Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Op dit moment is ons netwerk als volgt opgebouwd:

- Van XS4ALL hebben we een FRITZ!Box 7490. De WiFi van dit apparaat is uitgeschakeld.
- Daarachter hangt een DrayTek Vigor 2130 die dienst doet als router. Hierop zitten weer aangesloten:
* LAN1: Een Linksys LGS116-EU Unmanaged Switch waarop alle vaste apparaten zitten (LAN).
* LAN2: Een EnGenius ECB600 accespoint voor WiFi.

Tot zover werkt dit allemaal prima. Ik zou alleen graag een apart gast WiFi-netwerk willen opzetten, maar kom er niet helemaal uit.

In de DrayTek configuratie zie ik namelijk alleen een optie om een VLAN aan een poort toe te wijzen. Ik heb hier ingesteld dat het VLAN2 (het gastnetwerk) alleen op LAN2 zit waar het accesspoint ook op zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oOZVa0HHToZfpML2z3MqlHH1/full.png

In de Engenius heb ik vervolgens een nieuw SSID aangemaakt met als VID2 en Isolation aangezet:

Afbeeldingslocatie: https://www.keenansystems.com/EnGeni1.jpg

Alleen loop ik dan vast. Als ik met mijn telefoon verbinding zoek met het gastennetwerk, krijg ik geen IP-adres. Verder kan ik ook nergens een optie vinden om bijvoorbeeld een aparte IP-range in te stellen per VLAN.

Zie ik iets over het hoofd? Of is het mijn setup sowieso niet mogelijk om een gescheiden gastnetwerk te bouwen (en moet ik een extra apparaat erbij aanschaffen)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Er moet ook een DHCP server zijn die op VLAN2 een adres uitdeelt. Heb jij deze aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:47:
Er moet ook een DHCP server zijn die op VLAN2 een adres uitdeelt. Heb jij deze aangezet?
Die setting kan ik dus nergens vinden in de Draytek.

Edit:
Dit bericht geeft daarvoor ook niet veel hoop dat ik die zal vinden.

Betekent dit dat ik dan aangewezen ben op een tweede accesspoint voor het gastnetwerk? Zijn er daar toevallig ook varianten van die je makkelijk aan- en uit kunt zetten (zodat het netwerk alleen actief is als je hem aan zet als er gasten zijn)?

[ Voor 45% gewijzigd door Rebunted op 13-03-2018 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Het gaat niet om een tweede of derde AP. Het gaat erom, dat de gasten op een andere VLAN komen, en naar buiten gaan via dezelfde gateway (modem).
Maar voordat dit mogelijk is, moet je een DHCP server hebben, routeringstabel, NAT / masquarade etc... En dat kan die Draytek denk ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 17:26
Probeer eerst eens zonder een accespoint gewoon een IP te ontvangen als je jezelf aansluit op LAN poort 2 op de router. Als dit werkt dan ga je verder met je accespoint(s) wat erachter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 23:21:
Het gaat niet om een tweede of derde AP. Het gaat erom, dat de gasten op een andere VLAN komen, en naar buiten gaan via dezelfde gateway (modem).
Maar voordat dit mogelijk is, moet je een DHCP server hebben, routeringstabel, NAT / masquarade etc... En dat kan die Draytek denk ik niet.
De Draytek heeft maar 1 DHCP server, daar zit dus het probleem.

Kortste klap zal denk ik zijn een simpele router met WiFi aan te schaffen voor het gastnetwerk. Thx :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En hoe knoop je die aan elkaar? Je wilt toch WiFi én voor jezelf (beveiligd), en voor gasten? Hoe doe je die twee signalen van twee routers op één AP?

Bv. Mikrotik kan meerdere DHCP servers aan. Ook met VLAN's etc....

Maar er zijn meerdere apparaten die dat kunnen.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 14-03-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Anoniem: 203842 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:44:
En hoe knoop je die aan elkaar? Je wilt toch WiFi én voor jezelf (beveiligd), en voor gasten? Hoe doe je die twee signalen van twee routers op één AP?

Bv. Mikrotik kan meerdere DHCP servers aan. Ook met VLAN's etc....

Maar er zijn meerdere apparaten die dat kunnen.
De FRITZ!Box 7490 is eigenlijk ook al een router. Op LAN1 daarvan komt alles zoals het nu ook zit (router+AP) voor het eigen netwerk, op LAN2 daarvan komt een simpele router met WiFi voor het gastennetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CenturiesEnd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2024
Onder LAN - general setup staat je default LAN1 met DHCP scope etc. Als jouw 2130 dit ondersteunt, zou je daar ook een 2e LAN moeten kunnen aanmaken met een eigen IP range en DHCP server. Ik baseer dit echter opv mijn eigen 2925.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
CenturiesEnd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 23:03:
Onder LAN - general setup staat je default LAN1 met DHCP scope etc. Als jouw 2130 dit ondersteunt, zou je daar ook een 2e LAN moeten kunnen aanmaken met een eigen IP range en DHCP server. Ik baseer dit echter opv mijn eigen 2925.
Volgens mij heb ik die optie niet :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8duLR1PC1dvylRDIx5W5tdsX/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:54
Waarom doe je zo moeilijk? Is het bereik een probleem?
Je kan een prima wifi gast-netwerk instellen op je FRITZ!Box 7490. En dat gasten-netwerk kun je vast en zeker afschermen van je normale netwerk.
In plaats daarvan probeer je met de gedateerde Engenius een krakkemikkig 54g netwerk op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Rebunted schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:18:
In de DrayTek configuratie zie ik namelijk alleen een optie om een VLAN aan een poort toe te wijzen. Ik heb hier ingesteld dat het VLAN2 (het gastnetwerk) alleen op LAN2 zit waar het accesspoint ook op zit:
[afbeelding]
Dan moet je wel LAN2 uit zetten in VLAN1.
De engenius ga je dus isoleren en is het gast netwerk, die heeft dus een eigen DHCP.

Ik heb zelf een 2130n (de wifi versie) en daar heb ik gewoon een extra SSID met "Isolate LAN" en "Isolate Member"

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Masimo schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:34:
Waarom doe je zo moeilijk? Is het bereik een probleem?
Je kan een prima wifi gast-netwerk instellen op je FRITZ!Box 7490. En dat gasten-netwerk kun je vast en zeker afschermen van je normale netwerk.
In plaats daarvan probeer je met de gedateerde Engenius een krakkemikkig 54g netwerk op te zetten.
Ik ben het met Masimo eens, Gasten-netwerk op de Fritzbox instellen en klaar. Heeft als toegevoegde waarde dat je dus met je draytek ook je gasten buiten de deur kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 08:00

SpamLame

niks

Op het plaatje in Rebunted in "Gastnetwerk opzetten met Draytek en Engenius" staat toch duidelijk "2nd subnet DHCP server". Is die niet bruikbaar voor je gastlan?
Pagina: 1