Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1u computer voor geluidsopname

Pagina: 1
Acties:

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Om samen met een geluidstafel opnamen te kunnen doen wil ik graag een 1u computer hebben ter vervanging van mijn huidige 1u computer. De computer moet 32sporen audio (wave) kunnen opnemen en meerdere sporen audio kunnen afspelen. Geen moeilijke plugins dus niet echt CPU intensief. 16 sporen werkt al best aardig op een Q6600 met 4gb ram.
De geluidskaart zit in de mengtafel dus daar stel ik ook verder geen eisen aan.

Het OS komt op de m.2 ssd.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De richtlijn is 650. Met een goede onderbouwing te rekken naar 800.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2x 500gb 2,5"

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 162,-€ 162,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 89,95€ 89,95
1Supermicro SuperChassis 510T-203B€ 140,55€ 140,55
1Zalman CNPS2X€ 31,-€ 31,-
1Kingston ValueRAM KVR21N15S8/8€ 77,02€ 77,02
1Samsung 960 EVO 250GB€ 116,83€ 116,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 617,35

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Betrouwbaarheid is belangrijker dan snelheid dus liever geen b-merken. Verder veel goede ervaring met asus en gigabyte voor het moederbord, slechte ervaringen met AMD en het liefste Samsung voor de SSD. Edit: Geen AMD graag.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Het staat eigenlijk al vast dat de Supermicro behuizing de juiste keuze is. Een 1u server met 2x 2,5" brackets zodat je makkelijk op het einde van de dag een disk er uit kan halen zodat je een backup los hebt van de computer. Deze brackets ga ik vullen met 2 x 500gb harde schijven.
De eis is 1u omdat dit in een kist komt.

Wat ik niet zeker weet is of ik de beste moederbord, cpu en koeler combinatie heb gekozen.

Edit: De GPU is niet meer nodig. Deze pc is dus eigenlijk alleen voor opname. Dus ik wil graag weten wat een goede cpu/moederbord/geheugen/cpu koeler zou zijn. Met een grote voorkeur voor Intel.

[ Voor 6% gewijzigd door Hennie-M op 15-03-2018 15:36 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Er past toch liggend een gpu in die supermicro behuizing?

specs

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 09:33

SpamLame

niks

AFAIK is dat SM chassis specifiek voor een aantal moederborden van SM.
Dus tenzij je met een zaag aan de slag wilt zal of een ander moederbord of een ander chassis moeten hebben.
http://www.supermicro.com...hassis/1u/510/SC510T-203B

Also het chassis heeft maar een 200W voeding, houd dus rekening met PSU swap of aanpassing van je componenten als je tegen de limiet van de PSU loopt (zelf even rekening, guestimaten)

[ Voor 41% gewijzigd door SpamLame op 15-03-2018 13:56 ]

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
Wat is een 1u computer?
De i5-7400 is een 7e generatie CPU, de 8e is al uit. Je kan beter een i3-8100 nemen, met een Z370 moederbord, of wachten op de budget moederborden (zouden in April komen).
Ik vraag me af of een NVME SSD echt meerwaarde heeft, die hebben dat doorgaans alleen als je vaak grote bestanden naar het RAM laadt. Aangezien je met 4 GB RAM ook kan werken, denk ik niet dat je hele grote bestanden hebt.

Edit: 1U is 44.5mm hoog
Wikipedia: Rack unit

[ Voor 11% gewijzigd door SpeedQber op 15-03-2018 14:01 ]

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Ik zou in deze situatie niet kiezen voor een oude generatie van intel.
Ik zou gaan voor een amd Ryzen systeem.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 155,25€ 155,25
1Gigabyte GA-A320M-S2H (rev 1.0)€ 51,40€ 51,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 206,65

die heeft namelijk een veel betere GPU terwijl hij op CPU vlak vergelijkbaar is met een i3 van de nieuwste generatie
1 U staat voor "1 Unit"
dit is een systeem dat in een server rek gemonteerd wordt

[ Voor 7% gewijzigd door hanvandijk op 15-03-2018 13:56 ]

• SpamLame

SpamLame

niks

Klik op de link voor het chassis in de OP, kijk naar het plaatje.

1U = 1HE = 1 Hoogte eenheid = 44,45 mm
Wikipedia: U (eenheid)

Dus een PC met een hoogte van ~4.4CM

[ Voor 5% gewijzigd door SpamLame op 15-03-2018 13:58 ]

• Hennie-M
SpamLame schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:52:
Dus tenzij je met een zaag aan de slag wilt zal of een ander moederbord of een ander chassis moeten hebben.
http://www.supermicro.com...hassis/1u/510/SC510T-203B

Also het chassis heeft maar een 200W voeding, houd dus rekening met PSU swap of aanpassing van je componenten als je tegen de limiet van de PSU loopt (zelf even rekening, guestimaten)
maratropa schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:52:
Er past toch liggend een gpu in die supermicro behuizing?
Beide goede punten. Niet over nagedacht. Spreekt ook meer voor een geïntegreerde oplossing dan een losse gpu.
De handleiding zegt dat elk micro atx moederbord er in zou kunnen?
De informatie pagina van SuperMicro zegt dat een micro atx moederbord gewoon zou moeten passen.

SpeedQber schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:54:

Wat is een 1u computer?
De i5-7400 is een 7e generatie CPU, de 8e is al uit. Je kan beter een i3-8100 nemen, met een Z370 moederbord, of wachten op de budget moederborden (zouden in April komen).
Ik vraag me af of een NVME SSD echt meerwaarde heeft, die hebben dat doorgaans alleen als je vaak grote bestanden naar het RAM laadt. Aangezien je met 4 GB RAM ook kan werken, denk ik niet dat je hele grote bestanden hebt.
Een 1u computer is een computer die maximaal 44,45mm hoog is. In de IT en audio/video wereld een standaard maatgeving. Deze is in te schroeven in een 19" rek. Voorbeeldje op wikipedia
Het voordeel van de m2 ssd is dat deze weinig ruimte in neemt en niet verwijderbaar is. Het zou onhandig zijn als er om wat voor reden dan ook de bootdisk uit getrokken wordt tijdens gebruik :). Een Sata m.2 ssd zou ook kunnen werken maar voor het prijsverschil pak ik liever het snelste. Deze pc moet ook flink wat jaren mee kunnen dus dat ik nu 4gb gebruik (en bijna altijd tegen de max aan zit) is een goede reden om te upgraden naar meer.
De opmerkingen over de cpu en moederbord zijn goede tips, daar was ik juist naar op zoek! :)
hanvandijk schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:54:
Ik zou in deze situatie niet kiezen voor een oude generatie van intel.
Ik zou gaan voor een amd Ryzen systeem.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 155,25€ 155,25
1Gigabyte GA-A320M-S2H (rev 1.0)€ 51,40€ 51,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 206,65

die heeft namelijk een veel betere GPU terwijl hij op CPU vlak vergelijkbaar is met een i3 van de nieuwste generatie
Ik ben zelf eigenlijk na een aantal missers met AMD er niet zo'n fan van... (gedoe gehad met Phenoms, Opterons en Thunderbirds).

[ Voor 36% gewijzigd door Hennie-M op 15-03-2018 14:04 ]

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
Hennie-M schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:59:
[...]
Het voordeel van de m2 ssd is dat deze weinig ruimte in neemt en niet verwijderbaar is. Het zou onhandig zijn als er om wat voor reden dan ook de bootdisk uit getrokken wordt tijdens gebruik :). Een Sata m.2 ssd zou ook kunnen werken maar voor het prijsverschil pak ik liever het snelste.
Er zijn ook M.2 SATA SSDs, die hebben een M.2 connector, maar een SATA interface. Dit betekent dat ze hetzelfde formaat hebben als een M.2 NVME SSD, maar een lagere bandbreedte. Voor de meeste toepassingen maakt dit niet uit, maar ze zijn wel goedkoper.

• SpamLame

SpamLame

niks

Hennie-M schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:59:
[...]

[...]

De informatie pagina van SuperMicro zegt dat een micro atx moederbord gewoon zou moeten passen.
[...]
Wat ik in de handleiding vindt over het moederbord.
Motherboards
The maximum motherboard size is 9.6" x 9.6". Single processor is supported using
Intel® Core 2 Duo, Xeon 3000 Series (up to 65W), Intel® Celeron® 400 series,
Intel® Atom™ 200/300 series.
Denk dat de generatie niet echt uitmaakt dus de CPU keuze lijkt me prima met 65W.

Maar belangrijker is wat de door jouw gelinkte pagina meld aan gesupporte moederborden
Motherboard (for CSE- 510T-203B)

A1SAM-2550F A1SRM-2558F
A1SRM-2758F A1SAM-2750F
A1SRM-LN7F-2758 A1SRM-LN7F-2358
A1SRM-LN5F-2358
Zegt niet dat je geen ander moederbord mag gebruiken, maar grote kans de de back io porten niet op elkaar aansluiten, dus zaag. Itt consumer spul kan je in dit chassis niet de gebruikelijke IO plate steken van je gekochte moederbord. Op zich niet erg zolang je er maar rekening mee houd en niet vies bent van handarbeid mocht dat noodzakelijk zijn.

Op het plaatje kan je enigzins opmaken dat er geen sprake is van een IOplate (er van uitgaande dat het plaatje correct is.
Afbeeldingslocatie: https://www.supermicro.com/a_images/products/Chassis/1U/510/SC510T-200B_spec.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door SpamLame op 15-03-2018 14:09 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12

BCC

Op Alibaba staan ook erg voordelige 1U machines trouwens. Hoeveel diepte heb je ? Half of kwart?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• hanvandijk
[b]Hennie-M schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:59:
[...]

Ik ben zelf eigenlijk na een aantal missers met AMD er niet zo'n fan van... (gedoe gehad met Phenoms, Opterons en Thunderbirds).
Wikipedia: Thunderbirds ? :P

Ik heb verder nog nergens negatieve geluiden gehoord over AMD Ryzen.
Houdt er nog wel rekening mee dat Ryzen wel heel lastig kan zijn wat betreft RAM.

• SpamLame

SpamLame

niks

hanvandijk schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:11:
[...]

Wikipedia: Thunderbirds ? :P

Ik heb verder nog nergens negatieve geluiden gehoord over AMD Ryzen.
Houdt er nog wel rekening mee dat Ryzen wel heel lastig kan zijn wat betreft RAM.
:+
Nee deze Wikipedia: Athlon

• Hennie-M
SpamLame schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:06:
[...]

Zegt niet dat je geen ander moederbord mag gebruiken, maar grote kans de de back io porten niet op elkaar aansluiten, dus zaag. Itt consumer spul kan je in dit chassis niet de gebruikelijke IO plate steken van je gekochte moederbord. Op zich niet erg zolang je er maar rekening mee houd en niet vies bent van handarbeid mocht dat noodzakelijk zijn
Dat is een goed punt, de huidige supermicro's die ik nu heb, is het IO schild wel van te verwisselen (denk ik) als er aan voel merk ik dat het niet supervast zit. Maar heb nu niet even de tijd om een moederbord eruit te halen en te controleren met een ander io shield. Maar dat is wel een leuk klusje voor het aankomend weekend!
BCC schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:08:
Op Alibaba staan ook erg voordelige 1U machines trouwens. Hoeveel diepte heb je ? Half of kwart?
De kast mag niet dieper zijn dan 40cm anders kom ik met kabels in de knoei. Ik sta hier wel voor open, maar zijn er een beetje betrouwbare merken met goede voedingen? Of is er een standaardmaat voeding die ik kan gebruiken in zo'n chinese behuizing?
Thanks! deze inderdaad :)

[ Voor 6% gewijzigd door Hennie-M op 15-03-2018 14:16 ]

• SpamLame

SpamLame

niks

@Hennie-M Dit chassis niks voor jou?
http://www.chenbro.com/en...hassis/1U_Chassis/RM14300
-1U
-lijkt een ioplate te accepteren
-is 406.7mm diep (net aan net niet afhankelijk van)
Zelf even een geschikte voeding regelen
Hennie-M schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:14:

Dat is een goed punt, de huidige supermicro's die ik nu heb, is het IO schild wel van te verwisselen (denk ik) als er aan voel merk ik dat het niet supervast zit. Maar heb nu niet even de tijd om een moederbord eruit te halen en te controleren met een ander io shield. Maar dat is wel een leuk klusje voor het aankomend weekend!
Of in dat geval kan je niet zo'n chassis die je hebt herbruiken?

[ Voor 50% gewijzigd door SpamLame op 15-03-2018 14:18 ]

• Hennie-M
SpamLame schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:17:
@Hennie-M Dit chassis niks voor jou?
http://www.chenbro.com/en...hassis/1U_Chassis/RM14300
-1U
-lijkt een ioplate te accepteren
-is 406.7mm diep (net aan net niet afhankelijk van)
Zelf even een geschikte voeding regelen

[...]

Of in dat geval kan je niet zo'n chassis die je hebt herbruiken?
Zou mooi zijn maar net als die (mooie) Chenbro die je aandraagt, geen removeable 2,5" drive aan de voorkant.

• SpamLame

SpamLame

niks

Tja dan nog even doorzoeken of zagen.

Even samenvattend je eisen wbt het chassis;
-1U chassis
-2* 2.5" external front (hotswap) bays.
-niet dieper dan 40CM
-MATX size moederbord liefst met mogelijkheid eigen IO plate te mounten
-PSU die (indien nodig) ook een dGPU kan aansturen, welke dGPU is dat eigenlijk moet immers wel passen (fysiek/ powerbudget)

Ik heb geen idee of dat allemaal verenigbaar is in de gekozen formfactor van 1U D=40cm, ik kon zo snel iig niet iets passend vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door SpamLame op 15-03-2018 14:36 ]

• Hennie-M
SpamLame schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:34:
Tja dan nog even doorzoeken of zagen.
Even samenvattend je eisen wbt het chassis;
-1U chassis
-2* 2.5" external front (hotswap) bays.
-niet dieper dan 40CM
-MATX size moederbord liefst met mogelijkheid eigen IO plate te mounten
-PSU die (indien nodig) ook een dGPU kan aansturen, welke dGPU is dat eigenlijk moet immers wel passen (fysiek/ powerbudget)
Ja, daar komt het wel op neer. Maar als ik 1 harddrive intern kan monteren (naast de m2 ssd) dan is 1 hotswap ook goed genoeg.
En een MATX moederbord is geen vaste eis maar waarschijnlijk wel het gevolg van de andere eisen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Hennie-M op 15-03-2018 14:39 ]

• SpamLame

SpamLame

niks

Mja het gaat er meer om dat het allemaal ruimte kost.
HDD sledes kosten ruimten.
MATX kost ruimte.
PSU kost ruimte
Je initieel gekozen chassis kan (even van het plaatje afgaand) dan ook geen straffe dGPU aan, de dGPUs die dan wel zouden passen is dan een single slot passive uitvoering uit het instap bereik.
Dan zou de gesuggereerde R2200g geen slecht alternatief zijn.

• Hennie-M
SpamLame schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:43:
Mja het gaat er meer om dat het allemaal ruimte kost.
HDD sledes kosten ruimten.
MATX kost ruimte.
PSU kost ruimte
Je initieel gekozen chassis kan (even van het plaatje afgaand) dan ook geen straffe dGPU aan, de dGPUs die dan wel zouden passen is dan een single slot passive uitvoering uit het instap bereik.
Dan zou de gesuggereerde R2200g geen slecht alternatief zijn.
Maar dan vergeten we de dGPU gewoon. Als dat het moeilijk maakt, prima.. niet doen. Als ik naar voedingen kijk dan zie ik dat het toch al snel veel duurder gaat worden.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nadeel van die 1u systemen is vaak wel dat die een hoop meer geluid produceren, zit vaak een hele rits kleine 40mm fannetjes in.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• BCC

BCC

Ja, en een afgesloten 19" audio audio rack is ook zon beetje de heetste plek op aarde :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Hennie-M
u_nix_we_all schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:09:
Nadeel van die 1u systemen is vaak wel dat die een hoop meer geluid produceren, zit vaak een hele rits kleine 40mm fannetjes in.
Dat klopt. Maar ik heb geen alternatieve maat.

Nog over die videokaart, dat is echt helemaal niet meer nodig. Bewerken gaat op een andere pc gebeuren. Deze pc is dus eigenlijk alleen voor opname. Dus ik wil graag weten wat een goede cpu/moederbord/geheugen/cpu koeler zou zijn. Met een grote voorkeur voor Intel.
BCC schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:10:
Ja, en een afgesloten 19" audio audio rack is ook zon beetje de heetste plek op aarde :)
De voorkant is gelukkig open en de achterkant komt uit in een kabeltunnel met afzuiging. Dus er is wel airflow. De kast komt in een 1u 19" slot in een houten flightcase, de mengtafel komt er bovenop maar er is dus een scheiding door de houten plaat en het schuim waar de mengtafel in geklemd zit.

[ Voor 30% gewijzigd door Hennie-M op 15-03-2018 15:14 ]

• hanvandijk
I deze behuizing niet wat?
https://www.alternate.nl/...l/product/1286306?lk=9287
Volgens mij voldoet hij aan alle eisen (behalve mirco-ATX)

• SpamLame

SpamLame

niks

hanvandijk schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:15:
+ niet al te duur Ryzen ITX board pricewatch: Biostar Racing X370GTN & M.2 (S600/Pcie3.0x4)
+ R2200g erbij pricewatch: AMD Ryzen 3 2200G Boxed
+ de rest en klaar
zelf even rekenen of het binnen budget past.
Wil je perse Intel even een geschikte mitx bord voor vinden.

Enige vraag die dan overblijft waarom MATX, niet om het aantal PCIe sloten want veel kaarten (of uberhaupt 1) ging toch al niet in een 1U.
MITX bord lijkt mij dan ook prima te kunnen wat jij zoekt.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Als ik dat plaatje van de behuizing bekijk, dan zitten op de plaats waar je moederbord het geheugen heeft zitten, de front fans van de behuizing. Lijkt me niet handig?

Ook je koeler lijkt me niet handig. In een 1U behuizing stop je meestal een passief koelblok dat door de chassis-fans van airflow voorzien wordt. De koeler die je nu hebt moet van bovenaf lucht aan kunnen zuigen en dat gaat niet, tenzij je de afdekplaat kunt perforeren en er boven genoeg ruimte is.

• Hennie-M
hanvandijk schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:15:
SpamLame schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:25:
[...]

+ niet al te duur Ryzen ITX board pricewatch: Biostar Racing X370GTN & M.2 (S600/Pcie3.0x4)
+ R2200g erbij pricewatch: AMD Ryzen 3 2200G Boxed
+ de rest en klaar
zelf even rekenen of het binnen budget past.
Wil je perse Intel even een geschikte mitx bord voor vinden.

Enige vraag die dan overblijft waarom MATX, niet om het aantal PCIe sloten want veel kaarten (of uberhaupt 1) ging toch al niet in een 1U.
MITX bord lijkt mij dan ook prima te kunnen wat jij zoekt.
Ik heb even teruggezocht maar kan eigenlijk niet echt vinden dat ik een eis voor het formaat van het moederbord heb gespecificeerd. Sorry als dat wel zo overkwam! Het formaat is echt niet van belang. (als iemand mij er op kan wijzen waar ik dat wel gevraagd heb, dan pas ik het gelijk aan.)
mcDavid schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:28:
Als ik dat plaatje van de behuizing bekijk, dan zitten op de plaats waar je moederbord het geheugen heeft zitten, de front fans van de behuizing. Lijkt me niet handig?

Ook je koeler lijkt me niet handig. In een 1U behuizing stop je meestal een passief koelblok dat door de chassis-fans van airflow voorzien wordt. De koeler die je nu hebt moet van bovenaf lucht aan kunnen zuigen en dat gaat niet, tenzij je de afdekplaat kunt perforeren en er boven genoeg ruimte is.
Goede opmerking van die koeler, normaal gesproken pak je dus de pricewatch: Supermicro SNK-P0046P maar die is niet officieel socket compatible met de i5 die ik in eerste instantie had geselecteerd.

• hanvandijk
Hennie-M schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:35:
[...]
Ik heb even teruggezocht maar kan eigenlijk niet echt vinden dat ik een eis voor het formaat van het moederbord heb gespecificeerd. Sorry als dat wel zo overkwam! Het formaat is echt niet van belang. (als iemand mij er op kan wijzen waar ik dat wel gevraagd heb, dan pas ik het gelijk aan.)
[...]
Ik ook niet, maar we waren zo bezig met micro-ATX dat ik hier even van ben uitgegaan.

voor de koeling zou je kunnen kijken naar een pricewatch: be quiet! Shadow Rock LP of pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B. Die hebben zonder Fan hopelijk een goede hoogte. Je moet dan hopen dat de airflow in de behuizing voldoende is om de boel koel te houden.

• BCC

BCC

http://www.rackservers.com/short-depth-servers?c=28 - Die asus ziet er wel netjes uit. Ik zou zeker met 1u liever iets kopen met een koeler, moederbord en case, zodat je zeker weet dat je geen warmte en/of ruimte problemen gaat krijgen.

[ Voor 46% gewijzigd door BCC op 15-03-2018 16:07 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:17
De combi van diepte en hotswap maakt je vraag vrij lastig. De makkelijke manier is denk ik een mac-mini in een rack tray / mount / enclosure.

Ik gebruik zelf gewoon een laptop voor opname van 64 sporen. Zolang je de instellingen van je OS en software goed zet gaat dat prima. Buffersize goed instellen en dus niet midden tijdens je opname starten met virussen scannen, een hdd indexeren of updates downloaden etc. CPU-Performance is dan eigenlijk geen issue. Voor de zekerheid op een aparte schijf opnemen zou ik wel aanraden, hoewel ik het zelf gewoon op de ssd doe waarop het OS+software ook staat.

Mogelijk dat zo'n moederbord van Supermicro met een Atom cpu erop zelfs prima voldoet. Ik zou wel zeker tenminste 8Gb ram nemen, en zeker niet een houtje touwtje koeloplossing (een willekeurige koeler zonder fan) in je rack.
Of je nou een 7de of 8ste generatie cpu neemt doet er uiteindelijk echt niet zo veel toe. Een 6-core cpu is sowieso overkill. De cpu is niet wat er toe doet, iets wat goed in de kast past en te koelen is is wat je zoekt.

• mcDavid
hanvandijk schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:40:
[...]

Ik ook niet, maar we waren zo bezig met micro-ATX dat ik hier even van ben uitgegaan.

voor de koeling zou je kunnen kijken naar een pricewatch: be quiet! Shadow Rock LP of pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B. Die hebben zonder Fan hopelijk een goede hoogte. Je moet dan hopen dat de airflow in de behuizing voldoende is om de boel koel te houden.
Ik zou er niet te hard op rekenen. Meer dan 30 mm kun je gewoon niet kwijt. Ik ga af op de plaatjes maar het lijkt me niet dat die fans >30mm zijn zonder fan, als ze mét meer dan 60mm zijn.

Misschien handiger om een moederbord met onboard CPU te nemen: categorie: Moederborden

• Jesse
mcDavid schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:15:
[...]
*knip*

Misschien handiger om een moederbord met onboard CPU te nemen: categorie: Moederborden
Eens. Nadeel is dat je dan idd of met een Atom of Celeron zit, of best wel duur, met de supermicro borden, Daarnaast mis je (op die tweede) vaak features (met name de gewenste M.2).
Ik zou bij het kiezen van een moederbord overigens goed letten op de orientatie van de geheugensloten, ivm de airflow.

• SpamLame

SpamLame

niks

Hennie-M schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:35:
[...]
hanvandijk schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:40:
[...]

....
MATX kwam van deze reactie nav wat de handleiding zei over het SM chassis
[b]Hennie-M schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:59:
[...]

[...]

• Hennie-M
Jesse schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:13:
De combi van diepte en hotswap maakt je vraag vrij lastig. De makkelijke manier is denk ik een mac-mini in een rack tray / mount / enclosure.
Dat is wel een beetje te duur.. En ook de wens om snel een disk apart te kunnen nemen direct na een show zal hier niet mee gaan.
Ik gebruik zelf gewoon een laptop voor opname van 64 sporen. Zolang je de instellingen van je OS en software goed zet gaat dat prima. Buffersize goed instellen en dus niet midden tijdens je opname starten met virussen scannen, een hdd indexeren of updates downloaden etc. CPU-Performance is dan eigenlijk geen issue. Voor de zekerheid op een aparte schijf opnemen zou ik wel aanraden, hoewel ik het zelf gewoon op de ssd doe waarop het OS+software ook staat.
Een macbook of een windows laptop? En inderdaad, zoveel heb je niet nodig maar in een ideale situatie blijft deze server voor vele jaren vast in dezelfde flightcase als de mengtafel dus het zou fijn zijn als het voor de komende jaren lang genoeg blijft.
Jesse schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:20:
[...]

Nadeel is dat je dan idd of met een Atom of Celeron zit, of best wel duur, met de supermicro borden, Daarnaast mis je daarop features (met name de gewenste M.2).
Ik zou bij het kiezen van een moederbord overigens goed letten op de orientatie van de geheugensloten, ivm de airflow.
Precies dit...

• SpamLame

SpamLame

niks

ITX + ~deftige onboard CPU (geen AMD) + M2 (PCI-e 3.0 x4) + 4 dimm slots in de juiste orientatie.
Prijs is wat minder, maar het budget kon wellicht opgerekt.
pricewatch: Supermicro X10SDV-4C-TLN2F

@Hennie-M Waarom ook al weer M2, ja voor het OS, maar waarom deze formfactor?

• Hennie-M
SpamLame schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:39:
[...]

ITX + ~deftige onboard CPU (geen AMD) + M2 (PCI-e 3.0 x4) + 4 dimm slots in de juiste orientatie.
Prijs is wat minder, maar het budget kon wellicht opgerekt.
pricewatch: Supermicro X10SDV-4C-TLN2F

@Hennie-M Waarom ook al weer M2, ja voor het OS, maar waarom deze formfactor?
Omdat er weinig ruimte was in het chassis, maar als er nog plek is voor een interne 2,5" ssd dan moet dat ook goed komen. En een M2 ssd zit altijd goed vast, je wilt niet een losgeschoten sata kabeltje vast moeten maken als de kist een iets te ruig is vervoerd...)
edit: zo, even bijgekomen van de prijs.. Ja, schitterend bord :D
Ik ga nog wel even verder zoeken, ik vermoed dat dual 10gbit nic's wel iets met de prijs doen! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Hennie-M op 15-03-2018 16:44 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom zelfbouw en niet gaan voor een kant-en-klaar servertje van either SuperMicro, HP, Dell of een andere fabrikant? Als betrouwbaarheid het belangrijkste is, zou ik gaan voor iets dat al compleet in elkaar is gezet en bedacht door een fabrikant.

Een DL20 moet nog wel binnen je budget passen, als je een beetje op let.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• mcDavid
Sja als je ditsoort apparatuur zoekt kom je al vrij snel op enterprise spul terecht, dat is gewoon duur... Doe je niets aan... Of je moet wat meer willen hobbyen zoals idd je behuizing her-en-der met de dremel onder handen nemen, wat airducts maken van karton, etc.

• Jesse
unezra schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:42:
Waarom zelfbouw en niet gaan voor een kant-en-klaar servertje van either SuperMicro, HP, Dell of een andere fabrikant? Als betrouwbaarheid het belangrijkste is, zou ik gaan voor iets dat al compleet in elkaar is gezet en bedacht door een fabrikant.

Zijn die maar 40cm diep?
Als het dieper mag zijn krijg je idd keuze zat.

Edit: 38.22cm. Best wel interessante optie denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 15-03-2018 16:50 ]

• SpamLame

SpamLame

niks

Hennie-M schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:41:
[...]

Omdat er weinig ruimte was in het chassis, maar als er nog plek is voor een interne 2,5" ssd dan moet dat ook goed komen. En een M2 ssd zit altijd goed vast, je wilt niet een losgeschoten sata kabeltje vast moeten maken als de kist een iets te ruig is vervoerd...)
Mja dat heb je met alle kabels, die kleine prut dingen voor power/reset buttons, (sata) power (voor naar de front bays), dan schroeven die los trillen etc.
Punt is dat de meeste consumer, prosumer, professional PC HW nog steeds niet gemaakt is om van hot-naar-her gesleept te worden, maar ergens statisch in een hoek/vensterbank/serverrack hoort, mil spec spul kan helpen alleen die prijzen ;)
Je zorgen over loszittende/rakende kabels is (deels) te ondervangen door bv een drupje lijm/ ty-wrap te gebruiken waar nodig of (sata)kabels die vastklikken, danwel dusdanig monteren dat losraken nagenoeg niet kan

• unezra

unezra

Jesse schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:48:
[...]

Zijn die maar 40cm diep?
Als het dieper mag zijn krijg je idd keuze zat.
Yep. Zijn ze.
H x W x D
4.32 x 43.46 x 38.22 cm

https://h20195.www2.hpe.com/v2/GetPDF.aspx/c04834960.pdf

Net even opgemeten. het klopt. :) Wel steekt je stroomstekker en netwerk aan de achterkant nog wat uit dus je hebt nét iets meer dan 40cm ruimte nodig.

• SpamLame

SpamLame

niks

unezra schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:51:
[...]

Yep. Zijn ze.
H x W x D
4.32 x 43.46 x 38.22 cm

Net even opgemeten. het klopt. :) Wel steekt je stroomstekker en netwerk aan de achterkant nog wat uit dus je hebt nét iets meer dan 40cm ruimte nodig.
Das een goede, zelf niet eens aan gedacht.
Chassis zelf mocht max 40cm zijn, maar goed haakse connectoren zijn er ook nog

• Jesse
unezra schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:51:
[...]

Yep. Zijn ze.
H x W x D
4.32 x 43.46 x 38.22 cm

De 4SFF versie is buiten budget, maar op zich kan je die disks ook gewoon met een stickertje labelen zodat je weet welke je er niet uit moet halen.

• unezra

unezra

Jesse schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:58:
[...]
De 4SFF versie is buiten budget, maar op zich kan je die disks ook gewoon met een stickertje labelen zodat je weet welke je er niet uit moet halen.
Zelfbouw gaat niet snel veel goedkoper worden.

De DL20 is wel een instapper, dingen als dubbele voedingen zitten er niet in helaas. Aan de andere kant, het zijn echt *super* schattige servertjes, maken voor een 1U doosje relatief weinig herrie en zijn behoorlijk compleet voor hetgeen ze kosten.

Qua geheugen kun je nog wel bezuinigen door er geen HP geheugen in te stoppen maar Kingston of iets anders en ook qua harddisks zou je nog concessies kunnen doen. De basis is dan in ieder geval een goede, degelijke, A-merk 1U computer.

• Hennie-M
unezra schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:00:
[...]

Zelfbouw gaat niet snel veel goedkoper worden.

De DL20 is wel een instapper, dingen als dubbele voedingen zitten er niet in helaas. Aan de andere kant, het zijn echt *super* schattige servertjes, maken voor een 1U doosje relatief weinig herrie en zijn behoorlijk compleet voor hetgeen ze kosten.

Qua geheugen kun je nog wel bezuinigen door er geen HP geheugen in te stoppen maar Kingston of iets anders en ook qua harddisks zou je nog concessies kunnen doen. De basis is dan in ieder geval een goede, degelijke, A-merk 1U computer.
Dit is zeker wel een hele aantrekkelijke optie! _/-\o_
Ik zag dat Azerty al een DL20 verkoopt zonder ram, cpu en disken. Daar kan best wel consumentenspul in. Kunnen er gewoon WD en Samsung schijven in zo'n DL20?
Als ik een nadeel mag benoemen is het dat het opstarten van een echte server wel vreeeselijk lang is in vergelijking met een consumenten bord (wat compleet logisch is). Zo heb ik zelf 4 HP microservers links en rechts staan, en dat zijn prima dingen maar opstarten is geen feest. Maargoed, die mengtafel en de computer zitten op dezelfde UPS, als daar iets mis mee is gaat het hele feest uit.
2e nadeel, de matrox videokaart kan maar 1280x1024 aansturen. Dat is prima als je het gaat gebruiken als een server, maar als je je 16sporen bij wil houden is het misschien wat weinig. Dat zou je dan kunnen oplossen met een simpele (daar is ie weer) dGPU.
Kan ik hier wel bijvoorbeeld Windows 7 of Windows 10 op installeren zonder al te veel gekke fratsen?

Dan nog een ander ding, ik heb die kist niet bij mij in de buurt staan.. En ik heb NOG een keer gevraagd hoe diep die server moet zijn. En dan blijkt stiekem dat het ook 60cm mag zijn. |:( Ik had zelf ook niet nagedacht, een Yamaha TF-5 is zelf al 60cm diep en dan nog de kabeltunnel. Dus mijn excuses voor die 2e fout van vandaag...

[ Voor 9% gewijzigd door Hennie-M op 15-03-2018 17:26 ]

• unezra

unezra

Hennie-M schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:16:
[...]

Dit is zeker wel een hele aantrekkelijke optie! _/-\o_
Ik zag dat Azerty al een DL20 verkoopt zonder ram, cpu en disken. Daar kan best wel consumentenspul in. Kunnen er gewoon WD en Samsung schijven in zo'n DL20?
Yep. Werkt. :)
Het is officieel uiteraard niet supported door HP, maar dat wil niet zeggen dat het niet prima functioneret.

Enige is dat je wel aan de HP brackets moet zien te komen, dat word even zoeken op Ebay. (Ik weet niet hoe het met de DL20 zit, maar de DL360Gen8 kun je officieel geen losse brackets voor kopen. In de praktijk zijn ze gewoon te vinden als je een beetje zoekt.)
Als ik een nadeel mag benoemen is het dat het opstarten van een echte server wel vreeeselijk lang is in vergelijking met een consumenten bord (wat compleet logisch is). Zo heb ik zelf 4 HP microservers links en rechts staan, en dat zijn prima dingen maar opstarten is geen feest. Maargoed, die mengtafel en de computer zitten op dezelfde UPS, als daar iets mis mee is gaat het hele feest uit.
Klopt. Servers booten vaak wat langzamer vanwege alle checks die ze uitvoeren. Een Microserver boot ongeveer net zo snel als een DL20 of hoger. Aan de andere kant, veel langer dan een paar minuten is het niet en ik kan me voorstellen dat je in de tijd dat je de machine boot, even andere dingen kunt voorbereiden.
Dan nog een ander ding, ik heb die kist niet bij mij in de buurt staan.. En ik heb NOG een keer gevraagd hoe diep die server moet zijn. En dan blijkt stiekem dat het ook 60cm mag zijn. |:( Ik had zelf ook niet nagedacht, een Yamaha TF-5 is zelf al 60cm diep en dan nog de kabeltunnel. Dus mijn excuses voor die 2e fout van vandaag...
60cm is vrij ruim, daar kun je misschien nog wel een zwaardere server in kwijt.
40cm is heel krap, die DL20's zijn echt mini voor een server. (Ik heb switches die dieper zijn dan dat...)

Aan de andere kant, hogere modellen dan die DL20's zijn meteen een stuk duurder.

Voordat je wat dan ook aan schaft, check wel of wat je wil past binnen je budget. Zou lullig zijn als je nu iets aan schaft dat te licht blijkt te zijn voor hetgeen je er mee wil doen.

EDIT:
Waarschijnlijk buiten je budget maar 60cm diep:
https://h20195.www2.hpe.com/v2/GetPDF.aspx/c04375607.pdf
DL160 Generation9

Dit is het kleinste model met dubbele voedingen dat ik kan vinden.

Eventueel zou je ook kunnen kijken naar een Gen8. Dat zijn uitloopmodellen en die zijn wat goedkoper. Best kans dat je voor een lager bedrag een snellere server kunt kopen, domweg door niet meteen voor een Gen9 maar voor een Gen8 te gaan. (G7 is ook nog wel te doen, G6 en lager zou ik niet doen. Dat spul is 5+ jaar oud.)

[ Voor 10% gewijzigd door unezra op 15-03-2018 17:33 ]

• Hennie-M
unezra schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:42:

Dit gaat hem worden!
Thanks!
Ik weet alleen niet hoe ik deze oplossing als beste kan markeren .

• unezra

unezra

Hennie-M schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:29:
[...]
Dit gaat hem worden!
Thanks!
Graag gedaan. :)
Ik weet alleen niet hoe ik deze oplossing als beste kan markeren .
Volgens mij kan dat alleen bij een vraagtopic en heb je er nu een discussietopic van gemaakt. (Wat an-sich ook niet raar is voor een topic als dit.)

Maar een thumbs-up kan altijd natuurlijk.

Pagina: 1