Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ola,

Geen idee waar het probleem hem inzit, maar ik erger me er al een tijdje mateloos aan.
Sommige foto's, en dan vooral diegene die ik in portrait mode maak, zien er normaal uit op de telefoon en in zaken als Xee3.

Maar zodra ik ze bijvoorbeeld upload naar Tweakers of open met Safari dan opeens draaien ze 90o naar links. Dan moet ik de foto openen met een applicatie waarin dat ook gebeurt, Affinity of Pixelmator, en ze een kwartslag terugdraaien en weer opslaan.

Iemand enig idee hoe dat nou komt?
Op het toestel is de oriëntatie in de camera app goed, maar het is dus nogal voodoo omdat ze in sommige applicaties opeens toch niet de juiste oriëntatie blijken te hebben.
Ik dacht eerst dat dat misschien aan de Mac lag, maar gezien ze na het uploaden ook opeens die verkeerde oriëntatie tonen heb ik toch het idee dat de iPhone iets in de afbeelding propt waar niet alles correct mee om kan gaan. Of dat dan aan die applicatie (en bijvoorbeeld Tweakers image processing) ligt of aan de iPhone is even de vraag.

Heb er wat naar gezocht, maar kom of onderwerpen tegen waarbij mensen zeggen 't zelfde probleem te hebben maar geen oplossing of volstrekt irrelevante onderwerpen omdat de zoektermen helaas wat generiek zijn.

-edit-
Kom er trouwens achter dat ze ook gedraaid in apps als Xee3 worden getoond als ik eerst de metadata wis. Nu weet ik dat Tweakers bijvoorbeeld ook eerst metadata stript alvorens de afbeelding om te zetten, dus wellicht dat dat toch een clue oplevert om in te duiken.

[ Voor 10% gewijzigd door WhatsappHack op 14-03-2018 12:44 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Beste antwoord (via WhatsappHack op 14-03-2018 14:24)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

WhatsappHack schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:05:
Ik denk het, en dan nog iets dat ook via de commandline werkt.
Hoe heet de waarde van die incorrecte data? :) Dan kan ik eens kijken of ik iets tegen exiftool aan kan schrijven om dit automagisch op te lossen als ie een fout detecteert.
Dan moet ik natuurlijk wel weten waar ik naar zoek en wat ik moet aanpassen. :P
ImageMagick: Detect EXIF Orientation and Rotate Image using ImageMagick

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

EXIF is de oplossing/oorzaak; een gedeelte van je "gyroscoop" wordt daarin opgeslagen en niet elke (web-)applicatie leest die data hetzelfde uit.

Probeer eens het volgende: pak een foto die nu niet goed eruit zit in andere applicaties, gooi de EXIF weg, upload de foto op Tweakers (bijvoorbeeld) en kijk hoe het dan gaat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:39
Bij video's is dit ook. De rotatie zit als metadata in de video, als een player daar niet naar kijkt, is de video op de kop.

IrfanView kijkt bijvoorbeeld wel naar de rotatie. Windows Photo Viewer niet.
Imgur draait ze ook goed, en verwijdert dan alle metadata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:45:
EXIF is de oplossing/oorzaak; een gedeelte van je "gyroscoop" wordt daarin opgeslagen en niet elke (web-)applicatie leest die data hetzelfde uit.

Probeer eens het volgende: pak een foto die nu niet goed eruit zit in andere applicaties, gooi de EXIF weg, upload de foto op Tweakers (bijvoorbeeld) en kijk hoe het dan gaat.
Jep dit heb ik toegevoegd in de edit. :P
Alleen met het verschil dat als ik de exif purge dat de foto dan overal een kwartslag gedraaid getoond wordt. :P Dus ik moet alsnog die rotatie aanpassen. o0 Dat laatste wil ik voorkomen. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:39
Dus je moet een tool zoeken die de foto draait naar orientatie uit de exit en dan de exif verwijdert?
Zoiets als XnConvert?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KmoqiaP.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Hoe heet de waarde van die incorrecte data? :) Dan kan ik eens kijken of ik iets tegen exiftool aan kan schrijven om dit automagisch op te lossen als ie een fout detecteert.

[ Voor 20% gewijzigd door WhatsappHack op 14-03-2018 13:05 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

WhatsappHack schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:05:
ImageMagick: Detect EXIF Orientation and Rotate Image using ImageMagick

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Awesome. :) Daar heb ik iets aan, zo simpel. :P
Heel erg bedankt allemaal!

Voor nu even een heel "quick n dirty" functie geschreven voor .bash_profile om het te regelen:
-edit- Commando's zijn geupdate en wat beter gemaakt; WhatsappHack in "Foto oriëntatie"

Lijkt prima te werken, de metadata wordt netjes gestript en de oriëntatie wordt direct ook gefixt.
Waarschijnlijk kan de exif ook wel gewist worden door imagemagick, maar daar wist ik de syntax niet van - ik kijk later wel om het mooier, korter en betrouwbaarder te maken. :P En zal nog een aanpassing toevoegen/extra functie maken om batches mogelijk te maken van complete folders.

Mooi :) Dat scheelt weer.

[ Voor 57% gewijzigd door WhatsappHack op 16-03-2018 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als het goed is reset -auto-orient de oriëntatie in de EXIF, dus is het verwijderen van de EXIF data niet noodzakelijk:
-auto-orient
adjusts an image so that its orientation is suitable for viewing (i.e. top-left orientation).

This operator reads and resets the EXIF image profile setting 'Orientation' and then performs the appropriate 90 degree rotation on the image to orient the image, for correct viewing.

[ Voor 60% gewijzigd door Daedalus op 14-03-2018 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Daedalus schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:00:
Als het goed is reset -auto-orient de oriëntatie in de EXIF, dus is het verwijderen van de EXIF data niet noodzakelijk.
Bij het uploaden van sommige foto's strip ik die zelf om zaken zoals de locatiedata eruit te slopen, vandaar dat ik dat meteen meegenomen heb in de functie - alles in één keer. :)

[ Voor 8% gewijzigd door WhatsappHack op 14-03-2018 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Hm crap, merk wel dat de foto's iets aangepast worden. Maar volgens mij komt dat door de exiftool handeling -all= waarmee ik alle non-essentiële data eruit gooide, dan zijn de foto's minder "vivid" en vaal (logisch, wordt er ook wat profieldata uitgemieterd). Alleen de exif strippen (-EXIF=) zorgt voor heel weinig verandering, maar het blijft een verandering. Kan ik slecht tegen. :P

Maar zo te zien is dat nog een beetje spelen met de vlaggetjes (puur verwijderen wat noodzakelijk is, dus specificeren die hap in plaats van de luie route te nemen :P) en de puntjes op de i zetten, komt wel goed. ;)
Ben in ieder geval alweer een heel stuk verder om te begrijpen hoe dit kwam én om dit automatisch allemaal te regelen en goed te krijgen, dus super bedankt allemaal! :)

[ Voor 12% gewijzigd door WhatsappHack op 14-03-2018 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

WhatsappHack schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:22:
Hm crap, merk wel dat de foto's iets aangepast worden. Maar volgens mij komt dat door de exiftool handeling -all= waarmee ik alle non-essentiële data eruit gooide, dan zijn de foto's minder "vivid" en vaal (logisch, wordt er ook wat profieldata uitgemieterd). Alleen de exif strippen (-EXIF=) zorgt voor heel weinig verandering, maar het blijft een verandering. Kan ik slecht tegen. :P

Maar zo te zien is dat nog een beetje spelen met de vlaggetjes (puur verwijderen wat noodzakelijk is, dus specificeren die hap in plaats van de luie route te nemen :P) en de puntjes op de i zetten, komt wel goed. ;)
Ben in ieder geval alweer een heel stuk verder om te begrijpen hoe dit kwam én om dit automatisch allemaal te regelen en goed te krijgen, dus super bedankt allemaal! :)
exiftool -gps:all= foto.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Sharing is caring, ik heb de commando's ietsjes getweaked zodat het ook batches (*.jpg bijvoorbeeld zodat alle .jpg bestanden in de map waar je inzit worden behandeld) aankan. Het is nog steeds een beetje dirty en kan vast nog makkelijker/korter, ik maak het nog wel een keer perfect - maar voor nu werkt het en dat was voor mij even het belangrijkste. :P

Mocht iemand er iets aan hebben, dit heb ik in m'n .bash_profile gegooid:

Om de oriëntatie te fixen en de EXIF data te verwijderen:
code:
1
2
function rmexif { for f in "$@"; do mv "$f" "${f}_origineel" && convert "${f}_origineel" -auto-orient "$f" && exiftool -overwrite_original_in_place -EXIF= "$f"; done; }
export rmexif

Noot: wil je dat echt *alle* exif/metadata eruit gehaald wordt, vervang dan -EXIF= voor -all=
Dit rmexif commando zal iets trager werken vanwege de in-place overwrite, maar dat vond ik een makkelijkere compromis dan ook nog een rm argument toe te voegen.

Om enkel de oriëntatie te fixen en de overige meta/exifdata onaangeraakt te laten:
code:
1
2
function fixrotate { for f in "$@"; do mv "$f" "${f}_origineel" && convert "${f}_origineel" -auto-orient "$f"; done; }
export fixrotate

De input is nu dus ook de complete bestandsnaam inclusief extensie, dat was eergister nog niet zo.
De input is bijvoorbeeld:
rmexif IMG_1234.JPG
rmexif IMG_4321.PNG
fixrotate IMG_1234.JPG
fixrotate *.JPG

In beide gevallen wordt het origineel bewaard als bestandsnaam.extensie_origineel. (Eg: IMG_1234.jpg_origineel) En er is ondersteuning voor wildcards waardoor ie alle afbeeldingen in een map met een bepaalde extensie een voor een zal processen.

Je moet imagemagick en exiftool uiteraard geïnstalleerd hebben voordat het werkt, beiden staan in homebrew. En als je het toevoegt aan je profile moet je eerst een nieuwe terminal sessie starten om dat profiel in te laden.

[ Voor 21% gewijzigd door WhatsappHack op 16-03-2018 02:45 ]

Pagina: 1