De 2018 versie
- langzaam scrollen ligt aan jezelf: hoe sneller jij je vinger beweegt, hoe sneller hij scrollt. Nooit vertraging daarbij gemerkt.
Heb jij ook een Android? Geef maar eens een zwiep naar beneden op beide. Mijn iPad gaat dan heel gestaag, terwijl mijn Android dat erg snel gaat.
- wachtwoorden: ja duh, hoe anders? Je kunt ook touchID en sleutelhanger inschakelen, dat wordt door sommige apps ondersteunt en kan ook voor de store en Apple ID ingesteld worden. Mijn iPad vraagt me zowat nooit om een wachtwoord.
Ik heb Swiftkey ingesteld, maar die gaat weg bij wachtwoorden. Een veiligheidsoverweging, maar ik vind het niks.
- dat is inderdaad iets iOS-specifieks, dit is een bewuste keuze van Apple geweest. Apps moeten het op een bepaalde manier implementeren, en blijkbaar doet Synthesia (is dat een app?) dat niet helemaal lekker. Ligt dus niet echt aan iOS zelf, maar heeft er wel mee te maken.
- Facebook kan links ook prima in Safari openen, maar dat is een extra knopje. Wederom: keuze van Facebook, niet van Apple/iOS. De default setting voorkomt overigens wel dat apps zomaar je Safari overhoop halen qua tabbladen enzo.
- Geen idee. Dat is wederom een keuze van de ontwikkelaar en niet van Apple, hoewel de ontwikkelaar je graag anders wil doen geloven.
Ik snap dat het keuzes zijn van de app ontwikkelaars, maar die keuzes worden gemaakt omdat iOS een andere doelgroep heeft: Ouder, minder bekwaam met techniek, en meer bereidwillig om te betalen voor apps. En daar wringt 'm nou net de schoen. Ik val niet binnen die doelgroep, en ik stoor me aan de keuzes die ontwikkelaars anders maken dan bij Android.
- Terug-knop: niet nodig. Je swipet gewoon even naar rechts en voilà!
In de browser werkt dat, maar in apps niet. Dan moet ik doorgaans ergens linksboven drukken; erg ver weg imo.
- Daar zijn dus apps voor. Vanuit Safari zou dit gewoon moeten kunnen overigens, dat werkt bij mij namelijk prima.
- Standaard apps kun je tegenwoordig ook verwijderen. Even vinger erop laten liggen en dan op het kruisje drukken.
Ah, goeie tip. Ik ging er vanuit dat standaard apps niet weg konden.
Het klinkt alsof je nog geen moeite hebt gedaan om te kijken hoe e.e.a. precies werkt. Tuurlijk, dingen gaan anders maar de klachten die jij noemt zijn nou precies van die dingen die nét even anders werken. Als je dat niet wilt, had je geen iPad moeten kopen maar dan had je hier ook geen advies moeten vragen.
Natuurlijk werkt het net even anders, maar ik vind het ook vaak net even slechter. Vandaar mijn teleurstelling/irritatie.