Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datazor
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-03-2021
Ik ben al een aantal jaar op het forum (als lezer), echter heb nu een vraag, ik heb nu aan mijn TV een (budget) Pc set zitten waar ik altijd naar luister. Echter irriteer ik dat ik altijd alles met twee afstandsbedieningen etc moet aansturen (zelfs mijn Logitec Harmony ondersteund het niet perfect..).

Ik ben dus nu op zoek naar een nieuwe speakerset voor bij mijn TV (Philips TV met HDMI ARC ondersteuning). Mijn eisen zijn eigenlijk vrij simpel:
Er moet redelijk geluid uit komen, de subwoofer moet leuk mee doen. Maar nu komt het moeilijke hoe vind ik het juiste apparaat...

Eisen
Ik heb een Budget van +- €200,-. Het budget is niet super strak, is meer een richtprijs. De apparatuur waar het mee samen mee moet werken is een standaard laptop en een oud Philips TV beestje (32PFL5507H_12) en natuurlijk mijn afstandbediening. Het lieftst een 2.1 set in verband met de kabels welke door de kamer heen moeten.

Ik ben een volledige leek qua audio (ik weet hoe ik hem aan krijg en hoe ik stekkertjes erin plug daar is alles wel mee gezegd...)
Dus heb op basis van mijn leken kennis een selectie gemaakt:
  • Sony HT-CT80
  • Samsung HT-J4500
  • Sony HT-RT3
  • Samsung HT-J4200
Deze lijst heb ik getracht te maken op basis van mijn kennis (en te kijken naar spec's)...

Daarnaast door het zoeken door de topics kwam ik het volgende tegen:
Jamo S426 HCS 3 met een eventueel tweede hands versterker receiver. Maar deze zijn wel erg 'aanwezig'.
Daarnaast eventueel de mogelijkheid naar een (ouder) tweede hands systeem.

Nu is mijn vraag zijn deze redelijk of hebben jullie zelf nog alternatieven welke het overwegen waard zijn c.q.
waar je vandaan moet blijven :+ ).

Beste antwoord (via Datazor op 16-03-2018 19:24)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Nja, je kunt het zo gek maken als je wilt. Er zijn uiteraard kwaliteitsverschillen, de vraag is echter wat jij acceptabel vindt klinken en hoe vaak je er gebruik van gaat maken. Als jij die pc set prima vindt klinken en je je eigenlijk alleen maar stoort aan de afstandsbedieningen, dan zal je prima slagen voor €200,- Wanneer je echter ook op zoek bent naar betere kwaliteit, dan zal het wat prijziger worden.

Over het algemeen is een beetje audioliefhebber niet zo gecharmeerd van dergelijke kleine speakers zoals uit de meeste sets in dit budget. Door het formaat zijn er tekortkomingen die de subwoofer moet opvangen, maar daar niet voor geschikt is. Het geluid gaat sneller vervelen dan het geluid uit een grotere set speakers en de subwoofer uit deze sets is vaak overmatig aanwezig, wat na een poosje vermoeiend wordt. Maar dit zal niet anders zijn dan bij je huidige pc speakerset.

Aan de andere kant, als jij af en toe wat radio luistert, het journaal, de rijdende rechter en een voetbalwedstrijd kijkt, dan kun je je afvragen hoe belangrijk een goede in balans zijnde geluidsweergave nou daadwerkelijk is.

Ga eerst eens voor jezelf na wat je precies verwacht van de set. Gezien je enigszins eenvoudige samenstelling van je home cinema, denk ik dat je niet zo veeleisend bent.

Als je zeker weten niet veel meer dan je pc speakers verwacht, dan kun je simpelweg een keuze maken gebaseerd op reviews. Ik ben er niet van overtuigd dat de geluidskwaliteit tussen dergelijke sets sterk uiteenloopt. Eventueel ga je een set eens beluisteren bij de mediamarkt oid.

Alternatief is om een andere universele afstandsbediening te nemen. Ik geloof dat er afstandsbedieningen zijn die je volledig kunt in leren, zodat feitelijk elk apparaat dat met afstandsbediening werkt, bediend kan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 15-03-2018 19:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Volgens mij moet je gewoon wegblijven van elk systeem van 200 euro. Blikken geluid herrie, overkill aan bass, ruis, geluid dat bij de boxen blijft plakken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datazor
aljooge schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 00:14:
Volgens mij moet je gewoon wegblijven van elk systeem van 200 euro. Blikken geluid herrie, overkill aan bass, ruis, geluid dat bij de boxen blijft plakken,
Wat is dan een reëel budget hiervoor dan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Nja, je kunt het zo gek maken als je wilt. Er zijn uiteraard kwaliteitsverschillen, de vraag is echter wat jij acceptabel vindt klinken en hoe vaak je er gebruik van gaat maken. Als jij die pc set prima vindt klinken en je je eigenlijk alleen maar stoort aan de afstandsbedieningen, dan zal je prima slagen voor €200,- Wanneer je echter ook op zoek bent naar betere kwaliteit, dan zal het wat prijziger worden.

Over het algemeen is een beetje audioliefhebber niet zo gecharmeerd van dergelijke kleine speakers zoals uit de meeste sets in dit budget. Door het formaat zijn er tekortkomingen die de subwoofer moet opvangen, maar daar niet voor geschikt is. Het geluid gaat sneller vervelen dan het geluid uit een grotere set speakers en de subwoofer uit deze sets is vaak overmatig aanwezig, wat na een poosje vermoeiend wordt. Maar dit zal niet anders zijn dan bij je huidige pc speakerset.

Aan de andere kant, als jij af en toe wat radio luistert, het journaal, de rijdende rechter en een voetbalwedstrijd kijkt, dan kun je je afvragen hoe belangrijk een goede in balans zijnde geluidsweergave nou daadwerkelijk is.

Ga eerst eens voor jezelf na wat je precies verwacht van de set. Gezien je enigszins eenvoudige samenstelling van je home cinema, denk ik dat je niet zo veeleisend bent.

Als je zeker weten niet veel meer dan je pc speakers verwacht, dan kun je simpelweg een keuze maken gebaseerd op reviews. Ik ben er niet van overtuigd dat de geluidskwaliteit tussen dergelijke sets sterk uiteenloopt. Eventueel ga je een set eens beluisteren bij de mediamarkt oid.

Alternatief is om een andere universele afstandsbediening te nemen. Ik geloof dat er afstandsbedieningen zijn die je volledig kunt in leren, zodat feitelijk elk apparaat dat met afstandsbediening werkt, bediend kan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 15-03-2018 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Datazor schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:08:
[...]

Wat is dan een reëel budget hiervoor dan?
Voor redelijk zal ik een kleine prijsindicatie maken: 1 receiver +/- 300
2 boekenplan luidsprekers 230 per paar
luidsprekerkabel 20 euro
banaanstekker 4 euro

eventueel een cd speler van 200 euro

Weet niet wat je er aan wilt hangen, maar met dit lijstje kom je ongeveer op een 750 euro. Dan heb je een redelijk mooi geluid, de bassen zullen iets wegvallen ivm de relatief kleine luidsprekers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:15
En als je 2e hands gaat shoppen, kan die prijs nog wel wat omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datazor
Bedankt voor jullie informatie, ik denk dat ik maar eens de lokale electronicazaken maar eens ga bezoeken en verder rond kijken (ben dat niet meer gewend na het gemak van het Internet).
Pagina: 1