Lease-auto - Hulp bij berekening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Kan iemand mij helpen? Ik mag/moet over 4 maanden een nieuwe lease-auto (dus moet binnen nu en enkele weken m'n keuze in gaan dienen). Zoals gewoonlijk snap ik nog steeds geen h*l van eigen bijdrage, bijtelling en noem het maar op.

Mijn huidige auto:
- Volvo V40
- Catalogus: €35,580
- Bijtelling: 14%
- Eigen bijdrage: letterlijk geen idee, op m'n loonstrook staat alleen "Grondslag: 35580" en daarachter "Bedrag: +415,10"

De auto die ik op het oog heb:
- Seat Leon ST FR
- Catalogus: €37,860
- Bijtelling: 22%
- Eigen bijdrage: volgens de calculatie is dit €124,25

Heeft iemand enig idee hoe ik uit zou kunnen rekenen wat nou daadwerkelijk onder de streep het verschil gaat zijn met mijn huidige auto?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Alle reacties

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Voor bijtelling, zie o.a. https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html

Met die auto die je op het oog hebt, ga je sowieso flink achteruit in bijtelling en catalogus-waarde, dus reken iig op een stuk meer kosten maandelijks.

Maar één en ander hangt natuurlijk vooral af van je leasebudget, je eigen bijdrage, etc. Bel eens met je administratie-afdeling om de juiste bedragen boven tafel te krijgen ;)

[ Voor 33% gewijzigd door naitsoezn op 13-03-2018 21:11 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• EricNL
naitsoezn schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:09:
Voor bijtelling, zie o.a. https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html

Reken iig op een stuk meer kosten maandelijks, wegens hogere bijtelling en tegenlijk hogere catalogus-waarde.

Maar één en ander hangt natuurlijk vooral af van je leasebudget, je eigen bijdrage, etc.
Dat is nu juist net m'n punt.

1. M'n leasebudget is met €100 omhoog gegaan (dat scheelt dus iets in de kosten)
2. Van m'n potentiele nieuwe auto kan ik dus mooi een calculatie uitvoeren en zie ik dus eigen bijdrage etc
3. Van m'n huidige auto heb ik geen idee hoe ik dit kan zien. In de portal van de lease maatschappij zie ik dus alleen catalogus waarde en bijtelling van m'n huidige auto, maar niet de eigen bijdrage of wat dan ook
4. Op m'n loonstrookje staat 1 bedrag van +415,10

Ik heb dus geen idee hoe ik het missende stukje kan uitrekenen en dus e.e.a. kan vergelijken.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-11 22:02
Vraag ‘t eens aan degene die je loonstrook maakt?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

EricNL schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:11:
[...]

Dat is nu juist net m'n punt.

1. M'n leasebudget is met €100 omhoog gegaan (dat scheelt dus iets in de kosten)
2. Van m'n potentiele nieuwe auto kan ik dus mooi een calculatie uitvoeren en zie ik dus eigen bijdrage etc
3. Van m'n huidige auto heb ik geen idee hoe ik dit kan zien. In de portal van de lease maatschappij zie ik dus alleen catalogus waarde en bijtelling van m'n huidige auto, maar niet de eigen bijdrage of wat dan ook
4. Op m'n loonstrookje staat 1 bedrag van +415,10

Ik heb dus geen idee hoe ik het missende stukje kan uitrekenen en dus e.e.a. kan vergelijken.
Ah, en je dacht dat het handiger was om hier te vragen met o.a. deze missende informatie dan gewoon bij je werkgever? ;)

• EricNL
naitsoezn schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:14:
[...]

Ah, en je dacht dat het handiger was om hier te vragen met o.a. deze missende informatie dan gewoon bij je werkgever? ;)
Ach, aangezien het 21:15 is en ik natuurlijk enthousiast ben dacht ik niet dat het kwaad kon om het hier te vragen. Het is tenslotte een forum.

Maar nee, ik heb er geen enkel probleem mee om het natuurlijk aan m'n werkgever te vragen, maar er zitten nogal een hoop slimme mensen hier, dus wellicht zat er iemand tussen die precies wist waar ik het over had :)

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

EricNL schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:16:
[...]

Ach, aangezien het 21:15 is en ik natuurlijk enthousiast ben dacht ik niet dat het kwaad kon om het hier te vragen. Het is tenslotte een forum.

Maar nee, ik heb er geen enkel probleem mee om het natuurlijk aan m'n werkgever te vragen, maar er zitten nogal een hoop slimme mensen hier, dus wellicht zat er iemand tussen die precies wist waar ik het over had :)
Het andere deel van m'n boodschap ging over missende informatie in je initiële startpost ;)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

FYI: dat je budget met 100€ omhoog gaat, wil niet zeggen dat het in de kosten scheelt. Omgekeerd, je kan nu in 4 jaar looptijd een auto uitzoeken die "grofweg" €4800 duurder zou mogen zijn.

Maar combineer dat met de hogere bijtelling, ga je mogelijk netto er pak 'm beet 5 tientjes op achteruit t.o.v. je Volvo.

Laat het doorrekenen door je administratie; doe dat even met een auto met fictieve nieuwprijs van 30K en 40K maar beiden met 22%

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-11 21:51
Eigenlijk is het heel simpel.
Je hebt 2 soorten kosten bij een lease auto:
1) bijtelling
2) eigen bijdrage als je over je lease budget heen gaat.

1) neem het % van de bijtelling over de catalogus waarde. Hier moet je dan extra belasting over betalen, meestal 42%.
Dus bij de volvo: 14% van 36000 = 5040 (jaar) / 12 =420 (die herkennen we als 415)
hier betaal je dan ongeveer 42% belasting over is 175. Hij kost je dus 175 in de maand.
2) als je boven je leasebudget gaat dan moet je dat deel betalen, echter mag je die in mindering op je bijtelling brengen.
Dus als je 100 over budget gaat, kost dat 60 euro
1+2 zijn je echte kosten, in het voorbeeld dus 175+60

Tijd van werken, tijd van rusten

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe moeilijk is het om er even een rekenmachine bij te pakken en te bevestigen dat 35580*14%/12maanden = 415,10

Dat is dus de bijtelling.

Als er verder niets vermeld staat over eigen bijdrage (of uitkering restant budget), dan zal dat er verder ook niet zijn? Eigen bijdrage wordt vaak ook verrekend met bijtelling, waardoor die lager zou zijn, dus alles wijst er op dat je niet bijbetaalde voor je huidige auto.

Als je (incl. toegenomen budget) nu wel ruim 100 moet bijbetalen dan ben je dat dus extra kwijt, plus de hogere bijtelling die je gewoon kan uitrekenen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zoals hierboven al benoemd, meer leasebudget betekent vaak een duurdere auto en dus meer bijtelling betalen. Je gaat van 14% naar 22% en tevens hoger leasebudget, dus daar ga je op achteruit (financieel gezien dan).

Als we van de gegevens uitgaan die je nu geeft betaal je momenteel geen eigen bijdrage maar alleen bijtelling (€35580*0.14 / 12 =€415). Eigen bijdrage moet ook los op je strookje vermeld staan en dat staat het niet zeg je.

Met de auto die je op het oog hebt wordt je bijtelling €37860*0.22 / 12 = €694. Volgens mij mag je de eigen bijdrage weer van de bijtelling aftrekken. Dan zou je dus €694 - €124 = €570 bijtelling per maand gaan betalen.

edit: ik was niet de enige die begonnen was met rekenen :9

[ Voor 4% gewijzigd door .SnifraM op 13-03-2018 21:29 ]

lol+lol=hihi

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:43
Aftrekken van de bijtelling mag volgens mij alleen als dit een bijdrage aan de werkgever is voor privé gebruik. Dit lijkt me eigen bijdrage voor een auto boven budget.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Let wel even op dat de bijtelling het BRUTO bedrag is dat bij je salaris wordt opgeteld. Uiteindelijk betaal je dus over dat bedrag de loonbelasting van de hoogste schaal waar je in valt, en dat is op dit moment volgens mij 40.4% of 50%, afhankelijk van de hoogte van je salaris dus.
Bartjeh schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:55:
Aftrekken van de bijtelling mag volgens mij alleen als dit een bijdrage aan de werkgever is voor privé gebruik. Dit lijkt me eigen bijdrage voor een auto boven budget.
Als je je auto ook privé mag rijden dan verrekenen ze dat normaliter automatisch. Bij mijn eigen bijdrage in ieder geval wel (ong 45 euro boven budget, niet heel schokkend).

[ Voor 44% gewijzigd door redfoxert op 13-03-2018 22:02 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
redfoxert schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:01:
Let wel even op dat de bijtelling het BRUTO bedrag is dat bij je salaris wordt opgeteld. Uiteindelijk betaal je dus over dat bedrag de loonbelasting van de hoogste schaal waar je in valt, en dat is op dit moment volgens mij 40.4% of 50%, afhankelijk van de hoogte van je salaris dus.

[...]

Als je je auto ook privé mag rijden dan verrekenen ze dat normaliter automatisch. Bij mijn eigen bijdrage in ieder geval wel (ong 45 euro boven budget, niet heel schokkend).
Effectief valt dit onder de marginale belastingdruk, dus dat is vrij snel ca. 50%. Dit percentage staat op je loonstrook.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:07:
[...]

Effectief valt dit onder de marginale belastingdruk, dus dat is vrij snel ca. 50%. Dit percentage staat op je loonstrook.
Percentage BT zie ik staan, op 49,130

Is dat het percentage voor de loonbelasting op de bijtelling?

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1