• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 14:37
Beste forumgenoten,

Ik zit even met een dillema.
Huidige setup betreft een synology nas gekoppeld bedraad aan een mede8er. Deze hangt met hdmi aan een HK BDS 580 (5.1 set) en die weer met hdmi aan een full hd tv.
Werkt allemaal prima.

Nu overweeg ik de overstap te maken naar een UHD tv. Echter de mede8er ondersteunt geen 4k en de HK heeft ook maar maximaal full hd pass through.
Wat zijn de mogelijkheden zonder nu alles te gaan vervangen om toch netjes het geluid over de HK te krijgen?

Ik zat te denken om de mede8er te vervangen door een Nvidia shield. De shield kan prima 4K video vanaf mijn nas trekken. Echter moet deze rechtstreeks op mijn tv aangesloten worden. De shield heeft immers geen audio uitgang. Dus dan heb ik nog geen geluid over de HK.
Een optie is om de tv dan het geluid door te laten sturen naar de HK. Is dit ideaal? En hoe dan aansluiten? Wat ik lees is dat via ARC alleen dd en dts wordt ondersteund maar dat niet alle tv's dat als output willen geven. Op zich ben ik met dts al tevreden aangezien de HK toch geen nieuwere audio formaten ondersteund.
Waar moet ik op letten bij de nieuw aan te schaffen tv?

Zien jullie andere oplossingen om toch de HK set te houden?
Het liefst vermijd ik dus de aanschaf van een hele nieuwe surroundset.

[ Voor 9% gewijzigd door Arjant2 op 13-03-2018 20:10 ]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:33
Waarom wil je perse naar 4K? Is dat puur vanwege de getallen of ga je er daadwerkelijk zichtbaar op vooruit? Als je nu eerst eens kijkt hoeveel meter je van je TV af zit en je rekent dan ff uit of het verschil met 4K daadwerkelijk de moeite waard is, dan kun je je misschien de ellende besparen.

Er is namelijk geen ideale oplossing. Ik zit met precies hetzelfde. De mediaplayer aan de TV en dan het geluid terug via ARC of optische kabel: kan, maar dan heb je geen HD geluid meer. Afhankelijk van je speakers/opstelling maakt dat misschien niet zoveel uit, maar dat moet je voor jezelf bepalen.

Iets anders dat ja kunt proberen is een HDMI splitter. Ik heb daar geen ervaring mee, maar ik weet dat ze bestaan. Deze dupliceren het signaal van je HDMI out. Je kunt dan je TV voeren met 4K beeld en je audioset met HD-geluid. Geen idee of het goed synchroon loopt of andere problemen oplevert.

Ik heb voor mezelf de keus gemaakt om de boel voorlopig te laten staan en dus op Full HD te kijken ipv 4K. Zoveel 4K films zijn er toch niet.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 14:37
Ik heb nu een 55 inch. Ik wil graag naar 65 inch en zit ongeveer 2.5 a 3 meter van de tv.
Dus volgens mij moet het verschil dan wel te zien zijn.
Het aantal uhd films begint nu wel gestaag toe te nemen.

Aan de andere kant misschien moet ik gewoon investeren in een betere avr als ik dan toch veel geld uit geef voor een goede 65 inch tv. Liever niet natuurlijk. Het geluid op zich vind ik prima zoals t is.

[ Voor 9% gewijzigd door Arjant2 op 13-03-2018 22:26 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Arjant2 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:25:
Aan de andere kant misschien moet ik gewoon investeren in een betere avr als ik dan toch veel geld uit geef voor een goede 65 inch tv. Liever niet natuurlijk. Het geluid op zich vind ik prima zoals t is.
Misschien is dat nog wel de beste oplossing en hoef je geen kunstgrepen uit te halen. Zo rond de € 300 koop je al een receiver die aan je wensen voldoet van een gangbaar merk als Denon, Marantz, Onkyo of Yamaha. En kijk ook eens op Vraag & Aanbod en Marktplaats; daar vind je af en toe ook pareltjes voor een prikkie.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-01 13:52
Eens met @S1NN3D. Je kunt het met ARC oplossen, maar de kans dat ARC niet lekker werkt is best aanwezig. Het feit dat optisch of ARC vaak max dd/dts doorgeeft en geen HD audio formaten zou ik niet zozeer als minpunt ervaren. Ik heb best een leuke 5.1 set staan, maar ik vraag me af of je het verschil tussen een 5.1 en een 5.1 HD signaal blind hoort.

Eens in de zoveel jaar is een upgrade van een receiver helemaal niet zo gek. Een receiver met de ondersteuning van HDR+, HLG, Dolby Vision en 4K maakt je behoorlijk futureproof. Daarnaast behoudt je de functionaliteit van je receiver als hub.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |