Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor programmeren en spelen van games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lewonas
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-09 09:51
Hallo allemaal,

Ik ben al een poos op zoek naar een geschikte laptop voor zakelijk gebruik en thuisgebruik. Ik heb een aantal interessante laptops gevonden, maar ik weet niet zeker voor welke ik moet gaan. Hier zou ik graag wat advies op willen hebben.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal voor een groot deel worden gebruikt voor programmeren in o.a. Java en Python. Ik werk o.a. ook lokaal met grote datasets waar verscheidene algoritmen op worden uitgevoerd. Hier is redelijk wat rekenkracht en geheugen voor vereist.

Daarnaast wil ik de laptop ook thuis gebruiken om te gamen en video's te kijken. Qua spellen speel ik van alles: Warhammer Vermintide 2, Age of Empires/Mythology, Dark souls 3, Hearthstone, enz. Ik wil de spellen op een stabiele 60 fps kunnen spelen waarbij zoveel mogelijk grafische instellingen op high kunnen staan.

Wat is je budget?
De pijngrens ligt rond de 2100 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik zal de laptop elke doordeweekse dag meenemen naar het werk. Maar het maakt mij niet uit als de laptop zwaar is, want ik ben het gewend om met een tas van 7kg rond te lopen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb de voorkeur voor Asus, Dell en Lenovo. Ik ben nooit een fan geweest van Apple en het design van MSI laptops. Over HP hoor ik gemengde verhalen.

Ik ben momenteel al bijna 5 jaar in het bezit van een BTO XBOOK 15CL46. Ik heb daar dagelijks intensief mee gewerkt en heb er desondanks nog nooit problemen mee gehad. Dus BTO zou ook een optie kunnen zijn. Al moet ik zeggen dat dit model behoorlijk lomp en luid is en ik zoek nu meer een rustigere en zakelijk ogende laptop.

----

Met mijn eisen kom ik zelf uit op minimaal de volgende onderdelen:
  1. Processor: Intel I7 7700HQ
  2. Videokaart: GTX 1060 6GB
  3. M.2 Flashgeheugen: 500GB SAMSUNG 960 EVO M.2, PCIe NVMe, of vergelijkbaar
  4. RAM: 1x16 GB 2400MHz (voor een mogelijke 16GB uitbreiding)
Dingen waar ik over twijfel

Schermresolutie
Ik vind het een behoorlijke verademing als ik op mijn 1440p monitor thuis werk vergeleken met mijn huidige 1080p laptopscherm. De extra werkruimte maakt voor mij een groot verschil. Al zit dit hem natuurlijk ook in het verschil in schermformaat: 27" versus 15,6".

Het is voor mij niet altijd mogelijk om via een externe monitor te werken. Daarom lijkt het mij ideaal als de laptop zelf al een hogere resolutie heeft. Maar de meeste laptops bieden alleen een 2160p mogelijkheid en geen 1440p. Een 2160p 15,6" scherm lijkt me niet werkbaar, maar dit via Windows omlaag zetten naar 1440p zou een oplossing kunnen zijn. En je hebt natuurlijk het probleem dat een dure grafische kaart nodig is om op deze resoluties spellen te spelen. Wellicht is 1080p dan helaas toch de enige logische keuze?

Processor
Ik zag dat merken als BTO, Clevo en Skikk de enige zijn die modellen aanbieden waar ook een Coffee Lake processor gekozen kan worden. De I7 8700K processor is een behoorlijke verbetering op de I7 7700HQ. Het nadeel is dat deze modellen allemaal in een lompe uitvoering komen met allerlei extra onnodige uitbreidingsmogelijkheden. Ik zag ook wat kleinere modellen waar maximaal een I7 8700 in kan. Maar qua formaat scheelt het maar 0,5 cm: 386mm x 262mm x 35.7mm versus 378mm x 267mm x 30mm. De I7 8700K heeft ook veel meer energie nodig en produceert daardoor meer warmte en geluid (?). Is het ondanks de flinke verbetering in snelheid dan toch beter om voor de I7 7700HQ te gaan?

Schermgrootte
Omdat ik toch vrij veel video's kijk en natuurlijk veel code moet doorspitten zou het verstandig kunnen zijn om voor een 17" laptop te gaan i.p.v. 15,6". Deze is wel minder energiezuinig en kan natuurlijk snel lomp uitvallen. Heeft iemand hier ervaring met programmeren op een 17" scherm t.o.v. 15,6" en is de meerprijs en de bijkomende nadelen het dan ook echt waard?

Gevonden laptops
Ik heb voor nu gekeken naar 15,6" laptops. De laptops die ik tot nu toe heb gevonden zijn:

Dell XPS 15 met 16GB RAM, GTX 1050, I7 7700HQ, 1080p IPS, 512GB M.2 NVMe SSD: € 1619 of €1869 voor 4K.
Voordelen: Volgens reviews de beste allround laptop met een geweldig scherm. Erg mooi design.
Nadelen: Slechts een GTX 1050 die moeite zal hebben met moderne spellen. Een Alienware zou hier een uitkomst kunnen bieden, maar voor de een of andere reden komen alleen de 13" en 17" modellen met 16GB RAM. Het 13" model is voor mij te klein, en 17" is onbetaalbaar.

Dell Inspiron 7577 met 16GB RAM, GTX 1060, I7 7700HQ, 1080p IPS, 256 GB M.2 NVMe SSD + 1 TB 5400 rpm HDD: € 1400.
Voordelen: Klein en krachtig.
Nadelen: Slechts een SSD van 256 GB. Het design is een stuk minder vergeleken met de XPS.

Asus ROG Strix GL503VM-ED110T met 16GB RAM, GTX 1060, I7 7700HQ, 1080p IPS 144HZ, 256GB M.2 NVMe SSD + 1 TB 5400 rpm HDD: € 1700.
Voordelen: Qua scherm mooie specificaties, al zal 144 fps buiten het bereik liggen.
Nadelen: Slechts een SSD van 256 GB. Oogt ook wat minder zakelijk. De Zenbook Pro heeft dan weer een mooier design maar heeft slechts een GTX 1050. Het 4k model heeft een GTX 1050 TI maar dat is alsnog karig.

SKIKK 15TP95 met 16GB RAM, GTX 1060, I7 8700, 1080p IPS, 512GB M.2 NVMe SSD + 1TB 5400 rpm HDD: € 1855.
Voordelen: Coffee Lake processor, maar niet de beste.
Nadelen: Vrij lomp model en de bouwkwaliteit is over het algemeen minder (?) t.o.v. Asus en Dell. Het is voor mij een onbekend merk.

SKIKK 15TM51 met 16GB RAM, GTX 1060, I7 8700K, 1080p IPS 120HZ G-sync, 512GB M.2 NVMe SSD + 1TB 5400 rpm HDD: € 2085.
Voordelen: De beste Coffee Lake processor. Een van de weinige schermen met G-sync.
Nadelen: Het lompste model dat er is en de bouwkwaliteit is over het algemeen minder (?) t.o.v. Asus en Dell. Het is voor mij een onbekend merk.

-----

Ik vind het erg moeilijk kiezen tussen deze laptops. De Dell XPS valt waarschijnlijk wel af vanwege de zwakke videokaart, maar het schijnt wel een en al kwaliteit te zijn.

Ik zou graag willen horen wat jullie mij zouden aanraden. Alvast bedankt!

Alle reacties

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als je echt power wilt, waarom dan geen Dell Precision, Thinkpad P oid? Dan heb je echt power (maar weer geen autonome serieuze accu werktijd).

Uit je verhaal kan ik niet afleiden waarom een 45W vorige generatie quad core je minimum is wat zou volstaan. De 8e generatie heeft ook quad cores (15W TDP). Die komen (zie ook www.notebookcheck.com) aardig in de buurt van de vorige generatie HQ. Er komt idd ook nog een 8e generatie HQ.

Als een ontwikkelaar zegt dat hij maximale power nodig heeft, dan is of de wens de vader van de gedachten (en zoek je argumenten om je wens te vervullen) of je moet een desktop kopen. Een desktop heeft hoe dan ook (zelfs een i5) meer rekenkracht dan een (i7) laptop processor. En een desktopscherm (zoals je zelf ook al aangeeft) is beter.

De combinatie 'beste processor' met een potente dedicate GPU gaat je sowieso geen lange accu werktijd leveren. Voor regulier programmeerwerk heb je (doorgaans) de GPU niet nodig. Je zult dus een keuze moeten maken voor wat het belangrijkst voor je is. En echt gamen werkt (bijna) niet op een laptop.

• Zoef1
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-11 18:46
Ik weet iemand die zo een Clevo (of BTO, ik weet het niet zeker) heeft met i7 desktop processor. De nadelen zijn dat het ding onder belasting best wat herrie maakt, het toestel en de voeding uiteraard flink uit de kluiten gewassen en best zwaar zijn en de batterijduur is een lachertje. Maar los daarvan heeft zoiets alleen maar voordelen als het op performantie aankomt.

Ik zou het zelf toch niet moeten hebben om de vernoemde nadelen. Maar inderdaad, zoals @kdekker voorstelt, waarom geen Thinkpad P series of iets van Dell?

17 inch scherm zou ik links laten liggen want dat lijkt mij toch niet handig voor onderweg, als je bijvoorbeeld op trein of zo zou willen werken.

iRacing Profiel