Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Best Buy maart BSOD's met video tdr's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat er binnenkort op mijn werk een stel computers vervangen moeten worden, en de mijne de geest gaf, is als test besloten om een best-buy-maart (Ryzen) in elkaar te zetten.

Processor :AMD Ryzen 3 2200G Boxed
Moederborden: Gigabyte GA-A320M-S2H (Bios versie 22b)
Geheugen: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15
Kast: Thermaltake Versa H15 Closed
Voedingen: be quiet! System Power 9 400W
Solid state drives: geen, vervangen door een Toshiba HDD P300 500GB

Ik zet prive altijd al mijn PC's zelf in elkaar, alleen omdat de baas nu een verantwoording wilde hebben over de gekozen onderdelen is besloten om voor de Tweakers BB te gaan...

Inmiddels is Windows 2 x schoon geinstalleerd en compleet geupdate. Er zijn veel versies van video drivers gebruikt, maar het blijft maar BSOD's regenen.. Volgens het event log gemiddeld 14 stuks per dag.

Alle BSOD's zijn watchdog of video tdr (x000116) problemen. Die eerste slechts sporadisch (niet meer gezien sinds laatste reinstall van windows), de video tdr (atikmpag.sys) is goed voor het leeuwedeel.

Ik heb hier vantevoren niet uitebreid op gezocht, maar op internet ontdek ik dat ik zeker niet de enige ben... En mijn baas vind dat dit allemaal veel te veel tijd kost (waarde van de PC is inmiddels vier keer kleiner dan de arbeidsuren die erin zitten), maar er kan nog steeds niet met de computer gewerkt worden.

Wat is al geprobeerd:
  • Eerst windows updates helemaal bijwerken, voor de vidoedrivers te installeren
  • Oudere versies van de video drivers installeren
  • Drivers in safe mode verwijderen en opnieuw installeren
  • Installeren na DDU
  • TDR timer in register op een hoger aantal zetten
  • Andere versies chipset drivers
  • Windows power management op high performance gezet
  • Powershell SFC /ScanNow
  • Powershell Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
  • Installatie zonder drivers van AMD (dus alleen op windows)
  • Memory check: geen fouten
Zelfs tijdens het tikken van dit topic een BSOD gehad. Wat ook opvalt is de traagheid van de PC. Ik stap over van een acht jaar oude bak met win10 / 4 GB intern op deze best buy, en ik neig dit een tragere bak te vinden. Alles gaat langzaam... (Behalve de BSOD's)

Er lijkt iets stelselmatig niet goed. Daar komt bij dat er veel over dit onderwerp op internet te vinden is, dus je probeert 101 dingen die het op zouden kunnen lossen.. Daarom zijn we van de week ook weer met een schone win10 installatie begonnnen..

Ik neig erna -omdat dit gewoon teveel tijd kost- en het reputatieschade richting mijn baas oplevert (tijdelijk contract), er een ander moederbord in te zetten met een gewone CPU. Op mijn kosten. (Zonder iemand iets te zeggen)

Of is er nog een andere workaround hiervoor? Ik kan ermee leven dat het geen grafisch monster is, als de BSOD's maar stoppen...

• alias-pb
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:12
memtest al gedaan?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Is die Toshiba schijf nieuw of is dat ouwe zooi van de plank?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Topicstarter
Het geheugen is ook getest, dat had ik in de topic start vergeten. Is nu bijgevoegd.

En de Toshiba HDD P300 500GB is gloednieuw. Zowel SFC als checkdisk geven ook geen fouten...

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Op welke snelheid loopt het RAM?

Verwijderd

Topicstarter
RAM loopt conform de specs op 2133.

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:10

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 08:30:
RAM loopt conform de specs op 2133.
De ryzen kan tot 2933MHz aan en je geheugen tot 3000 MHz. Waarom is 2133MHz conform de specs? Niet dat ik denk dat traag ingesteld geheugen BSODs zal veroorzaken, maar toch.

Heb je toevallig een losse videokaart liggen? Ik ben met een eigen systeem (i5-7400) bijna een jaar aan het troubleshooten geweest vanwege freezes, en het lijkt er op dat de iGPU brak is. Draait nu stabiel met een HD7850.

Verwijderd

Topicstarter
SayWhatAgain! schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:02:
[...]

De ryzen kan tot 2933MHz aan en je geheugen tot 3000 MHz. Waarom is 2133MHz conform de specs? Niet dat ik denk dat traag ingesteld geheugen BSODs zal veroorzaken, maar toch.

Heb je toevallig een losse videokaart liggen? Ik ben met een eigen systeem (i5-7400) bijna een jaar aan het troubleshooten geweest vanwege freezes, en het lijkt er op dat de iGPU brak is. Draait nu stabiel met een HD7850.
Zie de specs op Corsair.com:
Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15

SPD - speed: 2133 MHz
(Ik weet dat ik hoger zou mogen, maar op deze snelheid zou 'ie het in elk geval moeten doen...)

Tja, een videokaart erin plaatsen... Het wordt wel een aantrekkelijke gedachte.. Dit zijn de BSOD's van de afgelopen paar dagen:

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/fU3Hsx

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
En als je het geheugen op 3000mhz instelt?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-11 22:47
Als ik het zo lees is het videogeheugen/RAM gerelateerd. Misschien gewoon een geheugen kitje wat DOA is ontvangen?

Je geeft aan dat je het geheugen hebt getest maar wat heb je precies gedaan en wat was de uitkomst? Je geeft aan dta je een 10 keer snellere bak hebt maar langzamer werkt... als je eens met MSI afterburner kijkt hoe warm word je CPU/GPU dan? Overheating kan ook memory issues geven namelijk. Ik heb namelijk een raar voorgevoel dat je als je even iets meer van je pc begint te vragen dat de problemen optreden

draait je CPU fan wel? Wat zegt je bios over de CPU fan?

[ Voor 11% gewijzigd door Kadardar op 15-03-2018 11:28 ]

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 19:38
Precies om de problemen die TS heeft te voorkomen, zou ik voor zakelijk gebruik altijd kant en klare zakelijke computers bestellen, bv Dell Optiplex. Dan is het gewoon een onsite NBD garantie gevalletje en kost het je zelf geen uren en reputatie

Verwijderd

Topicstarter
pjot1 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:20:
En als je het geheugen op 3000mhz instelt?
Is dat een "doe maar wat"-opmerking, of zit hier inzicht achter? De SPD speed zou het IN IEDER GEVAL moeten doen, en ik ken eigenlijk geen situaties waarin opvoeren helpt tegen instabiliteitsproblemen...
Kadardar schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:25:
Als ik het zo lees is het videogeheugen/RAM gerelateerd. Misschien gewoon een geheugen kitje wat DOA is ontvangen?

Je geeft aan dat je het geheugen hebt getest maar wat heb je precies gedaan en wat was de uitkomst? Je geeft aan dta je een 10 keer snellere bak hebt maar langzamer werkt... als je eens met MSI afterburner kijkt hoe warm word je CPU/GPU dan? Overheating kan ook memory issues geven namelijk. Ik heb namelijk een raar voorgevoel dat je als je even iets meer van je pc begint te vragen dat de problemen optreden

draait je CPU fan wel? Wat zegt je bios over de CPU fan?
Alle fans draaien, temperaturen meestal tussen de 29 en de 36 graden.

En nee: ik vraag nog bijna niets van mijn PC. Meestal bij de BSOD's heb ik een browser openstaan, en Notepad ++. Soms zelfs niets... Kom je terug na de pauze, is systeem gecrashed. Terwijl er geen programma's liepen.
TheByteBoy schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:30:
Precies om de problemen die TS heeft te voorkomen, zou ik voor zakelijk gebruik altijd kant en klare zakelijke computers bestellen, bv Dell Optiplex. Dan is het gewoon een onsite NBD garantie gevalletje en kost het je zelf geen uren en reputatie
Tot nu toe altijd mazzel gehad. Maar inderdaad, deze computer is nu al extreem duur. Het is als test gedaan, maar inderdaad: nooit meer doen!

Maar goed, hij moet nu wel gaan stoppen met die BSOD's..

• pjot1
  • Niet online
[quote]Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:54:
[...]

Is dat een "doe maar wat"-opmerking, of zit hier inzicht achter? De SPD speed zou het IN IEDER GEVAL moeten doen, en ik ken eigenlijk geen situaties waarin opvoeren helpt tegen instabiliteitsproblemen...

[...]

Daar heb je gelijk in. Maar Ryzen is nogal gevoelig met RAM. Vandaar m'n opmerking.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Het zou best zo kunnen zijn dat door de lage memory clocks de Ryzen (en integrated GPU) problemen ondervind qua synchronisatie oid. Ik heb er verder weinig technische kennis over, maar er zijn hier genoeg Tweakers die daar meer over weten :)

Ik zou in ieder geval toch maar eens die geheugen snelheid opschroeven.

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-11 12:05
ik heb hetzelfde probleem, dezelfde error. message, atikmdag.sys

stuk of 5-10 keer per dag, windows al paar keer reinstall, andere drivers geprobeerd, wordt er helemaal gek van...

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-11 17:46
*knip* niet trollen aub

[ Voor 86% gewijzigd door br00ky op 15-03-2018 13:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
SayWhatAgain! schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 12:46:
Het zou best zo kunnen zijn dat door de lage memory clocks de Ryzen (en integrated GPU) problemen ondervind qua synchronisatie oid. Ik heb er verder weinig technische kennis over, maar er zijn hier genoeg Tweakers die daar meer over weten :)

Ik zou in ieder geval toch maar eens die geheugen snelheid opschroeven.
Na twee uur proberen, merk ik dat er wel een verschil is. De computer draait soepeler, maar er zijn duidelijk meer BSOD's: soms twee per kwartier.... Ik zet 'em dus weer terug naar 2133.
Vlizzjeffrey schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:07:
ik heb hetzelfde probleem, dezelfde error. message, atikmdag.sys

stuk of 5-10 keer per dag, windows al paar keer reinstall, andere drivers geprobeerd, wordt er helemaal gek van...
En dit wil ik niet horen, eigenlijk. Ik schrik er ook al een beetje van wat ik allemaal tegenkom op zoektermen als "Ryzen video tdr failure" of "Ryzen atikmdag.sys". Forumberichten met erbij geschreven "21 mensen hadden dit probleem ook".

Daarnaast is dit probleem kennelijk zoveel voorkomend -of te algemeen- dat er allerlei oplossingen op internet staan waarvan ik me afvraag of iemand er door geholpen is... En dat maakt het vinden van een oplossing tot een tijdrovende klus. Daarnaast begrijp ik dat dit probleem ook voorkomt bij mensen die eerst een goedwerkende Ryzen hadden, maar bij een update (of dat nou Windows of Vega drivers zijn) opeens niet meer.

En het zal allemaal best straks weer werken na een driver update, maar het gedonder is gewoon dat je in de tussenliggende tijd een PC hebt die te slecht functioneert om mee te kunnen werken... Dit is een beetje gepost als laatste strohalm, anders ga ik de bak in het weekeinde weer ombouwen naar Intelbak op eigen kosten...

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

In je TS zie ik BIOS versie 22a staan, ik zie op de website een versie F22b (let even op je OS versie). Altijd de moeite waard om te proberen bij net nieuwe processors, zeker gezien de beschrijving:
Update AGESA 1.0.0.0a + SMU 30.67.0 for Raven Ridge CPU performance enhance.

Verwijderd

Topicstarter
SayWhatAgain! schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:39:
In je TS zie ik BIOS versie 22a staan, ik zie op de website een versie F22b (let even op je OS versie). Altijd de moeite waard om te proberen bij net nieuwe processors, zeker gezien de beschrijving:
[...]
Ik heb even gecontroleerd, in het bios staat dat ik 22b heb. Zal ik even in de startpost aanpassen.

• Uszka
  • Nu online
Wat ik vreemd vind is dat Gigabyte, itt ASUS, MSI en Asrock, geen aparte QVL heeft in geval het moederbord wordt gebruikt icm een Raven Ridge APU. Laatste QVL is van 21 -11-2017 en zal gelden voor de Summit Ridge cpu's. Het is daarom mogelijk dat het gebruikte geheugen niet goed samenwerkt met de APU en dus ook met de Vega 8.

Verwijderd

Topicstarter
Statusupdate:

Er is een grafische kaart bijgeplaatst van het weekeinde. Hierna is het probleem compleet verdwenen.

• Uszka
  • Nu online
Daar koop je toch geen APU voor! Geheugen werkt dus niet goed samen met de Vega 8.
Welke videokaart?

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-11 12:30
@Uszka Dat kun je ook niet niet met zekerheid zeggen, ik heb dezelfde combi van APU, MoBo, RAM (op 3000mhz) en PSU draaien bij mijn ouders en daar werkt het gewoon allemaal zonder problemen. Voor mij klinkt het eerder alsof het grafische deel van de APU brak is, ook aangezien TS zegt dat hij het RAM heeft getest en het nu wel werkt zonder problemen met een losse GPU er bij.

• untflanked
  • Laatst online: 28-11 17:15
Ik heb dus momenteel hetzelfde probleem, zelfde BSOD. Heb het in een In Win Chopin dus kan geen losse GPU kopen. Zou RAM vervangen de oplossing bieden, eventueel voor G Skill Flare?

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-10 00:27
(jarig!)
Even gedeeltelijk offtopic: waarom heb je geen SSD geplaatst? Dit is imo de slechtste keus die je kan maken in een modern systeem. Een Celeron met een SSD zal 10x zo snel aanvoelen als dit systeem.

Verwijderd

@Verwijderd
Je zou de APU bij de winkel kunnen inruilen voor een andere als jij vermoedt dat het grafische deel van de APU defect is. Als je de nieuwe sample installeert en wederom zonder grafische kaart dan weten we zeker of dat dit het probleem was. Er zijn mensen die voor veel minder (Ryzen segmentation bug bij Linux (vroege samples) of zelfs omdat de v/f relatie niet zo goed is als dat ze willen ondanks dat het aan de specs voldoet) inruilen en AMD is er daar erg gemakkelijk in. Ik vermoed dat het inruilen wel een optie is als je omschrijft wat je allemaal hebt geprobeerd en achterhaald. Jij kan dit systeem 1-2 weken missen, nietwaar?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2018 16:59 ]

Pagina: 1