Pakket beschadigd en DPD weigert uit te keren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:57
Op 13 Februari heb ik melding gemaakt bij DPD van een pakket wat helaas beschadigd is aangekomen. Ik had het pakket super goed verpakt met bubbelfolie, kranten etc etc zodat er niets kon gebeuren. Het gaat hier om een beeldje van een stripheld.

Helaas is het beeldje gedeeltelijk beschadigd geraakt en zijn er stukken af. De verkoopprijs van dit beeldje was €100,- en ik heb deze verzonden via pakkettenversturen.nl (waar DPD zelf mee adverteert).

Normaliter zou DPD binnen 10 werkdagen reageren, maar tot vandaag geen reactie dus heb ik even gebeld. Mevrouw wist mij even uit de duim te vertellen dat dit aardewerk/porselein was en er daarom NIET wordt uitgekeerd. Het is RESIN overigens, maar DPD beslist dus even zelf waar iets van is gemaakt (bijzonder).

Daarnaast gaf mevrouw aan dat ALS men over zou gaan tot uitkering dit op basis van gewicht zou zijn en niet op waarde. Nu is mijn vraag aan jullie:

Wat kan ik nog doen en wat zijn mijn rechten? DPD moet toch bewijzen en niet ik? Ik vind het bijzonder dat postbedrijven zich in allerlei bochten wringen om maar niet te hoeven betalen, terwijl hun koerier zelf bijzonder slecht met de pakketten omgaat (denk ik)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Onder welke voorwaarden is het verzonden? Door de postwet zijn er maar zeer beperkte wettelijke aansprakelijkheidsmogelijkheden. Je zal het dus moeten hebben van goed kijken naar de verschillende verzendmogelijkheden en er een kiezen die past bij de waarde en aard van wat je verzendt.

Ze hoeven zich dus niet eens in bochten te wringen; de wet is zo ingericht. Dat was ooit om goede redenen toen de post nog staatsbedrijf was en postbode een eerzaam beroep. Met de 'kwaliteit' van dienstverlening tegenwoordig zou die postwet grondig aangepast mogen worden - maar daar ga jij weinig aan hebben nu ;)

Ik ben bang een gevalletje verlies nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:57
Het is natuurlijk belachelijk dat ze wettelijk amper aansprakelijk zijn. Webshops moeten vaak uitkeren, terwijl de fout bij PostNL/DPD ligt, ook zoiets raars in de Nederlandse wet. Maar de vraag is wat zegt de wet hierover? Hun voorwaarden zijn uiteraard in hun voordeel, maar ik was benieuwd wat de wet zegt hierover.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat zeg ik net: we hebben een postwet... Die zegt dat je eigenlijk nergens recht op hebt anders dan bij grove nalatigheid (opzet, bewijsbaar- vergeet dat maar) en verder de voorwaarden waar je voor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:50
Lees even de algemene voorwaarden door van dpd (waarmee je akkoord mee bent gegaan) staat er letterlijk in dat ze op gewicht een vergoeding geven.

https://www.pakkettenvers...ervice_Voorwaarden_NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-05 16:05
Ik weet mosterd na de maaltijd maar hoe had je het beeld verpakt? Zat er min 25cm om het hele beeld heen in de doos? Of paste het net in de doos weliswaar met kranten/bubwrap. Indien je veel ruimte overlaat en dit opvult met kranten kan je als het ware gooien met de doos.

Maar het kan ook zijn dat er iets op jouw doos gevallen is oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:15
*knip* Laten we geen fraude gaan voorstellen.

[ Voor 88% gewijzigd door naitsoezn op 14-03-2018 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 18:21:
Dat zeg ik net: we hebben een postwet... Die zegt dat je eigenlijk nergens recht op hebt anders dan bij grove nalatigheid (opzet, bewijsbaar- vergeet dat maar) en verder de voorwaarden waar je voor betaalt.
Deels wel terecht, want hoor hetzelfde geval heeft TS het beeldje kapot in de doos gedaan en probeert hij nu gewoon het postbedrijf te flessen...

Wat reëel is is in dit soort gevallen erg lastig zolang het bedrijf niks anders doet dan gebrachte gesloten verpakkingen versturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-05 11:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

President schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:56:
[...]

Deels wel terecht, want hoor hetzelfde geval heeft TS het beeldje kapot in de doos gedaan en probeert hij nu gewoon het postbedrijf te flessen...

Wat reëel is is in dit soort gevallen erg lastig zolang het bedrijf niks anders doet dan gebrachte gesloten verpakkingen versturen
Ach, "het postbedrijf flessen" zou ik het niet noemen. Als het pakket inderdaad goed verpakt was (grote vereiste natuurlijk) dan kan ik mij best inbeelden dat je niet blij bent en aanspraak wil maken op verzekering o.i.d. Maar daar geldt natuurlijk: lezen wat er staat en hun procedure volgen. Meer valt er niet over te zeggen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
CryptoNL schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:23:
Ik had het pakket super goed verpakt met bubbelfolie, kranten etc etc zodat er niets kon gebeuren.
Blijkbaar niet goed genoeg. Ik pak altijd alles in zodat je het minimaal van de trap af kan gooien zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Maar als je het pakket met kranten en bubbeltjefolie had verpakt, wat heeft DPD er dan meegedaan dat het hele beeld dan beschadigd is want dan zou je dus met grof geweld of met een bulldozer erover heen gereden moeten zijn. Misschien had de chauffeur een rotdag en moest die dat even afreageren maar ik zou foto's maken/opvragen en gaan klagen. Ik hoop dat het pakket wel verzekerd was.

Ik heb ooit meegemaakt met de douane die doodleuk met een flink mes bezig was geweest. PostNL wilde niet meewerken en de andere vervoerder ook niet. Douane had doodleuk de doos dichtgeplakt en wegwezen met de doos. Na veel klagen en bellen toch vergoed gekregen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

itsalex schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:52:
Ik hoop dat het pakket wel verzekerd was.
Tenzij je grove nalatigheid kunt aantonen krijg je geld terug op basis van gewicht, niet op basis van de waarde. Volgens mij geldt dat voor alle pakketdiensten in Nederland met uitzondering van de veel duurdere koeriers.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
NMe schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:00:
[...]

Tenzij je grove nalatigheid kunt aantonen krijg je geld terug op basis van gewicht, niet op basis van de waarde. Volgens mij geldt dat voor alle pakketdiensten in Nederland met uitzondering van de veel duurdere koeriers.
Eigenlijk is dat wel grof dus je moet dan eigenlijk een blok beton erbij versturen? Of verpak het in een kluis dan de volgende keer. Wat een stelletje grapjassen zijn het.
Wie bepaalt de waarde dan op basis van gewicht? Wat het schrootgewicht is zeker?

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

itsalex schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:04:
[...]

Eigenlijk is dat wel grof dus je moet dan eigenlijk een blok beton erbij versturen? Of verpak het in een kluis dan de volgende keer. Wat een stelletje grapjassen zijn het.
Wie bepaalt de waarde dan op basis van gewicht? Wat het schrootgewicht is zeker?
Vanwaar de verontwaardiging? Dit zijn standaard voorwaarden bij verzenden. Indien de inhoud van grote waarde is, dien je dit separaat te verzekeren.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 18:22

13art

Moderator Mobile
JackBol schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:10:
[...]

Vanwaar de verontwaardiging? Dit zijn standaard voorwaarden bij verzenden. Indien de inhoud van grote waarde is, dien je dit separaat te verzekeren.
Ok, maar standaard voorwaarden kunnen ook best gek zijn toch?
In de wetgeving bijvoorbeeld staan wel meer zaken die al lang achterhaald zijn en totaal niet meer van deze tijd. Dat soort zaken worden dan pas aangepast als er tegenaan gelopen wordt. Dat zou toch ook hiermee kunnen?

Gewicht zegt namelijk 0,0 over de waarde van iets. Voelt een beetje als appels met peren vermenigvuldigen om er een aantal sinaasappels voor terug te krijgen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

l3art schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:25:
[...]

Ok, maar standaard voorwaarden kunnen ook best gek zijn toch?
In de wetgeving bijvoorbeeld staan wel meer zaken die al lang achterhaald zijn en totaal niet meer van deze tijd. Dat soort zaken worden dan pas aangepast als er tegenaan gelopen wordt. Dat zou toch ook hiermee kunnen?

Gewicht zegt namelijk 0,0 over de waarde van iets. Voelt een beetje als appels met peren vermenigvuldigen om er een aantal sinaasappels voor terug te krijgen.
De verzender weet helemaal niets over de inhoud. Daarom moet je dat separaat verzekeren. Als verzenders standaard rekening moeten houden met de waarde, neemt hun risico toe en gaat dus de prijs van verzenden onhoog.

In de huidige situatie heb je als afnemer van de dienst juist de keuze voor waardeverzekering of niet.

Is het niet veel waard? Dan verzend je het onverzekerd. Is het veel waard? Dan verzeker je de verzending.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 18:22

13art

Moderator Mobile
JackBol schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:30:
[...]

De verzender weet helemaal niets over de inhoud. Daarom moet je dat separaat verzekeren. Als verzenders standaard rekening moeten houden met de waarde, neemt hun risico toe en gaat dus de prijs van verzenden onhoog.

In de huidige situatie heb je als afnemer van de dienst juist de keuze voor waardeverzekering of niet.

Is het niet veel waard? Dan verzend je het onverzekerd. Is het veel waard? Dan verzeker je de verzending.
Daar ligt inderdaad een stukje verantwoordelijkheid van de verzender. Maar zoals je het nu zegt klinkt het alsof de vervoerder helemaal geen verantwoordelijkheid hoeft te hebben. Geloof niet dat ik het daar mee eens kan zijn.

Neemt nog altijd niet weg, dat een vergoeding op basis van gewicht echt helemaal nergens op slaat.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

l3art schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:39:
[...]

Daar ligt inderdaad een stukje verantwoordelijkheid van de verzender. Maar zoals je het nu zegt klinkt het alsof de vervoerder helemaal geen verantwoordelijkheid hoeft te hebben. Geloof niet dat ik het daar mee eens kan zijn.

Neemt nog altijd niet weg, dat een vergoeding op basis van gewicht echt helemaal nergens op slaat.
Dat de postwet niet aansluit bij deze tijd daar zijn de meesten het wel over eens, maar op dit moment is die zeer, zeer beperkte verantwoordelijkheid wel de realiteit.

Tot die wet verandert kunnen we vinden wat we willen, maar verandert dat weinig aan de realiteit voor TS. De wet verandert niet magisch voor de rechter. Die beoordeelt alleen de situatie nu tov de wet nu.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 18-03-2018 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41

Yucon

*broem*

dylan111111 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 18:27:
Lees even de algemene voorwaarden door van dpd (waarmee je akkoord mee bent gegaan) staat er letterlijk in dat ze op gewicht een vergoeding geven.

https://www.pakkettenvers...ervice_Voorwaarden_NL.pdf
Er staat ook letterlijk in dat je geen breekbare goederen mag versturen. Of het nu porselein of resin is maakt dat ineens niet meer zoveel uit dus het lijkt me zinloos daar een punt van te maken.
Zijn er zaken die ik niet mag verzenden?

Sommige dingen mogen of kunnen wij niet vervoeren. Hierbij moet je denken aan onder andere levende dieren, wapens, kostbare voorwerpen (bijvoorbeeld antiquiteiten en geld), zaken die kunnen bederven, breekbare voorwerpen (zoals beelden of flessen wijn) en gevaarlijke stoffen. Voor een volledig overzicht verwijzen wij je graag naar onze Algemene voorwaarden.
Ik neig er sowieso naar dat je het gewoon beter had moeten verpakken. Als het kapot was dan was het blijkbaar niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:30
Anoniem: 27535 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:40:
[...]

Dat de postwet niet aansluit bij deze tijd daar zijn de meesten het wel over eens, maar op dit moment is die zeer, zeer beperkte verantwoordelijkheid wel de realiteit.
Toch vraag ik me af of dit wel zo is, voor zover ik weet wordt de postwet regelmatig geëvalueerd en blijft de wetgever van mening dat o.a. dit punt in tact moet blijven. Ik ben het meestal met je eens, maar hier twijfel ik toch wel.

Ik denk ook wel dat de wetgever gelijk heeft dat wanneer deze "bescherming" van de vervoerder er niet zou zijn dat het verzenden van post en pakketten een stuk duurder zal worden, er mogelijk geen bezorging meer zal zijn op niet rendabele adressen en dat soort zaken.

Ik heb trouwens ook niet het idee dat er statistisch gezien meer fout gaat dan "vroeger", ik heb zelf eigenlijk het gevoel dat er een stuk minder fout gaan dan vroeger. Maar goed dat is slechts een gevoel.

Verder is de consument denk ik genoeg beschermt daar je voor een paar euro ervoor kan kiezen in individuele gevallen iets belangrijks/duurs verzekerd te versturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Laat ik het anders stellen: organisaties die jongeren met weinig andere vooruitzichten tot 'ondernemer' maken voor winstmaximalisatie en dat mede kunnen doordat ze aan de andere kant onaantastbaar zijn, verdienen de bescherming van zo'n wet niet.

Goede procedures en het neerzetten van de postbode als eerzame betrouwbare beambte (waren ambtenaren), dan heb je gelijk. Je kan niet de voordelen hebben van uitzonderlijke wetsbescherming zonder de nadelen van ondernemerschap. Daarom is het uit balans.

Wat goed en fout gaat is een lastige graadmeter gezien de mate van automatisering. Maar per definitie behoort een commerciele organisatie aansprakelijk te zijn voor hun processen. Haal dat weg en blijkbaar is uitbuiting bij slechte service een prima businessmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dure les, maar zo werkt het in Nederland. Als je niet aansprakelijk wil kunnen worden gehouden voor je gepruts, dan begin je een postdienst. De overheid heeft deze commerciele bedrijven voorzien van alle regeltjes die ze nodig hebben om lekker verder te prutsen zonder serieuze consequenties. Ze mogen gewoon zelfs mensen dwingen om zelfstandig ondernemer te worden maar dan wel met exclusiviteit voor het postbedrijf. In het kort: het maakt eigenlijk niet uit wat er gebeurt, ze zijn nergens voor aansprakelijk en als ze dat wel zijn dan zijn ze dat op basis van het gewicht van het pakket. Krijg je dus 10 euro schadevergoeding als je mazzel hebt.

Ik ontvang regelmatig pakketjes, maar verstuur ze eigenlijk nooit. Geen zin in dat gedoe met zoekgeraakte of beschadigde pakketjes, want als verzender ben je ervoor aansprakelijk. Met een beetje pech verkoop je dus iets met een heel klein beetje winst, komt je pakket niet of onherstelbaar beschadigd aan bij de ontvanger en mag je vervolgens dus de ontvanger schadeloos stellen. De enige partij die er dan beter van geworden is, is het postbedrijf. Toch raar, aangezien juist het postbedrijf in deze situatie de problemen heeft veroorzaakt. Maarja, dat is de postwet: geen consequenties.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-03-2018 07:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41

Yucon

*broem*

Het is off-topic, maar ik schaam me regelmatig tegenover m'n vaste pakketbezorger. Ik wilde voor m'n eigen gemoedsrust haast dat hij net als krantenbezorgers in december met een kalendertje langs zou komen. Nu heb ik 0,0 invloed er op, maar toch voelt het niet goed mensen voor je te laten werken terwijl je weet dat ze zo afgeknepen worden.
Pagina: 1