Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT-BB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-04 17:50
Mijn vraag
In het bezit van een TP Link Archer C3150, echter krijg via de bedrade LAN Verbinding slechts de helft van mijn internetsnelheid. Heb Ziggo 200/20. Speedtest in de router zelf geeft aan 197 down /20.1 up, dat zou dus goed moeten zijn.
Echter via speedtest van Ookla en Ziggo speedtest op zowel pc als laptop (Win 10.3 & Mac OS 10.13.3) haal via LAN Kabel ik slechts 95 down / wel 20 up. Ook met downloads beperkt tot deze snelheid.

TP Link router rechtstreeks aangesloten op ziggo modem (deze door Ziggo in Bridge Modus laten zetten). In het verleden dit op dezelfde manier met een Netgear Router gedaan, toen haalde ik de 200 down.
Alles is aangesloten met Cat 5e of Cat 6.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software is bijgewerkt naar laatste versie Firmware versie:2.1.0 0.9.1 v005f.0 Build 170927 Rel.57074n Hardware versie:Archer C3150 v2 00000000

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op Internet en tweakers diverse forums doorgespit, echter mijn probleem lijkt uniek...

[ Voor 5% gewijzigd door ICT-BB op 14-03-2018 19:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:51

lier

MikroTik nerd

Smallnetbuilder zegt dat de TP Link het kan. Kan je controleren of alle apparatuur met Gigabit verbonden is met elkaar? Volgens je informatie zou dit tussen het modem en de TP Link goed moeten zijn.

Hoe is de snelheid draadloos?
Heb je al met een andere pc/laptop getest?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdv12773
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-08 00:51
Weet je zeker dat je minimaal Cat5e kabels gebruikt, en dat je niet test met bijvoorbeeld een goedkope laptop met een 100Mbit LAN chip? Wat staat er bij netwerkverbindingen voor je lan poort? 1gbps of 100bmit?

[ Voor 21% gewijzigd door rvdv12773 op 14-03-2018 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT-BB
test uitgevoerd met pc en Macbook Pro Mid 2014. Met de vorige router Netgear WNDR4500, dezelfde bekabeling (die allemaal gecontroleerd is) wel de ziggo 200/20 behaald.

Draadloos 47 down / 20 up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Draadloos is geen test dus dat negeer ik even als "slechte" verbinding (kom ik zo op terug).

Gezien je snelheden bedraad, lijkt het er bijna op dat de C3150 op 100Mbit staat te praten met de rest van de infrastructuur. Helaas ken ik het specifieke apparaat niet en kan dus ook niet aangeven of je dit in de web-interface kan testen/zien, via SSH mogelijk is of dat je TP-Link even een belletje moet geven.

Een andere test is inderdaad om bedraad een bestand te kopieren van Macbook naar PC of andersom; in ieder geval aangesloten op de C3150 maar eventueel ook (met wat eigen inzet) gewoon met een kabeltje direct tussen beide apparaten.

Qua wireless snelheden; daar geef je te weinig info over hoe alles staat ingesteld; klinkt als een gevalletje 802.11g configuratie en/of WiFi-kaarten op de aanwezige apparatuur die ook niet sneller kan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdv12773
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-08 00:51
Waarschijnlijk heb je dit al geprobeerd, maar heb je je router al een keer gereset, en toch even een andere kabel geprobeerd? (sorry voor de voor de hand liggende suggesties, maar we proberen je te helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT-BB
thnx voor alle input! Heb zelf al flink liggen zoeken, dus alle suggesties zijn zeer welkom.
Heb ook het idee dat iets in de router op 100mbit staat ingesteld, omdat de router zelf met de speedtest intern wel nagenoegen 200/20 haalt.

Draadloos is niet zo belangrijk voor mij. Enkel bekabelde snelheid is relevant voor mij.
Ga alsnog even met andere kabel rechtstreeks op router testen.. Zal ook nog eens een reset toepassen.

Heb al de NAT instellingen aangepast, dit helpt niet. Ook UPnp uit helpt niet.

[ Voor 12% gewijzigd door ICT-BB op 14-03-2018 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ICT-BB schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 20:31:
....
Heb al de NAT instellingen aangepast, dit helpt niet. Ook UPnp uit helpt niet.
Ik heb nog nooit gezien dat een NAT- of uPNP instelling een factor twee vertraging geeft in de line speed.
Waarom niet op de pc's en op de router even de LEDjes gecheckt? Welke kleuren branden er en wat betekent dat voor je verbindingssnelheid? En wat zegt windows en/of macOS daarover?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Staat er iets van QoS / DPI aan in die router? Gooi dat eens uit.

@Brahiewahiewa je hebt gelijk dat de directe halvering niet direct te wijten kan zijn aan uPNP; wel is het zo dat niet alle routers een goede/fijne implementatie hebben van uPNP waardoor er wel degelijk "vreemd gedrag" plaatsvindt van router naar LAN.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MAX3400 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:56:
Staat er iets van QoS / DPI aan in die router? Gooi dat eens uit.

@Brahiewahiewa je hebt gelijk dat de directe halvering niet direct te wijten kan zijn aan uPNP; wel is het zo dat niet alle routers een goede/fijne implementatie hebben van uPNP waardoor er wel degelijk "vreemd gedrag" plaatsvindt van router naar LAN.
Je hebt helemaal gelijk. Desondans lijkt het me beter om te beginnen bij het begin: welke line speeds geven de NIC's aan. Da's in 5 minuten te checken. Zolang de TS daar geen antwoord op geeft, zijn suggesties over uPNP- of NAT-instellingen pure speculatie. Maar misschien hebben andere tweakers een betere glazen bol dan ik ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wanneer je met dezelfde apparaten via dezelfde bekabeling op een andere router wel 200Mb/s haalde zou het kunnen zijn dat een rj-45 connector geen goed contact maakt in je TP-Link router waardoor er nu een 100Mb/s verbinding wordt opgezet.
Maar, zoals al geschreven, controleer eerst de snelheid van je NIC's .

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Hebben TP Link routers geen vinkje voor Hardware NAT?

Onder het rode vakje.
Afbeeldingslocatie: https://static.tp-link.com/resources/UploadFiles/Images/natimage001.png

https://www.tp-link.com/us/faq-540.html

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 15-03-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT-BB
Thnx allemaal voor de input en hulp!
Vandaag enkele testen gedaan, 1 Lan kabel toegevoegd en gekeken wat snelheid was (200/20), vervolgens alle andere kabels/switch/Hue Bridge toegevoegd en gekeken wat de invloed was op de prestaties/internetsnelheid.
Blijkt dat de Hue Bridge zorgt voor een wat lagere doorvoersnelheid (140/20) en dat er 2 Cat kabels (Cat 5e en 6, wellicht de rj-45 connector) waren die ervoor zorgde dat de snelheid omlaag ging naar 90/20.

Hiermee lijkt het probleem dus toch in de bekabeling te zitten. Echter de oude Netgear router had hier geen problemen mee. Schijnbaar is de TP Link router hier gevoelig voor..

Nu ik toch bezig was ook de instellingen (QoS / DPI / NAT) aan/uit gezet en testen uitgevoerd. Echter geen merkbaar verschil.
Pagina: 1