Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoTilburg
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-08 11:50
Mijn vraag
Beste allen,
Eigenlijk een hele simpele vraag, en hoop dat de oplossing net zo simpel zal zijn.

Stel dat ik 2 wegservers in mijn netwerk heb, en deze doen normaal hun werk, dan zou je verwachten dat deze beide servers niet dezelfde hostnaam kunnen hebben

Nu wil ik eigenlijk 2 webservers gebruiken

de eerste moet host1.domeinnaam.nl kunnen hosten, en die tweede moet host2.domeinnaam.nl kunnen hosten

Dus de variatie in die 2 doe ik middels het subdomein wat ik heb aangemaakt.
Maar als ik dan naar mijn routerinstelling ga en zeg dat de router al het verkeer van poort 80 moet routeren naar de webserver moet ik er 1tje kiezen, en kan hier dus niet inregellen dat deze kijkt naar welk adres (sub domein) gevraagd wordt.

Is er niet iets wat je op 1 van de 2 webserver kan zetten dat die daarna kijkt en dan op een of andere mannier dit verkeer dan forward...

Relevante software en hardware die ik gebruik
De (hoofd) webserver is een Synology NAS DS713+
En het andere SUB domain wordt door een raspberry pi afgehandeld

De router welke ik gebruik is de UniFi Security Gateway 3P...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...niks over gevonden...

Alvast bedankt voor jullie tips en of hulp...

Beste antwoord (via HugoTilburg op 14-03-2018 14:43)

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 21:16
Als het niet Persé benaderbaar hoeft te zijn via poort 80 /443, dan is de makkelijkste optie om een van de services te draaien op een andere poort.

Ook zou je er voor kunnen kiezen om 1 van de 2 services op HTTP te draaien ( Poort 80 ) en de andere op HTTPS / SSL ( Poort 443 ).

Als je Beide servers, remote wil kunnen benaderen op Poort 80 en/of 443 (SSL) via IPv4, Dan zou je inderdaad een Reverse proxy moeten inzetten.
Dit kost iets meer werk/tijd/kennis.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Dat kan met apache/nginx reverse proxy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

pennywiser schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:53:
Dat kan met apache/nginx reverse proxy
Als het persé met IPv4 moet, waar we een groot tekort aan hebben in de publieke address space (en waarom iedereen een NAT router heeft) is dit inderdaad de beste optie.
Zet op één van de machines NginX of Apache HTTPD en stelt die in als een Reverse Proxy.
Of je gooit er eentje extra neer die voor beide optreed als reverse proxy.

Als je internetprovider IPv6 aanbiedt, dan kan je hoogstwaarschijnlijk een hele range krijgen van adressen en heb je geen NAT meer nodig. Dus krijgt elk apparaat zijn eigen IP adres en daarmee kan dus ook elk apparaat zijn eigen DNS entry krijgen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
McKaamos schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:59:
[...]

Als het persé met IPv4 moet, waar we een groot tekort aan hebben in de publieke address space (en waarom iedereen een NAT router heeft) is dit inderdaad de beste optie.
Zet op één van de machines NginX of Apache HTTPD en stelt die in als een Reverse Proxy.
Of je gooit er eentje extra neer die voor beide optreed als reverse proxy.

Als je internetprovider IPv6 aanbiedt, dan kan je hoogstwaarschijnlijk een hele range krijgen van adressen en heb je geen NAT meer nodig. Dus krijgt elk apparaat zijn eigen IP adres en daarmee kan dus ook elk apparaat zijn eigen DNS entry krijgen.
Wil je ook nog dat iedereen de sites kan bereiken of is dat bijzaak? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

pennywiser schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:04:
[...]

Wil je ook nog dat iedereen de sites kan bereiken of is dat bijzaak? :)
Daar hebben we Teredo voor ;)
Wikipedia: Teredo tunneling

Edit:
Doe eens ipconfig /all in een commandprompt onder Windows, nagenoeg iedereen met Win7 of hoger heeft default een Teredo adapter geinstalleerd staan ;)

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 14-03-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
McKaamos schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:05:
[...]

Daar hebben we Teredo voor ;)
Wikipedia: Teredo tunneling

Edit:
Doe eens ipconfig /all in een commandprompt onder Windows, nagenoeg iedereen met Win7 of hoger heeft default een Teredo adapter geinstalleerd staan ;)
Dat ding werkt voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

johnkeates schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:08:
[...]

Dat ding werkt voor geen meter.
Oh?
Ik heb juist de ervaring dat het uitstekend werkt. Je merkt er niks van, tot het moment dat iemand z'n website voorziet van een A-record en een AAAA-record die uitkomen op verschillende servers.
Dan werkt een website spontaan niet meer omdat je PC dan 1 van beide routes kiest. En dan meestal de verkeerde 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 14-03-2018 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
De vraag moet zijn, werkt het bij Opa en Oma ook zonder dat ze het moeten configgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

pennywiser schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:10:
De vraag moet zijn, werkt het bij Opa en Oma ook zonder dat ze het moeten configgen.
In dat geval: Ja. dat werkt.
Je moet als website beheerder alleen wel zorgen dat je de DNS goed zet. En dat wordt nog wel eens vergeten.
Dat ligt niet aan Opa en Oma, of de configuratie van hun PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ja dat snap ik wel, maar jij zegt dus dat iedereen ipv6 heeft out of the Win 7 box, want Teredo staat aan en hoeft niet aan gesleuteld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

pennywiser schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:13:
Ja dat snap ik wel, maar jij zegt dus dat iedereen ipv6 heeft out of the Win 7 box, want Teredo staat aan en hoeft niet aan gesleuteld te worden.
Dat is waar Teredo voor zorgt idd.
Bereikbaarheid van IPv6 adressen voor mensen die geen native IPv6 aangeboden krijgen van hun internetprovider.

Ik meen zelfs dat er in de laatste updates van XP en Vista Teredo zit, maar zulke systemen heb ik al zo lang niet meer bij de hand gehad dat ik dat niet durf te garanderen.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 14-03-2018 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
:) Ik snap heel goed waar het voor zorgt, de vraag was echter staat het voor iedereen aan, en werkt het zonder config van de eindgebruiker. En probleemloos.

Edit: schijnt wel te werken, maar blijft die ook werken:
YouTube: Teredo Windows 7

Back on topic nu.

[ Voor 34% gewijzigd door pennywiser op 14-03-2018 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

pennywiser schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:19:
:) Ik snap heel goed waar het voor zorgt, de vraag was echter staat het voor iedereen aan, en werkt het zonder config van de eindgebruiker. En probleemloos.
Ik denk dat je dat zelf het beste kan beoordelen.
Heb je ooit problemen er van ondervonden of er iets aan moeten configureren?
Of ken je iemand die loopt te vloeken over Teredo? Forum topics langs zien komen?

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 14-03-2018 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
McKaamos schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:22:
[...]

Ik denk dat je dat zelf het beste kan beoordelen.
Heb je ooit problemen er van ondervonden of er iets aan moeten configureren?
Ik gebruik een 6 to 4 tunnel. Maar zal er eens naar kijken. Even weer on topic nu. Sorry TS :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 21:16
Als het niet Persé benaderbaar hoeft te zijn via poort 80 /443, dan is de makkelijkste optie om een van de services te draaien op een andere poort.

Ook zou je er voor kunnen kiezen om 1 van de 2 services op HTTP te draaien ( Poort 80 ) en de andere op HTTPS / SSL ( Poort 443 ).

Als je Beide servers, remote wil kunnen benaderen op Poort 80 en/of 443 (SSL) via IPv4, Dan zou je inderdaad een Reverse proxy moeten inzetten.
Dit kost iets meer werk/tijd/kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-08 22:51
Als je een Mikrotik router hebt, kun je deze daar ook instellen.
Hierop kun je instellen dat verkeer voor domeinA naar IP X moet op poort 80 en domeinB naar IP Z moet op poort 80.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoTilburg
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-08 11:50
Allen, heel erg bedankt voor jullie meedenken, maar denk dat het antwoord van _tricker_ het meeste in de richting komt, zo had ik het al ingericht maar had gehoopt dat het ook anders zou kunnen.
Het probleem is dat ik dus op mijn NAS dus kan kiezen voor Apache of NginX, maar kan daar niet aangeven dat deze dan moet gaan werken met revers proxy, dus de ideeen zijn wel erg goed bedacht, en doorvoor mijn dank.
Maar de uitvoeringis niet makkelijk te realliseren met mijn NAS.

allen heel erg bedankt voor het meedenken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 14:11
[b]HugoTilburg schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:47:
Maar de uitvoeringis niet makkelijk te realliseren met mijn NAS.
Dan forward je poort 80 naar je Raspberry Pi en proxy je alles dat hij niet zelf afhandelt naar je NAS. Problem solved.
Pagina: 1