Olympia Plurotyp - werkend maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indifstublatia
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 02:53
Hoi Tweakertjes,

Bij gebrek aan een vindbaar draadje, plaats ik het maar hier.

Wij zijn bezig om het huis van mijn 92 jarige oma leeg te halen, daar zij niet meer zal terugkeren naar haar huisje. Daar hebben we een aantal prehistorische spullen aangetroffen in een grote kluis, waaronder enkele zeer antieke fotocamera's, printerbenodigdheden van ooit, maar ook een heuse collectie typemachines van voor de oorlog.

Nu wist ik van het laatste en dat deze in het testament aan mij zijn toegewezen, waarop ik ze alvast in huis heb opgeslagen.

Nu wil ik de box graag opendoen, maar je raadt het al, geen sleutel. Ik zal 'm een keer naar een slotenservice brengen hier in de stad, die weten er vast raad mee.

Het gaat hier om een heuse Olympia Plurotyp, voorheen bekend als de AEG Mignon.

Nu vraag ik mij af of er hier Tweakertjes zijn die ervaring hebben met dit soort typemachines en wat ik er mee moet doen om hem weer werkend te krijgen. Ik weet nog van mijn grootvader, die in 1992 al overleden is, dat deze toentertijd eigenlijk al een opfrisbeurt nodig had om weer volledig te kunnen werken.
Leuk om te weten, mijn grootouders hadden vroeger twee drukkerijen in Twente en waren erg bekend om hun gemoedelijke trouw aan hun klanten.

Dus weet U het? Deel het met mijn.
Mijn dank is groot.

Mvg Youri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonaldDutchie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-09 14:31
Hallo Youri,

in het geval je de Plurotyp nog in je bezit hebt, schrijf ik je hier graag zes jaar na dato over de Plurotyp.

Ten eerste ben ik erg blij om te lezen dat je interesse hebt gekregen in deze wonderlijke machines en dat je ten opzichte van vele(gekeken naar vele typemachines voormalig dan wel huidig in bezit) besloten hebt niet de kist open te breken, maar naar een slotenmaker te gaan. Ik hoop dat je dit goed is verlopen.

Verder zou ik je graag verder op weg willen helpen met de Plurotyp. Zelf heb ik nu een handje vol Mignon 4 typemachines gehad, welke bijna allemaal volledig vast zaten. Zoals je zelf al hebt genoemd, is(afhankelijk van de algehele staat en compleetheid) het inderdaad niet heel lastig om de machine weer werkende te krijgen.

De eerste stap is de wagen loshalen van de onderkant van de machine. Dit kun je doen door de kleine hendel die links onder(gekeken van bovenaf) de rechter draaiknop van de wagen zit. Hiermee kan je de wagen vrij maken. Vervolgens voer je drie handelingen uit; je beweegt de wagen volledig naar rechts totdat de linkermarge wordt geraakt. Vervolgens duw je het palletje van de marge omhoog en trekt de wagen verder door. Ten slotte komt de wagen niet meer verder met die hendel; nu zul je de backspace(meest rechter zilveren toets onderaan de machine van bovenaf bekeken) in moeten drukken en zo de wagen er volledig afhalen.

Nu zullen alle contactpunten op de wagen zelf en op de slede van de machine zelf moeten worden schoongemaakt. Dit doe ik met IPA. Goed schoonmaken en ervoor zorgen dat al deze oppervlakken goed glad zijn(als er roest zit zal dit dus moeten worden verwijderd).

Dit is in principe genoeg om het probleem met het niet lopen van de wagen te verhelpen. Je zou de wagen nu al kunnen terugzetten. Dit doe je door de stappen van hem eraf halen andersom te volgen. Let vooral op de marge die je even omhoog moet tillen.

Voor als je indexer stroef beweegt en lijkt te 'binden' aan dezelfde typecylinder assembly; zal de machine van de bodemplaat moeten worden geschroeft, alle onderdelen eronder grondig moeten worden schoongemaakt, vervolgens moet de half ronde kap er ook af, moet deze ook schoon, en ten slotte, zal er een schroefje rechts van de stang die je met de indexer dus naar links en rechts beweegt losmoeten, waarna je die hele stang eruit mag halen, schoon mag maken, en weer goed terugzetten(doe je dit niet op de goede ''tandpositie'' dan print je een V als je een I wilt printen bvb.).

Zo test je de machine; op de Mignon 4 is de linker zilveren toets je spatiebalk. De wagen zou opzij moeten bewegen als je deze indrukt. Doet die dit niet, is de wagen of nog te vies, of missen er misschien onderdelen.
De toets rechts van deze toets is je printtoets. Je wijst de letter die je wil printen met de index links aan, en druk dus op de knop. Hiermee gaat de kop met het typcylinder naar beneden. Ook zou de wagen een spatie opzij moeten.
De meest rechter toets is je backspace. Je raadt het niet; de wagen zou terug moeten gaan als je deze indrukt.
Misschien handig om te vermelden hoe je papier in de machine doet; de meest rechter zilveren hendel naast de rechter wagenknop is de 'papierverlosser''; hiermee gaan een aantal kleine rubberen drukrollen opzij waardoor je er van bovenaf papier in de machine kan doen. Vaak gaat dit lastig omdat deze rubberen rolletjes plat zijn of zelfs gesmolten; dan zullen deze moeten worden vervangen. Gaat dit wel, kan je dezelfde hendel terug zetten, met de rechter wagenknop het papier doorvoeren en met dezelfde zilveren hendel bijstellen waar nodig.

Graag help ik je natuurlijk verder als er iets onduidelijk is(ik kan het lastig uitleggen, mijn excuses).

Graag feliciteer ik je met deze aanwinst! De plurotyp is heel bijzonder, en staat ook op mijn verlanglijstje.