Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4K Developer Desktop

Pagina: 1
Acties:

• AlexBr
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-10-2020
Hi tweakers,

Ik was van plan twee apart aangestuurde externe schermen op mijn laptop (Acer Aspire VX-591G-78J8) aan te sluiten om wat beter te kunnen programmeren (meer informatie weergeven). Ik heb daar geen oplossing voor kunnen vinden behalve een dure dongle met externe video kaart aan te sluiten. Ik heb toen maar een 4k scherm (43 inch) gekocht, leek me ook wel wat mooier. Bleek alleen thuis dat mijn laptop hdmi 1.4 ondersteund wat erop neerkomt dat ik alleen 30hz 4K kan weergeven, wat erg laggy werkt. Onacceptabel, toch wil ik 4K op 1 scherm.

Daarom wil ik nu graag advies om dit op te lossen. Ik zie zelf drie opties:
- de laptop verkopen en een nieuwe kopen die wel 60hz 4K aankan.
- een desktop samenstellen die wel 4K aankan.
- is er misschien toch een dongle achtige oplossing om mijn laptop alsnog 4K te laten aansturen?

De oplossingen zijn voor mij allemaal acceptabel, toch denk ik dat een desktop het makkelijkst is. Vraag is; wat heb ik minimaal nodig en waar moet ik op letten om een dergelijke "low performance" 4k desktop samen te stellen? Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat je minimaal PCIe 3.0 moet hebben omdat lagere PCI geen videokaarten met 4K hebben. Het werd mij een beetje ingewikkeld en daarom stel ik de vraag hier.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Code ontwikkelen, dus niet game performance maar meer typen en evt wat extra geheugen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 1200 maar liever minder

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
4k scherm verder harddisks

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuw moederboard, geheugen, processor en vooral compatible videokaart
Of een oplossing zodat mijn laptop 4k kan laten zien

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stiller/passief is prettiger, verder wil ik dat het OS snel & smooth werkt, zowel Ubuntu als Windows.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Wat heb ik minimaal nodig om 4k op 60 Hz te draaien? Mijn laptop ondersteund 4k maar door hdmi 1.4 blijft deze op 30hz hangen wat laggy werkt. Het gaat om een game-laptop Acer Aspire VX-591G-78J8
Dus nodig
- een desktop of laptop die 4k kan displayen op een extern scherm
- of een oplossing om de acer laptop 4k te laten werken

Alvast bedankt!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zit even met je harddisks maar een Intel NUC7i5BNH, is snel genoeg om je 4K scherm aan te sturen op 60Hz over HDMI. Wil je daat 16GB RAM in, ben je (zonder SSD) ongeveer 500 Euro kwijt.

Als je naar een gewone normale PC zou kijken (dus een half/full tower) om alle bestaande HDD's in kwijt te kunnen, is het allicht adviseerbaar om een AMD2400G als CPU te kiezen en daarvan de APU te gebruiken of een Intel i5-8400 en daar de IGP van te gebruiken. Beiden zouden (nadruk) 4K moeten kunnen weergeven en voldoende performance leveren voor gewoon coderen, internetten, Office, etc en ze zijn zelfs sterk genoeg om af en toe een game (zoals Battlefield) weer te geven in FullHD op 60fps bijvoorbeeld. In alle genoemde mogelijkheden: zorg voor dual-channel geheugen (dus 2x dezelfde DIMM) want dat kan, afhankelijk van de applicaties, tot wel 10% verschil maken in snelheid waarmee de grafische kaart reageert.

Wil je daadwerkelijk een aparte GPU, zou een 1050Ti meer dan voldoende zijn; dan adviseeer ik wel een kaart met 4GB video-geheugen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• AlexBr
Hi MAX,

Bedankt voor je snelle reply en praktische oplossing! Dit is voor mij voldoende info om een beslissing te kunnen maken. Ik heb een SSD en een paar HDD's.

Ik ga de NUC vergelijken met een desktop oplossing. Ik gok dat het een desktop wordt omdat ik dan meer vrijheid heb om het zelf samen te stellen.

Wel gek trouwens dat die ACER gaming laptop van mij dat dan niet ondersteund, afgaand op de required specs die je stelt zou dat qua processing power makkelijk mogelijk moeten zijn.

Als ik een beslissing heb gemaakt zal ik nog wel even reporten in deze thread.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Ik ben toch nog even nieuwsgierig. Waarom heb je een gaming laptop als developer? Wordt hier ook op gegamet, en specifiek, moet deze voor het gamen verplaatsbaar zijn?

Mocht gamen helemaal geen eis zijn, maar mobiliteit wel, kun je ook denken aan een nieuwe laptop met een docking station (via usb-c waarschijnlijk). Hiermee zou je ook 2 4k schermen aan kunnen sturen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@lactaxative Niet alle laptops hebben voldoende GPU-power om 2 schermen in 4K aan te sturen. Ook desktop-GPU's, ondanks het aantal aansluiting, willen niet allemaal 2x 4K aansturen; soms zie je 1x 4K en 1x 1440p ofzo. Maar je suggestie is zeker valide :)

@AlexBr wat ik nog wel even mis, indien je een desktop-machine gaat aanschaffen, is wat voor code je schrijft en welke requirements eraan zitten. Core-technisch zou je mogelijk met de nieuwere CPU's van AMD enn Intel (zeg, laatste 3 maanden uitgebracht/aangekondigd) beter uit zijn want meer cores en dus mogelijk kortere compilatie-tijden voor (grote) lappen code. Eventueel zou je zelfs VM's kunnen draaien en op 2 virtuele machines tegelijk werken; eentje met je "produktie-code" en eentje met "test-code" en alsnog voldoende processing-power overhouden om binnen Windows 10 (Pro en hoger) nog meer code te schrijven of rustig een film te kijken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• AlexBr
Hi lactaxative,

Ik heb een gaming laptop gekocht omdat er 16Gb geheugen in zit. Blijkt alleen helemaal niet nodig omdat er gewoon met VDI's wordt gewerkt en daarnaast zijn die datasets zo groot dat je of een sample moet nemen, of dat je op een server werkt.

Gamen doe ik niet meer dus daar heb ik hem echt niet voor nodig.

Ergo; good point. Welke laptop zou je aanraden?

mvg,
Alex

• AlexBr
Ik hou me vooral met machine learning bezig. Bijvoorbeeld predictive analytics of natural language processing, simulaties van processen, verschilt nogal. Op mijn development PC bouw ik dan vaak een "light versie" en heb ik niet veel nodig.

• AlexBr
Oplossing: ultra wide draait op 50hz!

Om nog even deze thread af te sluiten. Ik heb het 4k scherm (lg tv) nog even op fullhd stand getest en kwam er achter dat er ook dan lag in zat, gek genoeg dus met een frequentie van 60hz (ingesteld in windows). Dus toen concludeerde ik dat het misschien ook wel aan het scherm kon liggen. Misschien omdat het een tv is.

De winkel heeft mij niet veel meer inzicht gegeven, ACER zelf via klantenservice wist mij te vertellen "dat er alleen via de HDMI video uit op zit." Dus nog meer gelezen over dual monitor en kwam toen op curved ultra wide uit. Uiteindelijk een HP omen x35 gekocht, maar nog geen laptop of desktop. Thuis aangesloten en waarempel; er wordt een frequentie van 50hz ondersteund door de ACER :) . De monitor kan in principe 60 tot 100Hz aan. 50Hz is voor mij in ieder geval goed genoeg, dus ben erg blij met deze oplossing. De monitor was wel een paar honderd euro duurder dan de 4k tv. Schem is via aero snap in windows makkelijk te managen. Nu nog even pielen in ubuntu om dit voor elkaar te krijgen.

mvg,
Alex

[ Voor 7% gewijzigd door AlexBr op 27-03-2018 20:51 ]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
AlexBr schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:47:
Oplossing: ultra wide draait op 50hz!

Om nog even deze thread af te sluiten. Ik heb het 4k scherm (lg tv) nog even op fullhd stand getest en kwam er achter dat er ook dan lag in zat, gek genoeg dus met een frequentie van 60hz (ingesteld in windows). Dus toen concludeerde ik dat het misschien ook wel aan het scherm kon liggen. Misschien omdat het een tv is.

De winkel heeft mij niet veel meer inzicht gegeven, ACER zelf via klantenservice wist mij te vertellen "dat er alleen via de HDMI video uit op zit." Dus nog meer gelezen over dual monitor en kwam toen op curved ultra wide uit. Uiteindelijk een HP omen x35 gekocht, maar nog geen laptop of desktop. Thuis aangesloten en waarempel; er wordt een frequentie van 50hz ondersteund door de ACER :) . De monitor kan in principe 60 tot 100Hz aan. 50Hz is voor mij in ieder geval goed genoeg, dus ben erg blij met deze oplossing. De monitor was wel een paar honderd euro duurder dan de 4k tv. Schem is via aero snap in windows makkelijk te managen. Nu nog even pielen in ubuntu om dit voor elkaar te krijgen.

mvg,
Alex
Het komt regelmatig voor dat TV's 1 tot 5 frames (tot 80 ms) aan input lag hebben, dus dat zou het inderdaad kunnen verklaren. Bij monitoren ligt dit (bij goeie) onder de 10 ms.
Pagina: 1