beter product kan kopen.

Lijkt mij tenminste...

Dat de ram prijzen veranderd zijn is niet jouw probleem.

Wat een vaag verhaal "op basis van bla bla wordt gekeken... en hoeveel het gebruikt is...".
2 jaar garantie is twee jaar garantie... hoe dan ook.
Gewoon verzoeken wat reeds aangegeven is en wat je recht is.
Desnoods citeer je de wetgeving w.b.t. garantie erbij.

[ Voor 37% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-03-2018 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
Officieel in gebreken stellen. En ze bv 7 dagen de tijd geven om alsnog een vervangd product te leveren(hoeft niet zelfde merk te zijn). Na uitblijven van Reactie zal je genoodzaakt zijn ze te dagvaarden. En alle kosten op hun zal verhalen.

Je mag ze uiteraard ook uitnodigen om hun wettelijke rechten uit te leggen in dit topic.

Maar ontbinding van de koop kan allen de consument. En is een laatste red middel. Als er geen alternatief product meer te leveren is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dimens
  • Laatst online: 07-01-2024
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 12:11:
Zoals hierboven vermeld heb je recht op een vergelijkbaar of beter product.
Volgens mij zegt de wet niets over het recht op een vergelijkbaar of beter product. De wet heeft het over vervang of herstel om de afgeleverde zaak weer conform de overeenkomst te maken. De zaak is het product met specifieke aard, kenmerken en werking.

Een vergelijkbaar of beter product heeft een andere aard, kenmerken en/of werking waarmee de afgeleverde zaak niet conform de overeenkomst wordt gemaakt - terwijl het conform de overeenkomst maken door de verkoper het recht van de koper is. Dit laatste kan de koper van de verkoper eis. (Artikel 7:21 lid 1 BW)

Is de verkoper niet in staat binnen redelijke termijn en zonder ernstig overlast aan de overeenkomst te beantwoorden, kan de koper de overeenkomst ontbinden. (Artikel 7:22 lid 1 onderdeel a. BW)

Natuurlijk mogen er wel andere afspraken gemaakt worden tussen koper en verkoper waar beide partijen het mee eens kunnen zijn. Zo kunnen partijen wel overeenkomen dat een ander vergelijkbaar of beter product wordt geleverd. Eventueel zelfs met bijbetaling of teruggave van geld.
Antwoord van winkel nadat ik ze heb gevraagd om mijn verzoek van vervangend product bij fabrikant te leggen.

***members only***

Bij ontbinding van de overeenkomst kun je het volledige aankoopbedrag terugeisen (met eventueel de kosten die je hebt gemaakt door de non-conformiteit, zoals verzendkosten) en hoef je dus niet genoegen te nemen met een bedrag van € 160,00. De fabrikant kan dus dit bedrag crediteren aan de verkoper, maar de verkoper zal dan het overige bedrag moeten bijleggen.

Maar je kunt niet meer terugeisen omdat het soort product in de afgelopen jaren in waarde is gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Dimens schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:30:
[...]

Volgens mij zegt de wet niets over het recht op een vergelijkbaar of beter product. De wet heeft het over vervang of herstel om de afgeleverde zaak weer conform de overeenkomst te maken. De zaak is het product met specifieke aard, kenmerken en werking.

Een vergelijkbaar of beter product heeft een andere aard, kenmerken en/of werking waarmee de afgeleverde zaak niet conform de overeenkomst wordt gemaakt - terwijl het conform de overeenkomst maken door de verkoper het recht van de koper is. Dit laatste kan de koper van de verkoper eis. (Artikel 7:21 lid 1 BW)

Is de verkoper niet in staat binnen redelijke termijn en zonder ernstig overlast aan de overeenkomst te beantwoorden, kan de koper de overeenkomst ontbinden. (Artikel 7:22 lid 1 onderdeel a. BW)

Natuurlijk mogen er wel andere afspraken gemaakt worden tussen koper en verkoper waar beide partijen het mee eens kunnen zijn. Zo kunnen partijen wel overeenkomen dat een ander vergelijkbaar of beter product wordt geleverd. Eventueel zelfs met bijbetaling of teruggave van geld.

[...]

Bij ontbinding van de overeenkomst kun je het volledige aankoopbedrag terugeisen (met eventueel de kosten die je hebt gemaakt door de non-conformiteit, zoals verzendkosten) en hoef je dus niet genoegen te nemen met een bedrag van € 160,00. De fabrikant kan dus dit bedrag crediteren aan de verkoper, maar de verkoper zal dan het overige bedrag moeten bijleggen.

Maar je kunt niet meer terugeisen omdat het soort product in de afgelopen jaren in waarde is gestegen.
Dank voor de uitleg.

Ik was altijd in de veronderstelling dat er altijd sprake is van "vergelijkbaar of beter product retour".

Toch apart dat er, in het geval van ontbinding van de overeenkomst, de TS dus nooit hetzelfde of beter kan terugkopen voor het aankoopbedrag (oftewel het bedrag dat hij maximaal gecrediteerd krijg).

Oftewel de consument (TS) wordt dus benadeeld in zo'n geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
HugoBoss1985 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:40:
[...]

Dank voor de uitleg.

Ik was altijd in de veronderstelling dat er altijd sprake is van "vergelijkbaar of beter product retour".

Toch apart dat er, in het geval van ontbinding van de overeenkomst, de TS dus nooit hetzelfde of beter kan terugkopen voor het aankoopbedrag (wat het bedrag is dat hij maximaal gecrediteerd krijg).
In de huidige situatie wel. De situatie kan ook anders zijn, waarbij de prijs van een soort product niet is gestegen maar gedaald. Dan kan de koper dus elders hetzelfde of een vergelijkbaar product kopen en geld overhouden of een beter product kopen voor hetzelfde geldbedrag. Dan haalt de koper er een voordeel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Dimens schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:44:
[...]

In de huidige situatie wel. De situatie kan ook anders zijn, waarbij de prijs van een soort product niet is gestegen maar gedaald. Dan kan de koper dus elders hetzelfde of een vergelijkbaar product kopen en geld overhouden of een beter product kopen voor hetzelfde geldbedrag. Dan haalt de koper er een voordeel uit.
In zo'n situatie is het natuurlijk een ander verhaal :)

Maar in dit geval is het beste voor de TS dus een vervangend (vergelijkbaar of beter) product retour te krijgen dan de koopovereenkomst te ontbinden.

@ TS over welke type ram gaat het eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
HugoBoss1985 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:40:

-knip-

Oftewel de consument (TS) wordt dus benadeeld in zo'n geval.
Bijna je volledige aankoopbedrag retour krijgen terwijl er bijna 2 jaar gebruik is gemaakt van het product. Ik zie niet in waarom TS dan benadeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

GioStyle schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:54:
[...]

Je volledige aankoopbedrag retour krijgen terwijl er bijna 2 jaar gebruik is gemaakt van het product. Ik zie niet in waarom TS dan benadeeld wordt.
De TS kan dan van dat bedrag (not even close) niet hetzelfde of beter terugkopen.
Ik zie dan wel in waarom TS benadeeld wordt.

TS heeft €200,00 betaald en krijgt nu €160,00.
De huidige prijzen voor een vergelijkbaar product zijn veel hoger.
Oftwel TS is benadeeld en de winkel houdt er zelfs nog geld aan over.

Ik zou in ieder geval bij/van deze winkel en bij/van de bewuste fabrikant (er vanuit gaande dat de winkel de waarheid verteld over het verhaal van de fabrikant...) niets meer kopen als ik de TS was.

[ Voor 32% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-03-2018 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XAEROCOOL
HugoBoss1985 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:48:
@ TS over welke type ram gaat het eigenlijk?
Het gaat om volgende geheugen, was 200,- euro toen ik kocht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung M393A4K40BB0-CPB€ 378,73€ 378,73

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

XAEROCOOL schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:02:
[...]

Het gaat om volgende geheugen, was 200,- euro toen ik kocht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung M393A4K40BB0-CPB€ 378,73€ 378,73
Bedankt!

Dit type geheugen (vergelijkbaar) is dus nog volop leverbaar (2133 mhz 32gb ddr4)...
Dat kan je ook even duidelijk aangeven bij de webshop, als je dat nog niet gedaan hebt ;).
En dan kun je op hun website iets met vergelijkbare specificaties opzoeken.
Als dat wél leverbaar (ddr4 is gangbaar en volop verkrijgbaar) is kun je de webshop verzoeken om je dat bewuste artikel te leveren.

Alhoewel ik nog zo mijn bedenkingen heb bij het verhaal van de webshop over de fabrikant...
Lijkt me heel sterk dat de fabrikant van het ram geen stripjes van 32gb ddr4 produceert.

Volgens mij is het van de webshop een geval van "kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast"...
Want het gaat de webshop dus centjes kosten (i.v.m. de hogere ram prijzen) om jou een vergelijkbaar of beter product aan te bieden.
Tenzij hun verhaal over de fabrikant lulkoek is.
Grote kans dat ze gewoon een vervangend 32gb ddr4 2133 stripje retour krijgen en jou een oor aan proberen te naaien.

Dus nogmaals... als ik jou was zou ik hier de volgende keer vandaan blijven.

Van die €160,00 euro kan je 16gb ddr4 2133 kopen en dan hou je nog een paar tientjes over... 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-03-2018 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
HugoBoss1985 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:04:
[...]
Dit type geheugen (vergelijkbaar) is dus nog volop leverbaar (2133 mhz 32gb ddr4)...
Dat kan je ook even duidelijk aangeven bij de webshop, als je dat nog niet gedaan hebt ;).
En dan kun je op hun website iets met vergelijkbare specificaties opzoeken.
Als dat wél leverbaar (ddr4 is gangbaar en volop verkrijgbaar) is kun je de webshop verzoeken om je dat bewuste artikel te leveren.
Let erop dat vergelijkbaar een ruim begrip is wat slecht gedefinieerd is. En dat iets wat 2x zo duur is en bij een totaal andere fabrikant vandaan komt totaal niet vergelijkbaar hoeft te zijn.

Ik zou op zich juist teruggrijpen op hun mail en het volkomen met hun eens zijn dat jij alleen met hun te maken hebt en niets met de fabrikant, oftewel jij hebt niets te maken met of een fabrikant nu aan hun crediteert of niet, jij hebt te maken met dat jij van hun een vergelijkbaar product wilt hebben en zij mogen dit met de fabrikant gaan uitvechten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:04:
[...]

De overeenkomst is aangegaan voor een specifiek merk/type. Bij de eerste levering zou je gaan piepen als er een 'vergelijkbaar' geheugenreepje zou zijn geleverd, wat al aangeeft dat 'vergelijkbaar' geheugen niet aan de overeenkomst beantwoordt. Het is een gunst van de verkoper om een (vergelijkbaar of beter) alternatief te leveren, waar de koper bovendien mee in moet stemmen (art. 6:45 BW). Zoals Dimens al heeft betoogd, kun je daarom niet zomaar een vergelijkbaar of beter product eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
GlowMouse schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:41:
[...]

De overeenkomst is aangegaan voor een specifiek merk/type. Bij de eerste levering zou je gaan piepen als er een 'vergelijkbaar' geheugenreepje zou zijn geleverd, wat al aangeeft dat 'vergelijkbaar' geheugen niet aan de overeenkomst beantwoordt. Het is een gunst van de verkoper om een (vergelijkbaar of beter) alternatief te leveren, waar de koper bovendien mee in moet stemmen (art. 6:45 BW). Zoals Dimens al heeft betoogd, kun je daarom niet zomaar een vergelijkbaar of beter product eisen.
Maar ontbinding van de koop kan de verkoper toch ook niet zomaar eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

***members only***

Het grappige is dat jij precies omgekeerd weer niets met wat die fabrikant wil te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
loki504 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:44:
[...]

De verkoper kan de overeenkomst hier niet ontbinden. Maar meer dan vervang of herstel van de afgeleverde zaak eisen, kun je als koper ook niet. En het lijkt mij niet verstandig dit bij de rechter te proberen afdwingen.

Dan blijft het bij eisen en tenzij de verkoper uiteindelijk gaat toegeven, zal er niets gebeuren. Dan heb je als koper en geen product en geen geld. Dan is het verstandig om alsnog de overeenkomst te ontbinden, de volledige aankoopsom terug te eisen en met dat geld elders hetzelfde of een ander product te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]

Theoretisch gezien niet, praktisch gezien uiteraard wel.

Als vervanging er niet inzit dan moet je als klant instemmen met de ontbinding. Maar doe je dit niet dan blijf je met zijn tweeën in een impasse zitten waarin niets gebeurt.

Waardoor een verkoper dit praktisch wel kan eisen, want als klant wordt je gewoon in een impasse geduwd waar maar 1 uitweg uit is, namelijk akkoord gaan met ontbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

GlowMouse schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:41:
[...]

Tja wat merk betreft kan het nogal breed zijn.
En inderdaad, bij de eerste levering zou je exact verwachten wat je besteld hebt.
Hoe dan ook gaat het niet meer de overeenkomst beantwoorden als het niet op alle punten exact hetzelfde is.
Bijna 2 jaar later is dat soms moeilijk of onmogelijk.

Dus in dit geval zou ik zelf graag vergelijkbaar of beter zien w.b.t. aantal stripjes, hoeveelheid, type, latencies en snelheid en/of eventueel een heatspreader.
Alleen in dat geval gaat de TS er w.b.t. technische en functionele specificaties niet op achteruit.
De fabrikant (merk) even achterwege gelaten.
Dat zou ik dus zelf verlangen en verwachten, alhoewel dat dus volgens velen hier geen recht is.

Ik ben benieuwd wat er bij de bewuste winkel in de algemene voorwaarden staat w.b.t. dit verhaal.

Dit moet voor de webshop makkelijk te doen zijn (als ze het willen...) aangezien het hier over courant ddr4 gaat en niet over EDO ram.

Het blijkt inderdaad een gunst en géén recht w.b.t. het vergelijkbaar of beter verhaal, volgens jullie.
Ik koop blijkbaar enkel bij webshops waar dit uitdrukkelijk in de algemene voorwaarden staat en hier ben ik dus (gelukkig, want dit verhaal wordt ik droevig van) aan gewend.

Ik blijf het dus ook nog steeds idioot vinden dat TS in dit geval behoorlijk benadeeld is en dus geen enkele keuze heeft anders dan €160,00 euro te accepteren.
Gomez12 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:29:
[...]

-knip-

Ik zou op zich juist teruggrijpen op hun mail en het volkomen met hun eens zijn dat jij alleen met hun te maken hebt en niets met de fabrikant, oftewel jij hebt niets te maken met of een fabrikant nu aan hun crediteert of niet, jij hebt te maken met dat jij van hun een vergelijkbaar product wilt hebben en zij mogen dit met de fabrikant gaan uitvechten.
Ik vind dat een mooi idee :)

[ Voor 39% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-03-2018 16:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
[...]

De verkoper heeft niets te eisen. Het is de koper die herstel of vervanging (art. 7:21 BW), of -als herstel/vervanging niet gaat of de verkoper niet meewerkt- ontbinding (art. 7:22 BW) kan eisen.

Dimens heeft betoogd dat je recht hebt op de volledige aankoopprijs (200 euro). Zoals uit de reacties hier al blijkt is dat voor een consument teleurstellend.

De wet bepaalt dat als de verkoper het geheugen niet wil repareren, dat je het geheugen door een derde kunt laten repareren en de kosten daarvan op de verkoper kunt verhalen (art. 7:21 BW). Voor vervanging (zoals bij een geheugenreepje pleegt te gebeuren) geldt zo'n regeling niet.

Toch denk ik dat je door de waardestijging van het geheugen recht hebt op meer dan de aankoopprijs. De verkoper is schadeplichtig omdat hij een defect geheugenreepje heeft geleverd (art. 7:24 BW). Op grond van art. 7:36 BW (hardware is zo courant dat het tegen dagprijzen wordt verkocht) bedraagt de schade het verschil tussen de aankoopprijs en de prijs op het moment van niet-nakoming. Dit artikel is eerder toegepast bij verkoop van bitcoins. De schade kan de verkoper overigens op zijn beurt weer verhalen op zijn leverancier (art. 7:25 BW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

GlowMouse schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:17:
[...]

De verkoper heeft niets te eisen. Het is de koper die herstel of vervanging (art. 7:21 BW), of -als herstel/vervanging niet gaat of de verkoper niet meewerkt- ontbinding (art. 7:22 BW) kan eisen.

Dimens heeft betoogd dat je recht hebt op de volledige aankoopprijs (200 euro). Zoals uit de reacties hier al blijkt is dat voor een consument teleurstellend.

De wet bepaalt dat als de verkoper het geheugen niet wil repareren, dat je het geheugen door een derde kunt laten repareren en de kosten daarvan op de verkoper kunt verhalen (art. 7:21 BW). Voor vervanging (zoals bij een geheugenreepje pleegt te gebeuren) geldt zo'n regeling niet.

Toch denk ik dat je door de waardestijging van het geheugen recht hebt op meer dan de aankoopprijs. De verkoper is schadeplichtig omdat hij een defect geheugenreepje heeft geleverd (art. 7:24 BW). Op grond van art. 7:36 BW (hardware is zo courant dat het tegen dagprijzen wordt verkocht) bedraagt de schade het verschil tussen de aankoopprijs en de prijs op het moment van niet-nakoming. Dit artikel is eerder toegepast bij verkoop van bitcoins. De schade kan de verkoper overigens op zijn beurt weer verhalen op zijn leverancier (art. 7:25 BW).
Een interessant verhaal met interessante quotes.

Die €200,00 is dus ook enkel en alleen in dit geval van prijsstijgingen teleurstellend.
Omdat TS daarmee niet schadeloos is gesteld gezien de waarde van een vergelijkbaar artikel op dit moment.

Iets wat ook interessant is, dat is de levensduurverwachting van ram.
Er zijn fabrikanten die "levenslang" garantie geven op ram.
Of webwinkels die 240 maanden garantie geven op ram.
Wat omvat die garantie dan precies en hoe interessant is dat m.b.t. wat de TS mag verwachten van de levensduur van ram? :)
Daarover staat toch ook iets in de wet?

Het geheugen is dus a) defect en b) voldoet niet aan de levensverwachting die de TS als consument mag hebben m.b.t. ram.

Wie weet is het ram wél te repareren.

Vervangen kan in ieder geval, maar blijkbaar wil de winkel dat niet en verschuilt de winkel zich achter de fabrikant.

TS zou ook nog eens zelf contact op kunnen nemen met de leverancier.
Al is het maar om te weten wat hem dan verteld wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-03-2018 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:22
Het betreffende Samsung reepje is moeilijk leverbaar, maar in hoeverre is het een probleem als de winkel een ander reepje met dezelfde of betere specs levert?
Dat de winkel 160 euro krijgt van de fabrikant is niet het probleem van de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
_JGC_ schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:12:
Het betreffende Samsung reepje is moeilijk leverbaar, maar in hoeverre is het een probleem als de winkel een ander reepje met dezelfde of betere specs levert?
In principe is dat geen probleem.

Maar het is net zo goed geen probleem als de winkel er 3 briefjes van 500 euro bijgeeft. Of een gratis dure videokaart.
Het is allemaal geen probleem. Alleen is er geen grond waarop de winkel dat zou moeten doen.
En vooralsnog heeft de winkel geen zin om dat te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Gomez12 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:25:
[...]

Maar het is net zo goed geen probleem als de winkel er 3 briefjes van 500 euro bijgeeft. Of een gratis dure videokaart.
Het is allemaal geen probleem. Alleen is er geen grond waarop de winkel dat zou moeten doen.
Zou jij daar de volgende keer nog iets kopen als je de TS was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:22
Gomez12 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:25:
[...]

Als ik in de pricewatch kijk zijn er een handvol modules beschikbaar die goedkoper en beter leverbaar zijn dan de module van TS. Enige verschil is DDR4-2400 tegen DDR4-2133.

Verder heb je als klant recht op herstel of vervanging. Vervanging is prima mogelijk. Dat de verkoper afspraken heeft met een distributeur waarbij retouren worden gecredireerd is niet het probleem van de klant.

Als ik na 4 jaar met een KIA bij de dealer kom met een motor die aan gort is, mag die dealer volgens jou dan ook zeggen: herstel of vervanging doen we niet aan, we crediteren de dagwaarde, lap maar bij voor een andere auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XAEROCOOL
Dus even mijn opties samenvatten:
1. crediet bedrag van 160,- euro accepteren, dit is voor mij niet wenselijk omdat ik dan 200,- euro bij moet leggen voor een nieuw geheugen.
2. Koopovereenkomst ontbinden, dan zou ik 200,- euro kunnen krijgen, maar ik vind het zelf niet waard om in discussie te gaan voor 40,- euro extra.
3. Het verhaal van GlowMouse voorleggen aan winkel, en dagprijs van artikel eisen met vermelding dat zij de schade van de fabrikant kunnen verhalen.

Dit zijn volgens mij alle opties, of zou ik een compromis kunnen voorstellen? Kan een webwinkel een artikel goedkoper kunnen krijgen van leverancier en dat ik dan met een kleinere bijbetaling een vervangend artikel kan krijgen?

Ik heb ook even alle geheugen opgezocht van 32 GB ECC registered die mijn moederbord accepteert, ze zijn allemaal of iets duurder dan mijn defecte geheugen of niet leverbaar:
MEM-DR432L-HL01-ER21
Hynix
HMA84GR7MFR4N-TF

MEM-DR432L-SL01-ER21
Samsung
M393A4K40BB0-CPB

MEM-DR432L-HL01-ER24
Hynix
HMA84GR7MFR4N-UH

MEM-DR432L-HL02-ER24
Hynix
HMA84GR7AFR4N-UH

MEM-DR432L-CL01-ER24
Micron
MTA36ASF4G72PZ-2G3A1

MEM-DR432L-CL02-ER24
Micron
MTA36ASF4G72PZ-2G3B1

MEM-DR432L-SL01-ER24
Samsung
M393A4K40BB1-CRC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Optie 2 zullen hun gewoon alsnog die 40 euro aftrekken vanwege 2 jaar gebruik. Dus dat is niet anders dan optie 1.

Optie 3 moet je niets vermelden over wat zij wel of niet bij fabrikant zouden kunnen doen, dat is niet aan jou om te bepalen. En let er wel op dat het verhaal van GlowMouse op 1 ding hangt : Namelijk dat het een defect geheugenreepje was vanuit de winkel en de bewijslast daarvoor ligt bij jou na 6 maanden.
Oftewel hoe wil je dat aan gaan tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:22
Gomez12 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:25:
Misschien door het feit dat het niet in 2 gebroken is?

Zolang er geen fysieke beschadiging zichtbaar is (gebroken spoortjes, corrosie, ...) is het vrij duidelijk dat het een defect was. En al zeker omdat de fabrikant het blijkbaar bevestigd heeft in dit geval (en de winkel al volledig terugbetaald heeft). Het lijkt me niet zo dat hier nog discussie is over wie het defect veroorzaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Gomez12 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:25:
Optie 2 zullen hun gewoon alsnog die 40 euro aftrekken vanwege 2 jaar gebruik. Dus dat is niet anders dan optie 1.

Optie 3 moet je niets vermelden over wat zij wel of niet bij fabrikant zouden kunnen doen, dat is niet aan jou om te bepalen. En let er wel op dat het verhaal van GlowMouse op 1 ding hangt : Namelijk dat het een defect geheugenreepje was vanuit de winkel en de bewijslast daarvoor ligt bij jou na 6 maanden.
Tenzij het defect binnen de fabrieksgarantietermijn valt. Dan kan je er direct vanuit gaan dat het een niet conform product is.

Tevens heeft de winkel al door de koop te ontbinden min of meer aangegeven dat het product defect was.

[ Voor 6% gewijzigd door loki504 op 20-03-2018 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XAEROCOOL
Even een update,
Ik heb de webwinkel laten weten dat ik dus niet blij was met crediet bedrag en ze naar de genoemde wettelijke artikelen verwezen. Ze hebben dan zelf ook een en ander opgezocht en kwamen met volgende antwoord waarbij ze het originele aankoopprijs volledig willen crediteren. Ik denk niet dat ik er meer uit kan halen zonder het juridische weg te behandelen welk natuurlijk meer gaat kosten.

Dus ik ga dit aanbod dan ook accepteren en dan moet ik zelf een nieuw geheugen kopen met eigen bijbetaling.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirkeith
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-09 09:27
Ik denk dat je al zeer blij moet zijn als je het volledige bedrag van 7 maart 2016 terug mag krijgen.

Om überhaupt er aan te denken / te proberen er nóg meer uit te halen vind ik echt niet kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:26
sirkeith schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:41:
Ik denk dat je al zeer blij moet zijn als je het volledige bedrag van 7 maart 2016 terug mag krijgen.

Om überhaupt er aan te denken / te proberen er nóg meer uit te halen vind ik echt niet kunnen...
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn 2 logische oplossingen:
1 Vervangend product
2 Koop ontbinden

Optie 1 is voor TS het voordeligste omdat de prijzen gestegen zijn. Als de prijzen gedaald waren dan had de winkel hier wel voor gekozen.
Optie 2 is wat TS is het voordeligste voor de winkel. Dus eigenlijk het minimale wat TS zou moeten krijgen want nu moet hij zelf nog tegen de intussen hogere prijzen nieuwe RAM aanschaffen.

ik vind het niet meer dan logisch om op zijn minst optie 1 te proberen te krijgen. Net zoals dat de winkel bij gedaalde prijzen echt niet het volledige bedrag zou willen vergoeden maar gewoon een alternatief goedkoop setje zou leveren.

[ Voor 13% gewijzigd door Philip Ross op 10-04-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:48
Je mag in je handjes knijpen met het volledige bedrag. Het is niet reëel en ik vind het zelfs ethisch verwerpelijk om meer te willen eisen. Moet een winkel zich gaan indekken voor marktfluctuaties gedurende de garantieperiode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Ik denk niet dat ik er meer uit kan halen zonder het juridische weg te behandelen welk natuurlijk meer gaat kosten.
De juridische weg kost je niets als je het zelf doet, al moet je wel wat voorschieten.
Pagina: 1