Awmd-250 + led lampen (3 lampen werkt >3 werkt niet)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperhuting
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-07 12:17
Goedemiddag,

Ik heb een koof gemaakt in de woonkamer en wil hier 6 spotjes inbouwen.
Nou heb ik alles aangesloten maar hij gaat niet aan.

Ik heb een cirkel gemaakt met daartussen de 6 led-spotjes en de amwd-250 (kaku).
Wanneer ik 1 tot 3 lampje(s) aansluit werkt het wel. Kunnen jullie mij vertellen of dit uberhaupt mogelijk is zo ja hoe en zo nee. Is er een kaku systeem die dit wel kan?

...
Relevante software en hardware die ik gebruikt heb:

AMWD-250 (KAKU)

LED lampen: Philips Master LED
- 25.000h
- 36
- 2700k
- dimmable
- 4,9w
- CRI 90
- GUI-10

installatie draad
- 2,5mm (volgens mij)
...
Ik heb geprobeerd om er minder lampen aan te hangen en dit werkt. Ik heb Klik aan klik uit gemaild maar die reageren helaas niet op de mail.. bellen heeft geen zin want er wordt niet opgenomen.
...

Wie o wie kan mij helpen!

[ Voor 3% gewijzigd door jasperhuting op 16-03-2018 12:39 ]

Beste antwoord (via jasperhuting op 19-03-2018 07:47)

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:53
Om te beginnen ga ik er vanuit dat je weet waar je mee bezig bent en alle spotjes ook parallel over de voedingsspanning hebt aangesloten. Zet je 1 of meerdere spotjes per ongeluk in serie met de voedingsspanning dan krijg je de gekste storingen, waarvan jouw fenomeen er 1 zou 'kunnen' zijn.

Heb je de 3 LED spotjes van Philips die wel branden wel eens omgewisseld voor de 3 LED spotjes van Philips die niet branden? Om te controleren of je toevallig geen blauwe maandag modellen er tussen hebt.

En maakt het ook niet uit op welke GU10 fitting je ze aansluit? GU10 fittingen hebben soms een manco dat de gepuntlaste aansluitdraden nog wel een los zitten of los raken uit de fitting. Controleren door aan elk draadje vanuit de fitting te trekken, of deze goed vast zitten.

Als bovenstaande gecontroleerd en goed is, dan stel ik voor om de dimmer in het plafond er even tussenuit te halen en alle 6 de LED spotjes in hun fitting te draaien.
Verbind nu de aankomende fase met de richting de spotjes weggaande schakeldraad. Eventueel ook de nul 1op1 doorverbinden. Nu moeten alle LED spotjes op 100% gaan branden.
Gebeurd dit dan is je circuit goed, gebeurd dit niet dan is er dus duidelijk iets met de verbindingen.

Als laatste optie kun je alle 6 de LED spotjes aansluiten en de KakU dimmer opnieuw aanmelden aan de zender. Op het moment dat de verbinding er is zal de verlichting 1 maal aan/uit gaan als bevestiging en is de dimmer ingesteld en klaar voor gebruik. Dit 'kan' soms de oplossing zijn, als de dimmer op deze manier ook zijn belasting inregeld. Zou dit eerder met 3 spotjes zijn gebeurd dan heeft dit misschien invloed. Niet eerder met KaKu meegemaakt, maar je weet maar nooit.

Werkt het na deze pogingen nog niet, wat ik mij bijna niet kan voorstellen, dan zou ik de dimmer simpel omruilen voor een andere.

[ Voor 9% gewijzigd door Theo74 op 16-03-2018 12:55 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Om te beginnen ga ik er vanuit dat je weet waar je mee bezig bent en alle spotjes ook parallel over de voedingsspanning hebt aangesloten. Zet je 1 of meerdere spotjes per ongeluk in serie met de voedingsspanning dan krijg je de gekste storingen, waarvan jouw fenomeen er 1 zou 'kunnen' zijn.

Heb je de 3 LED spotjes van Philips die wel branden wel eens omgewisseld voor de 3 LED spotjes van Philips die niet branden? Om te controleren of je toevallig geen blauwe maandag modellen er tussen hebt.

En maakt het ook niet uit op welke GU10 fitting je ze aansluit? GU10 fittingen hebben soms een manco dat de gepuntlaste aansluitdraden nog wel een los zitten of los raken uit de fitting. Controleren door aan elk draadje vanuit de fitting te trekken, of deze goed vast zitten.

Als bovenstaande gecontroleerd en goed is, dan stel ik voor om de dimmer in het plafond er even tussenuit te halen en alle 6 de LED spotjes in hun fitting te draaien.
Verbind nu de aankomende fase met de richting de spotjes weggaande schakeldraad. Eventueel ook de nul 1op1 doorverbinden. Nu moeten alle LED spotjes op 100% gaan branden.
Gebeurd dit dan is je circuit goed, gebeurd dit niet dan is er dus duidelijk iets met de verbindingen.

Als laatste optie kun je alle 6 de LED spotjes aansluiten en de KakU dimmer opnieuw aanmelden aan de zender. Op het moment dat de verbinding er is zal de verlichting 1 maal aan/uit gaan als bevestiging en is de dimmer ingesteld en klaar voor gebruik. Dit 'kan' soms de oplossing zijn, als de dimmer op deze manier ook zijn belasting inregeld. Zou dit eerder met 3 spotjes zijn gebeurd dan heeft dit misschien invloed. Niet eerder met KaKu meegemaakt, maar je weet maar nooit.

Werkt het na deze pogingen nog niet, wat ik mij bijna niet kan voorstellen, dan zou ik de dimmer simpel omruilen voor een andere.

[ Voor 9% gewijzigd door Theo74 op 16-03-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:32
Je hebt de boel nu in serie aangesloten?
Met die spotjes is het de bedoeling dat ze elk 230V krijgen, je zult ze dus parallel aan moeten sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://www.dmlights.be/medias/Stroomgestuurde-LED-spots-serie-niet-parallel.jpg?context=bWFzdGVyfENvbnRlbnRJbWFnZXN8ODA1OTZ8aW1hZ2UvanBlZ3xDb250ZW50SW1hZ2VzL2gzNi9oNzQvOTYxMTMyNjAyOTg1NC5qcGd8NTE5NzQyM2QzZTBlOWQzODU2NzE3NGMyOTBjN2Q3ZDczMDBlZjg0NmQ5YTMyYzc0NDNjOWNjMDQxZTgxYTFkOQ
Voor laagspanning (12V) geldt de bovenste, jij moet met jouw spotjes de onderste hebben.

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 16-03-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:09
Het probleem zit in het feit dat een 5 Watt LED lampje van Philips en vele anderen een startvermogen hebben van vaak wel 10x het nominale vermogen.

Met 3 pitten zit ja dan aan een piek van zo'n 150 watt bij start wat dan blijkbaar de max is van de stuurunit.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperhuting
Thanks @Theo74 en @rvdgaag

Thanks @ThinkPad ,
Hoe zit het dan in mijn situatie zonder voeding?

Ik ga weer verder proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperhuting
Is er ook een mogelijkheid om er een voeding tussen te plaatsen? Ik heb namelijk alles in serie liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als ik je tekst een beetje begrijp dan zijn het GU10 spotjes, 230V dus.
Die zet je niet in serie maar parallel.
Als ze in serie staan en je schroeft 1 lamp los dan doet de rest het ook niet.
Bovendien krijgen de lampen dan geen geen 230V maar minder dan 80V elk, waar ze niet voor gemaakt zijn.
Persoonlijk zeg ik, als je er geen barst van snapt vraag dan iemand met verstand van zaken om het te doen ...
Dit kan nog gevaarlijk zijn ook omdat er dingen kunnen gebeuren die je niet verwacht ;w

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperhuting
Bedankt jongens! Het is gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Leuk, dus nu 6 lampen te dimmen als ze parallel zijn aangesloten?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperhuting
Het grappige is dat ik informatie heb gevraagd bij de bouwmarkt en deze "professionals" hebben mij verteld dat ik het serieel moest schakelen en dat het zo zou moeten werken.

Ik ben verre van een professional maar moet ik mij dan niet bezig houden met dit soort dingen? Gaat het fout, ja dan gaat het fout. Risico van het vak!

Dus @Speedy-Andre je hebt een aanname gedaan dat ik eerst zou moeten vragen aan professionals hoe het moet voordat ik ermee aan de gang ga. Ga ze dit bij de bouwmarkt nog wel even laten weten! (het was op het eind van de dag en ik denk dat er ongeveer 5/6 man + manager mij aan het "helpen" waren).

Maar heb ze inderdaad parallel geschakeld.

Nogmaals bedankt!

Voor jullie is dit wss een superdomme fout, voor mij een leerzame ;)
fijne dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het ging mij er meer om dat er onverwachte dingen zoals ploffende lampen kunnen gebeuren.
Maar goed dat je het met de juiste tips werkend hebt gekregen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
jasperhuting schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:26:
Het grappige is dat ik informatie heb gevraagd bij de bouwmarkt en deze "professionals" hebben mij verteld
Voor jullie is dit wss een superdomme fout, voor mij een leerzame ;)
Fouten zijn in zoverre niet dom, als je er van leert en deze niet meer maakt. En dan komt er bij jou nog eens bij dat een 'professional' (lees: onderbetaalde zonder gedegen kennis) in de bouwmarkt jou juist adviseerde om de spots in serie aan te sluiten.

Houd voortaan aan dat GU10 (bajonet) fittingen altijd voor 230V worden toegepast en dat er vervolgens op de verpakking van de LED lampjes ook nog eens aangegeven is voor welke spanning ze geschikt zijn.

Niet dimbare 230V LED spots werken vaak tussen 85-250V waardoor ze ook in serie nog licht kunnen geven wat voor een leek erg onduidelijk kan zijn. Dimbare LED spots werken ook tussen deze spanning alleen varieren dan in merkbare lichtsterkte.

Enfin: domme vragen bestaan niet en voel je niet schuldig.

Pagina: 1