Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkhens
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-06-2020
Geachte allen,

Ik heb een vraag...sinds een aantal dagen heb ik de Panasonic Lumix TZ90 in bezit. Nog niet heel veel ervaringen mee op kunnen doen helaas, maar er is me wel iets opgevallen. Wanneer de camera aanstaat, hoor ik een ruisje bij de lens. Het is niet heel hard, maar het valt toch wel op. Het is niet zo dat ik aan het zoomen ben of een andere actie uitvoer. Het lijkt een soort elecktrische spanning, maar wel op een onregelmatige toon. Ik hoor het heel zacht als ik de camera gewoon gebruik, maar zeer duidelijk als ik mijn oor tegen de camera aan leg. Misschien is dat bij alle camera's, ik heb niet heel veel ervaring, maar het stoort me wel.

Mijn vraag....zijn er meer mensen met een TZ90 die hier last van hebben? En wat zou dit kunnen zijn?

Groet,

Dirk

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Wat je beschrijft, klinkt als de optische stabilisatie. Dit is een mechanisch systeem dat trillingen compenseert door een deel van het lenzensysteem continu bij te regelen. Vaak maakt dit een klein beetje geluid.
Je kan dit bevestigen door in het menu de stabilisatie uit te zetten (waarschijnlijk onder de noemer OIS). Waarschijnlijk hoor je het dan niet meer. Niet vergeten daarna weer aan te zetten, want het helpt om scherpe foto's te maken. Een klein beetje geluid daarbij is niet erg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Mijn fz1000 maakt ook zon geluid, hoort bij stabilisatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:24

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Klinkt als stabilisatie inderdaad. Heel vervelend, ik leg ook graag tijdens het schieten mijn oor langs de lens. Denk dat ik de boel maar ga verkopen :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:40

sapphire

Die-hard pruts0r

Ventieldopje schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:23:
Klinkt als stabilisatie inderdaad. Heel vervelend, ik leg ook graag tijdens het schieten mijn oor langs de lens. Denk dat ik de boel maar ga verkopen :Y)
Welk van jouw lenzen hebben stabilisatie dan ? ;)

Gabriël AM5