Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Linux desktop voor office/programmeren

Pagina: 1
Acties:

• BlackB1rd
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-11 13:35
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Linux desktop (Debian/Ubuntu) met voornamelijk 2D toepassingen.
- Alles op 1080p60 moet soepel gaan, maar dat is waarschijnlijk met elke nieuwe setup het geval ;)
- Dual monitor setup
- Compileren (C/C++) moet als een trein gaan, grote ergenis nu.
- VM's draaien, vnl voor test/development.
- Stilte! Ben m'n herrie systeem zat.
- Gamen is niet aan de orde, maar wel leuk als mogelijkheid in de toekomst dmv simpele upgrade.

Wat mag het systeem gaan kosten?
800-900 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2 monitoren HP Compaq LA2405wg en Samsung SyncMaster 2443bw op 1920x1200. Nu 1 op DVI en 1 op D-Sub. Zou mooi zijn als ze beide op DVI kunnen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Weinig, snelle primaire opslag en bulk voor onbeperkte ;) opslag

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nvt

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil mogelijk

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet, tenzij dit veilig kan

Wat verwacht je van ons?
Hieronder 2 systemen samengesteld op basis van Intel en AMD. Welk systeem is in jullie ogen het meest geschikt en zijn er wellicht betere keuzes te maken voor bepaalde componenten? Tevens ook fijn als alles compatibel is ;) Bvd!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 169,-€ 169,-
1ASRock Z370 Pro4€ 101,69€ 101,69
1WD Blue WD40EZRZ, 4TB€ 100,19€ 100,19
1Fractal Design Define Mini C€ 68,95€ 68,95
1be quiet! Pure Rock€ 31,47€ 31,47
1Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 164,-€ 164,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,87€ 49,87
1Samsung 850 EVO 500GB€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 838,75

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 189,-€ 189,-
1Asus Prime B350M-A€ 76,81€ 76,81
1MSI GeForce GT 710 1GD3H LP€ 33,15€ 33,15
1WD Blue WD40EZRZ, 4TB€ 100,19€ 100,19
1Fractal Design Define Mini C€ 68,95€ 68,95
1be quiet! Pure Rock€ 31,47€ 31,47
1Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 164,-€ 164,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,87€ 49,87
1Samsung 850 EVO 500GB€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 867,02

Een hele zooooi

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

2 tips voor beide builds:

- gebruik dual-channel geheugen voor de IGP
- je PSU is veel te zwaar; pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W zou ook kunnen

AMD-build; waarom geen Ryzen 2200G of 2400G? Die kan zonder issues games aansturen op 1080p60 dus lijkt me ook voldoende voor "statisch" beeld zoals office of een VM aanmaken.

/edit: hier een Linux-based benchmark voor de AMD IGP en bijbehorend memory: https://www.phoronix.com/...yzen-2400G-Memory-Scaling (maar die kende je vast al)

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 15-03-2018 14:39 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
Als je veel VMs gaat runnen moet je misschien letten op 'Hardware Acceleration'.
De R5 2400G is een quadcore, de i5-8400 en R5 1600X zijn hexacores. Je kan 'make' met meerdere threads runnen, dan zouden meer cores tot zekere hoogte moeten helpen.
Als je niet gaat overklokken, kan je ook nog wachten op de budget moederborden van Intel, die zouden in April komen.

• BlackB1rd
MAX3400 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:33:
2 tips voor beide builds:

- gebruik dual-channel geheugen voor de IGP
- je PSU is veel te zwaar; pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W zou ook kunnen

AMD-build; waarom geen Ryzen 2200G of 2400G? Die kan zonder issues games aansturen op 1080p60 dus lijkt me ook voldoende voor "statisch" beeld zoals office of een VM aanmaken.
Thanks! Met 1080p60 bedoelde ik niet games maar YouTube/H264 etc. Ik kan momenteel niet eens fatsoenlijk een 720p60 YouTube filmpje afspelen, dus dat zou wel fijn zijn 8)7 Vandaar dat de keuze voor een CPU met vooral veel cores/threads, waarbij de nadruk ligt op multitask (VMs / compileren) me verstandiger leek dan een CPU met een relatief sterke GPU?

De voeding leek me ook al een beetje te veel van het goede; maar deze heeft 80 plus gold rating en aantal dB spreekt me ook wel aan. Maar ik denk dat met deze configuratie de voeding het nooit zwaar zal krijgen en een 400W inderdaad een slimmere keuze is bij nader inzien..

Mijn idee was om met 16GB te beginnen en later eventueel makkelijk nog 3x 16 bij te kunnen steken als ik daar behoefte aan heb. Maar het verschil performance is aanzienlijk begrijp ik? Dan inderdaad maar 2x8 van maken, tegen de tijd dat ik meer dan 32GB nodig heb is het geheugen waarschijnlijk ook een stuk goedkoper :)

Een hele zooooi

• BlackB1rd
SpeedQber schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:45:
Als je veel VMs gaat runnen moet je misschien letten op 'Hardware Acceleration'.
De R5 2400G is een quadcore, de i5-8400 en R5 1600X zijn hexacores. Je kan 'make' met meerdere threads runnen, dan zouden meer cores tot zekere hoogte moeten helpen.
Als je niet gaat overklokken, kan je ook nog wachten op de budget moederborden van Intel, die zouden in April komen.
Inderdaad, vandaar mijn idee om voor de hexacores te gaan. Als ik het goed begrepen heb is de Ryzen bij multithreading de betere keuze? Een make -j12 klinkt aantrekkelijk ;) Dus de vraag is, is het überhaupt verstandig om in mijn geval voor een Intel te gaan, of toch beter de iets oudere Ryzen? Lastig al die keuzes..

Een hele zooooi

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@BlackB1rd Het performance-verschil, zeker op Windows-systemen, is aanzienlijk als je ervoor kiest om dual-channel in te zetten ipv single-channel. De benchmarks die ik voor Linux zie, kan je dus voor "gewone" taken (dus inderdaad geen games ofzo) een verbetering van 10% zien op totale performance van APU/IGP.

Waarom heb ik het over IGP/APU: ik heb vooralsnog geen argument gezien dat je een dedicated GPU nodig hebt voor je VM's. Ook de gekozen hypervisor heeft invloed of je wel/niet een virtuele GPU krijgt toebedeeld of dat je daadwerkelijk resources van je fysieke GPU kan gebruiken. Alleen VMware en Microsoft hebben een relatief goede offload van VM-tasks naar een fysieke GPU; mijn kennis voor Linux-hypervisors is niet voldoende om in jouw geval een duidelijke uitspraak te kunnen doen.

En ja, een CPU met meer cores is aan te raden, zeker als je aangeeft later misschien wel 64GB RAM wil gaan inzetten om, pak 'm beet, tot 16 VM's tegelijk aan te zetten. Dat gezegd hebbende, mogelijk ben jij dan een voorbeeld waarbij een PCI-E SSD dan wel adviseerbaar is; zeker als je VM's allemaal anders zijn en geen "differencing disk" van elkaar zijn, heb je eigenlijk storage nodig die iets sneller is dan de genoemde Samsung EVO. Als voorbeeld pricewatch: Plextor M8SeGN 512GB maar ook de nieuwere Intel 760P (stukje duurder) zou dan een betere keuze zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
De overklokbare hexacore van AMD is een stuk goedkoper dan de overklokbare hexacore van Intel.
Als je niet gaat overklokken maakt het zoals je ziet niet zoveel uit qua prijs. De singlecore performance van Intel is hoger, maar jij hebt nogal multithreaded applicaties lijkt me.
Houdt ook rekening met de GPU, de R5 1600(X) heeft een dedicated GPU nodig, die kosten komen erbij. Maar zoals MAX3400 zegt: misschien kunnen je VMs er baat bij hebben.

• BlackB1rd
MAX3400 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:05:
@BlackB1rd Het performance-verschil, zeker op Windows-systemen, is aanzienlijk als je ervoor kiest om dual-channel in te zetten ipv single-channel. De benchmarks die ik voor Linux zie, kan je dus voor "gewone" taken (dus inderdaad geen games ofzo) een verbetering van 10% zien op totale performance van APU/IGP.

Waarom heb ik het over IGP/APU: ik heb vooralsnog geen argument gezien dat je een dedicated GPU nodig hebt voor je VM's. Ook de gekozen hypervisor heeft invloed of je wel/niet een virtuele GPU krijgt toebedeeld of dat je daadwerkelijk resources van je fysieke GPU kan gebruiken. Alleen VMware en Microsoft hebben een relatief goede offload van VM-tasks naar een fysieke GPU; mijn kennis voor Linux-hypervisors is niet voldoende om in jouw geval een duidelijke uitspraak te kunnen doen.

En ja, een CPU met meer cores is aan te raden, zeker als je aangeeft later misschien wel 64GB RAM wil gaan inzetten om, pak 'm beet, tot 16 VM's tegelijk aan te zetten. Dat gezegd hebbende, mogelijk ben jij dan een voorbeeld waarbij een PCI-E SSD dan wel adviseerbaar is; zeker als je VM's allemaal anders zijn en geen "differencing disk" van elkaar zijn, heb je eigenlijk storage nodig die iets sneller is dan de genoemde Samsung EVO. Als voorbeeld pricewatch: Plextor M8SeGN 512GB maar ook de nieuwere Intel 760P (stukje duurder) zou dan een betere keuze zijn.
Duidelijk, ik heb het aangepast in een kitje van 2x8GB. Ik zal geen dedicated GPU nodig hebben voor mijn VM doeleinden, zullen vooral testopstellingen zijn om netwerken te simuleren e.d., geen ingewikkelde grafische toestanden. Verwacht ook in extreme gevallen 10 stuks gelijktijdig aan te zetten, meestal zullen er slechts een paar op de achtergrond meedraaien. Desondanks is de suggestie voor snellere opslag zeker wel interessant, gezien het flinke performance verschil! Ik had wel begrepen dat PCIe wat sneller was, maar deze specs zijn wel insane! Ben nog niet helemaal op de hoogte van de huidige generatie, maar dat was wel duidelijk inmiddels.. ;)

Een hele zooooi

Pagina: 1