Verschillende percentage's berekenen Excel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magure
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 20:38
Heb een lastige vraag, wat ook lastig uit te leggen is, dus ga mijn best doen. Wij willen een prijslijst maken voor verschillende klanten, alleen kunnen wij vanuit onze administratie programma maar in een veld het kortingspercentage invullen en deze exporteren naar excel. Nu hebben wij verschillende klanten welke wij een andere korting geven adhv besteleenheden etc..

Wat we eigenlijk graag willen, is als er bijvoorbeeld bij artikel A 50% korting staat hier 10% vanaf gaat en bij artikel B ook, maar als er 30% staat moet er 5% van af en als er bijvoorbeeld 25% staat moet deze gelijk blijven. Ben al even aan het puzzelen geweest maar krijg nu de juiste formule te voorschijn die kijkt welke percentage korting er bij een bepaald artikel is en hiervan de korting aanpast zodat hiervan een juiste verkoopprijs ontstaat....

A12 artikel A € 29,98 50
B12 artikel B € 29,98 40
C12 artikel C € 29,98 30

[ Voor 5% gewijzigd door Magure op 14-03-2018 10:08 ]

Beste antwoord (via Magure op 14-03-2018 20:08)

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het probleem lijkt op VLOOKUP hulp
Afhankelijk van klantgroep en maximumkorting bepaal je de feitelijke korting. Dat kan in een tabel. Hoe je daar dan de juiste waarde uithaalt staat in dit stokoude topic:
Lustucru in "Excel: Horizontaal en Verticaal zoeken combineren."

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-10 15:50

Ursamajor

Astrofotograaf

Er zijn boekhoudprogramma's waarbij je prijslijsten per klant kunt instellen.

Maar Als je 50% korting zegt, geef je eigenlijk 10% korting?
Ik mis in jouw tabelletje ook de staffel per artikel.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magure
Ursamajor schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:14:
Er zijn boekhoudprogramma's waarbij je prijslijsten per klant kunt instellen.

Maar Als je 50% korting zegt, geef je eigenlijk 10% korting?
Ik mis in jouw tabelletje ook de staffel per artikel.
Zal even het e.e.a proberen uit te leggen. Wij werken met Snelstart, je kan dus prima een klant een bepaalde kortingsgroep toe kunnen hoeveel korting hij op artikel x krijgt bijvoorbeeld, we hebben dus verschillende kortingsgroepen. Probleem is dat je bij artikelgegevens maar één veld kan invullen waarin de korting vermeld staat welke je kan exporteren naar excel, dit terwijl er dus bij artikelen verschillende kortingen gegeven kunnen worden. Nu hebben we dus bij dat veld de maximale korting ingevuld zodat we hier een prijslijst van kunnen maken, noem dit voor het gemak maar even prijslijst A klant. Nu hebben we dus ook B klanten en willen we niet de maximale korting geven, maar wat minder. Dus nu hadden we gedacht als we het veld "korting" de maximale korting invullen, bijvoorbeeld 50% en deze exporteren naar excel we er een formule in kunnen zetten dat hij kijk welke kortingspercentage er gegeven word hij deze aanpast, dus bijvoorbeeld :

50% is -10% en wordt dus 40%,
30% is -5% en wordt dus 25%
25% blijft gewoon 25%

Hoop dat zo wat duidelijker is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Maak alsjeblieft expliciet onderscheid tussen '10% minder' en '10%-punt minder'. Je hebt het over dat tweede. Groot verschil!

Klinkt alsof je met een eenvoudige ALS() of bij meer dan enkele waarden met een hulptabel en vert.zoeken() kan werken. Die eerste is triviaal, van de tweede zijn er hier wel voorbeelden te vinden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Afhankelijk van klantgroep en maximumkorting bepaal je de feitelijke korting. Dat kan in een tabel. Hoe je daar dan de juiste waarde uithaalt staat in dit stokoude topic:

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magure
Lustucru schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:42:
Heb daar net gekeken en het zal idd best de oplossing kunnen zijn, maar snap niet hoe de formule toegepast moet worden. Heb op tablad 2 aangeven dat bijvoorbeeld 50% -> 40% moet worden etc. Maar hoe laat ik de formule in tablad 1 de cel controleren welke korting er in staat en deze moet aanpassen...

Mijn kennis van excel is net even te min voor dit... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Magure schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:13:
[...]
Heb op tablad 2 aangeven dat bijvoorbeeld 50% -> 40% moet worden etc.
Hoe? Post eens (een deel van) die tabel?
Mijn kennis van excel is net even te min voor dit... |:(
Hoe zou je het met de hand doen? Welke stappen volg je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magure
Lustucru schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:29:
[...]

Hoe? Post eens (een deel van) die tabel?

[...]

Hoe zou je het met de hand doen? Welke stappen volg je?
Ik zou op blad 1 dus de formule willen hebben, zodat hij daar het juiste kortingspercentage neerzet.
en zodat hij de hele rij gaat bekijken welke korting komt hier voor, dat hij hem gaat vergelijken met blad 2 en wat dan de korting zou moeten worden. Dus als hij 50% tegen komt hij hier dus 40% van maakt etc...

Korting origineelKorting aangepast
50 40
40 30

[ Voor 9% gewijzigd door Magure op 14-03-2018 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-10 22:31
1. een tabel maken met mogelijke kortingen in kolom M en de kortingsgroepen in K (als voorbeeldje)
2. in je hoofdtabel (met bijv de kortingsgroep in A) een kolom (B) met de korting, in deze kolom zet je een VLOOKUP of (sneller) INDEX-MATCH formule die cel A opzoekt in de tabel uit stap 1 en de gevonden korting teruggeeft.

INDEX MATCH is sneller en ziet er zo uit, deze zou volgens mijn voorbeeld dus in je hoofdtabel kolom B komen:
=INDEX(OpzoekTabel!K1:K10,(MATCH(A2,OpzoekTabelM2:M100,0)))

Match zal A2 zoeken in M en het rijnummer teruggeven), Index geeft de waarde die je wil op die rij (K dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Lees hoe de besproken formules werken (let op: Engelse of Nederlandstalige versies van Excel gebruiken andere formules), volg wat tutorials, pas dan pas toe op je concrete vraag. Wanneer je dan vastloopt, helpen we graag, maar je lijkt vooral kant-en-klare formules te willen. Juist als je aangeeft dat je nog beginner bent is voorkauwen onzinnig. Daar wordt niemand incl jij blij van, wat als we per ongeluk of voor de grap een denkfout inbouwen? Dat heb je pas door als je het begrijpt ;)
Magure schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:34:
Ik zou op blad 1 dus de formule willen hebben, zodat hij daar het juiste kortingspercentage neerzet.
en zodat hij de hele rij gaat bekijken welke korting komt hier voor, dat hij hem gaat vergelijken met blad 2 en wat dan de korting zou moeten worden. Dus als hij 50% tegen komt hij hier dus 40% van maakt etc...
Wat zijn nu concreet je huidige formules? Of tenminste, hoe doe je het op papier? De cijfers verschijnen op papier niet automagisch. Daar gebruik je stap voor stap in je hoofd of op papier een bepaalde werkwijze.
Zoals je het op papier doet, kan je het ook in Excel doen met formules die al langs zijn gekomen: ALS() en/of verticaal zoeken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Magure schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:34:
[...]

Korting origineelKorting aangepast
50 40
40 30
Volgens mij mis ik ergens iets als klantgroep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magure
F_J_K schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:59:
Lees hoe de besproken formules werken (let op: Engelse of Nederlandstalige versies van Excel gebruiken andere formules), volg wat tutorials, pas dan pas toe op je concrete vraag. Wanneer je dan vastloopt, helpen we graag, maar je lijkt vooral kant-en-klare formules te willen.......
Heb ik dus gedaan, heb wel wat verstand van Excel, maar gebruik normaal nooit van dit soort gekke formules. Had gehoopt dat iemand een formule kant en klaar had liggen. Nadat de kleine hier op bed lag (ziek :r ) , had ik eindelijk even tijd om er rustig voor te gaan zitten. Uit eindelijk viel het allemaal reuze mee als je de formule door hebt. Het is inmiddels gelukt dmv de volgend formule :) ;

=VERT.ZOEKEN(E2;Blad2!C:E;3;ONWAAR)

Op blad 1 staan alle artikelen met bij behorende gegevens (EAN Codes, Adviesprijs etc etc) en op blad 2 heb ik dus kolommen gemaakt met wat de korting nu is en daarnaast een kolom met de nieuwe korting zoals wij hier bedoelt hebben. Ga hem morgen definitief afmaken.

Iedereen bedankt voor het meedenken _/-\o_ 8)
Pagina: 1