Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop processor snelheid zeer zeer traag. CPU fluctueert

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo techneuten,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze uitdaging. Ik heb een tweede hands HP probook Gen0 op de kop getikt. Eerste paar dagen ging alles prima. Daarna merkte ik dat hij op bepaalde momenten erg traag werd. Dit gebeurde op willekeurige momenten. Soms tijdens het typen van een brief, soms tijdens het gamen of surfen op internet.

Via taakbeheer zie ik de CPU snelheid terug lopen naar 0.17. Er zijn momenten dat hij tijdelijk zijn normale snelheid haalt maar ook dan zie je de cpu waarde erg fluctueren en springt alweer snel terug naar 0.17.

De laptop is nu al een paar keer geformateerd. De zelfde problemen duiken op bij zowel windows 7, 8 en windows 10 (windows 10 staat er nu op). De energie instellingen staan allemaal op prestatie gericht. Ongeacht of de laptop op voeding of op accu werkt. Heb het ook al zonder accu geprobeerd.
Het vreemde is dat in veilige modus de snelheid wel goed is. De snelheid blijft dan ook vast op 2.59Ghz hangen.
Ook met inter processor diagnostic tool krijg ik geen vreemde foutmeldingen. Alle nieuwe HP drivers zijn geinstalleerd. BIOS is ook van de nieuwste versie.

Heeft iemand toevallig een idee?
...

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Speedstepping is normaal, als er weinig gevraagd word (zoals tijdens het typen van een brief) schakelt de cpu zo laag mogelijk terug.
Bij belasting zou deze echter wel weer hoger moeten schakelen.

Dat het in veilige modus niet gebeurd geeft in ieder geval aan dat het geen thermisch probleem is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 14:09

nexhil

BAM!

Alle nieuwe HP drivers zijn geinstalleerd.
Ik zou het in deze richting zoeken.
Misschien even kijken of je CPU/Chipset gerelateerde shizzle bij intel zelf kunt weghalen.

[ Voor 32% gewijzigd door nexhil op 16-03-2018 11:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:32:
Speedstepping is normaal, als er weinig gevraagd word (zoals tijdens het typen van een brief) schakelt de cpu zo laag mogelijk terug.
Bij belasting zou deze echter wel weer hoger moeten schakelen.

Dat het in veilige modus niet gebeurd geeft in ieder geval aan dat het geen thermisch probleem is.
Yep, alleen de snelheid komt niet terug bij belasting. Normaal hoort de snelheid volgens mij ook niet terug te zakken tot 0.17 maar eerder richting de 1.30 ofzo?

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
start eens een intensief programma of benchmark en kijk dan of ie terugklokt.

wordt ie langzaam of heb je freezes? wellicht dat de HD niet zo lekker meer is.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27

Nemesizz

Untouchable

Het vreemde is dat in veilige modus de snelheid wel goed is. De snelheid blijft dan ook vast op 2.59Ghz hangen.
Alle nieuwe HP drivers zijn geinstalleerd
Mogelijk veroorzaakt dat ergens een conflict met het energiebeheer van Windows zelf.
Gezien in veilige modus dat soort drivers niet geladen worden, en de CPU daar schijnbaar wel op volle toeren draait zou ik het misschien ergens in die richting zoeken.

Heb zelf wel eens laptops (Acer) onder handen gehad waarbij het meegeleverde energiebeheer software in conflict kwam met Windows energiebeheer en dat de CPU (in dat geval) vast bleeft op 800Mhz en dan was de PC ook niet vooruit te branden.

Verwijderd

Topicstarter
pyrofielo schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:39:
start eens een intensief programma of benchmark en kijk dan of ie terugklokt.

wordt ie langzaam of heb je freezes? wellicht dat de HD niet zo lekker meer is.
zodra ik dat doe dan springt de snelheid soms omhoog tot ergens rond de 0.50 maar meestal weer direct terug naar lagere waardes. Voorheen had ik nog wel eens momenten dat er niks aan de hand was en dat de snelheid boven de 2.59 lag. maar de laaste dagen blijft hij zo traag.
Ook de temperatuur waardes is niks geks te zien...

Verwijderd

Topicstarter
Ok vandaag weer wat nieuws gevonden. Zodra de laptop op de AC kabel is aangesloten zakt de snelheid naar 0.17ghz. Als ik de kabel eruit trek dan ligt de snelheid rond de 1.29ghz. En als ik hem dan belast dan stijgt de snelheid al snel naar de 2.59ghz.

Ik heb de laptop vandaag opnieuw geinstalleerd. Een compleet schone install naar windows 10 maar het probleem blijft bestaan. Op stroom aangesloten is er niks mee te beginnen. Wat zou ik nog meer kunnen proberen?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke onderdelen zitten er in, en welk OS van origine ? (32/64)
(nu W10 heb ik gelezen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:07

wowi

probeer eens een andere stroom adapter misschien is die defect

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:07:
Welke onderdelen zitten er in, en welk OS van origine ? (32/64)
(nu W10 heb ik gelezen)
Het is een stock HP probook 470 gen0
Standaard stond er ooit windows 8 op geloof ik...Nu staat er windows 10 (64) op. Maar heb ondertussen ook al win7 en 8 geprobeerd.

Ik ben van plan om voor de zekerheid een nieuwe adapter te kopen. Maar erg veel vertrouwen heb ik daar niet in, aangezien hij in veilige modus standaard op 2,59Ghz blijft staan. Alleen dan zonder te fluctueren en zonder turbo.

Heb vanacht opnieuw geformateerd en opnieuw geinstalleerd (win10). Vanacht had ik meteen hetzelfde probleem direct na de verse install. Vanmorgen start ik de laptop opnieuw op en alles werkt lekker snel en niks aan de hand. Tien minuten later toch weer hetzelfde probleem.
Mijn opties raken een beetje op...

• jahako
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 17:10
Probeer eens zonder accu met stroom erop, slechte batterijen geven ook wel eens onvoorspelbare reacties.

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-11 18:58
Installeer ook eens Throttlestop
Pagina: 1