Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 18:17
Beste Tweakers,

Na wat gespeur op het internet en GoT heb ik weinig kunnen vinden over wanneer te starten met onderhandelingen bij een contractverlingen. Wat zijn jullie ervaringen hier mee.

Mijn situatie:

Gedetacheerd in de aannemerij (bouw) als werkvoorbereider

Contract loopt tot eind augustus (jaarcontract)

Gekte op de markt, overal vraag en weinig aanbod met de meest bizarre aanbiedingen van alle kanten (ver boven mijn huidige salaris)

Slechte ervaringen met verlengingen en toezeggingen voor een vast contract dus ik wil zsm een overeenkomst tekenen.

Nu heb ik in januari aangegeven dat ik graag over genomen wil worden bij de aannemer in vaste dienst. Onderhandelingen zouden mogelijk in april starten.

Is het gek om te vragen of we in april al kunnen starten met onderhandelingen en het liefst ook tekenen? Voornaamste reden is dat ik wil voorkomen dat ze een maand van te voren melden dat ze willen verlengen via detacheerder of een jaar contract op tafel gooien, terwijl ik zo ergens anders aan de slag kan op vaste basis.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

5.5 maand tevoren is behoorlijk vroeg om te beginnen over een nieuw contract, zeker als je d'r nog maar 6.5 maand werkt en je dus nog maar beperkt hebt kunnen laten zien.

Na (minder dan) een jaar in vaste dienst is in veel sectoren absoluut niet vanzelfsprekend en vaak word daar pas na de 2e contractverlenging over gesproken.

Aan de andere kant, als je opdrachtgever er open voor staat, why not? Je hebt alleen zowel een opdrachtgever nodig die je wil aannemen, als een werkgever die daar in mee wil werken. Je hebt niet toevallig een clausule in je contract staan dat wat jij wil, helemaal niet mag?

Overigens, als je overgenomen kan worden, zou ik niet inzetten op overname per eind augustus maar al eerder en dat vaste contract proberen in te zetten in de onderhandelingen. (Maar je zou ook kunnen afspreken bij je opdrachtgever eerst een jaarcontract te tekenen met de intentie dat over een jaar om te zetten in een vast contract.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:27
dindr schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:49:
Gekte op de markt, overal vraag en weinig aanbod met de meest bizarre aanbiedingen van alle kanten (ver boven mijn huidige salaris)
Wat is de reden dat je daar dan niet op ingaat? Wanneer een bedrijf je graag wil en je meer gaat betalen, kan je ook gelijk om een vast contract vragen. Volgens mij is het in de bouw momenteel echt geen gekke zet om een flinke stap te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:21
Als je bedoeling is om overgenomen te worden, kan het geen kwaad om aan te geven bij die partij dat je op dit moment van links en rechts benaderd wordt met aanbiedingen en dat je daarom graag op korte termijn wilt gaan praten.

Extra vraag: heb je in je huidige contract een opzegtermijn of moet je per se het contract uitzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 18:17
unezra schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 07:05:
5.5 maand tevoren is behoorlijk vroeg om te beginnen over een nieuw contract, zeker als je d'r nog maar 6.5 maand werkt en je dus nog maar beperkt hebt kunnen laten zien.

Na (minder dan) een jaar in vaste dienst is in veel sectoren absoluut niet vanzelfsprekend en vaak word daar pas na de 2e contractverlenging over gesproken.

Aan de andere kant, als je opdrachtgever er open voor staat, why not? Je hebt alleen zowel een opdrachtgever nodig die je wil aannemen, als een werkgever die daar in mee wil werken. Je hebt niet toevallig een clausule in je contract staan dat wat jij wil, helemaal niet mag?

Overigens, als je overgenomen kan worden, zou ik niet inzetten op overname per eind augustus maar al eerder en dat vaste contract proberen in te zetten in de onderhandelingen. (Maar je zou ook kunnen afspreken bij je opdrachtgever eerst een jaarcontract te tekenen met de intentie dat over een jaar om te zetten in een vast contract.)
In januari hebben we in principe beide aangegeven dat we verder met elkaar willen. Dus ik denk dan gelijk: voeg daad bij woord en laten we zsm beginnen.

@TheBrut3

In principe verwacht ik een soortgelijk aanbod te kunnen ontvangen bij dit bedrijf. Daarnaast is het gewoon een heel fijn bedrijf met een prachtige sfeer, varierende projecten en uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden. Groeimogelijkheden en de hele mikmak zijn ook niet verkeerd.

@celshof

Precies dat! Er is helaas een minimale hoeveelheid uur die ik moet uitzitten (jaar) om boetevrij overgenomen te mogen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 21:14
Ik heb laatst in hetzelfde schuitje gezeten. Maak je niet druk, in principe heb je geen concurrentiebeding met een tijdelijk contract (mits er geen zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn). Je hebt waarschijnlijk ook maar een maand opzegtermijn.

Mijn advies: Zit het jaarcontract uit, en vraag 2 maanden van te voren wat de mogelijkheden zijn voor een vast contract. Zo kun je dit gunstig timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:21
dindr schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:02:
[...]
@celshof

Precies dat! Er is helaas een minimale hoeveelheid uur die ik moet uitzitten (jaar) om boetevrij overgenomen te mogen worden.
Ik bedoel meer of je nu je contract zou kunnen opzeggen om bij een derde partij te gaan werken. Als dat het geval is, dan is het voor je huidige werkgever wellicht ook interessant om je niet aan die boeteclausule te gaan houden en je bijv. al eind juni te laten gaan (omdat je anders per 1 mei al weg kunt zijn en dan verdienen ze helemaal niets meer aan je).

Je hoeft het ook niet te brengen als een harde onderhandeling, maar gewoon dat je er mee in je maag zit, omdat je het liefst overgenomen wilt worden. Echter, salaris en zekerheid dat je per 1 september een baan hebt zijn ook belangrijk, want de rekeningen moeten ook betaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 10:44

JT

VETAK y0

Als jij nu aanbiedingen krijgt ver boven je huidige salaris en direct vast dan lijkt mij dat een prima aanleiding om nu over je arbeidsvoorwaarden te praten. Dat je het naar je zin hebt nu maar dat je de voorwaarden van andere aanbieders niet kan negeren. Kijk of je eerder naar die werkgever kan en probeer bij die werkgever dan ook een contract te bedingen gelijkwaardig aan je andere aanbiedingen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Kijk op http://www.carrieretijger.nl/

En natuurlijk tweakers nichtje: https://www.intermediair.nl

[ Voor 45% gewijzigd door PcDealer op 14-03-2018 23:11 ]