Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD
Een lijst met roerende zaken kan ook inhouden dat ze de keuken meenemen; de hardhouten vloer; alle deurbeslag binnenshuis; noem maar op. In het ergste geval krijg je een casco huis; 4 buitenmuren, een dak en een trap ofzo.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Maar het is volledig aan de verkoper om dit te bepalen. Met een beetje geluk kan je het uitonderhandelen. Maar als ze hun zinnen gezet hebben op het meenemen, dan kan je niet zoveel.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
In dit geval is dus duidelijk dat men die verlichting meeneemt. Het is aan jou om daar iets mee te doen in je prijsbepaling/onderhandeling.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Meestal staan er dingen op zo'n lijst als gordijnen, vitrage etc.3clectic schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:10:
Ik ben momenteel bezig met een huis te kopen en ik heb zojuist de lijst met zaken gekregen die achterblijven/meegaan met de verkopers. Nu zie ik dat de inbouwverlichting zoals spots op de badkmer, ook meegaan inclusief dimmers. Zijn dit niet zaken die gewoon moeten blijven zitten omdat wij anders met gaten zitten?
Ik vind het eigenlijk wel netjes van de verkopers dat ze dit melden, dan is het in ieder geval geen verrassing.
wellicht zodat er geen losse draden zitten ofzo?
verder is het gewoon exact wat je afspreekt. Het kan een opening zijn om over de prijs te onderhandelen. maar naar mijn idee is dat altijd een hoop gelul om niks.
Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid
In dat geval zou ik mij gewoon op het standpunt stellen dat het gaat om zaken die naar hun aard bedoeld zijn om duurzaam ter plaatse te blijven en die ook niet van de hoofdzaak (de woning) afgescheiden kunnen worden noemenswaardige schade (in de vorm van allerlei exotisch gevormde gaten waar je niet zonder substantiële kosten weer iets nieuws in kunt plaatsen).DukeBox schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:21:
Vind het ook wel wat vreemd om inbouwverlichting mee te nemen incl. dimmers. Zit je dus met gaten in je plavond én lege muur dozen. Is ook maar weer de vraag of je dezelfde (bijpassend bij het andere schakelmateriaal) nog kan krijgen, de kosten post kan dan nog flink oplopen.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Dat snap ik dan wel weer; tijdens de overdracht staat het de koper vrij om de werking van de installatie te testen. Inderdaad een (simpele) schakelaar en een noodlampje aan het plafond, bewijst of de installatie wel/niet werkt.pyrofielo schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:28:
vreemd ik heb het schakelmateriaal ook meegenomen (touchdimmers e.d.) maar de makelaar vertelde me wel dat er wel weer schakelaars moesten hangen voor de overdracht.
Geloof me, een nieuwe spotje erin valt mee.
Ergo: het is een onderhandelingspunt. Meestal zijn idd verkopers ook blij als ze het aan je kunnen slijten hoor, want dan kunnen zij weer nieuwe kopen in hun nieuwe stulpje. Onze verkoper ging voor nieuwbouw, dus daar ga je ook geen oude klikkers indoen

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD
Heb je het al aan je makelaar gevraagd? Wat die spotjes betreft kan ik begrijpen als ze die willen meenemen, ik heb best luxe verlichting gezien. Maar wat hierboven wordt gezegd over geen schakeling / verlichting kan ik me ook in vinden. Je makelaar weet er evt meer over, of zal iig betere informatiekanalen hebben dan jij.3clectic schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:49:
Voor de duidelijkheid, het gaat om ongeveer 16 spotjes, verdeeld over 3/4 kamers, inclusief dus 3 tot 4 dimmers. Mochten het er twee zijn geweest was het geen groot probleem geweest, maar ik zit dus indien ik akkoord ga zonder licht (geen probleem bij opbouwpunten) en geen schakelaars. Dat kan mijn inziens nooit de bedoeling zijn.
Anoniem: 922281
Waarom niet? Of je gaat ermee akkoord, of niet. En dan kan je of over de prijs onderhandelen, of het huis niet kopen. Er bestaat geen recht op een volledig werkende elektrische installatie o.i.d.3clectic schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:49:
Voor de duidelijkheid, het gaat om ongeveer 16 spotjes, verdeeld over 3/4 kamers, inclusief dus 3 tot 4 dimmers. Mochten het er twee zijn geweest was het geen groot probleem geweest, maar ik zit dus indien ik akkoord ga zonder licht (geen probleem bij opbouwpunten) en geen schakelaars. Dat kan mijn inziens nooit de bedoeling zijn.
Begrijp je dat je in een huurhuis van alles mag eisen, maar dat dat bij een koophuis heel anders is?
Het blijft echter een lastig punt, wat is roerend en wat is onroerend. Spotjes en dimmers, is dat roerend of onroerend? Het zit niet vast aan je huis aangezien het met schroefjes vast zit en dus eenvoudig te verwijderen is. Is het huis bruikbaar zonder deze spotjes en dimmers? Dat lijkt mij wel, je kan namelijk andere vormen van verlichting gebruiken. Ik zou dus zeggen dat het roerend goed is en dat blijft doorgaans niet achter.
Verlichting zou ik niet direct bestempelen als een zaak die bedoeld is duurzaam ter plaatse te blijven. Het is vergelijkbaar met een plafondlamp, daar is een bevestigingspunt voor in je plafond en het niet plaatsen van een lamp resulteert in een gat dat gedicht moet worden. En plafondlampen worden niet tot roerende zaken gerekend.nare man schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:42:
[...]
In dat geval zou ik mij gewoon op het standpunt stellen dat het gaat om zaken die naar hun aard bedoeld zijn om duurzaam ter plaatse te blijven en die ook niet van de hoofdzaak (de woning) afgescheiden kunnen worden noemenswaardige schade (in de vorm van allerlei exotisch gevormde gaten waar je niet zonder substantiële kosten weer iets nieuws in kunt plaatsen).
[ Voor 34% gewijzigd door Tsurany op 16-03-2018 11:59 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
@Anoniem: 922281 Volkomen. Ik wil alleen peilen of het gangbaar is of niet. Ik heb de lijst tegelijk met het concept koopcontract gekregen dus er is nog ruimte voor onderhandeling.
[ Voor 34% gewijzigd door 3clectic op 16-03-2018 11:57 ]
Gangbaar is irrelevant, elke verkoop is een kwestie van individuele afspraken tussen koper en verkoper. Zij willen het meenemen dus hebben het bod aanvaard op de voorwaarde dat dit mee gaat. Wil jij dat het achter blijft zul je dat opnieuw moeten onderhandelen. Kan zijn dat ze daar ja tegen zeggen omdat ze het huis graag willen verkopen maar het kan ook zijn dat de verlichting teveel waard is en ze de verkoop daar wel om willen annuleren of verwachten dat jij uiteindelijk toch toegeeft.3clectic schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:55:
@Stoelpoot Ik heb de vraag bij hem voorgelegd, maar wilde wel al posten of het gangbaar is dat die zaken meegaan in de verkoop, het is tenslotte pas mijn eerste huis.
@Anoniem: 922281 Volkomen. Ik wil alleen peilen of het gangbaar is of niet. Ik heb de lijst tegelijk met het concept koopcontract gekregen dus er is nog ruimte voor onderhandeling.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Je kan het zo maken als je wilt. De vorige bewoners van mijn huisje hebben de CV ketel en badkuip meegenomen. Veel plezier ermee, ik hoef die ouwe rommel toch niet te hebben... zit je alleen wel in een huis zonder verwarming. Dus in dat opzicht schrik ik niet zo van een huis zonder verlichting, een middagje knutselen met je vader en alles hangt er weer in toch?3clectic schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:55:
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Precies en dan heb je lampen/schakelaars die direct volledig je eigen smaak zijn. En het is tenminste nieuw spul met garantie. Ik zie het juist als een voordeel.Widow schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:09:
[...]
Je kan het zo maken als je wilt. De vorige bewoners van mijn huisje hebben de CV ketel en badkuip meegenomen. Veel plezier ermee, ik hoef die ouwe rommel toch niet te hebben... zit je alleen wel in een huis zonder verwarming. Dus in dat opzicht schrik ik niet zo van een huis zonder verlichting, een middagje knutselen met je vader en alles hangt er weer in toch?
39
Als je geld genoeg hebt is dat prima en ik zou er bij toekomstige huizen wellicht ook zo in staan. Dit is echter het eerste huis van TS dus ik vermoed dat hij nog wel meer wensen heeft dan het vervangen van prima inbouwspotjes.Fietsbel schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:12:
[...]
Precies en dan heb je lampen/schakelaars die direct volledig je eigen smaak zijn. En het is tenminste nieuw spul met garantie. Ik zie het juist als een voordeel.
Neem aan dat de prijs er dan ook naar is. Zag nergens staan dat het TS z;n eerste woning was, of ik heb er compleet overheen gelezenemnich schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:42:
[...]
Als je geld genoeg hebt is dat prima en ik zou er bij toekomstige huizen wellicht ook zo in staan. Dit is echter het eerste huis van TS dus ik vermoed dat hij nog wel meer wensen heeft dan het vervangen van prima inbouwspotjes.
39
Begrijp ik het goed dat er al onderhandeld is over de verkoopprijs en dat er in de basis een akkoord is? Dan is het wel laat om nog met de zo'n lijst te komen. Het zou gewoon duidelijk moeten zijn waar je een bod op uitbrengt, dus een lijst roerende goederen, financiele situatie VvE etc, hoort al bij de bezichtiging aanwezig te zijn.3clectic schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:55:
Ik heb de lijst tegelijk met het concept koopcontract gekregen dus er is nog ruimte voor onderhandeling.
Dat zou handig zijn. Dit is echter een markt waar je als koper doorgaans niet heel veel te eisen hebt als je ook daadwerkelijk een woning wilt aanschaffencroxz schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:00:
[...]
Begrijp ik het goed dat er al onderhandeld is over de verkoopprijs en dat er in de basis een akkoord is? Dan is het wel laat om nog met de zo'n lijst te komen. Het zou gewoon duidelijk moeten zijn waar je een bod op uitbrengt, dus een lijst roerende goederen, financiele situatie VvE etc, hoort al bij de bezichtiging aanwezig te zijn.
In het geval dat je toch niet toehapt, mept hij die dingen er in een half uurtje uit, of laat ze zelfs zitten.
Of ben ik dan te achterdochtig?
Dat had ik ook met mijn woning die ik had gekocht.Cheesy schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:19:
Kan het ook zijn dat het tactiek van de verkoper is? De kans is namelijk groot dat jij die spotjes wil overnemen voor een gering bedrag.
In het geval dat je toch niet toehapt, mept hij die dingen er in een half uurtje uit, of laat ze zelfs zitten.
Of ben ik dan te achterdochtig?
Stonden een aantal dingen op het "meenemen"lijstje waar ik niet mee akkoord ging. Na onderhandelen vroegen ze er toch een te hoog bedrag voor, dus mijn "verlies" genomen.
Was ik er voor de woningoverdracht: "ja we hebben het toch laten zitten, was teveel werk & het paste niet in de nieuwe woning".
Ik heb net gebeld met de makelaar en die zei dat het waarschijnlijk een vergissing is geweest. De verkopers zijn expats (USA en Turkije) en spreken beide geen Nederlands. Ik krijg straks bericht over hoe en wat.
@Widow Ben niet vies van een beetje klussen, absoluut niet. Echter ging ik er (onterecht dus blijkbaar en naïef) dat zaken die ingebouwd zijn als onderdeel van het huis gezien worden en dus achterblijven. Geeft niet, we kijken gewoon naar wat de mogelijkheden dan zijn,
gordijnrails etc overnemen : kiezen om niet over te nemen ; wordt vaak vergeten door ex bewoner, en dus achter gelaten
vloerbedekking overnemen : kiezen om niet over te nemen ; de meeste vloeren zijn lastig netjes te verwijderen, en wordt daardoor meestal achtergelaten
enigszins off-topic maar wel dezelfde instelling :
hetzelfde gold voor onze nieuw aan te leggen schutting, buurman 'had geen baat' bij een erfscheiding in de vorm van een schutting.... "als hing er prikkeldraad" hoor ik hem nog zeggen. Lekker makkelijk, want nu hoefde hij niet mee te betalen, en kreeg een gratis schutting.
Anoniem: 922281
Hij moet toch wel degelijk meebetalen als jij een schutting (op de erfgrens) wil.HyperTrophy schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:31:
...
hetzelfde gold voor onze nieuw aan te leggen schutting, buurman 'had geen baat' bij een erfscheiding in de vorm van een schutting.... "als hing er prikkeldraad" hoor ik hem nog zeggen. Lekker makkelijk, want nu hoefde hij niet mee te betalen, en kreeg een gratis schutting.
Niet dat ik iemand zou aanraden om dat door middel van een fikse ruzie en rechtszaak voor elkaar te krijgen, trouwens..
Ik zou het wel frappant vinden als deze niet achter zouden blijven.
Als 12 spotjes en 4 dimmers niet eraf kunnen, dan zou ik helemaal geen huis kopen.emnich schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:42:
[...]
Als je geld genoeg hebt is dat prima en ik zou er bij toekomstige huizen wellicht ook zo in staan. Dit is echter het eerste huis van TS dus ik vermoed dat hij nog wel meer wensen heeft dan het vervangen van prima inbouwspotjes.
Vitrages vind ik altijd bijzonder. Om een of andere reden willen mensen die dingen meenemen.
Het is geen oplevering of verzekering. Al neemt ie alle binnendeuren mee. Het staat in de lijst, dus je kan je bod erop afstemmen.S0epkip schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:13:
Er is ook zoiets als aard- en nagelvast, maar ik weet niet precies of inbouwspots hieronder vallen.
Ik zou het wel frappant vinden als deze niet achter zouden blijven.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
[ Voor 35% gewijzigd door Guy Treepbush op 16-03-2018 15:43 ]
Is het niet vaak zo dat dit soort lijstjes pas tevoorschijn komen na bieden / akkoord bereiken?Señor Sjon schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:18:
Het staat in de lijst, dus je kan je bod erop afstemmen.
Ik ben zelf nog nooit verhuisd, maar verneem zoiets wel eens van bekenden.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Hij wou het laten staan, of meenemen, maakte hem niet uit maar zou niks schelen in de prijs.
Ik blij dus laat maar lekker staan, lag ook geen bestrating onder..
toch mooi 5 jaar plezier van gehad tot het 1e kindje kwam toen maar opgeruimd en heel de tuin opnieuw laten betegelen. Top zomers gehad
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
Kopers waren van mening dat ze een huis kopen met een keuken. En in een complete keuken hoort een koelkast dus die moet blijven staan!
Heb er absoluut niet moeilijk over gedaan en deze kosteloos laten staan, aangezien in onze nieuwe huis inderdaad een inbouw koelkast stond en onze eigen losse koelkast al een leeftijd had bereikt van 12 jaar.
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Laat je hierdoor de aan-/verkoop van je droomhuis aan je neus voorbij gaan?Guy Treepbush schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:34:
12* hue color lamp, bridge, 4 gira schakelaars & hue tap binnenwerk dan heb je het over max. 700-800 euro. Zou zelf ook eea mee willen nemen en vervangen door wat simpele lampen en schakelmateriaal.
Als je een huis koopt, wordt in duizenden euro's gerekend.. dan is 700-800 euro toch rommelen in de marge?
Een maandje hypotheek minder is al meer dan dat geld.
Wat voorbeelden welke standaard in de overdracht zitten:
- inbouwapperatuur in de keuken (vaatwasser, koelkast, magnetron etc)
- open haarden, radiatoren en elektrische kachels welke op de muur genoteerd zijn.
- alle vaste verlichting, inclusief spots, rails etc. Uitgezonderd zijn hangende lampen en muurlampen
- vitrage (luxaflex, lamellen etc)
- badkamermeubels, douche, bad etc
- WTW installatie
- afzuiginstallatie in de keuken
- rookmelders en brandmeldinstallatie
- garderobekasten/schuifdeuren etc
- laadstation voor de EV
Zo wat zijn als de vorige bewoners na de onderhandelingen opeens alles meenemen. Zit je zo met 5-10K meerkosten opgescheept.
Heb je bijvoorbeeld 30 hue spots hangen moet je die vantevoren maar wisselen met normale. Wat op de bezichtiging gemonteerd is moet blijven.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:14 ]