Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0nny116
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-08 11:40
Goedemiddag Mede-Tweakers,

Allereerst mijn specs:

i5 8600K (niet overclockt)
Msi Z370 Gaming Pro AC
GTX 1070TI
2x 8GB Crucial 2133MHZ
Corsair CXM 600W voeding

Sinds een tijd heb ik deze setup en loop sinds kort tegen het probleem aan dat mijn pc soms niet start als het stroom compleet van de machine af is geweest.

Wanneer de pc aan het netstroom blijft zitten (wat natuurlijk altijd wel gebeurt) is er niks aan de hand en start de pc gewoon netjes door. Het gekke is wanneer het stroom er af is geweest doet hij dit niet. Mijn MB geeft dan ook op het EZ Debug gedeelte dat er iets niet pluis is met de CPU, het lampje brand dan bij dat gedeelte. Wat vervolgens dan ook raar is is dat de achterste FAN (be quiet pure wings) niet draait. Voor de rest brand en draait alles gewoon.

Om de pc alsnog opgestart te krijgen moet ik handmatig maximaal 2 keer uitdrukken. Het systeem draait daarna gewoon als een zonnetje.

Wat heb ik zelf al gedaan:

Bios Update (naar nieuwste versie)
RAM verwisseld
CPU Koeler (412S) opnieuw gemonteerd.

Heeft iemand enig idee waar ik dit moet gaan zoeken? Ben het spoor een beetje bijster maar dit lijkt niet goed natuurlijk, ondanks dat het systeem natuurlijk vaak op het netstroom blijft zitten wil ik dit opgelost hebben.

Alvast dank voor de reacties.

Mvg,
Ronny

Beste antwoord (via r0nny116 op 17-03-2018 15:13)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Met de Pure Power 10 heb je nog maar een te dure vrij matige voeding met slechts 3 jaar garantie. Een pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold is kwalitatief een stuk beter, net zo stil, krijgt 10 jaar garantie mee en nog goedkoper ook.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 16:57

Joran

<3 natalee

Wat als de stroom er af is geweest, je doet de stroom er weer op en wacht dan even (uur?) met starten?

Ik denk dat de condensatoren in je voeding een beetje lastig doen. Ben je in de gelegenheid een andere psu te proberen?

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Test met een andere goede voeding.
Hoe oud is je voeding? Ik neem niet aan dat je de CX600M nieuw bij dit systeem hebt gekocht wat dat zou een behoorlijk slechte keuze zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0nny116
Joran schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 17:45:
Wat als de stroom er af is geweest, je doet de stroom er weer op en wacht dan even (uur?) met starten?

Ik denk dat de condensatoren in je voeding een beetje lastig doen. Ben je in de gelegenheid een andere psu te proberen? Zo lang heb ik ook niet gewacht, ga ik ook proberen.
Ja dit is geen probleem en is door mij te proberen. Als ik het maximale van de voeding vraag (stress test, gamen) heb ik trouwens niet het idee dat mijn voeding op z'n eind is oid.

[ Voor 4% gewijzigd door r0nny116 op 14-03-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0nny116
Uszka schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 17:45:
Test met een andere goede voeding.
Hoe oud is je voeding? Ik neem niet aan dat je de CX600M nieuw bij dit systeem hebt gekocht wat dat zou een behoorlijk slechte keuze zijn geweest.
Ga ik een andere voeding testen! Nee zeker niet nieuw gekocht natuurlijk. 4/5 jaar oud gok ik, maar heb verder weinig problemen oid. De voeding trekt het hele systeem nog makkelijk. Waarom zou dat een slechte keuze zijn geweest? ;)

Tuurlijk zou ik nu ook voor iets anders gaan maar destijds waren het prima voedingen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Een CXM van die generatie is een erg matige voeding en past zeker niet bij een modern systeem als je nu hebt met alle C states die ingebakken zijn. Vreemd dat je wel voor >€1000 nieuwe hardware koopt maar eigenlijk het belangrijkste vergeet: een kwalitatief goede en goed presterende voeding.

Door het uitschakelen van de stroom ontladen die condensators. het komt nogal eens voor, en vooral bij wat oudere en/of kwalitatief mindere voedingen, dat het even duurt voordat de condensators voldoende geladen zijn als de stroom er weer op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0nny116
Uszka schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 18:02:
Een CXM van die generatie is een erg matige voeding en past zeker niet bij een modern systeem als je nu hebt met alle C states die ingebakken zijn. Vreemd dat je wel voor >€1000 nieuwe hardware koopt maar eigenlijk het belangrijkste vergeet: een kwalitatief goede en goed presterende voeding.

Door het uitschakelen van de stroom ontladen die condensators. het komt nogal eens voor, en vooral bij wat oudere en/of kwalitatief mindere voedingen, dat het even duurt voordat de condensators voldoende geladen zijn als de stroom er weer op komt.
Dank voor de info. Ik heb bij mij op de zaak nog genoeg voedingen liggen. Wellicht dan toch verstandig om eens de voeding te vervangen voor bijvoorbeeld een be quiet! Pure Power 10 CM 600W ;)

Ik ga het testen en hoop dat dat mijn probleem verhelpt!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Met de Pure Power 10 heb je nog maar een te dure vrij matige voeding met slechts 3 jaar garantie. Een pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold is kwalitatief een stuk beter, net zo stil, krijgt 10 jaar garantie mee en nog goedkoper ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-09 23:15
Uszka schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:40:
en 92% efficienty en een van laagste ripple ooit, heb deze voeding pas in gebruik, geweldig ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0nny116
Uszka schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:40:
Het is de seasonic geworden zoals jij geadviseerd hebt. Problemen lijken hiermee verholpen! Zeer mooie voeding tot nu toe. Ben benieuwd of deze vele malen zuiniger zou zijn dan mijn oude corsair voeding ;)
Pagina: 1