Ik weet niet of ik 'm hier in het juiste topic zet, maar wellicht hebben andere mensen met dit bijltje gehakt;
Ik heb een YouTube-kanaal (nee, geen vlogs
) en met enige regelmaat pikt men video's om er geld aan te verdienen. Meestal vraag ik ze die te verwijderen, waar ze gehoor aan geven, maar maken ze echt bont, dan maak ik gewoon een copyright-claim en dan krijgen ze een strike. Dit is vele malen goed gegaan, maar ik heb nu een slimme Vietnamees die even heeft gegoogled wat te doen bij een claim en dat is zeggen dat je 'm onder Fair Use erop hebt gezet. Dat win je zogenaamd altijd.
Nu wil YouTube van mij gerechtelijke stukken om mijn copyrightclaim te onderbouwen.
Deze persoon heeft mijn volledige video gestolen (niet een paar seconden), ander muziekje er onder, mijn URL in de video gemaskeerd met zijn logo en reclames onder de video laten draaien.
Nu ga ik hier geen rechtszaak van maken, maar heeft iemand ervaring met het terug reageren op YouTube met bovenstaande feiten en dat dit geen fair use is? Deze persoon steelt van vele kanalen video's, maar als de rest er niet naar kraait, kan hij lekker geld verdienen met de moeite die andere mensen in video's steken.
Op dit moment is die video al een week offline bij die persoon, maar hij liet het er niet bij zitten. Schofterig, want hij heeft 'm gewoon gestolen en nergens aan bronvermelding gedaan of verzocht de video te mogen gebruiken.
Morgen ga ik gewoon een reactie terugsturen naar YouTube met mijn bevindingen en hopen dat dit genoeg is voor een uiteindelijke strike (1 van 3, want pas bij 3 gooien ze je kanaal weg).
Het bericht van YouTube wat ik vanavond ontving:
Ik heb een YouTube-kanaal (nee, geen vlogs
Nu wil YouTube van mij gerechtelijke stukken om mijn copyrightclaim te onderbouwen.
Deze persoon heeft mijn volledige video gestolen (niet een paar seconden), ander muziekje er onder, mijn URL in de video gemaskeerd met zijn logo en reclames onder de video laten draaien.
Nu ga ik hier geen rechtszaak van maken, maar heeft iemand ervaring met het terug reageren op YouTube met bovenstaande feiten en dat dit geen fair use is? Deze persoon steelt van vele kanalen video's, maar als de rest er niet naar kraait, kan hij lekker geld verdienen met de moeite die andere mensen in video's steken.
Op dit moment is die video al een week offline bij die persoon, maar hij liet het er niet bij zitten. Schofterig, want hij heeft 'm gewoon gestolen en nergens aan bronvermelding gedaan of verzocht de video te mogen gebruiken.
Morgen ga ik gewoon een reactie terugsturen naar YouTube met mijn bevindingen en hopen dat dit genoeg is voor een uiteindelijke strike (1 van 3, want pas bij 3 gooien ze je kanaal weg).
Het bericht van YouTube wat ik vanavond ontving:
We hebben het bijgevoegde verweer ontvangen in reactie op een klacht die je bij ons hebt ingediend.
We sturen je hierbij een kopie van dit verweer. We wachten nu op je bewijs (binnen uiterlijk tien werkdagen) dat je juridische stappen hebt ondernomen voor het verkrijgen van een rechterlijk bevel om de vermeend inbreukmakende activiteit van de persoon die het verweer heeft ingediend, stop te zetten. In de meeste gevallen omvat zulk bewijs een rechtszaak tegen de uploader die het verweer heeft ingediend. Hierin moeten de specifieke URL's van de betreffende YouTube-video's vermeld staan.
Als we geen reactie van je ontvangen, kunnen we het materiaal mogelijk terugplaatsen op YouTube.
Neem contact op met copyright@youtube.com als je nog vragen hebt.
Verweer als volgt:
Video's opgenomen in verweer:
YouTube: xxxxxxxx
Weergavenaam van uploader: XXXXXXXX
Copyright Disclaimer Under Section 107 of the Copyright Act 1976, allowance is made for "fair use" for purposes such as criticism, comment, news reporting, teaching, scholarship, and research. Fair use is a use permitted by copyright statute that might otherwise be infringing. Non-profit, educational or personal use tips the balance in favor of fair use.
Ik zweer op straffe van vervolging wegens meineed dat ik er te goeder trouw van overtuigd ben dat het materiaal per ongeluk of als gevolg van onjuiste identificatie van het verwijderde of ontoegankelijk gemaakte materiaal is verwijderd.
Ik erken de jurisdictie van het federale districtsgerechtshof in het district waarin mijn adres zich bevindt, of indien mijn adres buiten de Verenigde Staten ligt, het gerechtelijk district waarin YouTube is gevestigd en ik accepteer het uitbrengen van een dagvaarding door de eiser.