Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-06 14:00
Beste mede-Tweaker,

De afgelopen maanden zat ik te piekeren wat ik ga doen na het behalen van mijn MBO niveau 4 diploma ICT Beheerder. Ik kan mijn opleiding gemakkelijk volgen en ik dacht: "Als ik nu geen HBO doen, zal ik het nooit doen."

Ik heb al gekeken bij de HBO ICT studies Security & Network Engineering (SNE), Business IT & Management (BIM) en Cloud Engineering.

De eerste opleiding leek mij interessant, maar ik heb ten eerste wiskunde nodig en ten tweede kon ik bij de meeloopdag vind ik het minder leuk. Op de meeloopdag was een project dag wat ik weinig zag van de lessen van de opleiding.

De BIM was dichter bij huis en ik had een beter gevoel over de Hogeschool, maar ik heb het gevoel dat de BIM meer gericht is op management i.p.v. ICT. Het leek erop dat een afstudeerder van een BIM meer adviseur is die beetje weet over ICT dan een ICT'er. Zo komt het bij mij over.

Als laatste zag ik Cloud Engineering in Utrecht. De opleiding begint voor het eerst na de zomer, maar ik vroeg me af wat ik leer. Ook ligt Utrecht niet om de hoek.

Bij alle opleidingen staan natuurlijk een stuk waarover het gaat, maar staat zo oppervlakkig en na een gesprek met een HBO student weet ik veel meer dan van een website of presentatie op een open dag.

Door alle HBO ICT opleidingen zie ik de bos niet meer en de omschrijvingen die op de Hogescholen staan is niet echt duidelijk waarover precies de opleiding over gaat.

Beste mede-Tweaker, kunnen jullie mij helpen met mijn belangrijke keuze van mijn leven?

Review QNAP TS-230 NAS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als je nu voor beheerder leert sluit System & Network Engineering het beste aan. Dat is gewoon een dure naam voor Systeembeheer. In plaats van operationeel beheer wat je nu waarschijnlijk gewend bent ga je dan wat meer richting de ontwerp kant.
BIM bevat niet voor niets Business en Management ;) Daar focust het dus ook op.
Informatica en Technische Informatica focussen vooral op software ontwikkeling en programmeren, dus dat moet je dan wel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
Kaalus schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:39:
Als je nu voor beheerder leert sluit System & Network Engineering het beste aan. Dat is gewoon een dure naam voor Systeembeheer. In plaats van operationeel beheer wat je nu waarschijnlijk gewend bent ga je dan wat meer richting de ontwerp kant.
[...]
Enige nadeel wat ik vind van SNE (in Hva) dat wiskunde verplicht is.
Aan de ene kant wel logisch, maar op het MBO heb ik het niet gehad.
Ik loop in preciepe 3 jaar achter dan havisten.

offtopic:
Het heet officieel nu Cyber Security, maar opleiding is hetzelfde.

[ Voor 7% gewijzigd door Dutchredgaming op 19-03-2018 15:23 ]

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
System & Networking op de Hogeschool Utrecht heeft volgens mij geen wiskunde cursus in het pakket zitten. Wellicht handig in welke regio je wilt zoeken, dan kan er wat gerichter advies worden gegeven.

En ook die wiskunde is te overwinnen. Voor zover ik weet bieden alle hogescholen wel overstap curssusen aan om je MBO wiskunde op te trekken. Dat gaat in pittig tempo, maar bereid je gelijk goed voor op de rest van de opleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
BIM is idd meer gericht op bedrijfskunde dan echt harde IT. Maar bedenk dat als jij MBO techniek + HBO BIM zou doen, je iemand bent die én heel goed de techniek begrijpt, én weet hoe je dingen in organisaties voor elkaar kan krijgen. Die combinatie maakt het wel heel sterk, maar je moet het wel leuk vinden uiteraard.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 198824

Tip: Orienteer je op cloud based opleidingen, je ziet ook steeds meer onderdelen en zelfs complete datacenters de move van on-premise naar cloud maken, check even a cloud guru voor wat info
https://acloud.guru/
future proof en gegarandeerd een baan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joseph pottema
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-03 22:45
Kaalus schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:43:
System & Networking op de Hogeschool Utrecht heeft volgens mij geen wiskunde cursus in het pakket zitten.
Ik volg momenteel System & Network Engineering in het 1e jaar aan de HU en zij hebben inderdaad geen wiskunde cursus in het pakket zitten.

Op de HU heb ik wel eens voorbij horen komen dat System Network & Cloud Engineering en System & Network Engineering nagenoeg identiek is met het verschil dat System Network & Cloud Engineering duaal is en System & Network Engineering niet.

Het 1e leerjaar ziet er als volgt uit:

Blok 1:
- Programming (basis Python)
- ICOR (inleiding bedrijfskunde)
- Computer Systems & Networks (basis kennis over computer systemen en netwerken)
- Project (NS kaartautomaat "nabouwen" d.m.v. Python en de NS API)

Blok 2:
- Professional Development (Nederlands achtig vak, enkel een sollicitatie brief schrijven als tentamen)
- Modelling (basis kennis SQL en het creëren van bepaalde diagrammen zoals use case diagrammen,
BPMN, acitivity diagrams)
- Project (meerdere keuzes, in mijn geval het moderniseren van een fictieve sportschool. Taak van de SNE
student was o.a. een netwerk ontwerpen in Packet Tracer en het hosten van de website etc)

Blok 3:

- Netwerken 1 (Netacad CCNA 1&2, zowel theorie als praktijk tentamen)
- Operating Systems (basis inrichting van Windows en Linux systemen, handigheid krijgen met de Linux
CLI, basic domein administrating, DNS, DHCP etc, praktijk en theorie tentamen)
- Project ( SAN omgeving bouwen, literatuur onderzoek etc)

Blok 4:

- Netwerken 2 (vervolg van Netwerken 1, moet de cursus nog krijgen maar volgensmij worden hier o.a.
routing protocollen besproken etc.
- IT service management ( vermoed dat dit een ITIL achtig verhaal gaat worden)
- IPASS ( eindproject, dit MOET voldoende zijn, anders negatief BSA)

Mijn achtergrond:
MBO 4 afgerond en zat met hetzelfde dilemma als jou, uiteindelijk toch besloten HBO te gaan proberen en eigenlijk bevalt het tot nu toe prima.

Het eerste leerjaar is tot nu toe redelijk veel herhaling (op de non systeembeheer vakken na dan), veel dingen weet je wellicht al of komen bekend voor. Persoonlijk vind ik het wel prettig dat veel dingen herhaald worden, op het MBO worden veel theoretische dingen achterwegen gelaten terwijl het wel belangrijk is dat je deze kent.

Bij oprechte interesse kan ik je eventueel wat lesstof toesturen, hiervoor kun je me een PM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
joseph pottema schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:12:
[...]

Ik volg momenteel System & Network Engineering in het 1e jaar aan de HU en zij hebben inderdaad geen wiskunde cursus in het pakket zitten.

Op de HU heb ik wel eens voorbij horen komen dat System Network & Cloud Engineering en System & Network Engineering nagenoeg identiek is met het verschil dat System Network & Cloud Engineering duaal is en System & Network Engineering niet.

[...]

Blok 3:

- Netwerken 1 (Netacad CCNA 1&2, zowel theorie als praktijk tentamen)
- Operating Systems (basis inrichting van Windows en Linux systemen, handigheid krijgen met de Linux
CLI, basic domein administrating, DNS, DHCP etc, praktijk en theorie tentamen)
- Project ( SAN omgeving bouwen, literatuur onderzoek etc)

[...]

Mijn achtergrond:
MBO 4 afgerond en zat met hetzelfde dilemma als jou, uiteindelijk toch besloten HBO te gaan proberen en eigenlijk bevalt het tot nu toe prima.

Het eerste leerjaar is tot nu toe redelijk veel herhaling (op de non systeembeheer vakken na dan), veel dingen weet je wellicht al of komen bekend voor. Persoonlijk vind ik het wel prettig dat veel dingen herhaald worden, op het MBO worden veel theoretische dingen achterwegen gelaten terwijl het wel belangrijk is dat je deze kent.

Bij oprechte interesse kan ik je eventueel wat lesstof toesturen, hiervoor kun je me een PM sturen.
Dat ziet er inderdaad intressant uit.
Alleen ligt Utrecht bij mij niet om de hoek (reistijd 5 uur retour).

Ik heb op de MBO al CCNA 1 en 2 behaald, het zou wel tof zijn als ik vrijstelling zou krijgen :)

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joseph pottema
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-03 22:45
Dutchredgaming schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:18:
[...]

Dat ziet er inderdaad intressant uit.
Alleen ligt Utrecht bij mij niet om de hoek (reistijd 5 uur retour).

Ik heb op de MBO al CCNA 1 en 2 behaald, het zou wel tof zijn als ik vrijstelling zou krijgen :)
Ik reis zelf zo'n 3 uur per dag en dat vind ik inderdaad al vrij lang. Als je het echt graag wilt kun je natuurlijk altijd nog op kamers in of nabij Utrecht gaan. (schrijf je in bij SSH, als je 1+ jaar staat ingeschreven heb je een stuk grotere kans om een kamer/woning te vinden)

Vrijstelling is mogelijk, echter dien je hiervoor de volledige CCNA certificering behaald te hebben en deze vrijstelling geld alleen voor het theorie tentamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05:16
Ik snap je verhaal in de TS @Dutchredgaming, maar... wat wil je zélf nu eigenlijk? Er zijn meerdere keuzes inderdaad, maar met een reden: ze gaan ook allemaal een iets andere kant op. Welke kant van IT vind jij interessant? Wat vond je leuk en/of niet leuk aan je huidige opleiding, wat heb je gesnuffeld aan stageplekken en wat vond je daar van?

Verder hoor je inderdaad wel vaak dat het 'nu of nooit' is als het om de HBO-doorstroom gaat. Als je kijkt naar vacature-eisen en beloningen, zou ik het ook zeker proberen: HBO is best waardevol (al gaat het in de long term om werkervaring).

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Reistijd... Tsja, keuzes maken. Reistijd accepteren, op kamers gaan, wat meer in de omgeving zoeken.

Edit: is deeltijd misschien een optie? 4 dagen werken en 1 dag naar school. Kost je wel (veel) tijd in de avond en het weekend. Daar tegenover staat weer dat je aardig wat salaris krijgt en werkervaring opbouwt.

[ Voor 51% gewijzigd door TheBrut3 op 15-03-2018 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
Dank jullie wel voor jullie reacties.
Ik had recent nog langs bedrijven geweest voor "jobinthecloud" een het lijkt mijn interessant.
Ik ga een mta cloud fundamentals doen om te kijken dat het bij mij past

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

joseph pottema schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:23:
[...]

Ik reis zelf zo'n 3 uur per dag en dat vind ik inderdaad al vrij lang.
Ik reis ook 3 uur totaal per dag voor school naar Utrecht voor mijn ICT beheer niveau 4 opleiding. Soms is het kut, maar was er helemaal klaar mee in Brabant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-06 16:43
Mijn leraar op MBO4 stelde voor om een HBO propedeuse te volgen, dan naar universiteit te gaan en daar mijn bachelor te halen. Ik heb me er verder nog niet in verdiept en ik weet ook niet alle in&outs. Maar dit zou ook een optie kunnen zijn. Zijn argument hiervoor was dat er op HBO meer management werd geleerd en er op de universiteit meer met praktijk wordt geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jeanke117 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:09:
Mijn leraar op MBO4 stelde voor om een HBO propedeuse te volgen, dan naar universiteit te gaan en daar mijn bachelor te halen. Ik heb me er verder nog niet in verdiept en ik weet ook niet alle in&outs. Maar dit zou ook een optie kunnen zijn. Zijn argument hiervoor was dat er op HBO meer management werd geleerd en er op de universiteit meer met praktijk wordt geleerd.
Universiteit is wel een heel ander niveau dan MBO. De doorsnee MBO'er gaat het op het HBO al lastig hebben, met name in de niet-technische vakken, en dan is de universiteit geen goede optie aangezien het niveau gewoon te hoog is.
Dutchredgaming schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:34:

Beste mede-Tweaker, kunnen jullie mij helpen met mijn belangrijke keuze van mijn leven?
Dit is absoluut niet de belangrijkste keuze van je leven. Er zitten natuurlijk wel verschillen tussen de opleidingen maar je zit niet opeens vast in een rol simpelweg omdat je een bepaalde opleiding hebt gevolgd die lijkt aan te sluiten op die rol, daarvoor verschillen de opleidingen onderling toch te weinig.

Wat je voor jezelf moet bepalen is wat jij het meest interessant vind. Dat zal namelijk voor motivatie zorgen en dat is wat je het meeste nodig hebt om de opleiding succesvol af te ronden. Kijk daarom ook naar de inrichting van de opleiding zelf, de vakken en met name de projecten. Veel HBO opleidingen richten zich erg sterk op projectwerk en dan is het wel belangrijk dat die projecten jou ook uitdagen.

[ Voor 39% gewijzigd door Tsurany op 19-03-2018 13:25 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brainscrewer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 13:36
Dutchredgaming schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:41:
[...]

Enige nadeel wat ik vind van SNE (in Hva) dat wiskunde verplicht is.
Aan de ene kant wel logisch, maar op het MBO heb ik het niet gehad.
Ik loop in recipe 3 jaar achter dan havisten.

offtopic:
Het heet officieel nu Cyber Security, maar opleiding is hetzelfde.
Ik ben zelf ook NSE gaan studeren nadat ik klaar was op het MBO. Ik zou het gewoon doen. Ja: wiskunde kan pittig zijn. Nee: dit is niet erg. Ook op het HBO kun je eventueel bijles krijgen in wiskunde (of je kan het zelf regelen). Ik ben zelf ook absoluut geen ster in wiskunde maar heb het alsnog gehaald. Enige kennis van basis-wiskunde is eenmaal nodig als je in de IT gaat werken. Niet dat je het dagelijks nodig hebt, maar wel om de theorie te snappen achter bepaalde algoritmes en technieken.
Pagina: 1