Toon posts:

VLOOKUP hulp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben bezig met een offerte tool. Ik wil eerst selecteren (middels dropdown) welk type klant dit betreft. Daaronder heb ik middels een VLOOKUP een automatische aanvul gemaakt waarbij je alleen een productnummer moet invullen. Bij het vakje 'lijstprijs' wil ik dan dat hij uit mijn prijstabel (ander werkblad) automatisch de juiste kolom slecteerd op basis van het geselecteerde klanttype.

Iemand een suggestie hoe ik dit kan doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2010 (engelse versie)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Selecteerd?

Met MATCH() kun je de positie van de zoekwaarde in de range opzoeken. Bijv. een klanttype in de kolomkoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Heel oud topic, maar lijkt nog altijd het goede antwoord:
Lustucru in "Excel: Horizontaal en Verticaal zoeken combineren."

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit lijkt toch niet helemaal het goede antwoord te bevatten. De formule die ik nu gebruik:

=IF(B19="";"";VLOOKUP(B19;Disposables!B4:Q70;5;0))

die '5' moet dan vervangen worden door een formule waarmee hij het klanttype opzoekt en aan de hand daarvan zoekt in kolom 5, 7 of 9. Iemand een suggestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kunt de vlookup() nesten, dus in plaats van de 5 een tweede vlookup. Let wel op de haakjes, je gaat op een gegeven moment gek worden van de vele (((...)..)...).

Misschien handig als je korte voorbeeldtabellen laat zien.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier het voorbeeld, hoop dat iemand me kan helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:07:
Hier het voorbeeld, hoop dat iemand me kan helpen
Ik mis het voorbeeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
haha ik was nog druk bezig met een filehost zoeken :D

http://www.filedropper.com/voorbeeldpriceproposal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Post even het voorbeeldtabelletje hier: we zijn geen voorstander van het downloaden van onbekende files.
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:02:
Dit lijkt toch niet helemaal het goede antwoord te bevatten. De formule die ik nu gebruik:

die '5' moet dan vervangen worden door een formule waarmee hij het klanttype opzoekt en aan de hand daarvan zoekt in kolom 5, 7 of 9. Iemand een suggestie?
Vreemd: het aangegeven voorbeeld geeft precies aan hoe je in een dergelijke situatie de juiste waarde ophaalt; eventueel kun je dus vergelijken gebruiken om de '5', '7', '9' te bepalen: functioneel is beide gelijk:

code:
1
2
3
4
5
vert.zoeken(zoekwaarde, tabel, vergelijken(zoekwaarde,rij))

of

index(matrix, vergelijken(x-waarde,rij), vergelijken(y-waarde,kolom))

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op een of andere manier krijg ik het toch niet werkend, kan ik iets doen zodat je wel de file/formule kan bekijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:34
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:49:
Op een of andere manier krijg ik het toch niet werkend, kan ik iets doen zodat je wel de file/formule kan bekijken?
Je kan de formule hier gewoon posten, met in een tabel een aantal van de waarden/uitkomsten die je wilt zien.

Ik ben meer fan van index(match) formules omdat die alle kanten op werken (dus niet alleen links->rechts en boven->onder) en omdat daar duidelijker is welke reeksen worden gebruikt (ipv de relatieve kolomnotatie van vlookup).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze formule gebruik ik nu

de 5 moet dus veranderen in 11, 13 of 15 afhankelijk van de waarde (klanttype) geselecteerd in D4. De rij waar hij de klanttype moet opzoeken is '=Disposables!3:3' en het getal staat daar boven 2:2

kan je hier iets mee?

(oja, engelse versie van Excel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:34
In plaats van 5 moet je een celverwijzing in je formule opnemen naar een cel, waar de waarde verandert in 11,13 of 15 als je een ander klanttype selecteert.

Of dit stukje met een IF-formule ondervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChipSkylark
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-09 12:48
Ik zou altijd INDEX en MATCH gebruiken in plaats van VLOOKUP.

https://exceljet.net/index-and-match bij "Two-way lookup with INDEX and MATCH" staat eigenlijk wat je nodig hebt. Enige verschil is dat je rijen niet allemaal in de zelfde sheet staat, wat niks uitmaakt als het maar in een en het zelfde bestand staat.

VLOOKUP moet op zich ook werken, gewoon het kolomgetal* (5) vervangen door een andere cel.

*of hoe dat dan ook heet. Ik heb alleen Excel in het Duits.... 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door ChipSkylark op 16-03-2018 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:41

lasharor

7 december 2004

Je kan 5 gewoon vervangen met horizontaal zoeken. Als je de zoekwaarde aanvult in de tabel waarnaar je zoekt en in een rij eronder eigenlijk gewoon de column waardes invult die eronder moeten komen dan kom je uiteindelijke bij de goede waarde uit.

=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A:A;Blad1!$A:$CM;HORIZ.ZOEKEN($D$2;Blad1!$A$1:$CM$2;2;ONWAAR);ONWAAR);"")

Ik heb het in het verleden bijvoorbeeld op deze manier gedaan. Horizontaal zoeken Blad1 is in de 1ste rij eigenlijk de waarde die ook in het zoekveld staat en in rij 2 de waarde van de kolom waar dit instaat. Die dan vervolgens gebruikt wordt in verticaal zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:49:
'Op een of andere manier' is niet erg verhelderend. ;) Het goede antwoord is nu al in verschillende varianten gegeven. Ik geef je nog een keer een voorbeeld. Probeer eerst dat te begrijpen voordat je het toepast op je eigen situatie.

gegeven:
foobar
ipso12
facto34

De waarde die hoort bij {facto;bar} (4) vind je met:
code:
1
=INDEX($A$1:$C$3;VERGELIJKEN("facto";$A$1:$A$3;0);VERGELIJKEN("bar";$A$1:$C$1;0))

offtopic:
En ja, combinaties met vlookup en hlookup werken ook. Mijn voorkeur gaat uit naar index(match()), oomdat ik het beter leesbaar en flexibeler vind. Maar dat is een voorkeur.

[ Voor 9% gewijzigd door Lustucru op 16-03-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee ik heb hem werkend gekregen, waarschijnlijk niet de mooiste manier maar met deze formule:

=IF(B19="";"";VLOOKUP(B19;Disposables!B$4:S$70;(IF(D$4=Disposables!M$3;12;(IF(D$4=Disposables!O$3;14;(IF(D$4=Disposables!Q$3;16;(IF(D$4=Disposables!S$3; 18; 19))))))));0))

thanks allemaal voor de hulp en het meedenken _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2018 14:11 . Reden: moest nog een bedankje bij ]

Pagina: 1