Hi tweakers,
Ik was van plan twee apart aangestuurde externe schermen op mijn laptop (Acer Aspire VX-591G-78J8) aan te sluiten om wat beter te kunnen programmeren (meer informatie weergeven). Ik heb daar geen oplossing voor kunnen vinden behalve een dure dongle met externe video kaart aan te sluiten. Ik heb toen maar een 4k scherm (43 inch) gekocht, leek me ook wel wat mooier. Bleek alleen thuis dat mijn laptop hdmi 1.4 ondersteund wat erop neerkomt dat ik alleen 30hz 4K kan weergeven, wat erg laggy werkt. Onacceptabel, toch wil ik 4K op 1 scherm.
Daarom wil ik nu graag advies om dit op te lossen. Ik zie zelf drie opties:
- de laptop verkopen en een nieuwe kopen die wel 60hz 4K aankan.
- een desktop samenstellen die wel 4K aankan.
- is er misschien toch een dongle achtige oplossing om mijn laptop alsnog 4K te laten aansturen?
De oplossingen zijn voor mij allemaal acceptabel, toch denk ik dat een desktop het makkelijkst is. Vraag is; wat heb ik minimaal nodig en waar moet ik op letten om een dergelijke "low performance" 4k desktop samen te stellen? Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat je minimaal PCIe 3.0 moet hebben omdat lagere PCI geen videokaarten met 4K hebben. Het werd mij een beetje ingewikkeld en daarom stel ik de vraag hier.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Code ontwikkelen, dus niet game performance maar meer typen en evt wat extra geheugen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 1200 maar liever minder
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
4k scherm verder harddisks
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuw moederboard, geheugen, processor en vooral compatible videokaart
Of een oplossing zodat mijn laptop 4k kan laten zien
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stiller/passief is prettiger, verder wil ik dat het OS snel & smooth werkt, zowel Ubuntu als Windows.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Wat heb ik minimaal nodig om 4k op 60 Hz te draaien? Mijn laptop ondersteund 4k maar door hdmi 1.4 blijft deze op 30hz hangen wat laggy werkt. Het gaat om een game-laptop Acer Aspire VX-591G-78J8
Dus nodig
- een desktop of laptop die 4k kan displayen op een extern scherm
- of een oplossing om de acer laptop 4k te laten werken
Alvast bedankt!
Ik was van plan twee apart aangestuurde externe schermen op mijn laptop (Acer Aspire VX-591G-78J8) aan te sluiten om wat beter te kunnen programmeren (meer informatie weergeven). Ik heb daar geen oplossing voor kunnen vinden behalve een dure dongle met externe video kaart aan te sluiten. Ik heb toen maar een 4k scherm (43 inch) gekocht, leek me ook wel wat mooier. Bleek alleen thuis dat mijn laptop hdmi 1.4 ondersteund wat erop neerkomt dat ik alleen 30hz 4K kan weergeven, wat erg laggy werkt. Onacceptabel, toch wil ik 4K op 1 scherm.
Daarom wil ik nu graag advies om dit op te lossen. Ik zie zelf drie opties:
- de laptop verkopen en een nieuwe kopen die wel 60hz 4K aankan.
- een desktop samenstellen die wel 4K aankan.
- is er misschien toch een dongle achtige oplossing om mijn laptop alsnog 4K te laten aansturen?
De oplossingen zijn voor mij allemaal acceptabel, toch denk ik dat een desktop het makkelijkst is. Vraag is; wat heb ik minimaal nodig en waar moet ik op letten om een dergelijke "low performance" 4k desktop samen te stellen? Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat je minimaal PCIe 3.0 moet hebben omdat lagere PCI geen videokaarten met 4K hebben. Het werd mij een beetje ingewikkeld en daarom stel ik de vraag hier.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Code ontwikkelen, dus niet game performance maar meer typen en evt wat extra geheugen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 1200 maar liever minder
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
4k scherm verder harddisks
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuw moederboard, geheugen, processor en vooral compatible videokaart
Of een oplossing zodat mijn laptop 4k kan laten zien
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stiller/passief is prettiger, verder wil ik dat het OS snel & smooth werkt, zowel Ubuntu als Windows.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Wat heb ik minimaal nodig om 4k op 60 Hz te draaien? Mijn laptop ondersteund 4k maar door hdmi 1.4 blijft deze op 30hz hangen wat laggy werkt. Het gaat om een game-laptop Acer Aspire VX-591G-78J8
Dus nodig
- een desktop of laptop die 4k kan displayen op een extern scherm
- of een oplossing om de acer laptop 4k te laten werken
Alvast bedankt!