Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-09 20:19
Hi Tweakers,

Ik ben totaal niet thuis in cameraland maar ik probeer een camera te zoeken die voldoet in het opnemen van audio en video van een persoon die een PowerPoint presentatie houdt terwijl hij voor een beamerscherm staat.

Nou ben ik begonnen met het lezen van de basisbeginselen van een het opnemen met een camera:

reviews: Tweakers Koophulp voor camera's
reviews: Drie instap-dslr's onder de 450 euro: welke presteert het best?
reviews: High-end actiecamera's in actie

Nu valt me op dat over elke camera nergens (of amper) wordt gesproken over waar je op moet letten in een situatie als die van mij, alleen over het maken van foto's.

Budget is 500-750 en opnemen op 720p is een minimale wens. De camera zou ik willen plaatsen op een tripod. Zijn er camera's die jullie zouden aanraden voor zoiets simpels als wat ik wil? Hoe zit het met de audio? Ik heb begrepen dat een externe MIC aan te raden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gezien de requirement "720p" als ondergrens, zou je toch ook elke smartphone van de afgelopen 4 jaar kunnen inzetten en, bij wijze van spreken, een kleine dictafoon om de nek van de presentator hangen? Investering: grofweg 100 Euro en klaar?

Ik neem aan dat je het tegenlicht van het beamerscherm wil wegfilteren; daar hoef je geen hele dure/zware camera voor aan te schaffen maar kan je misschien beter naar een (polarisatie-) filter kijken; hierdoor wordt het beeld net iets anders, bijvoorbeeld minder fel of net iets minder blauw.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Dank voor de goede tips! Wat audio betreft ben ik nog niet helemaal overtuigd.

Past een (polarisatie-) filter op elke camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

YaYo86 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:22:
Dank voor de goede tips! Wat audio betreft ben ik nog niet helemaal overtuigd.

Past een (polarisatie-) filter op elke camera?
Nee, veel filters passen alleen op een bepaalde verwisselbare lens en in een aantal gevallen ook nog specifiek per merk.

Maar audio: wat verwacht je er zelf van? Hoe helder moet het zijn? Op welke manier wil je het later herhalen / monteren?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
MAX3400 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:41:
[...]

Nee, veel filters passen alleen op een bepaalde verwisselbare lens en in een aantal gevallen ook nog specifiek per merk.

Maar audio: wat verwacht je er zelf van? Hoe helder moet het zijn? Op welke manier wil je het later herhalen / monteren?
Dat is goed om te weten.

Ik verwacht dat de spreken duidelijk hoorbaar is en niet verweg klinkt. Ik ga niks monteren, gewoon audio en video opnemen en vervolgens publiceren op ons intranet (Sharepoint Online).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PL JNS
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-10 21:04
De standaard microfoons op camera's zijn niet heel goed. Ik zou adviseren om te kijken naar een camera met een microfoon ingang en dan een Rode videomic erop te zetten.

Bijvoorbeeld een Panasonic G6 met deze mic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YaYo86 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:43:
[...]

Dat is goed om te weten.

Ik verwacht dat de spreken duidelijk hoorbaar is en niet verweg klinkt. Ik ga niks monteren, gewoon audio en video opnemen en vervolgens publiceren op ons intranet (Sharepoint Online).
Een laptop met een webcam kan ook werken. Op een laptop kan je ook gemakkelijk een mic aansluiten en het resultaat kopieren.
Uiteindelijk zul je de resolutie van de video achteraf nog willen converteren. Anders wordt het bestand te groot (enkele gigabytes), dat moet je met de systeembeheerders overleggen.
Pagina: 1