Ervaringen gevraagd van website www.energieleveren.nl

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Topicstarter
Ik ben op zoek naar ervaringen en werkwijze van deze website van de netbeheerders.
Bij het aanmelden/afmelden van een productie-eenheid (zeg maar zonnestroominstallatie in onze gevallen) wordt in veel gevallen door de netbeheerder verwezen naar deze website voor aanmelding.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van jullie betreffende de aanmelding en communicatie met de beheerders/uitvoerders van deze website.

Vragen die er spelen zijn (maar niet limitief)
Wie beheert de site?
Wie verwerkt de gegevens?
Is er na aanmelding nog enige communicatie met de beheerder van de site of netbeheerder geweest (zo ja wat dan?)
Wie heeft er wel eens onjuiste gegevens aangeleverd en is hierover nog communicatie geweest door de netbeheerder?
Wat vinden jullie van de procedure van aanmelding/afmelding en het niet vooraf (kruis)checken?
Hebben jullie na aanleiding van een aanmelding wel eens (ongevraagd) advies ontvangen over de melding?

Waarom wil ik deze ervaringen graag weten?
Ik ben, naar mijn mening/kennis op dit moment, een aantal fouten tegen gekomen en wil deze verifiëren (of misschien worden ze door jullie wel ontkracht).
Indien mijn mening blijft bestaan dan wil een aantal vragen stellen aan de autoriteit (ACM) en om zijn mening vragen.

Ik hoor graag van jullie

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Kun je iets meer vertellen over waarom je dit allemaal wilt weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
Laten we zeggen:
Wp melden staat niet in E-wet of netcode
Het niet willen leveren van een EAN code als geen Wp wordt aangeleverd voor teruglevering
Melden/afmelden zonder voorafgaande check
Het kunnen vinden van EAN codes

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:44

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Toevallig met de lunch ook gebeld om een verhuizing door te geven, waar ook zonnepanelen op zitten. Zij wezen mij ook op deze website. Maar als ik dit zo zie, is het meer in 't voordeel van anderen. Dus nee. Die inschrijving kunnen ze vergeten.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Na het plaatsen van mijn panelen op de ferraris meter kwam dat bij mij ook opspelen toen men de meter wilde wisselen naar een slimme, deze wisseling had niets te maken met de panelen.

Omdat de nieuwe meter mij wel aanstond voor de monitoring met P1 kwam na een belletje toch de vraag of ik dan de boel wilde aanmelden wat betreft de panelen. Mijn idee was en is ook grote onzin allemaal.
Maar omdat dan administratief de boel goed staat dat je terug kan leveren is dat ook administratief wat fijner heb ik het idee, dit omdat ik totaal geen gelazer heb gehad kwa rekening of voorschotten. (dat gebeurde destijds nogal veel, 2014/2015)

Maar wat vul je nu in op die site.? nou gewoon 2 paneeltjes en daar doen ze het maar mee. nooit geen verdere vragen gehad of wat ook.
En de nieuwe meter ach die doet het prima en staat administratief uit. Dat was wel weer een ding want als ik niets door had gegeven dan had ik nooit geen jaarrekening gehad, men ging blijkbaar glad uit van slimme meter is automatisch uitlezen en verwerken. Voor mij tevens bewijs dat administratief uit dus ook uit is en de leverancier deze gegevens dus ook niet krijgt van de netbeheerder. precies zoals het bedoeld is.

Maar de gedachte speelde later nog eens bij me op zoals die van TS blijkbaar ook doet.

Er is maar 1 enkele reden voor het registreren van de hoeveelheid WP.

Certificaten.........

Jou paneeltjes leveren hun groen imago en geld op tbv de CO2 uitstoot, en jij kan met geen mogelijkheid dat certificaat krijgen van hun. Je mag slechts 1x raden waarom niet.

Daarom nooit de goede hoeveelheid aanmelden die je hebt maar enkel een 500wp ik noem eens wat. Nog los van de registratie zodat men straks kan heffen wat belastingen aangaat. Kortweg de kat niet slimmer maken dan die is.

[ Voor 4% gewijzigd door webcamjan op 19-03-2018 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
ollie1965 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:28:
Laten we zeggen:
Wp melden staat niet in E-wet of netcode
Het niet willen leveren van een EAN code als geen Wp wordt aangeleverd voor teruglevering
Melden/afmelden zonder voorafgaande check
Het kunnen vinden van EAN codes
De site wordt beheerd door EDSN.
De netbeheerders kunnen hun klanten aanmelden ; iemand met zonnepanelen kan zichzelf aanmelden..
Een netbeheerder kan contact opnemen indien het opgegeven aantal Wp onjuist lijkt.
Een netbeheerder wil graag het juiste aantal Wp ivm het uitvoeren van netberekeningen.

En.. het aantal Wp ‘s heeft niets te maken met certificaten !!

Wat ik niet begrijp , waarom Iemand doelbewust een foutief aantal Wp opgeeft... of geen aantal Wp wil opgeven...

Eancodes ( van de aansluiting ) zijn op te vragen op www.eancodeboek.nl .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

weidevogel schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:54:
[...]

Wat ik niet begrijp , waarom Iemand doelbewust een foutief aantal Wp opgeeft... of geen aantal Wp wil opgeven...
Waarschijnlijk omdat ergens gevreesd wordt voor Belgie-praktijken waarbij PV-eigenaren in principe mee gaan betalen voor de netbeheerskosten.

Netbeheerders kunnen uitstekend middels de meetdata netberekeningen uitvoeren. Laten we hopen dat ze ook echt met gecontroleerde gemeten data doet en niet middels een door te gebruiker opgegeven waardes 8)7

Voor de PV-eigenaar is er dus geen voordeel met het registreren. Eerder een mogelijk nadeel.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
In de netcode staat duidelijk vermeld dat: (uit losse hand niet de letterlijke tekst)
Netbeheerder verantwoordelijk is tot het scheidingspunt (zeg maar plat de hoofdstop)
Invoeding vooraf gemeld moet worden boven een aantal kVA (iets van 3x80A) en dat er een berekening/meting overlegd moet worden (komen ook de marges in voor van schijnbaar vermogen en frequentie).
Kleine invoeding alleen achteraf gemeld dient te worden. Er wordt niet opgegeven dat het aantal Wp moet worden opgegeven, alleen de melding is voldoende. Alleen dat men aan de kVA, schijnbaar en frequentie moet houden. De netbeheerder mag wel bij vermoeden (of was het netmeting op laagspanningsstation) een meting mag doen op aansluiting.

Op mijn vraag bij de netbeheerder waarom dan het aantal Wp kwam een antwoord "dan kunnen wij u adviseren" :?
Enfin, daar zijn ze niet van volgens hun eigen netcode. Aantal Wp opgegeven (WAF faktor had grote invloed op terug krijgen van geld voor/van invoeding), komt het advies. Nee uw aansluiting is geschikt u heeft een 3x25A :? 8)7
Prima maar hoe kun je zien dat ik correct invoed, als ik alles op 1 fase knal voldoe ik namelijk niet aan de netcode!

Leuk ander detail, ik heb nu een EAN nummer maar volgens de energieleverancier (volgens zeggen informatie van de netbeheerderr) zit er bij ons een ferraris meter. Men wilde gisteren een foto als bewijs hebben om met de netbeheerder te gaan communiceren.

Iets zegt me dat het een administratieve bende is en met willekeur en zonder kennis (welke medewerker tref je) dingen worden bijgehouden.

Maar ik hoor graag jullie ervaringen. Ons dossier wordt er volgens mij een om van te smullen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ollie1965 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:16:
WAF faktor had grote invloed op terug krijgen van geld voor/van invoeding)
Hoezo dat? zonder de correcte WP aan te melden krijg je toch ook geld voor teruglevering?
, komt het advies. Nee uw aansluiting is geschikt u heeft een 3x25A :? 8)7
Prima maar hoe kun je zien dat ik correct invoed, als ik alles op 1 fase knal voldoe ik namelijk niet aan de netcode!
grappig. want dat is precies het geval wat er bij mij en buurman zal gebeuren. Ik krijg een 3-fase omvormer voor 6300WP, buurman een 1-fase voor 3000wp. bij 3x25A. (logisch, want < 16 panelen = 1 fase)

Alle 3 zonnepanelenverkopers die langs kwamen raadden mij ook aan om een 1-fase te nemen. (we zijn in zee gegaan met iemand die niet zulke adviezen gaf)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
kmf schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:59:
[...]

Hoezo dat? zonder aan te melden krijg je toch ook geld voor teruglevering?
Zonder EAN code (voor teruglevering) geen feest, EAN code kreeg ik niet als ik geen Wp opgaf aan netbeheerder.
[...]

grappig. want dat is precies het geval wat er bij mij en buurman zal gebeuren. Ik krijg een 3-fase omvormer voor 6300WP, buurman een 1-fase voor 3000wp. bij 3x25A. (logisch, want < 16 panelen = 1 fase)

Alle 3 zonnepanelenverkopers die langs kwamen raadden mij ook aan om een 1-fase te nemen. (we zijn in zee gegaan met iemand die niet zulke adviezen gaf)
Ik weet het, "been there ....." een grote bagger met adviezen van 99% van de verkopers van PV.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-06 11:29
weidevogel schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:54:
[...]
als ik iets zou moeten doorgeven geef ik expres het verkeerde getal door.
reden is simpel, heb straks 6,3kWp.
maar de omvormer is maar 4kVA en hangt aan een 16A groep.
voor mij is de kleinere omvormer geen probleem, door dat alles oost-west hangt.

als ik 3850Wp tot 4000Wp doorgeef dan heeft de netbeheerder dus een beter idee als wat ik doe dan als dat ik de werkelijke Wp doorgeef. ;)

willen ze echt serieus weten wat ik doe, dan zouden ze niet vragen naar het aantal Wp, nog naar het aantal W omvormer.
dan zouden ze het VA of kVA van de omvormer moeten weten, dat getal is voor hun belangrijk.
het aantal Wp is voor hun veel te subjectief. ;)

nog een voorbeeld:
stel je hebt deze panelen:
http://www.yinglisolar.co...ne/panda-bifacial-144hcl/
laten we zeggen de YL360CG2536L-2 1/2.
vul je dan 360Wp per paneel in of vul je dan 450Wp per paneel in het formulier.
of anders gezegd neem je dan bifacial mee of niet. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
ollie1965 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:59:

Vragen die er spelen zijn (maar niet limitief)
1. Wie beheert de site?
2. Wie verwerkt de gegevens?
3. Is er na aanmelding nog enige communicatie met de beheerder van de site of netbeheerder geweest (zo ja wat dan?)
4. Wie heeft er wel eens onjuiste gegevens aangeleverd en is hierover nog communicatie geweest door de netbeheerder?
5. Wat vinden jullie van de procedure van aanmelding/afmelding en het niet vooraf (kruis)checken?
6. Hebben jullie na aanleiding van een aanmelding wel eens (ongevraagd) advies ontvangen over de melding?
1. EDSN beheerd deze site in opdracht van de RNB's
2. Idem
3. Bevestigingsbrief ontvangen mt daarin de EAN-code van mijn installatie
4. Uiteraard :+. Enkele maanden later nam Stedin contact met mij op. Het is afhankelijk van de RNB hoe dit ingeregeld is. Stedin is voorstander van deze site, en dus ook vrij atief ermee.
5. De website kent vele beperkingen en onvolkomenheden. Dit is er een van
6. Nee, zou ik ook niet waarderen.

Deze website is destijds ad-hoc opgezet met een beperkt budget. Dat is op vele fronten te merken, zowel voor de eindgbruiker als voor de RNB's zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door MrBarBarian op 22-03-2018 10:47 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
migjes schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:08:
[...]

als ik iets zou moeten doorgeven geef ik expres het verkeerde getal door.
reden is simpel, heb straks 6,3kWp.
maar de omvormer is maar 4kVA en hangt aan een 16A groep.
voor mij is de kleinere omvormer geen probleem, door dat alles oost-west hangt.

als ik 3850Wp tot 4000Wp doorgeef dan heeft de netbeheerder dus een beter idee als wat ik doe dan als dat ik de werkelijke Wp doorgeef. ;)
Ok... , maar dan geef je eigenlijk toch de juiste info door aan de netbeheerder. ;)
willen ze echt serieus weten wat ik doe, dan zouden ze niet vragen naar het aantal Wp, nog naar het aantal W omvormer.
dan zouden ze het VA of kVA van de omvormer moeten weten, dat getal is voor hun belangrijk.
het aantal Wp is voor hun veel te subjectief. ;)

nog een voorbeeld:
stel je hebt deze panelen:
http://www.yinglisolar.co...ne/panda-bifacial-144hcl/
laten we zeggen de YL360CG2536L-2 1/2.
vul je dan 360Wp per paneel in of vul je dan 450Wp per paneel in het formulier.
of anders gezegd neem je dan bifacial mee of niet. ;)
Of zich heb je daar een punt , maar lijkt mij geen reden om 2 panelen door te geven terwijl er bv 12 liggen...

Het voorbeeld : lastig , maar welke je ook kiest ; het is altijd beter dan niets doorgeven, lijkt mij..
Pagina: 1