Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ik weet niet of het echt een vraag is, maar ik zoek meer advies of het het juiste pad is. Een klankbord of iets dergelijks. Sommigen kennen mijn naam misschien uit andere topics dus kunnen e.e.a. misschien ook aan elkaar knopen en denken misschien "Wat nu weer, wispelturige mafkees??!!!!" :+

De aanloop
Na de uni ben ik aan de slag gegaan bij een groot Nederlands bedrijf. Na 7 jaar er gewerkt te hebben en verschillende functies gehad en heb ik ontzettend veel geleerd en was ik erg in mijn element. Ik kan ook wel zeggen dat ik gewaardeerd werd onder mijn collega's. Echter, ik zag ook wel de herhaling komen en merkte dat ik met steeds minder plezier naar werk ging. Een vrij irritante groepsleider en frustraties over het uitblijven van een rolsverandering zorgden ervoor dat ik echt weg wilde. Ik ben september vorig jaar gaan zoeken naar een nieuwe baan. Meerdere sollicitaties gevoerd, bij verschillende bedrijven en uiteindelijk eentje gevonden waar mijn reistijd ook beter werd. Heel prettige gesprekken gevoerd met verschillende mensen over wat ik voor de organisatie zou kunnen betekenen. Let wel, ik solliciteerde niet op een vacature maar gewoon open sollicitaties en beetje netwerken.

Echter, tijdens procedure, toen we het over daadwerkelijke nuttige functies wilden gaan hebben, heeft zich in de vrij directe omgeving een onverwacht sterfgeval voorgedaan waardoor ik even alle aandacht daarnaartoe wilde hebben. Zij hadden daar begrip voor, maar wilden me ook wel graag hebben en hebben dus een contractvoorstel gedaan. Gezien de stress en irritatie van de vorige functie en de stress in persoonlijke sfeer was ik vrij tevreden met het salarisaanbod en ben ik erop in gegaan, vooral ook omdat ik een vrij lange opzegtermijn had.

Toen het stof weer neergedwarreld was heb ik contact opgezocht om eens over de formele functies te gaan praten. Echter, het was nu vrij lastig om een afspraak geregeld te krijgen en dat schoven ze steeds naar voren.

De nieuwe situatie
Nou, ik heb m'n best gedaan om contact te krijgen maar ik ben op de eerste werkdag er maar gewoon heengegaan en er was inderdaad op gerekend dat ik zou komen. Er was een laptop, een project en iemand die me wegwijs maakte, maar that's it. Na 2,5e week heb ik mijn baas nog niet gezien. Ik heb maar even via z'n secretaresse gevraagd of ik een afspraak kon maken, en dat kon over 2,5e week voor een kwartiertje..... Ik verveel me helemaal kapot en de rol sluit he-le-maal niet aan op alles wat we besproken hebben van tevoren. De mensen zijn aardig hoor, daar niet van, maar het matcht totaal niet. Ik tel de uren en minuten af en niemand binnen het team schijnt ook te weten wat ik nou echt kom doen. "Ja, later krijg je wel dingen, ga eerst maar even wat lezen". Ik ben iemand die wil beginnen, nuttig wil zijn, creatief wil zijn, met mensen aan iets wil bouwen....niet weken gaan inlezen. Daarnaast gaat er ook een vrij groot reisaspect aan zitten terwijl ik toch echt duidelijk aan heb gegeven dat ik daar echt geen zin meer in heb....

Oftewel, ik voel me vrij miserabel.

Nu kan ik iedereen wel de schuld gaan geven, maar de schuld ligt natuurlijk bij mij. Ik had gewoon niks moeten tekenen voordat ik zeker wist wat ik ging doen. Dom dom dom.

Het plan
Ik ben niet van plan om hier nu nog langer rond te lopen.

Mijn manager is vrij onbereikbaar en ik vind het ook nogal onbeschoft om voor het einde van de maand mijn spulletjes in te leveren en een emailtje te sturen naar HR en de manager en hem te peren. Maarja, als er niemand is waar ik naartoe kan......

Heb al nagedacht om dan maar een gesprek aan te gaan en een nieuwe functie te vinden binnen het bedrijf, maar na 2,5e week ben ik mentaal helemaal dood en als de eerstvolgende mogelijkheid een kwartiertje babbelen is over 2,5e week.......pfffff, ik moet er niet aan denken. 2,5e week daar rond turen. Ik schiet met iedereen meetings in om meer te weten te komen, om misschien te helpen, om in ieder geval iets te doen, maar iedereen is gewoon bezig......

Ik heb al wat lijntjes uitgegooid naar contacten voor een eventuele nieuw werk, dus dat komt wel goed, maar mijn vrouw is ook zojuist genokt met haar functie om iets compleet anders te doen en zal dus de eerst komende maanden geen geld in het laatje brengen. Gelukkig hebben we wel genoeg buffer (om sowieso 2,5 jaar de volledige vaste lasten te kunnen dragen, dus no biggie).

De vragen?
Het voelt vrij onbeschoft om zomaar weg te gaan. Wat is de juiste manier van aanpak? De wereld is stiekem vrij klein en bij mijn oude en nieuwe werkgever kenden verschillende mensen elkaar wel al en mij ook. Dat zou ook bij eventuele nieuwe functies kunnen zijn. Weet niet hoe goed dat overkomt.
Is het uberhaubt wel de juiste manier? Is er een alternatief?
Adviezen van mensen op dit vlak?

Pff... wat een onsamenhangend klaagzang weer. Maar alle alarmbellen gaan af in mijn hoofd en de keren dat ik gehandeld heb in mijn leven naar de afgaande alarmbellen hebben over het algemeen goed uitgepakt. Maar een dubbelcheck met outsiders kan geen kwaad denk ik zo.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 23:01

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik snap de titel alleen niet zo. Heb je al opgezegd, wat niet uit het verhaal duidelijk wordt, of bedoel je proeftijd ipv opzegtermijn? Indien het laatste: daarom heet het ook proeftijd. En waarom zou je je schuldig voelen als jij aan jouw kant hebt gedaan wat je kunt, terwijl er vanaf leidinggevende kant niemand bereikbaar is? Ik persoonlijk zou idd een net mailtje opstellen richting manager en HR, met daarin iets dat je niet het gevoel hebt dat je op de juiste plek zit, dat je geen duidelijkheid krijgt over je taken en dat er niemand leidinggevend te bereiken is voor een face-to-face gesprek op korte termijn.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Simpelste advies: aangezien je het thuis financieel rond hebt om eind van de maand op straat te staan, gewoon je ontslag indienen en zonder wroeging/schuld vertrekkend.

Moraal/moreel advies: ik ken jou niet maar op basis van de prive-omstandigheden en de soms snel ontwikkelende markt, kan het ook zijn dat de beloften van toen nu niet meer gelden en dat je daarom even minder produktief kan zijn en je verveelt. Helaas lees ik niet een hele duidelijke tijdlijn in jouw situatie maar je kan je allicht zelf afvragen of de huidige situatie & hoeveelheid werk niet dusdanig anders kan zijn over 3 maanden of een jaar en of je dan wel/niet bij het bedrijf wil zitten.

Succes in ieder geval en kudos voor de goede/dikke thuis-situatie omtrent jullie buffers en planning :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:22
Ontslag indienen, je manager bellen, voicemail inspreken en mailen dat je hem gebeld hebt maar dat hij niet bereikbaar is.
Niets mis mee hoor.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-09 16:22
Als het je niet bevalt moet je gewoon stoppen, zeker als je snel een nieuwe baan denkt te vinden en het financieel kunt lijden. Maar wat let je om te blijven zitten, te cashen en in de tussentijd wat nieuws te zoeken? Behalve waar het relaties aangaat (dat is echt not done hoor) wil ik niet de schepen achter me verbranden voor ik een nieuwe boot gevonden heb.

Verder zit er wat mij betreft een grote kern van waarheid in wat @MAX3400 zegt: over een paar maanden kan het heel anders zijn. Misschien is het nu enorm druk bij je nieuwe werkgever en heeft niemand tijd om je wegwijs te maken en mee te nemen en aan het werk te zetten. <aar als straks de drukke periode om is kan het heel anders zijn.

Toen ik van baan wisselde (ik ben nu controller in een middelgrote not-for-profit) en ik na enige tijd mijn standaardwerkzaamheden onder de knie had, had ik van een full-time werkweek 20 uur over. Ik verveelde me te pletter. Maar met minj ervaring in de organisatie kwamen ook de projectjes, ad-hoc vragen van de directie en beleidsadviezen mijn kant op. Ik vul daar nu het grootste deel van mijn tijd mee en amuseer me enorm! Soms duurt het even voor je je draai gevonden hebt!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Niks doen is heel vervelend.
Een proefperiode is precies wat het is. Als het niks is dan moet je gaan.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:28

Reptile209

- gers -

Ik zou het toch iets subtieler insteken: bel je baas of ga naar zijn secretaresse en geef in het kort aan dat de functie totaal niet is wat je verwacht. "Eis" dat je begin volgende week een gesprek van minstens een uur met je baas of een andere manager krijgt om te kijken of er meer en leukere inhoud aan je werk te geven is en dat je anders per direct je ontslag/einde proeftijd indient.

Daarmee geef je ze een laatste kans om aan te geven dat ze wat met je willen en anders is het ook duidelijk. Met een korte deadline (wees zelf evt wel flexibel om dat heel vroeg/laat of tijdens lunch te plannen) wordt de urgentie van beide kanten duidelijk. Drukte kan altijd, maar uiteindelijk is het geen tijd of geen prioriteit...

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Reptile209 op 16-03-2018 08:47 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat staat er hier concreet over in je contract? Zie @FooLsKi

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@FooLsKi @F_J_K : Jup, foutje in mijn titel. Het is proeftijd, geen opzegtermijn. Proeftijd is 1 maand van beide kanten. Ik heb nog niks gedaan, ik speel slechts met de gedachte :) Daarna is het 2 maanden opzegtermijn.

@MAX3400 @Reptile209 Bedankt voor het advies. Ik zit er ook aan te denken om volgende week nog meer mijn vinger er achter te krijgen of de komende maanden gaan veranderen. Ik zal ook een dringender gesprek aanvragen met de leidinggevende.

Ik ben wel gewend dat je een opstartperiode hebt vaak, de zogenaamde wittebroodsweken, maar zo'n dooie boel als het hier is heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Leermoment 2: Altijd bij een sollicitatie vragen of je over de afdeling mag lopen en alvast wat mensen mag spreken.

[ Voor 27% gewijzigd door armageddon_2k1 op 16-03-2018 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
Allereerst zou ik je erop attent willen maken dat er volgens mij meer paniek in je hoofd is, dan dat er echt paniek is. Je hebt legio opties, paniek is niet nodig. Dat had je zelf ook vast door, maar soms helpt het om het te zeggen (en soms vinden mensen het heel vervelend om te horen, maar hé, dan scroll je maar naar de volgende :) )

Wat is de opzegtermijn nadat de proeftijd is beeindigd?

Verder zou ik, gezien het geld er niet zo toedoet en je vermoedelijk prima aan een nieuwe baan kunt komen, gewoon wieberen. Netjes is natuurlijk anders, maar laten we wel zijn, zij zijn een stuk minder netjes richting jou. Al valt er ook wat te zeggen voor de hele dag op T.net scrollen en hiervoor centjes ontvangen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Formeel gezien kun je binnen de proeftijd vertrekken zonder opgaaf van reden. Je mag, heel cru gezegd, gewoon wegblijven.
Voor de rest ben ik het eens met de anderen. Geef netjes aan dat je heel graag wel een gesprek wilt en als dat niet mogelijk is, of pas na afloop proeftijd is, aangeven dat je dan vertrekken wilt. Wellicht dat er dan wat urgentie komt en er meer mogelijk is. Maar als ik het zo lees denk ik dat je beter vertrekken kunt, even je zaken op orde krijgen en op zoek naar een leuk bedrijf waar je jezelf liever zit zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
lactaxative schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:55:
Al valt er ook wat te zeggen voor de hele dag op T.net scrollen en hiervoor centjes ontvangen. O-)
Vrij vandaag vanwege wat dingen aan het huis :>
lactaxative schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:55:
Allereerst zou ik je erop attent willen maken dat er volgens mij meer paniek in je hoofd is, dan dat er echt paniek is. Je hebt legio opties, paniek is niet nodig. Dat had je zelf ook vast door, maar soms helpt het om het te zeggen (en soms vinden mensen het heel vervelend om te horen, maar hé, dan scroll je maar naar de volgende :) )
Goede observatie. Paniek in het hoofd en daarom ook dit topic.

[ Voor 49% gewijzigd door armageddon_2k1 op 16-03-2018 09:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 23:40
Het lijkt me richting je werkgever fair om ze op zijn minst te informeren over hoe je er over denkt i.p.v. zomaar op te zeggen. Je staat in je recht als je opzegt tijdens je proeftijd, maar vanuit de werkgever gezien zou het beter zijn om nog de kans te hebben gehad om iets aan de situatie te veranderen. Ik zou je manager bellen en meedelen dat je het niet naar je zin hebt en op korte termijn een afspraak wilt maken. Dit geeft hem/haar de kans om iets aan de situatie te doen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:07
titel aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik heb eenzelfde situatie gehad. De eerste 3 weken waren verschrikkelijk. Dat kwam echter meer omdat er een aantal mensen op vakantie waren, en er eigenlijk niemand aangewezen was om mij 'in te werken'.
Uiteindelijk heeft het een maand of 3 geduurd voor ik echt een beetje up-&running was, maar vervolgens was het wel een erg leuke baan.
Ik heb ondanks alle twijfels de eerste weken doorgepakt, en ben blij dat ik dat gedaan heb. Ik zag echter wel potentie omdat ik zag & wist dat andere mensen met leuke projecten bezig waren. Als jij dit gevoel niet hebt dan is het natuurlijk ook een beetje ander verhaal.

Ik zou er wel even met iemand daar over praten. Probeer je manager met enige 'spoed' te pakken te krijgen omdat je erover denkt om te stoppen, desnoods alleen een telefonische afspraak waarbij je je zorgen uitspraak, en je je definitieve beslissing van het antwoord en de aanpak van de manager laat afhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:58
Zoals velen al gezegd hebben, proeftijd is proeftijd en je kunt dus prima opstappen. Ik heb het zelf een keer na 8 dagen gedaan.

Echter, het kan ook geen kwaad om het wat langer te proberen. Je had immers een goede klik tijdens de gesprekken. Soms moet je even de organisatie leren kennen en, net zo belangrijk, de organisatie moet jouw leren kennen. Ze hebben je aangenomen zonder direct een functie voor je te hebben, dat betekent dat ze in jouw potentie zien.

Als je je manager niet te pakken kan krijgen, zou ik een gesprek in plannen met HR. Ik dacht even dat je een jaar contract had (en zou je dus na de proeftijd er een jaar aan vast zitten), maar je kunt kennelijk met 2 maanden opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 15:03

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

EddoH schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:11:
Ik heb eenzelfde situatie gehad. De eerste 3 weken waren verschrikkelijk. Dat kwam echter meer omdat er een aantal mensen op vakantie waren, en er eigenlijk niemand aangewezen was om mij 'in te werken'.
Dit komt ongeveer overeen met mijn huidige baan toen ik daar begon. Veel zelfstandigheid en veel zelf uitzoeken.

Begin met documentatie, dan werkprocessen analyseren en vandaaruit verder. Kijk welke kansen/projecten er zijn en probeer daar pro-actief naar te kijken.
Ik ben iemand die wil beginnen, nuttig wil zijn, creatief wil zijn, met mensen aan iets wil bouwen....niet weken gaan inlezen.
Ja je zult toch eerst even moeten kijken hoe het bedrijf nu werkt lijkt mij?

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ghostrider schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:55:
Ja je zult toch eerst even moeten kijken hoe het bedrijf nu werkt lijkt mij?
Uiteraard, maar in mijn vorige functies ben ik toch wel gewend dat ik vrij snel in ieder geval iets bij kan dragen. Of dat ik ergens aan kan beginnen. Veel bedrijven werken nagenoeg hetzelfde, helemaal van deze schaal, dus kijken hoe iets werkt is iets dat, uit eigen ervaring, wel wat jaren kan duren ;)

Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik mijn vorige functies vaak me zelf al snel uit kon nodigen mee te doen met lopende dingen. Hier lijkt iedereen voor zichzelf bezig te zijn en weinig zin te hebben om iets samen te doen.
EddoH schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:11:
Uiteindelijk heeft het een maand of 3 geduurd voor ik echt een beetje up-&running was, maar vervolgens was het wel een erg leuke baan.
Ik heb ondanks alle twijfels de eerste weken doorgepakt, en ben blij dat ik dat gedaan heb. Ik zag echter wel potentie omdat ik zag & wist dat andere mensen met leuke projecten bezig waren. Als jij dit gevoel niet hebt dan is het natuurlijk ook een beetje ander verhaal.

Ik zou er wel even met iemand daar over praten. Probeer je manager met enige 'spoed' te pakken te krijgen omdat je erover denkt om te stoppen, desnoods alleen een telefonische afspraak waarbij je je zorgen uitspraak, en je je definitieve beslissing van het antwoord en de aanpak van de manager laat afhangen.
Nee, als ik de andere mensen bezig zie zie ik niet echt projecten waar ik warm van wordt..... :/

Eerlijk gezegd voelt het ook wel heel dom, al die moeite doen en dan zo'n matig gevoel er over hebben.

[ Voor 46% gewijzigd door armageddon_2k1 op 16-03-2018 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

armageddon_2k1 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:07:
Nee, als ik de andere mensen bezig zie zie ik niet echt projecten waar ik warm van wordt..... :/

Eerlijk gezegd voelt het ook wel heel dom, al die moeite doen en dan zo'n matig gevoel er over hebben.
Ik denk eerlijk gezegd dat je je beslissing al gemaakt hebt. Je zoekt alleen nog 'toestemming' of bevestiging van anderen ;)
Als je ergens ongelukkig van wordt, dan is het tijd om daarmee te stoppen. Een proeftijd is er niet voor niets, en je kunt daar gebruik van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Kan me niet voorstellen dat de betreffende manager niet telefonisch bereikbaar is. Dus gewoon net zo lang bellen tot hij opneemt en voornamelijk om tijden dat hij zou moeten reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:17
Je nieuwe werkgever behandelt je op deze manier absoluut niet netjes. Dat stuurt wel een signaal - als je keus hebt, wil je dan hier werken? Als je direct leidinggevende weken niet bereikbaar is en je wel alle pogingen doet om werk toegewezen te krijgen (inderdaad, gewoon opbellen!), zou ik het zelf ook wel vrij snel zat zijn.

Voor wat betreft je opties: als jij vanmiddag om 16:00 een email stuurt en voicemail inspreekt dat je hebt besloten om bovengenoemde redenen maandag niet weer te komen, sta je in je volste recht. Je hoeft formeel gezien zelfs geen reden te geven (maar ik zou dat zelf wel doen, anders staat het natuurlijk wel raar).

Wel even opletten dat je op deze manier vast geen recht op WW gaat hebben.

Je kunt ook totdat die proefmaand bijna voorbij is je werktijd gebruiken om een andere baan te zoeken, als je verder toch geen werk toegewezen krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mnoorder
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-01 19:02
als je manager nu al geen tijd voor je heeft, nog niet eens voor een goed telefoongesprek, is dat wel een indicatie van de bedrijfscultuur en van je toekomst daar.. Aangezien jij een schaarse resource bent, en zij dat nu al niet weten te waarderen.... verlies je waarschijnlijk weinig.
bovendien help je je collega's want die manager krijgt een douw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik snap het probleem niet zo. Als het niet leuk is, dan neem je toch ontslag? Daar is die proeftijd juist voor. Ga absoluut geen werk doen waar je het niet naar je zin hebt.

Als je de Efteling niet leuk vindt, dan ga je toch ook niet naar de Efteling toe? Waarom zou je dan wel naar je werk gaan als je je werk niet leuk vindt? Kijk, dat je de Efteling een keer uitprobeert, dat is prima. Maar dit klinkt alsof je je werk allang hebt uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Tja, proeftijd... we hebben er een keer een gehad die 1 dag kwam. En vervolgens niks meer van zich liet horen. Totdat die achterna gebeld werd en doodleuk zei: "vond het bedrijf niet leuk, de mensen niks en het werk zag ik ook niet zitten." En dat na een uitgebreide studie van maar liefst 1 dag. 8)7

Maar dat is proeftijd: je werkgever kan morgen ook een mail sturen waarin hij je bedankt voor de moeite en dat je maandag niet meer terug hoeft te komen (ken zelfs een werkgever die dacht dat hij dat ook kon doen bij iemand die 3+ jaar in dienst was. Bleken de advocaten toch iets anders over te denken :} ).

Iedere werkgever is anders. Ik ben het met mensen eens die zich afvragen wat voor cultuurtje daar heerst als de manager zo bar slecht bereikbaar is. En of die cultuur wel bij jou aansluit (waarschijnlijk niet, als ik jou reactie inschat ben jij meer van het "korte schakelen").

Geen idee in welke richting je werkzaam bent. Ik vermoed in de ICT en daar is volop werk te vinden. Daarnaast zeg je dat je voldoende buffer hebt om het een tijdje uit te zingen. Dus inderdaad: gewoon solliciteren in je proeftijd, opzeggen voor je proeftijd voorbij is (niet te snel, anders loop je de kans dat je morgen alsnog naar buiten gegooid wordt :) ) en op zoek naar een werkgever die beter aansluit bij jouw wensen en eisen.
Daar is niks onbeschofts aan. Dat is gewoon zakelijk (hoewel het je wel siert dat je niet zo maar de deur achter je dicht wil trekken).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:25
Even schriftelijk aangeven dat je ermee nokt, netjes de spulletjes inleveren en "doeidoei".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:24:
Na 2,5e week heb ik mijn baas nog niet gezien. Ik heb maar even via z'n secretaresse gevraagd of ik een afspraak kon maken, en dat kon over 2,5e week voor een kwartiertje.....
Seriously?! Ik vraag me altijd af hoe het komt dat we nauwelijks goede developers kunnen krijgen en wel leuk werk hebben, maar dat er zoveel mensen in een crappy baantje zitten.. Ware het niet dat ik 1.5u reistijd voorzie had ik je gelijk maar eens uitgenodigd om langs te komen. :p

Ik zie dat we zelf ook wat lastig vindbaar zijn, maar het lijkt mij een kwestie van:
-op sites als https://www.intermediair.nl/vacature/zoeken zoeken welke werkgevers er zoal zijn in de omgeving
-dan op de site van die werkgevers kijken wat voor mensen ze nu echt zoeken, want op de meeste verzamelsites betaal je per vacature. (itbanen.nl van tweakers is nog gekker, moet je eerst voor intermediair.nl betalen en dan nog een keer..)

Het voordeel van een concrete vacature is dat het vaak wat duidelijker is wat iemand moet gaan doen. Met een open sollicitatie beland je vaak toch meer in open situaties zoals hier..

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@pedorus Altijd open voor nieuwe uitdagingen hoor, wie niet waagt wie niet wint ;)

Maar ik ben geen developer ;)? Kan wel goed programmeren hoor. Maar niet voor m'n werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:04
jelleeelco schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:31:
Zoals velen al gezegd hebben, proeftijd is proeftijd en je kunt dus prima opstappen. Ik heb het zelf een keer na 8 dagen gedaan.
Ik zelfs zonder dat ik ben begonnen. Ik wou uit onvrede weg bij m'n werkgever, elders gesolliciteerd. Toen kwam er een gesprek met m'n werkgever op gang, waardoor ik er weer vertrouwen in kreeg.
M'n aankomend nieuwe werkgever was not amused kan ik zeggen, is ook begrijpelijk natuurlijk.
Nu een jaar later zijn alle veranderingen teruggedraaid en/of nooit uitgevoerd, dus alsnog vertrokken naar een andere werkgever.

Maar goed ontopic, sowieso zijn de eerste weken wel een beetje slap altijd, maar zoals ik het lees is dit een graadje erger dus. Dat je zo lang op een gesprek moet wachten met je manager is wel vaag. Kan je niet bij de secretaresse aangeven dat het gesprek dringend is en dat je het liever vandaag hebt dan morgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
EdjeCageman schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:45:
M'n aankomend nieuwe werkgever was not amused kan ik zeggen, is ook begrijpelijk natuurlijk.
Hij heeft toch zelf gekozen voor een proeftijd? Een proeftijd snijdt aan twee kanten..

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 16-03-2018 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Heeft het geen invloed op de eventuele WW? Ik ben es na anderhalve week opgestapt en kreeg in eerste instantie geen WW. Na bezwaar uiteindelijk wel, maar had ook wel weer rap een andere baan.

Verder solliciteerd het niet erg fijn vanuit een baanloze positie, je 'onderhandelingpositie' is weg - erg zelfverzekerd zal je dan niet meer zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:58
Klopt. Als je zelf opstapt geen recht op WW. Hij gaf al aan dat hij twee jaar lang geen baan nodig heeft, dus financieel zal het wel in orde zijn.

Ik heb overigens nooit ervaren dat onderhandelen vanuit een baanloze positie minder is. De tijden zijn nu erg goed. Weet natuurlijk niet in welk werkveld hij bezig is.

Persoonlijk zou ik doorbijten en kijken of de situatie verbetert. Opstappen kan je altijd nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:37
Volg je eigen intuïtie. Tweakers die in jouw schoenen zouden staan, kunnen anders handelen, maar dat neemt jouw gevoel niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@armageddon_2k1 Maak je niet druk, in proeftijd kun je aangeven dat het je niet bevalt. Indien er niemand is, met wie je dat kunt delen doe je het per e-mail. evt. kun je aangeven direct een gesprek te willen, en indien dat niet mogelijk is Kap je ermee. Even relaxen en goed overdenken wat je wil gaan doen, en je daar op richten.
evt. zou je intussen voor een uitzendbureau wat kunnen doen om inkomen te genereren. Je moet je niet schuldig gaan voelen, je werkgever kan je ook zomaar laten gaan zonder reden. Dat is veel voorkomend in proeftijd. Dus als je geen leidinggevende direct kan inlichten of je werkgever, tja. dan houd het op toch. Denk meer aan je zelf

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Natuurlijk moet je een organisatie leren kennen, maar luister naar je gevoel. Wellicht verbetert het, maar schat in of de situatie verbetert. Luister naar je hart, dat klopt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Denk je eens in dat je net besloten hebt te stoppen in je proeftijd en maandag niet meer te gaan, voelt dat goed? Doen.

Denk je eens in dat je net besloten hebt maandag weer naar je werk gaat en nog eens pogingen te doen de manager eerder te spreken over de inhoud en vorm van je functie. Hoe voelt dat? Heb je er vertrouwen in?

Conclusie: je hebt waarschijnlijk met je hart al een keuze gemaakt en dan is dat alleen de goeie keuze. Elke andere beslissing zal je niet blijer maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:07:
[...]

Hij heeft toch zelf gekozen voor een proeftijd? Een proeftijd snijdt aan twee kanten..
Tuurlijk, maar je kan wel verwachten dat je er beide voor gaat als je een contract tekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
EdjeCageman schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 21:37:
[...]

Tuurlijk, maar je kan wel verwachten dat je er beide voor gaat als je een contract tekent.
Je gaat er beiden voor om te kijken of je bij elkaar past. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. En uiteindelijk blijft het een zakelijke overeenkomst. Iemand lief vinden is niet genoeg om ergens te blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Hoe heb je je gepresenteerd in de gesprekken?

Als een zelfstandige werker? Een zelfstarter? Want klinkt nu alsof je denkt meteen te gaan rennen maar dan wel aan het handje.

Iets wat ik niet zou verwachten van iemand van de universiteit met 7 jaar werk ervaring.

En dan ook nog accepteren dat de manager (of eigenlijk zijn secretaresse) je het bos in stuurt.

Tja klinkt niet als een plek waar het gaat werken voor je. Maar aan jou de vraag of dat aan de werkplek ligt of aan jezelf.

Aan jezelf kan je wellicht nog sleutelen.
Op de werkplek heb je niet zoveel invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

armageddon_2k1 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:24:

De nieuwe situatie
Nou, ik heb m'n best gedaan om contact te krijgen maar ik ben op de eerste werkdag er maar gewoon heengegaan en er was inderdaad op gerekend dat ik zou komen. Er was een laptop, een project en iemand die me wegwijs maakte, maar that's it. Na 2,5e week heb ik mijn baas nog niet gezien. Ik heb maar even via z'n secretaresse gevraagd of ik een afspraak kon maken, en dat kon over 2,5e week voor een kwartiertje.....
Heb je je baas gebeld? Voicemail ingesproken? Een mail gestuurd? De secretaresse uitgelegd dat er echt haast bij is en dat je niet 2,5 week kunt wachten?
Je hebt haar ook verteld dat je voor het einde van de maand weer vertrekt als je hem niet heel snel te spreken krijgt? Als je dan toch zulke vergaande conclusies trekt dan kun je daar ook maar beter geen misverstanden over laten bestaan.

Sowieso vind ik het vreemd dat jouw directe leidinggevende op geen enkele manier aanspreekbaar is. Ik heb wel ervaring met managers die zich wekenlang niet op de vloer laten zien maar eentje die ook telefonisch onbereikbaar is, ook geen email leest, en uberhaupt niet communiceert met zijn team? Da’s wel heel bijzonder.

Ik vraag me af of je niet teveel verwacht. Als ik het goed begrijp is dit pas jouw tweede werkgever. Je hebt nog geen ervaring met de overstap vanuit een medior of zelfs senior rol bij een werkgever die je (na 7 jaar) waarschijnlijk door en door kent naar een vreemde nieuwe plek waar alles nieuw is en je blijkbaar niet eens weet waarvoor je nu precies bent ingehuurd.
Het is, in mijn ogen, niet raar dat je je nu in een dip zit. Dat gesprek met je manager moet er heel snel komen om te ontdekken hoe hij jouw rol nu precies ziet. Als dat geen duidelijkheid schept is vertrekken misschien een goed idee maar ik heb nu een beetje het gevoel dat je nu wel heel makkelijk toegeeft (en opgeeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@downtime Bedankt voor je bericht, je maakt goede punten.

Doel van dit topic was dus ook juist wat relativering en ik ga dus ook niet bij de pakken neerzitten. Komende week ga ik proberen mijn baas beter te bereiken en dit voorleggen. Daarnaast spreek ik ook even af met mensen die mij goed kennen en in sommige gevallen nog wat meer levenservaring hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
Roenie schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:09:
[...]
Je gaat er beiden voor om te kijken of je bij elkaar past. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. En uiteindelijk blijft het een zakelijke overeenkomst. Iemand lief vinden is niet genoeg om ergens te blijven werken.
Zoals je zelf zegt het is om te kijken of je bij elkaar past. In mijn geval gaf ik hun dus niet de mogelijkheid om zichzelf te bewijzen tegenover mij.
Van beide kanten valt wat te zeggen. Van de ene kant het valt te begrijpen dat ze het niet netjes vinden. Van de andere kant valt het te begrijpen dat ik uiteindelijk toch bij de werkgever bleef.

Extra leuke bijkomstigheid: Toen ik begon bij mijn huidige werkgever heeft die betreffende werkgever ook gebeld en hij stond ervan te kijken waarom ik hun niet had gebeld met de melding dat ik alsnog iets anders wou, dat was vorig jaar. In de tussentijd hebben ze nog eens 3x gebeld. Ik voelde me dus schuldiger tegenover hun dan andersom.

Genoeg over bovenstaande, nu weer on-topic: @armageddon_2k1 Schroom niet om eerlijk te zijn en de negatieve ervaringen ook op tafel te gooien. Je zit er natuurlijk ook voor jouzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

Patrick_6369 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:43:
Als het je niet bevalt moet je gewoon stoppen, zeker als je snel een nieuwe baan denkt te vinden en het financieel kunt lijden. Maar wat let je om te blijven zitten, te cashen en in de tussentijd wat nieuws te zoeken? Behalve waar het relaties aangaat (dat is echt not done hoor) wil ik niet de schepen achter me verbranden voor ik een nieuwe boot gevonden heb.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het soms echt beter kan zijn om er mee te stoppen. Ik heb dat in mijn vorige baan niet gedaan en heb een half jaar een contract uit moeten zitten met veel tegenzin. Toen de baas me verlenging aanbood en ik dat weigerde voelde ik me zo ontzettend opgelucht na dat lastige gesprek. Tijdens die baan had ik ook weinig tijd, zin en energie om elders te solliciteren, daar had ik ineens veel tijd voor en binnen een maand een nieuwe baan gevonden die me wel veel beter bevalt. Soms moet je ook niet te bang zijn voor dergelijke keuzes. :)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavink89
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:10
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 14:52:
@downtime Bedankt voor je bericht, je maakt goede punten.

Doel van dit topic was dus ook juist wat relativering en ik ga dus ook niet bij de pakken neerzitten. Komende week ga ik proberen mijn baas beter te bereiken en dit voorleggen. Daarnaast spreek ik ook even af met mensen die mij goed kennen en in sommige gevallen nog wat meer levenservaring hebben :)
We zijn weer bijna twee weken verder, heb je je leidinggevende al kunnen spreken? Of heb je al een beslissing gemaakt over wat je gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Slavink89 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:11:
[...]

We zijn weer bijna twee weken verder, heb je je leidinggevende al kunnen spreken? Of heb je al een beslissing gemaakt over wat je gaat doen?
Ik ben nu op werk ;) Maar ik wilde al een update geven vandaag. Ik ga vanmiddag even updaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Okee, hierbij een update. Wat heb ik de laatste twee weken gedaan:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 12:28

Reptile209

- gers -

Mooi dat je het in de afgelopen week en tijdens je gesprek een positieve draai hebt kunnen geven! Een wereld van verschil met je startpost. Nu ben je een ervaring rijker, heb je wat oude bekenden gesproken en wat handige lessen geleerd voor een volgende baan. Pas wel op dat je niet de cynische klootzak wordt die al voor dag 1 alles zwart op wit wil hebben, een nieuwe start zal altijd even doorbijten blijven. :)

Ik heb in mijn sollicitatiegesprekken nog wel eens de vraag gesteld: hoe ziet mijn eerste dag, mijn eerste week en mijn eerste maand er uit? Dan kan je vast een beetje proeven of je meteen voor 80 uur/week in het diepe wordt gegooid, of dat je een weekje introductie hebt en dan rustig gaat meedraaien, of dat het "afwachten op een geschikte opdracht" is.

Succes met het vinden van je droombaan!

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Fijn on te lezen dat er toch wat schot in de zaak is gekomen qua meeting met je baas. En goed dag je een besluit hebt genomen en op goede voet uit elkaar bent gegaan. Het heeft uiteindelijk indirect wel wat leuke contacten opgebracht dus hopelijk zit je nu even goed bij je tijdelijke opdracht en heb je straks wél de baan die helemaal bij je past. Ik wens je veel succes :)
Pagina: 1