Acties:
  • +5 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:55
Misschien ligt het aan mij, maar ik irriteer me altijd heel erg aan de personen die rip onder een nieuwsbericht zitten van een persoon die overleden is. Ik zie het vaker op tweakers bij een advertentie en nu zie het nu weer:

nieuws: Stephen Hawking is overleden

Drie letters die de lading moeten dekken en nog geeneens de tijd hebben om rest in peace uit te schrijven.

Het voelt een beetje als je gaat condoleren en je tegen de persoon rip zegt i.p.v. gecondoleerd. Het komt bij mij zelf een beetje respectloos over.

Misschien ben ik de enige, maar ik vind echt dat er wel iets originelers bedacht mag worden om je respect te delen. Kunnen we niet iets orginelers zijn om je respect te uiten?

[ Voor 3% gewijzigd door grote_oever op 14-03-2018 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:48

kraats

Ik rol

Ik snap je gevoel, vind het zelf ook. Maar wat moet de redactie er mee?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Ik zit inderdaad nu te bedenken dat feedback op het artikel misschien de verkeerde keuze geweest is. Het was meer feedback op de reacties onder het nieuwsbericht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het is een algemene afscheidsgroet die ingeburgerd is sinds het Romeinse rijk. Dat het inderdaad kort is, ben ik met je eens maar om iets van 2000 jaar oud als "respectloos", vraag ik me af.

RIP -> groet naar de overledene
Gecondoleerd -> groet naar de nabestaanden

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja het is het internet. Daar heb je nu eenmaal zoveel mensen zoveel meningen. Het is niet respectloos bedoeld. Alleen jij vindt dat het te weinig letters zijn om respectvol te zijn.

Ik denk dat je er gewoon mee moet leren leven. Want om hier nou een regel / verbod van te maken of om tegen beter weten in een internetcultuur te veranderen lijkt me onmogelijk.

Stoor je er gewoon minder aan. Die mensen bedoelen het bijna allemaal goed.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:58

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik ben het met je eens, ik ben zelf dan ook gestopt om uberhaupt een reactie te plaatsen. Bij Tweakers die overlijden vind ik het wat anders.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:02
Drie letters die de lading moeten dekken en nog geeneens de tijd hebben om rest in peace uit te schrijven.
* Dacuuu leest topic titel 2 keer. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik zie op persoonlijke note niet in wat er precies respectloos is aan een reactie als "RIP" / "R.I.P.". Ik kan mij ook niet voorstellen dan dat het anders dan respectvol is bedoelt in dit geval. Het verschil met de afkorting of het uitschrijven is mij ook niet helemaal duidelijk als het op respect aankomt.

Mijn tip: stoor je er niet te veel aan en ga uit van het goede in de mens. De betreffende reacties onder het genoemde nieuwsitem zijn echt goed bedoeld.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
grote_oever schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:02:
[...] maar ik irriteer me altijd heel erg aan de personen die rip onder een nieuwsbericht zitten [...]
Wat dat betreft gebruik je 'ik irriteer me' hier wel goed. Je irriteert jezelf door je eraan te ergeren ;)

Ik ben het eens met @Bor. En de drieletter-reacties worden ook netjes 0 gemodereerd, dus het komt vanzelf goed.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 20:28
F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Ik irriteer mij dan weer aan mensen die niet eens weten dat RIP staat voor "Requiescat in pace"... ;)

Snap niet zo dat mensen zich hier druk om kunnen maken. Mensen tonen een stukje medeleven in een vorm die zij prettig achten... Of dat een een totaal levensverslag met alle prestaties van de overledene is of enkel deze drie letters? Dat mogen mensen toch lekker zelf weten. Het achterlaten van een berichtje dat iemands overlijden je raakt vind ik een mooi gegeven, ongeacht de inhoud daarvan.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 19:42
Ik vind dat je je druk maakt om niks.

Wat vind je dan van mensen die helemaal niks reageren? Nog erger?

Mensen die RIP plaatsen doen dit tenminste om hun medeleven te betuigen.

[ Voor 66% gewijzigd door B00st3r op 14-03-2018 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
Normaal maak ik me ook niet zo heel erg druk over zulke dingen, maar op de één of andere manier hiervoor wel. Ik vraag me alleen af welke medeleven je betuigt met het plaatsen van RIP. Ik geloof niet dat b.v nabestaanden op tweakers zullen gaan leven dat b.v. @B00st3r een RIP reactie heeft geplaatst en denkt "ah, wat prettig dat hij ook aan hem denkt".

@kazz1980 Je hebt gelijk. Het is inderdaad orgineel uit latijns, maar zie dat beide kunnen.

@Dacuuu Klopt, moet zelfs de melding weg klikken dat de titel te kort was. Heb hem bewust zo kort gelaten, want dekt beetje de lading die ik hier aangeef.

@Room42 Misschien trekt me aan omdat dit altijd beetje vervelende berichten zijn en ik daardoor de kriebels krijgen dat we een groot gedeelte aan reactie "RIP" zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door grote_oever op 14-03-2018 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

grote_oever schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:59:
Ik geloof niet dat b.v nabestaanden op tweakers zullen gaan leven dat b.v. @B00st3r een RIP reactie heeft geplaatst en denkt "ah, wat prettig dat hij ook aan hem denkt".
Medeleven tonen doen mensen hier primair voor zichzelf. En dat is helemaal prima. Mensen zijn geraakt door iemands vertrek en vinden het fijn daar even iets over te kunnen delen/zeggen. Wat dan ook... Volstrekt normaal menselijk gedrag.

Voor nabestaanden is het volstrekt irrelevant dat ene Tweaker uit Nederland medeleven betuigt - maar die vinden het daarentegen (wellicht) wél weer mooi dat de wereld als geheel massaal medeleven betuigt. Ergo: dat ene berichtje hier is op een manier wel degelijk van meerwaarde ook voor de nabestaanden. Hoe bizar minuscuul klein die meerwaarde is (en dat die in de praktijk wellicht zelfs gewoon 0 is) is daarin verder minder
relevant.

Dus, maak je niet druk. Gun mensen de gelegenheid hun medeleven te delen met de wereld opdat zij zich daardoor iets beter voelen en het verlies van een grootheid zoals Hawking een plek kunnen geven (want ook al zal hier (wellicht) niemand de man persoonlijk kennen - het blijft voor velen toch een verlies (of toch minimaal een verlies voor de wetenschap).

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:42
R.I.P. op teh internetz. Niets mis mee.
R.I.P. tijdens een condoleance. Niet ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, zo vind ik het weer disrespectvol om de Amerikaanse variant te pakken i.p.v. waar R.I.P. daadwerkelijk voor staat, Requiescat in pace. ;)

Ik zou zeggen, laat ieder zijn/haar respect uiten om de manier die die zelf wilt.

Edit: Zie nu dat kazz1980 dezelfde opmerking al had gemaakt

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2018 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:45

PinusRigida

I put the p in pool.

B00st3r schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:26:
Ik vind dat je je druk maakt om niks.
Idd, zoiets is toch gewoon te triviaal om je "erg aan te irriteren"? (niet het overlijden op zich maar wat mensen onder zo'n artikel posten om hun medeleven te uiten)
Wat vind je dan van mensen die helemaal niks reageren? Nog erger?

Mensen die RIP plaatsen doen dit tenminste om hun medeleven te betuigen.
ehm... ik ben zo iemand die niet zal reageren... Ik weet dat dat wel vaker als gevoelloos wordt geïnterpreteerd maar dat moet men zelf maar weten.

Ik vind gewoon dat niemand daar boodschap aan heeft en al zeker de overledene niet meer dus "why bother"?

Tenzij je je medeleven rechtstreeks aan nabestaanden uit of onrechtstreeks via een medium zoals een rouwboek of het FB-profiel van een nabestaande of weet-ik-veel wat... heeft zoiets toch weinig zin vind ik.
De kans dat nabestaanden in een periode van rouw de reacties onder artikels zitten mee te lezen is klein dus vind het wat raar om "R.I.P." of "sterkte aan nabestaanden" ofzo te gaan reageren.

Maar hey, wie weet heb ik het helemaal verkeerd op, misschien is er weldegelijk een nabestaande die dat leest en daar kracht uit haalt maar ik betwijfel het.
Neemt niet weg dat ik me daar dan ook totaal niet aan zal ergeren dat mensen dat wel doen, doe gewoon waar je je goed bij voelt en of dat nu R.I.P. is of "gecondoleerd" maakt toch totaal niet uit?!
kazz1980 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:46:

Voor nabestaanden is het volstrekt irrelevant dat ene Tweaker uit Nederland medeleven betuigt - maar die vinden het daarentegen (wellicht) wél weer mooi dat de wereld als geheel massaal medeleven betuigt. Ergo: dat ene berichtje hier is op een manier wel degelijk van meerwaarde ook voor de nabestaanden. Hoe bizar minuscuul klein die meerwaarde is (en dat die in de praktijk wellicht zelfs gewoon 0 is) is daarin verder minder
relevant.
zo kan je het ook bekijken idd... Het gaat niet zozeer om de woorden maar om het signaal dat sterker wordt bij elke steunbetuiging.
Dus, maak je niet druk. Gun mensen de gelegenheid hun medeleven te delen met de wereld opdat zij zich daardoor iets beter voelen en het verlies van een grootheid zoals Hawking een plek kunnen geven (want ook al zal hier (wellicht) niemand de man persoonlijk kennen - het blijft voor velen toch een verlies (of toch minimaal een verlies voor de wetenschap).
Idd.

[ Voor 31% gewijzigd door PinusRigida op 14-03-2018 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
kazz1980 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:17:
[...]

Ik irriteer mij dan weer aan mensen die niet eens weten dat RIP staat voor "Requiescat in pace"... ;)=
Zolang je je er meer niet aan ergert, dan wordt het wel snel irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-10 22:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Misschien ligt het aan mij, maar ik erger me altijd heel erg aan personen die het verschil tussen de woorden "ergeren" en "irriteren" niet snappen :+

[ Voor 24% gewijzigd door Compizfox op 14-03-2018 15:57 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Compizfox schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:57:
Misschien ligt het aan mij, maar ik erger me altijd heel erg aan personen die het verschil tussen de woorden "ergeren" en "irriteren" niet snappen :+
Dit en spatiefouten. :P Vandaar ook mijn grapje, hier. Maar zo hebben we allemaal wel wat. O-)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis2212
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 20:28
Press F to pay respect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 03-09 16:07
Mij stoort het vooral omdat je iemand die dood is, rust toewenst. Degene is dood, dus rusten kan niet meer. Ik vind het een verontachtzaming van het concept 'dood'. Maar dat is een kwestie van geloof, geloof ik.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@niek_nijmegen Bedoel je dat je wel of juist niet gelooft? Ik geloof niet en zie de dood als de eeuwige slaap. Kan niet wachten :P

[ Voor 0% gewijzigd door Room42 op 14-03-2018 19:30 . Reden: Stomme d/t-fout :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurd
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-10 20:36
@niek_nijmegen: Ik geloof wel maar weten wat er na het leven komt weet ik niet, dat weet niemand.

Natuurlijk is er wel de hoop en verlangen dat wat men gelooft dat wel of niet gebeurd waar is. Maar in mijn beleving zijn geloof en iets weten twee verschillende dingen.

Dus wie weet heb je gelijk en kan hij niet meer rusten, of staat z'n geest, ziel of een trans-dimensioneel overblijfsel van hem heel verbaasd rond te kijken waar hij is. Niemand die het weet.

Veronachtzaming van het concept dood vind ik het dan ook helemaal niet. Iedereen heeft een eigen persoonlijke relatie met het onvermijdbare en hun manier om er mee om te gaan.

Ja, reacties met enkel "R.I.P." storen mij trouwens ook. Zet er dan een kort iets bij wat die persoon in je leven betekend heeft denk ik dan. Maar goed, laat ze in hun waarde. Als dat is hoe ze het kunnen afsluiten, so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 03-09 16:07
Room42 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 17:58:
@niek_nijmegen Bedoel je dat je wel of juist niet geloofd? Ik geloof niet en zie de dood als de eeuwige slaap. Kan niet wachten :P
Ik geloof dat er na het leven helemaal niets is. Mocht ik ooit doodgaan, dan hou ik in één klap op te bestaan. Alles wat ik vind en weet verdwijnt dan. Voor mij is er dan niets meer, net zoals er voor mijn conceptie niets was. Ik vind die gedachte vrij verontrustend, en 'rust in vrede' vat de situatie dan voor mij ook niet helemaal goed samen ;)

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:34

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:27:
[...]

Ach, zo vind ik het weer disrespectvol om de Amerikaanse variant te pakken i.p.v. waar R.I.P. daadwerkelijk voor staat, Requiescat in pace. ;)

Ik zou zeggen, laat ieder zijn/haar respect uiten om de manier die die zelf wilt.

Edit: Zie nu dat kazz1980 dezelfde opmerking al had gemaakt
Je bent niet zo van de Amerikaanse variant van RIP, maar gooit er wel even de verschrikkelijke anglicisme 'disrespectvol' doorheen :+ brrrrr.

Overigens erger ik me meer aan mensen die het concept wederkerig werkwoord niet kennen :-P.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RIP - may he, she, or they rest in peace -
Ik ga voor een groot deel mee met @grote_oever als alleen de vermelding RIP gebruikt is.
Dan sta je in mijn ogen (te weinig) stil en is het alleen snel de berichtgeving RIP. Buitenom de meerdere betekenissen van RIP. maar erger of irriteer mijzelf er niet aan

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-10 22:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Room42 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:01:
[...]

Dit en spatiefouten. :P Vandaar ook mijn grapje, hier. Maar zo hebben we allemaal wel wat. O-)
Zoals dt-fouten? :P
Room42 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 17:58:
@niek_nijmegen Bedoel je dat je wel of juist niet gelooft? Ik geloof niet en zie de dood als de eeuwige slaap. Kan niet wachten :P

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ja! O-) :X

Pagina: 1