Vraag

• Yooo Kerol
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-02-2021
Ik heb zoals velen een PayPal account.
In het afgelopen half jaar of iets heb ik al enkele keren nieuwe voorwaarden via de mail voorbij zien komen. Nu werd ik vandaag tijdens het lezen van een artikel op de frontpage gewezen op een nieuwe wet waarvan ik nog nooit had gehoord, namelijk de Europese betaalwet PSD2. Hier de korte uitleg:

PSD2 (Payment Services Directive) is een herziene betaalrichtlijn die in 2018 van kracht wordt en die de oude betaalrichtlijn volledig vervangt. Europese banken zijn vanaf dat moment verplicht om de particuliere betaalrekening(en) toegankelijk te maken voor bedrijven (banken en niet-banken), mits klanten daar toestemming voor geven. Klanten kunnen via deze bedrijven ook betalingen doen, als deze bedrijven in het bezit zijn van de juiste vergunningen. Er worden geen gegevens gedeeld of betalingen verricht zonder uw toestemming.
https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/psd2/
Lees hierbij ook even het kopje 'Hoe werkt het toegang geven'. Is namelijk teveel om hier te plakken, maar wel van belang in combinatie met hoe PP omgaat met verkregen gegevens en gegevensdeling met derden.

De gewijzigde PayPal voorwaarden per 28 mei 2018:
https://www.paypal.com/nl...icies-full?locale.x=nl_NL
Ter verduidelijking uit het Privacybeleid:
5. Delen we Persoonlijke gegevens?
Met andere leden van het PayPal-concern
Met andere bedrijven die services aan ons leveren
Met een andere financiële instellingen waarmee we samenwerken om gezamenlijk een product of service te maken en aan te bieden
Met de andere partijen om transacties te doen als u de Services gebruikt, zoals andere Gebruikers, webwinkels en hun serviceproviders

Hier de verwijzing naar de thread en de reactie waar mijn bloed sneller van begint te stromen:
Dennisdn in 'nieuws: 'Chinese politie is begonnen met testen van brillen met ...

Mijn bankrekening heb ik 'gelukkig' niet direct gekoppeld aan mijn PayPal account, maar of dat veel uithaalt weet ik dus niet en vraag het mij dan ook af. Ik ben dus benieuwd of PayPal onder deze nieuwe wet toestemming heeft om de gegevens van mijn NIET-gekoppelde bankrekening te delen. Zijn hier juridisch en privacy onderlegde personen zijn die mij het een en ander hier over kunnen vertellen? En zijn er nog andere instanties die toegang tot je rekening (zullen) hebben zonder dat je het beseft dat je daar toestemming voor geeft / hebt gegeven?
Wellicht wordt het tijd om m'n account maar op te heffen. :X

[Voor 26% gewijzigd door Yooo Kerol op 14-03-2018 01:40]

Alle reacties

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:53

defiant

Moderator General Chat
Deze vraag past beter in Persoonlijke Financiën (PFSL)
Move AWM->PFSL

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:52
Je kan niet zonder dat je het beseft toestemming gegeven hebben. Het zal per bank verschillen, maar je zal een soort persoonlijke sleutel moeten verstrekken om bedrijven toegang te geven tot je bankgegevens.
Zie bijvoorbeeld hoe je een Bunq rekening toe zou kunnen voegen aan je Rabobank rekening: nieuws: Bunq-klanten kunnen betalingen beheren via app van Rabobank

Ik verwacht ook dat je in je internetbankieren kan zien aan welke bedrijven je toestemming hebt verleend.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:46
De vraag is dus of Paypal gegevens van willekeurige bankrekeningen die van andere banken zijn waar ze niks mee te maken hebben kunnen delen met random bedrijven? Lijkt mij toch niet.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:22
Ik denk dat je je hier niet zoveel zorgen over hoeft te maken.
Als ze jouw bankgegevens in willen zien moet jij daar zelf toestemming voor geven via TAN codes of zoals een iDeal betaling gaat.
Enkel (stilzwijgend) akkoord gaan met hun nieuwe voorwaarden gaat niet genoeg zijn om deze op te vragen.
Mochten ze dat in de toekomst verplicht stellen kun je je Paypal account dan alsnog opheffen.

Als je toch je Paypal account " koppelt " aan je bankrekening of dat al hebt gedaan moet je alsnog expliciet toestemming geven om Paypal je bankgegevens te laten in zien.
De " koppeling " hoe Paypal deze nu hanteerd is namelijk geen rechtsgeldige koppeling en geeft hun verder dan ook geen rechten behalve een automatische incasso op je rekening uit te voeren.
Kan me dus goed voorstellen dat ze deze nieuwe wet gebruiken als nieuwe vorm van koppeling tussen hun product en je bankrekening in de toekomst.
Vooralsnog als je geen bank " koppelt " of koppelt ga je denk ik niks merken van de nieuwe voorwaarden m.b.t. psd2.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-01 13:55
Dit heeft volgens mij niet alleen te maken met PayPal met alle banken binnen de EU.
Onlangs heb ik ergens gelezen dat de EU dit verplicht aan banken, derde partijen (zoals genoemd in de voorwaarden van PP) krijgen dan "toegang" tot jouw rekening en gegevens.
Iets waar de banken op tegen zijn (logisch, men komt in hun vaarwater) maar waar de EU het ziet als een soort vrije marktwerking.
Persoonlijk zit ik hier ook niet op te wachten maar tegenhouden kunnen we het niet. En het is zelfs zo, als ik het mij goed herinner, dat als jij een betaling doet aan een derde partij en geen toestemming geeft voor het inzien van jouw gegevens de bank van de andere partij dat toch mag en kan. Simpelweg omdat er dan een transactie is en jij de bank van de derde partij niet kan weigeren.
Weer een stapje richting 1984 denk ik zo. Just my 2 cents.

Edit : hierbij een artikel dat wat meer uitlegt, Google heeft er nog veel meer ;)
https://www.trouw.nl/same...je-bankrekening~ab05c109/

[Voor 9% gewijzigd door Irtimid op 14-03-2018 12:43]

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:46
Irtimid schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:38:
Dit heeft volgens mij niet alleen te maken met PayPal met alle banken binnen de EU.
Onlangs heb ik ergens gelezen dat de EU dit verplicht aan banken, derde partijen (zoals genoemd in de voorwaarden van PP) krijgen dan "toegang" tot jouw rekening en gegevens.
Iets waar de banken op tegen zijn (logisch, men komt in hun vaarwater) maar waar de EU het ziet als een soort vrije marktwerking.
Persoonlijk zit ik hier ook niet op te wachten maar tegenhouden kunnen we het niet. En het is zelfs zo, als ik het mij goed herinner, dat als jij een betaling doet aan een derde partij en geen toestemming geeft voor het inzien van jouw gegevens de bank van de andere partij dat toch mag en kan. Simpelweg omdat er dan een transactie is en jij de bank van de derde partij niet kan weigeren.
Weer een stapje richting 1984 denk ik zo. Just my 2 cents.

Edit : hierbij een artikel dat wat meer uitlegt, Google heeft er nog veel meer ;)
https://www.trouw.nl/same...je-bankrekening~ab05c109/
Wat een slecht artikel zeg. En wat daar verder beschreven wordt is iets heel anders als wat jij post.

Dit staat er groot in de ondertitel:
Tenzij de rekeninghouder duidelijk nee zegt tegen de bank die jouw gegevens straks op verzoek van andere bedrijven door moet leveren.
Dit staat er even verder in het artikel:
Onder nieuwe Europese regelgeving( PSD2) zijn banken straks verplicht betaalgegevens van hun klanten te leveren aan derden als die daarom vragen. Die partijen hebben daar wel een vergunning voor nodig. Ook moet de klant hier toestemming voor geven, iedere keer dat de betaalgegevens in andere handen overgaan.
Lijkt mij toch een belangrijk regeltje.

Oh en de rest van het scenario dat daar beschreven wordt? Dat gaat ervan uit dat jij toestemming hebt gegeven om een fintech bedrijf toegang te geven tot de informatie over jouw bankrekening, en dat die het daarna is gaan doorverkopen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee