Athlon 1400 + spellen = lockup

Pagina: 1
Acties:

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-04 21:04
Ik nu sinds twee weken het volgende systeem:

- Athlon 1400
- Alpha FC-PAL6035 + Delta HP fan
- Asus A7M266 mb
- 256 mb DDR PC-2100 ram (cas 2,5)
- Asus V7100 PRO 32 mb videokaart (mx400)
- A-OPEN HX08 kast
- Overig spul als writer e.d.

Het probleem is dat wanneer ik spellen ga spelen (bijv. Emperor; Battle for Dune, Unreal Tournament, of 3Dmark 2001 draai) de pc vastloopt. Het beeld blijft gewoon vastzitten.

Heb van alles geprobeerd, andere videokaart drivers, wel/geen amd drivers (zonder draaien spellen voor geen meter), oude/nieuwe drivers voor de videokaart, biosupdate voor mb e.d. maar niets lost dit op.

M'n cpu temp is normaal zo'n 54 a 55 graden (celcius) en de temp van m'n videokaart rond de 60 a 63 graden (celcius). Opzich niet superlaag maar dit zou moeten werken. Het rare is alleen dat bijv. 3dmark met de kastdicht tijdens de eerste of tweede test al vastloopt en als ik mn kast openzet met een aardige tafelfan ervoor hij zon 6 tot 8 tests draait (en dan alsnog vastloopt). Ben er al mee terug geweest naar de winkel, waar de oude eerst MP fan is vervangen door een HP (wat zon 5 a 6 graden scheelt voor de cpu) en er opnieuw koelpasta tussen is gedaan (wat het probleem niet heeft verholpen). De cpu kan het probleem dus niet zijn lijkt me. De videokaart heb ik al eens vervangen door mn oude TNT2 ultra (v3800 van asus) en die loopt wel langer maar loopt na een tijd ook vast, dus de videokaart zal het ook niet zijn.

Ik heb natuurlijk gedacht aan casefans, alleen lijkt het me sterk dat het dan wel zou werken want de meeste casefans hebben een aardig kleinere airflow dan die tafelfan die ik ervoor heb gezet (en dat lost het ook niet op). Verder heb ik alle bios instellingen e.d. doorgelopen (en die staan voor zover ik weet allemaal goed), heb ik Windows (2000) er opnieuw opgezet maar niets helpt. Het kan overigens ook niet aan Windows 2000 liggen want een kennis, die nagenoeg het zelfde systeem heeft (hij heeft een HX45 kast ipv de HX08, heeft een normale V7100 videokaart en een MP cpu fan) heeft geen vastlopers.

Misschien hebben jullie nog tips/adviezen om het op te lossen?

Alvast bedankt

Verwijderd

Lees ik over de soundkaart heen..?

• Erikdevries
Oeps sorry, is een Terratec X-fire 1024 (ja heb meteen maar op safe gespeelt en geen live genomen)

Verwijderd

Die combinatie heb ik geen nare geluiden iver gehoord. Wat ik zou doen is zoveel mogelijk uit de PC slopen en langzaam opbouwen. Dus kijken als het wel goed werkt met alleen Video/HDD. Eerst zonder sound/CD/etc.

/edit

Was er niet iets met de Core-spanning van de 1333/1400??

Klok je CPU anders eens op 1200. Kijken wat hij dan doet.

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 23:21

EaS

Al zo kaal mogelijk proberen te draaien ?? (dus zonder soundkaart, of andere kaarten)
Alleen geheugen, videokaart en harde schijf.

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 17:28 schreef EaS het volgende:
Al zo kaal mogelijk proberen te draaien ?? (dus zonder soundkaart, of andere kaarten)
Alleen geheugen, videokaart en harde schijf.
Precies als je dan al problemen hebt, heb je al heel wat minder onderdelen waar het hem in kan zitten.

/edit

Maar het klokken op 1200 is een stuk makkelijker om even te doen.

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:00
Probeer het eens met alleen de videokaart (dus alle overige kaartrn verwijderen). Als dat niet helpt leen dan eens van iemand ander geheugen en of moederbord. Mijn eerste vermoeden is het geheugen.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Geheugen lijkt me sterk. Als Windows 2000 verder ok werkt, kan ik het me niet voorstellen dat het geheugen brak is.

Check anders eens met SiSoft bv.

• HertogJan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 18:55
Is je processor niet simpelweg kapot?

• EaS

EaS

Niet goed functionerend geheugen, kun je perfect testen met prime95 (torture test)

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 17:32 schreef HertogJan het volgende:
Is je processor niet simpelweg kapot?
Dan doet win2k het ook niet goed |:(, ik weet wel iets dat et kan zijn - namelijk je grafische krijgt niet genoeg stroom (dat was ut geval bij uit laatste systeem met systeem dat k gezien heb met dit sympoon) alleen dat kan niet voor komen met die aopen voeding, wat doet ie op 1200? (de CPU)

• Erikdevries
Heb zojuist zo goed als alles eruit gehaald en opnieuwe 3dmark gedraaid (zonder soundcard, netwerkkaart, cdroms, scsi kaart en met 1 harddisk ipv 2) en hij loopt alsnog vast.

Vervolgens de FSB op 100 ipv 133 gezet (waardoor hij 1050 mhz ipv 1400 is) toen leek het goed te draaien, maar nu een tijdje alsnog vast :(

Ik ga zometeen ff zo'n programma draaien om het geheugen te test

• EaS

EaS

Ik herinner mij hier ook nog een topic van iemand die ook een probleem had, en er maar niet uit kwam. Systeem teruggebracht, die gasten van die winkel konden het probleem ook niet vinden, totdat ze het hele systeem helemaal uit elkaar gehaald hadden: bleek dat het moederbord contact maakte met de backplate waarop ie vastgeschroeft zat ! (als ik het mij goed herinner)

• Ceejay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02-2023
Op zaterdag 14 juli 2001 17:22 schreef Erikdevries het volgende:

M'n cpu temp is normaal zo'n 54 a 55 graden (celcius) en de temp van m'n videokaart rond de 60 a 63 graden (celcius).
Holy shit, das niet weinig, voor je videokaart dan. Hij heeft toch wel actieve koeling? Mijn Asus v7700 is gemiddeld 45 (50 graden stressed). Misschien een idee om effe te kijken of je koeling wel goed werkt? (goed geplaatst, thermal paste, Blue Orb of zo)

• Erikdevries
M'n videokaart heeft zeker een actieve cooling, en volgens smartdocter maakt de koeler zo'n 5700 a 5800 rpm.
De hoogste temp. die m'n videokaart heeft gehaald was 70 graden (celsius) dat was op een vrij warme dag, en een flinke tijd unreal tournament, het was wel te merken dat de videokaart dat niet leuk vond (knipperen, stukken van de wapens vielen weg e.d.)

ps: de cooling werkt ook echt, dus het is niet zo dat smartdocter dit aangeeft maar het niet werkt

Verwijderd

Wat voor voeding heb je ??
En probeer eens in je bios de agp driving value op EA te zetten (als je die instelling heb)

<edit> als je de 250 watt voeding in die aopen kast heb is dat waarschijnlijk het probleem.. die trekt absoluut geen tb met een gf2mx.. heb er eentje verschroeid binnen een zeer korte tijd zo >:) </edit>

Verwijderd

Een casefan is zeker geen overbodige luxe als je de kast dicht heb en het loopt.. 1tje aan de achterkant net onder de voeding is meer dan voldoende als je niet overklokt en helpt erg goed tegen de temperatuur,,

• Erikdevries
Er zit een normale Aopen voeding in (300 watt) en die is AMD certified, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Qua opties in de bios heb ik ook vanalles geprobeerd maar niets hielp.

Wat betreft de casefans, dat zal zeker helpen, alleen lijkt het me sterk dat het veel beter koeld dan een tafelfan die rechts op de cpu en videokaart gericht staat (met een open kast)

Verwijderd

Op zondag 15 juli 2001 00:35 schreef Erikdevries het volgende:
Er zit een normale Aopen voeding in (300 watt) en die is AMD certified, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Qua opties in de bios heb ik ook vanalles geprobeerd maar niets hielp.

Wat betreft de casefans, dat zal zeker helpen, alleen lijkt het me sterk dat het veel beter koeld dan een tafelfan die rechts op de cpu en videokaart gericht staat (met een open kast)
je moet toch eens een andere voeding proberen, en breng het systeem anders trug ( ik maak ze altijd zelf dus ik kan dat nooit :'( )

druk je kaart anders ff goed aan ( breek hem niet zoals mijn vader wel eens overkwam met zijn 286ers :D )

• Erikdevries
Over welke "kaart" hebben we het hier? de videokaart neem ik aan? dat zal het niet zijn want die heb ik er al zat keren uitgehad en zelfs vervangen door m'n oude tnt2 ultra.

Om de voeding te vervangen moet ik zowieso terug naar de winkel, dus dat is niet iets wat ik nu even kan uitproberen :(

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:00
Dat beeld vastziten heb ik alleen in diablo II gehad. Ik heb het probleem toen kunnen oplossen door een casefan in te bouwen half boven de videokaart en cpu. Ik vind het dus raar dat het met die tafelfan niet lukt, dus kennelijk is het geen temp probleem (ondanks die hoge videotemp). Zelf heb ik een enermax 350w voeding en dat was de reden dus niet. Mijn specs: TB1333, msi k7t266 pro, 2x256mb ddr, sblive player, adaptec 19160 scsi, msi 822 geforce3, 3x scsi hd, ide writer. ide dvd, scsi cdrom, ide zip, globalwin wbk38 met een delta mp fan en dat alles in een inwin fulltower met 2 casefans.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Op zondag 15 juli 2001 10:54 schreef Erikdevries het volgende:
Over welke "kaart" hebben we het hier? de videokaart neem ik aan? dat zal het niet zijn want die heb ik er al zat keren uitgehad en zelfs vervangen door m'n oude tnt2 ultra.

Om de voeding te vervangen moet ik zowieso terug naar de winkel, dus dat is niet iets wat ik nu even kan uitproberen :(
je heb geen 2 pc's?

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

geen nieuwe voeding dat is bull.

300 watt is zat

check eerst eens in je bios of alles genoeg voeding krijgt met I/O meter en CPU zet bijvorbeeld je cpu eens op 1.89 V
en I/O op 3,58

is I/O onder de 3,3 dan moet je maar eens kijken of het aan de voeding ligt

hielp wel bij mij mijn athlon 1,2 @ 1,4 die liep ook vast in spellen maar niet in bechmarks wat ik dus nogal raar vindt alles loopt perfect behalve q3 maarja toen ik het voltage wat verhoogde liep alles weer beter

Verwijderd

Ik zit dit ff te lezen omdat ik een soortgelijk probleem had. Een hele week mee
bezig geweest |:( .
Toevallig ondekte ik het volgende.
Heb je in je bios, bij je ' Chip configuration' Super Bypass function & wait state enabled? Zet dan AGP Compensation op
'Bypass' ipv 'Auto'.

No more lockups, lekker overklokken, geen problemen. *D

Verwijderd

Ik heb zoiets dergelijks een paar jaar geleden ook gehad met een PIII, alles leek gewoon te werken , win98 etc etc, maar bij D3d toepassingen en spellen sloeg hij vaak op onverklaarbare reden op tilt, na enig onderzoek bleek een geheugenchip defect (van het normale SDram) de std. test van de compjoeter zak dit defect echter over het hoofd, maar na de simm vervangen te hebben heb ik nooit meer problemen gehad. Misschien dat het bij jou iets anders is, maar geheugen is zeker mogelijk denk ik.

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 07:42
Een vriend van mij had hetzelfde probleem met een TB 1300. Hij had nieuwe geheugen gekocht (daarvoor altijd op 1200 draaiende omdat het oude geheugen dit niet aankon). Hij heeft alle modules getest, de oude en de nieuwe. En kwam erachter dat z'n moederbord geen MP meer dan 12.5 aankan, daardoor gaf het moederbord 13 * 100 aan, maar draaide het in werkelijkheid op 12.5 * 104 !!! Als dit bij jouw ook het geval is (te hoge busklok) dan kan het zijn dat dat het probleem is (waarschijnlijk). Die vriend heeft ook een hoop tests gedraaid (SiSoft Sandra, 3D Mark 2001 enz). En merkte dat alleen een paar nieuwe modules op te hoge snelheid z'n taken goed bleven doen (ook nog eens CAS 2). Dat vastlopen na een paar testen is dus een bekend probleem hierzo.
Probeer eens ander geheugen?? Misschien scheelt dat. Oh ja, en natuurlijk ook alle andere HW eruit, maar dat stond hierboven ook al.

Happy Blessings <3

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10

MartNL

&nbsp;

Op maandag 16 juli 2001 22:12 schreef RedSoniq het volgende:
Een vriend van mij had hetzelfde probleem met een TB 1300. Hij had nieuwe geheugen gekocht (daarvoor altijd op 1200 draaiende omdat het oude geheugen dit niet aankon). Hij heeft alle modules getest, de oude en de nieuwe. En kwam erachter dat z'n moederbord geen MP meer dan 12.5 aankan, daardoor gaf het moederbord 13 * 100 aan, maar draaide het in werkelijkheid op 12.5 * 104 !!! Als dit bij jouw ook het geval is (te hoge busklok) dan kan het zijn dat dat het probleem is (waarschijnlijk). Die vriend heeft ook een hoop tests gedraaid (SiSoft Sandra, 3D Mark 2001 enz). En merkte dat alleen een paar nieuwe modules op te hoge snelheid z'n taken goed bleven doen (ook nog eens CAS 2). Dat vastlopen na een paar testen is dus een bekend probleem hierzo.
Probeer eens ander geheugen?? Misschien scheelt dat. Oh ja, en natuurlijk ook alle andere HW eruit, maar dat stond hierboven ook al.
Ik heb dus ook last van lockups in mijn games en inderdaad hij staat op 12.5 * 104
Volgens sandra. ( in de bios 13*100 Ik ga het effe proberen als die nou niet meer locked.

• Erikdevries
Ik heb het zojuist uitgeprobeerd (AGP compensation op bypass in de bios) en het lijkt nu te werken, 3Dmark heeft nu al 12 minuten nonstop gedraaid zonder vast te lopen (als je nagaat dat hij voorheen nooit langer dan 1 a 2 minuten heeft gedraaid).

Heel erg bedankt voor de tip, was er zelf waarschijnlijk niet opgekomen (ookal moet ik het natuurlijk nog wat uitgebreider testen, maar het gaat de goede kant op :)

Verwijderd

Waarom lees ik alle mogelijke oplossingen maar niets over DirectX terwijl dat oh zo logisch is als spellen gaan vastlopen!!!

• Erikdevries
Het leek allemaal goed te gaan, maar nu sluit 3dmark of bijv. emperor battle for dune op random momenten af :(

Maar we gaan verder

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Wat ben ik soms toch blij dat ik mijn PC heb laten bouwen en doortesten bij de zaak waar ik mijn spul heb gekocht. Daar betaal je 50 piek voor en dt scheelt een hoop gedoe.

No offence.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Erikdevries
Ik heb daar zelfs 75 piek voor betaald.
Om even duidelijk te zijn, ik heb m'n systeem dus laten bouwen en testen. Het probleem is nu alleen dat ik de pc hard nodig heb (werk e.d.) en 'm daarom niet een week ofzo kan missen, vandaar dat ik het via dit forum probeer op te lossen.

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

ARG!

Dan is het zeker K#T. Heb je al naar die zaak gebeld dan voor advies?

Van dit soort berichten krijg ik echt de kriebels! ik hoop dat alles bij mij goed zal gaan.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Erikdevries
Ik ben er vorige week langs geweest met het systeem, nieuwe cooler op de cpu, videokaart omgewisseld e.d. maar geen oplossing. Ik kon toen kiezen om m'n systeem daar weer achter te laten, alleen kon dat niet omdat ik 'm hard nodig heb.

Maar dan zal ik er binnenkort maar weer opnieuw mee terug moeten :(

Verwijderd

Ok...je hebt geld aan hunnie betaald, omdat ze hem zouden assembleren en testen (kneem tenminste aan dat ze dat gedaan hebben?)...

Zou ze vriendelijk dwingen om een nieuwe PC te fabriceren, exact volgens jouw specs, en die helemaal door te testen (vooral ook op 3D gebied: PC moet gewoon 4 uur achter elkaar 3DMark 2001 kunnen loopen :)).
Dan kom je daarna (ze mogen er dan ook best de tijd voor nemen...) de grote omwisseltruuk doen: FF HDD overzetten, en klaar :)

Zo zou ik (en de zaak waar ik werk :)) het tenminste oplossen :P

Als ze dat niet willen: Geld terugvragen en ergens anders een PC kopen :(

Vind het nl. belachelijk: Je betaald er extra voor dat ze alles testen...en het werkt niet :?

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-08 20:50

Chop2000

Vroem

Hmmmm dit komt mij bekend voor mijn vriend had (een HEEEEELE tijd terug) een voodoo3 gekocht (AGP) en die had ik er ff ingezet voor em maar dat ding kon je ff (10 A 15min) mee spelen dus ik denk dat is vast overhitting van de gpu dus wij zetten er zo'n kamerventilator voor en hij doet het ook nog maar een kwartiertje dus die andere er weer in (V330 ) nou alles doet het weer bleek dus dat die videokaart gewoon verrot was em omgeruild en alles werkt perfect mischien moet je em ff testen bij een vriend .....
*edit
Sorry had het stukje hierboven niet gelezen mischien word de chipset wel overhit probeer eens een ander mobo (ik heb makkelijk lullen maar ja ik probeer te helpen)

niks

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
sommige mobo's zijn behoorlijk kieskeurig met ddr geheugen.

Verwijderd

Kan het niet zo zijn dat het chipset op je mobo te heet wordt!! Een vriend van mij had de zelfde problemen! alles al vervangen! videokaart,geheugen,voeding.Enzo! niets hielp! Ik zelf heb een Athlon 1200 op een asus a7m266 met een heel schattig venetje op mijn chipset!!!! en die vriend van mij niet! 256mb ddr! cardexpert gforce 2gsts ultra500 sb live 5.1! maxtor 30gb draaien als een tierelier! 8-)
Pagina: 1