Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

server voor camera bewaking, telefoon centrale en nas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dhondt.joshua
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-12-2024
Beste mensen,

Mijn vriendin begint binnenkort zelfstandig als huisarts, hier zijn we aan het kijken voor het aanschaffen van heel wat informatica materiaal.
Nu hebben we een offerte laten maken voor de infrastructuur en kwamen ze af met materiaal van cisco, router van 800 euro, switch van 1000euro ... Ups,...

Nu heb ik gevraag of ik eventueel zou mogen zelf kijken voor de hardware.

Voor de router had ik een Dell r210 II e3-1230, 16gb, 80gb ssd en 6 netwerk aansluitingen en een idrac module, dezezou ik dan voorzien van pfsense.

Voor nas, telefonie en camerabewaking wilde ik een Dell r520 32gb, 2x e5-2440, plaats voor 8 schijven aanschaffen (2 voor nas, 2 voor camera bewaking)

Nu komen die gasten af dat die hardware allemaal veel te "licht" is voor die taken, iemand een idee of dit waar is?

Grtjs en dank bij voorbaat!

Alle reacties

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Waarom een server als router? Dat voegt echt niks toe hierin ;)
Als je iets 'extra' wilt neem dan een Ubiquiti Edgerouter oid.

Verder ben je er nog lang niet hiermee, waar is de backup namelijk?
Als die R520 kapot gaat heb je downtime, is dat acceptabel of moet er een alternatief komen waarmee ook als die server kapot is in ieder geval door kan worden gewerkt?
Is dan ook alle data gewoon verloren, leuk aan patienten uitleggen dat je hun gegevens kwijt bent als je niet eens de telefoonlijst meer hebt :+
Overigens ook waarom een rack server? Staat er al een rack of komt er ook nog een rack bij de kosten?
Zonder UPS is leuk, totdat je m nodig hebt... Wat kost een UPS en wat kost een uur downtime omdat de server niet goed is afgesloten en na de korte stroomstoring niet meer zelf online komt?
Zonder switch is er niks verbonden dus die heb je er ook al bij.

Laat dit gewoon lekker over aan een bedrijf die er verstand van heeft en support levert zodat als er iets kapot gaat/niet lekker werkt jouw vriendin dat bedrijf kan optrommelen ipv wanhopig zoeken hoe ze het zelf oplost terwijl patienten staan te wachten naar een andere huisarts gaan...

[ Voor 11% gewijzigd door RGAT op 14-03-2018 16:50 ]

Fixing things to the breaking point...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn zus heeft een logopediepraktijk, en dan loop je tegen vergelijkbare dingen aan.
Die heeft uiteindelijk gewoon een laptop gekocht. Eerst lokaal gedraaid en af en toe backup van de spullen naar USB cq externe svhijf.
Vervolgens pakket geupgrade naar een cloud versie. Heb je dr geen omkijken meer naar, enige dat je nodig hebt is een werkende internetverbinding. Dat kan bijvoorbeeld ziggo zakelijk je prima leveren. Heb je ook je vaste telefonie.

Blijft over je camerabewaking. Dat moet je met twee wificams ook af kunnen imho. Wellicht een synology oid voor de opslag.
Kosten totaal blijft onder de 1000 euro, plus dan de maandelijkse kosten van je administratieve cloudpakket.

Er is een reden dat MKB massaal aan de cloudsystemen gaat. Dit is em ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dhondt.joshua
Hey gasten,

Sry voor de mn onvolledigheid!
Tuurlijk komt er ook een laptop en tuurlijk komt er ook een switch
Deze komt ook van een bedrijf en een ups komt er normaal ook wel.

Het software pakket die mn vriendin neemt biedt ook een cloud dienst aan deze zullen we ook gebruiken. Maar daar kom je ber mee als je een tijd zonder internet zit.

Server als router doe ik omdat ik goedkoop aan die r210 ben kunnen geraken.

Mn vraag was eigenlijk gewoon ofdat die r520 zwaar genoeg is om EN tot 4 camera's EN nas (met 2 gebruikers) EN telefoon server te draaien

Switch zou een hpe 1820 24poorten poe+ zijn.

• dhondt.joshua
Provider boodt ook een pakket aan met redundant internet maar dit hebben we algeslagen mits dit 80euro extra per maand zou gaan kosten

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:35

sanzut

It's always christmas time

Als het pakket cloud based is dan kan je vanaf laptop hotspot maken en verder werken, maar telefonie lijkt me voor een huisarts wel kritisch, en kan je niet zelf via hotspot omleiden. Ook zit jenwaarschijnlijk met uitgebreide doorschakelschema’s enzo, en een “druk 1 voor levensbedreigende spoed”. Ga je dat allemaal zelf in elkaar klussen en supporten?

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:41
Ik denk dat je heel goed moet nadenken welke ict essentieel is. Wat ga je doen als hardware uitvalt die je zelf gekocht hebt? Ik geef je een kleine kans dat een extern bedrijf dat gaat ondersteunen. Vraag een aantal offertes op om te kunnen vergelijken en vergelijk dat met je eigen idee (vergeet het beheer daarbij niet!)

• dhondt.joshua
Beheer en installatie wordt volledig uitbesteed, om kosten te besparen zou ik gewoon de hardware zelf kopen. Hiervan is de installateur op de hoogte

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:56
dhondt.joshua schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 18:50:
Beheer en installatie wordt volledig uitbesteed, om kosten te besparen zou ik gewoon de hardware zelf kopen. Hiervan is de installateur op de hoogte
Hoeveel gaat je dat schelen? Waarschijnlijk wat wisselgeld maar daar zal ook alles gezegd zijn.

Hou er ook rekening mee dat niet iedereen alles kan beheren, Cisco zal bij veel IT partijen geen issue zijn, PFsense daarentegen..... Zorg dat je niet in de "goedkoop is duurkoop" valt trapt en je dus geen spul koopt waar je beheerder / installateur niet mee om kan gaan waardoor installatie en beheer weer duurder worden.

Zeker gezien het hier om een huisartspraktijk gaat waar zeer gevoelige informatie verwerkt zal gaan worden wil je gewoon (zeker als toekomstige klant/patiënt) dat dit soort zaken tip top in orde zijn. En dat zou best wat moeten mogen kosten. Een datalek en je kunt mogelijk je praktijk wel opdoeken.

Ik zou trouwens niet beginnen aan 2de hands meuk, je praat over hardware uit 2011/2012, qua performance mogelijk wel voldoende voor 2 gebruikers, al is dat lastig te zeggen, je zal ook moeten weten wat die gebruikers doen om daar iets zinnens over te zeggen, net als bijv. camera's moeten die 24/7 opnemen in full HD of alleen bij detectie. Maar de support op deze modellen zal vrijwel nihil zijn, denk bijv. alleen al aan Meltdown / Spectre firmware updates, die zullen vrijwel zeker vereist gaan worden in systeem audits in de gezondsheidszorg als er weer eens een certificaat vernieuwd moet worden. En als er wat defect raakt kan je mogelijk ook niet snel schakelen.

Nee, ik zou vooral de richting van het advies van The Eagle uitkijken, zo min mogelijk on-premise, zoveel mogelijk uitbesteden. Het enige waar ik mogelijk mee uit zou kijken zijn Wifi Camera's, daar zou ik mogelijk toch bedrage varianten neerzetten.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Interessant topic. Thuis heb ik een Synology server met een Asterisk telefooncentrale in een Docker als hobby en een aantal camera's op Surveillance Station. Het kan dus prima op een NAS als hobby.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Kan je eens per dienst (denk aan data opslag/SaaS oplossing(en)/Internet/Telefonie/Camera) aangeven hoe belangrijk deze is?

- welke uptime is nodig (en wat kost het als het niet gehaald wordt)?
- hoe vaak mag een dienst eruit liggen?
- hoe snel moet een probleem verholpen worden?

Daarnaast is hardware misschien wel het minst boeiend. Slecht uitgangspunt voor het bieden van een oplossing. Een aanbieder zal altijd voorkeur hebben voor bepaalde hardware (en daarvoor SLA afspraken met je kunnen maken)...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Frogmen
  • Niet online
Bedenk je vooral dat je vanaf 25 mei als huisarts met de GDPR/AVG vooral ook je data veiligheid heel goed op orde moet hebben. Een eigen server zou ik dus zeker niet doen. Voor een camera systeem kijk naar de digitale niet IP systemen zijn goedkoper ook de recorder en die kan je gewoon over IP benaderen. De disks zijn vaak het duurste. Telefonie kan je ook prima in de Cloud regelen liefst compleet met doorschakeling naar mobiel. Op deze manier bespaar je behoorlijk in de investering en risico's tegen minimale meerkosten. Als alles in de Cloud draait is een standaard router ook goed genoeg.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Frogmen schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 08:09:
Als alles in de Cloud draait is een standaard router ook goed genoeg.
Als alles in de 'cloud' draait, heb je juist een meer capabele router nodig.
Hij zal dan vrij veel verkeer moeten verwerken, en wellicht tegelijkertijd ook VoIP verkeer.

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11 18:50
Gravit0n schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:12:
[...]

Als alles in de 'cloud' draait, heb je juist een meer capabele router nodig.
Hij zal dan vrij veel verkeer moeten verwerken, en wellicht tegelijkertijd ook VoIP verkeer.
Sorry hoor, maar voor een huisartsenpraktijk heb je echt niet veel nodig. Een ubiquity USG volstaat echt dikke prima. Ik zou zelf als backup gewoon een Synology NAS neerzetten. Deze heb je ook in meerdere gradaties, tevens kun je daar ook een cloud backup op instellen. PBX opzetten met SIP trunk naar VOIP provider (voys oid). Hoeft allemaal niet zo veel te kosten.

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 16:29
Het belangrijkste aan deze use case lijkt mij de hoge beschikbaarheid. Wat als huisarts je infrastructuur down is?

Als er verderop in de straat een kabel geraakt wordt i.v.m. werkzaamheden dan kan je daar zelf niet veel meer aan doen. Vraag die je wel moet stellen aan jezelf "wil ik in een dergelijk scenario online zijn en blijven"? Indien je infastructuur down is door hardware falen is dat iets wat je vooraf beter had kunnen inschatten door te kiezen voor hoge beschikbaarheid oplossingen. Dat hoeft helemaal niet tienduizenden euro's te kosten incl. beheer en een deftige SLA.

En daarnaast zit je met de GDPR waar je compliant aan moet zijn. Iets wat je zeker niet te licht moet nemen als je met eindgebruiker gegevens werkt zoals patiënten data. Denk b.v. aan lokale encryptie van je data, data elders onderbrengen etc.

Kortom, ik vind dat als eindgebruiker / klant van een huisarts ik mag verwachten dat mijn data 100% veilig is en men niet zelf gaat lopen hobby'en om wat euro's te besparen. Hobby'en is prima alleen indien je dit soort vragen stelt en ik niet iets lees over veiligheid van data, redundantie, hoge beschikbaarheid e.d. zou ik liever geen klant zijn van deze huisarts. Puur omwille de veiligheid van data.

Mocht je benieuwd zijn welke oplossingen ik wel kan aanraden, stuur mij dan een DM. Kan beroepsmatig wel wat voor je betekenen.

..::System Specs::..

• Frogmen
  • Niet online
Ibidem schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:02:
Het belangrijkste aan deze use case lijkt mij de hoge beschikbaarheid. Wat als huisarts je infrastructuur down is?

Als er verderop in de straat een kabel geraakt wordt i.v.m. werkzaamheden dan kan je daar zelf niet veel meer aan doen. Vraag die je wel moet stellen aan jezelf "wil ik in een dergelijk scenario online zijn en blijven"? Indien je infastructuur down is door hardware falen is dat iets wat je vooraf beter had kunnen inschatten door te kiezen voor hoge beschikbaarheid oplossingen. Dat hoeft helemaal niet tienduizenden euro's te kosten incl. beheer en een deftige SLA.

En daarnaast zit je met de GDPR waar je compliant aan moet zijn. Iets wat je zeker niet te licht moet nemen als je met eindgebruiker gegevens werkt zoals patiënten data. Denk b.v. aan lokale encryptie van je data, data elders onderbrengen etc.

Kortom, ik vind dat als eindgebruiker / klant van een huisarts ik mag verwachten dat mijn data 100% veilig is en men niet zelf gaat lopen hobby'en om wat euro's te besparen. Hobby'en is prima alleen indien je dit soort vragen stelt en ik niet iets lees over veiligheid van data, redundantie, hoge beschikbaarheid e.d. zou ik liever geen klant zijn van deze huisarts. Puur omwille de veiligheid van data.

Mocht je benieuwd zijn welke oplossingen ik wel kan aanraden, stuur mij dan een DM. Kan beroepsmatig wel wat voor je betekenen.
High availibility is niets meer voor nodig dan het mobieltje van de huisarts met tethering, of eigenlijk heeft die natuurlijk gewoon een iPhone en een Macbook ben je klaar :)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dhondt.joshua schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 18:35:
...Server als router doe ik omdat ik goedkoop aan die r210 ben kunnen geraken.
...
Aha, je hebt al een oplossing en je zoekt er nu nog een probleem bij.
Heb meelij met je vriendin en haar patienten en begin er niet aan.
Systeembeheer is een serieuze zaak en moet je aan kundige professionals overlaten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
tomdabom schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 17:45:
[...]

Sorry hoor, maar voor een huisartsenpraktijk heb je echt niet veel nodig. Een ubiquity USG volstaat echt dikke prima. Ik zou zelf als backup gewoon een Synology NAS neerzetten. Deze heb je ook in meerdere gradaties, tevens kun je daar ook een cloud backup op instellen. PBX opzetten met SIP trunk naar VOIP provider (voys oid). Hoeft allemaal niet zo veel te kosten.
Tsja, het is maar hoe serieus je je infra vind.
Wanneer je een groot probleem hebt wanneer dat uitvalt, dan zou ik heel ver weg blijven van Ubiquity spul.
Het is leuk voor thuis, ik heb het zelf ook, maar in een zakelijke omgeving zou ik het niet willen implementeren en beheren. Buiten dat is vendor support ook vrij karig.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:46
Het hangt allemaal af van hoe belangrijk het is om door te kunnen werken tijdens problemen.
Dus: pc/laptop stopt ermee;
internet ligt eruit;
netwerk apparatuur begeeft het;
telefoon is stuk;
enz.

Op al die apparaten moet je een antwoord geven.

Ik zou het zelf volledig laten doen. Mede ook omdat de patiëntgegevens ook veilig moeten zijn.
Besteed het uit met een goed contract erbij. Goedkoop is duurkoop en kan je uiteindelijk klanten gaan kosten. Daarbij, bij jouw verkeerde keuzes (en sorry dat ik het zeg, maar die maak je nu al) kan het ook je relatie nog eens kosten omdat jij er op aangekeken wordt.
En mocht de relatie over gaan? Wie beheerd het dan?

Werk en prive gescheiden houden of je moet echt volledig in die materie zitten, maar zelfs dan zou ik het nog uitbesteden.
Als mijn vrouw voor zichzelf zou beginnen en het heel belangrijk is om online te blijven, besteed het uit. Het is te belangrijk om als hobby projectje te gaan doen.
Pagina: 1