bestaande buffervat houtkachel icm zonneboiler / panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1052421

Topicstarter
Beste,

Ik heb een houtkachel met cv ondersteuning.
Deze verwarmt als we de kachel stoken dmv een spiraal het buffervat van 800 liter
Als ik ergens warm tapwater vraag gaat het koude water via een andere spiraal door het buffervat en wordt zo voorverwarmd.
Tevens zit er nog een derde niet gebruikte spiraal in dit buffervat van 800 liter.

Nu ben ik me aan het oriënteren om zonnepanelen op het dak te leggen om zo ook het buffervat te verwarmen van voorjaar tot najaar.
Deze wil ik dan aansluiten op de spiraal die nog vrij is.

Nu is mijn vraag zouden jullie er nog een kleiner buffervat bij plaatsen speciaal voor tapwater en indien deze op temperatuur is het grotere buffervat te verwarmen, of vice versa.

Graag jullie advies en of mening hierover en als het niet teveel gevraagd is graag ook met een reden waarom je voor iets zou kiezen.

Ruimte is geen issue dit is er nog genoeg.

Alvast bedankt,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:09
Wil je het water door je zonnepanelen laten gaan --> zonneboiler.
Of wil je met de electriciteit die je panelen opwekken water verwarmen?

Ik zou zonnepanelen op het dak leggen om electriciteit op te wekken en het eventueel opwarmen van warm water vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het idee is/was in eerste instantie idd de zonneboiler variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat zit er in het buffervat zelf?
CV water?

Dan kan je toch een l/w warmtepomp op de inhoud van het buffervat aansluiten?
En die laten schakelen (min of meer) op je zonnepanelen.

Schema'tjes maken het makkelijker (voor een ander het plaatje te begrijpen)
AUijtdehaag in "Warmtepomp / Buffervat / zonneboiler opzet/installatie"

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-03-2018 19:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Correct, in het buffervat zit cv water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zoals ik je post begrijp heb je een hygienevat, heb je mogelijk een model type?

Ik zou zelf niet voor een extra vat gaan, maar alleen het huidige vat gebruiken. Omdat je een Cv kachel hebt lukt het altijd om je vat snel op temperatuur te krijgen. Welke spiraal is er nog vrij? Een zonnecollector moet eigenlijk wel op de onderste worden aangesloten.

Met bijvoorbeeld een Quooker combi plus heb je altijd snel warm water en voor de volle emmertjes komt het alsnog uit het buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1103723

Ik heb houtkachel met cv aansluiting plus een CV ketel. Nu wil ik zonnecollectoren met een boiler en buffervat. Ook geschikt voor tapwater. Echter zie ik geen duidelijke schema's. ( ligt misschien aan mij?)Heeft iemand een schema voor mij, of een link naar een duidelijk schema voor een houtkachel, cv ketel, zonnecollector, hygiëneboiler en een buffervat. Het gezin bestaat uit 3 personen. Is een boiler en een buffervat van ieder 200 liter voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
M
Anoniem: 1103723 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:34:
Ik heb houtkachel met cv aansluiting plus een CV ketel. Nu wil ik zonnecollectoren met een boiler en buffervat. Ook geschikt voor tapwater. Echter zie ik geen duidelijke schema's. ( ligt misschien aan mij?)Heeft iemand een schema voor mij, of een link naar een duidelijk schema voor een houtkachel, cv ketel, zonnecollector, hygiëneboiler en een buffervat. Het gezin bestaat uit 3 personen. Is een boiler en een buffervat van ieder 200 liter voldoende?
Kijk eens op https://www.oranier-heizt...natur/online-konfigurator. Op deze website vind je een tutorial die je invult wat je uiteindelijk een schema geeft wat jij zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Anoniem: 1103723 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:34:
Waarom neem je niet een
-atlantic explorer 3 WP boiler (met spiraal voor je houtkachel)
-eventueel een doorstroomverwarmer (3-fase wijas) erachter mocht 270 ltr niet genoeg zijn.
-geen zonnecollectoren maar zonnepanelen. (dan krijg je ook geld voor bij terugleveren van energie)

En dan nog een stapje verder:
CV ketel eruit en een Panasonic monobloc erin.

Ikzelf heb een 450 ltr buffervat RVS met hygienespiraal en een doorstroomverwarmer en douchewtw.
Dat buffervat is meer als ontkoppelbuffer bedoeld voor de Mitsubishi L/W warmtepomp. Afgfte capaciteit van de vloer is nog aan de lage kant. Voor een plaatje zie link hierboven in een post van mij.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1103723

Ik wil idd gaan voor buffer met hygiëne spiraal met verwarmingselement gevoed door zonnepanelen. Moet je nu het buffervat in serie zetten met je houtkachel of parallel over de radiatoren. Ik wil ook niet dat mijn cvketel de buffer opwarmt. Mijns inziens duurt het dan langer voor de radiatoren warm zijn.
Pagina: 1