Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies upgrade Game PC (eerste zelf samengestelde upgrade)

Pagina: 1
Acties:

• Scheyltjenz
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-12-2023
Hey Tweakers,

Ik ben nieuw hier en dit is dus ook mijn eerste eigen topic, whoehoew! _/-\o_ Ben niet echt zo'n forum mens denk ik. :P maar soit, ik ben hier voor het volgende:

Ik heb al enkele jaren een gaming desktop pc die ik destijds met behulp van een collega heb samengesteld. Maar nu is het tijd voor een upgrade en ben ik dus zelf wat gaan rondkijken op het internet en ben ik tot best een aardige build gekomen (denk/hoop ik). Graag had ik van jullie gehoord wat jullie ervan vinden tot ik effectief overga tot de aankoop van deze onderdelen, het kost immers allemaal wel wat geld.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1200, maar hoe minder hoe beter uiteraard.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
GPU MSI GTX 970 4GB, SSD Samsung EVO 840 250GB, Voeding Seasonic M12ii EVO 620W.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
MOBO, CPU, RAM, CASE, SSD, CPU koeler, zie hieronder in mijn wenslijst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet perse.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het uitzicht vind ik ook wel belangrijk.

Ga je overklokken?
Momenteel zeker niet, misschien in de toekomst.

Wat verwacht je van ons?
Graag had ik jullie mening gehad over mijn voorgestelde upgrade, eventuele interessante alternatieven, tips/adviezen, hoe meer hoe beter, ik kan alleen maar bijleren. ;)

Hieronder de upgrade:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 242,36€ 242,36
1Asus ROG Strix Z370-F GAMING€ 195,-€ 195,-
1NZXT H700i Wit/Zwart€ 179,90€ 179,90
1Cryorig H7 Quad Lumi€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3000C15€ 208,75€ 208,75
1Samsung 860 EVO 500GB€ 155,90€ 155,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 981,91

Alvast bedankt voor alle hulp! :)

Verwijderd

Als je niet echt zwaar gaat overclocken, dan kan je misschien een goedkoper moederbord nemen. Ook is de kast vrij duur, maar ik vind hem zelf ook heel mooi dus ik begrijp je wel. Een ander puntje om op te letten is het feit dat je cpu koeler niet leverbaar is. Hij is dus niet gratis zoals er staat :P

• Uszka
  • Laatst online: 22:40
Als je er toch zoveel geld tegenaan smijt kan er ook wel een nieuwe voeding vanaf. De S12II EVO 620w ondersteunt namelijk niet de hoogste C-states van Intel door het oude interne design met groepsregulatie. Als je één van https://tweakers.net/pric...01;463791;1130239;651555/ neemt zit je zeker goed.

Verder zou ik een i7 pakken. Die hebben hun meerwaarde de laatste 5 jaar wel bewezen. Zelf een i7 van de 2e generatie kan nog heel redelijk meekomen terwijl een i5 van de 6e generatie op vlakken al tekort komt.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-11 14:24
Ziet er allemaal best prima uit. Een ASRock Extreme4 is eigenlijk alles wat je nodig hebt qua functies en kwaliteit als het om moederborden gaat, maar als je ook nog RGB en de ROG look wil, dan is een Strix wel leuk.

Kast is pittig aan de prijs! Weet je zeker dat je die hoge prijs wil betalen? Het is overigens best een prima behuizing, die fanhub die erbij zit is alleen wel slecht. Ze noemen het een intelligent fanhub met AI, maar die AI is echt achterlijk. Kijk op youtube de video's van Gamersnexus maar even over de H700i. Je had die hub eigenlijk kunnen weggooien als hij niet ook de RGB ledstrip aanstuurde.

Hoe ga jij aan die H7 Quad Lumi komen? Levertijd is zachtgezegd matig in nederland/europa.

Je zou ook nog voor de Crucial MX500 SSD kunnen gaan. Als je je SSD in het zicht wil monteren is de 860 EVO wel mooier natuurlijk.

Je zou ook nog wat witte extensions kunnen nemen voor je PSU kabels om ze te matchen met je kast.

@Uszka Misschien even bij stil staan dat i5's er zonet 2 kernen bijgekregen hebben. Gezien het feit dat het verschil in gaming performance tussen de 8600K en 8700K exact niks is zou dat nogal een domme aankoop zijn voor 100 euro extra. Overigens komen 6e generatie i5's helemaal niet zo erg te kort als men maar blijft schreeuwen. ;) Tuurlijk is 4 kernen een beetje low end tegenwoordig, maar het is echt geen ramp.
Een i5 6600K wint het in de meerderheid van de games nog steeds van alles met de naam Ryzen bijvoorbeeld.

[ Voor 21% gewijzigd door youridv1 op 15-03-2018 07:40 ]

• Scheyltjenz
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:32:
Als je niet echt zwaar gaat overclocken, dan kan je misschien een goedkoper moederbord nemen. Ook is de kast vrij duur, maar ik vind hem zelf ook heel mooi dus ik begrijp je wel. Een ander puntje om op te letten is het feit dat je cpu koeler niet leverbaar is. Hij is dus niet gratis zoals er staat :P
Zwaar overclocken is zeker de bedoeling niet dus ik begrijp dat je me een ander moederbord aanraad. Ik heb lang zitten zoeken/twijfelen welk mobo ik zou nemen maar nu het geld er is heb ik bewust de keuze gemaakt voor prestaties + looks, uiteindelijk is het verschil maar +/- €30-€40.
De kast vind ik echt super mooi :9
Wat cpu koeler betreft las ik overal goede dingen over deze Cryorig maar was ook niet op de hoogte dat ze moeilijk leverbaar waren dus deze kan ik eruit laten voor een andere eventueel; enige suggesties? Één die goed zou staan in deze case uiteraard.

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:22

No one is listening until you fart

• Scheyltjenz
Uszka schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:33:
Als je er toch zoveel geld tegenaan smijt kan er ook wel een nieuwe voeding vanaf. De S12II EVO 620w ondersteunt namelijk niet de hoogste C-states van Intel door het oude interne design met groepsregulatie. Als je één van https://tweakers.net/pric...01;463791;1130239;651555/ neemt zit je zeker goed.

Verder zou ik een i7 pakken. Die hebben hun meerwaarde de laatste 5 jaar wel bewezen. Zelf een i7 van de 2e generatie kan nog heel redelijk meekomen terwijl een i5 van de 6e generatie op vlakken al tekort komt.
Thanks voor de suggestie, wat houden die C-states eigenlijk in en wat moet ik hier onder verstaan? Ga ik een verschil zien met een nieuwe voeding?

Het debat tussen i5 en i7 is voor mij een uitgemaakte zaak, uiteraard is de i7 nog net dat tikkeltje meer maar voor mijn persoonlijk gebruik (gaming) draagt de i7 bijna niets bij qua performance.

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Enkel voor video editing is wellicht een i7 handiger (multicore) maar voor games is een i5 meer dan prima.

Oh en een nieuwe voeding is wellicht nodig, zoals boven vermeld kan dat problemen geven...

[ Voor 30% gewijzigd door d22wth op 15-03-2018 11:50 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

• Scheyltjenz
youridv1 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:33:
Ziet er allemaal best prima uit. Een ASRock Extreme4 is eigenlijk alles wat je nodig hebt qua functies en kwaliteit als het om moederborden gaat, maar als je ook nog RGB en de ROG look wil, dan is een Strix wel leuk.

Kast is pittig aan de prijs! Weet je zeker dat je die hoge prijs wil betalen? Het is overigens best een prima behuizing, die fanhub die erbij zit is alleen wel slecht. Ze noemen het een intelligent fanhub met AI, maar die AI is echt achterlijk. Kijk op youtube de video's van Gamersnexus maar even over de H700i. Je had die hub eigenlijk kunnen weggooien als hij niet ook de RGB ledstrip aanstuurde.

Hoe ga jij aan die H7 Quad Lumi komen? Levertijd is zachtgezegd matig in nederland/europa.

Je zou ook nog voor de Crucial MX500 SSD kunnen gaan. Als je je SSD in het zicht wil monteren is de 860 EVO wel mooier natuurlijk.

Je zou ook nog wat witte extensions kunnen nemen voor je PSU kabels om ze te matchen met je kast.

@Uszka Misschien even bij stil staan dat i5's er zonet 2 kernen bijgekregen hebben. Gezien het feit dat het verschil in gaming performance tussen de 8600K en 8700K exact niks is zou dat nogal een domme aankoop zijn voor 100 euro extra. Overigens komen 6e generatie i5's helemaal niet zo erg te kort als men maar blijft schreeuwen. ;) Tuurlijk is 4 kernen een beetje low end tegenwoordig, maar het is echt geen ramp.
Een i5 6600K wint het in de meerderheid van de games nog steeds van alles met de naam Ryzen bijvoorbeeld.
Mobo werd hierboven ook al aangehaald en nu begin ik toch wel te twijfelen, even ter info: het geld waarmee ik dit aankoop is 'gewonnen' geld ik betaal dit dus niet uit m'n eigen zak dat maakt de keuzes ingewikkelder, ik ben sneller geneigd om de duurdere optie te nemen want dan zit ik (denk ik) zeker goed. Ik heb momenteel de ASROCK z77 extreme4 waar ik heel content van ben maar de looks vind ik ietwat basic. Dus ben ik voor de ROG Strix gegaan. Of brengen mobo LED's in het algemeen niet veel bij qua looks? Wat zou jij doen in mijn geval moest je niet naar het geld kijken?

De video die je aanhaalt zal ik zo meteen eens bekijken, dit had ik ook al eens ergens gelezen maar weet niet zo goed wat die fanhub juist doet dus dit hield me niet tegen deze case te kiezen. Ik ben echt gesmolten voor deze case en tot nu toe lijkt deze keuze finaal, misschien dat ik nog van gedacht verander na het zien van de video, to be continued.

Inderdaad SSD komt in zicht hoogstwaarschijnlijk dus houd ik het op de EVO aangezien ik al een oudere heb steken momenteel, dit houd het allemaal wat uniform. :P Over PSU kabels gesproken, had ik zelfs nog niet aan gedacht, ik heb ooit rode CableMod kabels gekocht dus kan ik beter voor de black/red variant van de case gaan. Thanks voor de reminder _/-\o_ en ja i5 all the way, i7 te duur voor mijn gebruik.

• Scheyltjenz
d22wth schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:49:
Enkel voor video editing is wellicht een i7 handiger (multicore) maar voor games is een i5 meer dan prima.

Oh en een nieuwe voeding is wellicht nodig, zoals boven vermeld kan dat problemen geven...
Dan zal ik bovengenoemde voeding er inderdaad best bij nemen, reviews zijn goed zie ik en dan ben ik toch gerust. :)

Is ipv de Cryorig CPU koeler, waterkoeling misschien een goed alternatief? De betere luchtkoelers lijken me allemaal redelijk grote blokken, ik denk dan aan de bequiet dark rock 3 en noctua dh-15. Aangezien dit eigenlijk niet goed past bij mijn minimalistische look en direct zo bombastisch oogt. Is waterkoeling qua grootte/prijs/kwaliteit een goed alternatief? Of raden jullie me dit eerder af?

[ Voor 31% gewijzigd door Scheyltjenz op 15-03-2018 14:54 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-11 14:24
Prijs kwaliteit van waterkoeling is nogal ruk. Heb wel een waterkoeler maar dat is puur om esthetische redenen.
De Scythe Mugen 5 PCGH is ook een leuk alternatief

• Uszka
  • Laatst online: 22:40
Als je lichtjes in je cpukoeler wil zou je een pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE kunnen overwegen.

Edit: misschien is pricewatch: Cryorig H7 Quad Lumi RGB wat je zoekt.

[ Voor 31% gewijzigd door Uszka op 15-03-2018 20:12 ]

• Scheyltjenz
Bedankt allemaal, dit zal hem uiteindelijk worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 334,95€ 334,95
1ASRock Z370 Extreme4€ 152,50€ 152,50
1Fractal Design Meshify C - TG€ 82,64€ 82,64
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 150,95€ 150,95
1Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3000C15€ 204,-€ 204,-
1Corsair RM550x Zwart€ 84,95€ 84,95
1Samsung 860 EVO 500GB€ 153,90€ 153,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.163,89

Verder nog iemand suggesties? :)

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 12:49
Scheyltjenz schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 00:45:
Bedankt allemaal, dit zal hem uiteindelijk worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 334,95€ 334,95
1ASRock Z370 Extreme4€ 152,50€ 152,50
1Fractal Design Meshify C - TG€ 82,64€ 82,64
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 150,95€ 150,95
1Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3000C15€ 204,-€ 204,-
1Corsair RM550x Zwart€ 84,95€ 84,95
1Samsung 860 EVO 500GB€ 153,90€ 153,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.163,89

Verder nog iemand suggesties? :)
Waarom uiteindelijk toch gekozen voor de i7? Deze gaat je voor gamen niks extra's opleveren.
Ik heb zelf ook die Meshify kast met een Kraken x62. Ziet er leuk uit :+.

• Scheyltjenz
Randleman schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:32:
[...]

Waarom uiteindelijk toch gekozen voor de i7? Deze gaat je voor gamen niks extra's opleveren.
Ik heb zelf ook die Meshify kast met een Kraken x62. Ziet er leuk uit :+.
Ja ik ben me bewust dat er nu inderdaad bijna geen of zelfs geen verschil is tussen de i5 en de i7. Maar wat ik wel vaak lees is dat toekomst gericht de i7 een betere keuze is en er zijn toch nog heel veel mensen die de i7 uiteindelijk aanraden + hij past nog in mijn budget omdat ik heb uitgespaard op het moederbord en de ssd.
Of zou je dan toch voor een duurder moederbord of eventueel een m.2 ssd gaan gecombineerd met de i5?

Leuk om te horen dat je dezelfde setup hebt :*) dan kan ik inneens ook vragen, hoe is je fan setup in de case? Intake/exhaust, 120mm/140mm. En zou ik de stock kraken X62 fans vervangen of zijn ze goed genoeg? Plaats je de fans voor of achter de radiator?

Sorry voor de hele hoop vragen :P

• Randleman
Scheyltjenz schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:24:
[...]

Ja ik ben me bewust dat er nu inderdaad bijna geen of zelfs geen verschil is tussen de i5 en de i7. Maar wat ik wel vaak lees is dat toekomst gericht de i7 een betere keuze is en er zijn toch nog heel veel mensen die de i7 uiteindelijk aanraden + hij past nog in mijn budget omdat ik heb uitgespaard op het moederbord en de ssd.
Of zou je dan toch voor een duurder moederbord of eventueel een m.2 ssd gaan gecombineerd met de i5?

Leuk om te horen dat je dezelfde setup hebt :*) dan kan ik inneens ook vragen, hoe is je fan setup in de case? Intake/exhaust, 120mm/140mm. En zou ik de stock kraken X62 fans vervangen of zijn ze goed genoeg? Plaats je de fans voor of achter de radiator?

Sorry voor de hele hoop vragen :P
Als je het geld er voor (over) hebt zou ik zelf ook voor de i7 gaan.

Front intake: kraken met stock fans. Zijn stil zat :). De kraken staat ook in silent mode. Ik heb ze voor de radiator dus direct achter de "mesh". Het maakt niet heel veel uit waar je ze plaatst. Ik vond het mooier dan achter de radiator omdat ik nu de intake fans niet zie :). Maar met de fans achter de radiator is stof van de rad verwijderen wel makkelijker.

2x exhaust. back en top. NZXT's Aer RGB 120 :9. 120mm omdat ik eerst de S340 had waar geen 140mm in past. Anders was ik voor 140mm gegaan. Heb de exhaust fans handmatig in de bios op lage RPM gezet.

• Scheyltjenz
Alright thanks ;). Dan koop ik er 2x 140mm rgb fans bij. Ben je tevreden over de NZXT Aer's? Twijfel nog tussen deze en pricewatch: Corsair LL140 RGB 140mm Dual Light Loop RGB LED PWM Fan - Twin pa...

[ Voor 7% gewijzigd door Scheyltjenz op 21-03-2018 13:18 ]

• Randleman
Bevallen goed. Zijn lekker stil en samen met de kraken makkelijk te managen via CAM.

• Scheyltjenz
Randleman schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:27:
Bevallen goed. Zijn lekker stil en samen met de kraken makkelijk te managen via CAM.
Regel je via CAM ook fan speed of enkel RGB? En via welke connectors sluit je de fans dan aan? Rechtstreeks op je MOBO PWM ofzoiets?
Pagina: 1