Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Netwerkopstelling (appartement):
- Meterkast - Ziggo Connectbox (400Mbps/40Mbps)
- Woonkamer - Intel Intel NUC7i7BNH (Intel Wireless-AC 8265) (~150Mbps)
- Woonkamer - Desktop over Powerline (~40Mbps)

Tussen de apparaten van meterkast naar woonkamer zit ongeveer 10/11 meter.
Vanuit de meterkast ga ik dus via Powerline naar mijn desktop, maar ik haal dus de 1200Mbps bij lange na niet (direct aangesloten op stopcontacten). :(

Ik kan helaas geen kabels trekken, dus WiFi blijft mijn enige optie.
Het hoeft voor mij niet top te zijn, met ~400Mbps ben ik tevreden tussen mijn apparaten, tevens ga ik mijn Ziggo abo. verlagen naar 200Mbps.

Nu vroeg ik mij af wat ik zou kunnen doen met twee AP's die ik over heb:
- D-Link 860L (openwrt)
- D-Link 868L (dd-wrt)

Zou ik deze in repeater mode kunnen zetten?
Ik heb namelijk een tussenruimte/berging waar ik één van deze zou kunnen plaatsen.
Hoeveel latency levert mij dit op? Bestaan er ook 'slimme' bridge modus?

Morgen ga ik een ASUS USB-AC68 AC1900 Wireless testen - deze haalt nu bij mijn ouder thuis 1.3Gb op de D-Link 860L - maar deze is wel verbonden direct verbonden naar het modem.
Als ik dus niet al te veel latency zou kunnen krijgen, dan heb ik een mooie snelheid tussen mijn devices en het Ziggo modem.

Of is de optie om het Ziggo modem in bridge te zetten en i.p.v. daarvan de 860L/868L gebruiken een betere optie? Opzicht heeft de Ziggo Connectbox prima bereik, maar in de woonkamer zou het beter kunnen.

Thanks! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HollowGamer schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:19:

Tussen de apparaten van meterkast naar woonkamer zit ongeveer 10/11 meter.
Vanuit de meterkast ga ik dus via Powerline naar mijn desktop, maar ik haal dus de 1200Mbps bij lange na niet (direct aangesloten op stopcontacten). :(
Ga je ook bij lange na nooit halen. Die 1200 Mbps is pure marketing blaat, zonder enige technische onderbouwing. jouw PC en switch hebben een maximale 1 Gbit poort. Dus hoe kan je dan 1,2 Gbps halen?

En trouwens, je kan toch niet harder dan de zwakste schakel (Ziggo met zijn 400 Mbps).... Dus die 1200 Mbps heb je niet nodig.

En latency en repaters: Probeer zo min mogelijk (liefst geen) repeaters te plaatsten. Zijn hebben allemaal één radio. Dus deze kna óf zenden óf ontvangen. En niet tegelijk. Dat halveert de snelheid, en is funest voor latency.

Wat eventueel wél kan, is dat er op 2,4 Gbps ontvangen wordt, en op 5 Ghz uitgezonden wordt.

Maar nogmaals, liever niet. Trek een kabel naar de plek waar je kan, en zet een AP (access point) neer. Dat is veel beter, betrouwbaar, en makkelijk te vervangen (later)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2018 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:28:
Ga je ook bij lange na nooit halen. Die 1200 Mbps is pure marketing blaat, zonder enige technische onderbouwing. jouw PC en switch hebben een maximale 1 Gbit poort. Dus hoe kan je dan 1,2 Gbps halen?

En trouwens, je kan toch niet harder dan de zwakste schakel (Ziggo met zijn 400 Mbps).... Dus die 1200 Mbps heb je niet nodig.

En latency en repaters: Probeer zo min mogelijk (liefst geen) repeaters te plaatsten. Zijn hebben allemaal één radio. Dus deze kna óf zenden óf ontvangen. En niet tegelijk. Dat halveert de snelheid, en is funest voor latency.

Wat eventueel wél kan, is dat er op 2,4 Gbps ontvangen wordt, en op 5 Ghz uitgezonden wordt.

Maar nogmaals, liever niet. Trek een kabel naar de plek waar je kan, en zet een AP (access point) neer. Dat is veel beter, betrouwbaar, en makkelijk te vervangen (later)
Dacht dat die 0,2 Gbps overhead zou zijn, dus met 400Mbps min./800Mbps max. zou ik tevreden zijn.
Met 40Mbps dus niet. ;)

Klopt, maar ik wil streamen tussen mijn apparaten, dus vandaar dat ik tevreden zou zijn met die snelheid.

Je hebt helemaal gelijk betreft kabels trekken, maar dat is helaas dus nu nog niet mogelijk.
Misschien dat ik over een jaar nog eens die mogelijkheid wil bekijken.

Morgen ga ik eens proberen wat mijn DIR-868L doet in de meterkast en die vergelijken met de Connectbox. Als die inderdaad goed is, dan kan ik inderdaad het repeater verhaal skippen. :)

[ Voor 39% gewijzigd door HollowGamer op 13-03-2018 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overhead bij TCP/IP is 20-25% Maar voor het "gemak" vergeet marketing dit. Of ze tellen up en down snelheden bij elkaar op (net als bij oude WiFi: 54 Mbps.... NEE, het is 27 download, en 27 upload)...

Als je echt geen kabel kan trrekken, is er in de buurt van de PC een coax aansluiting? Dan kan je een MoCa kastje neerzetten, deze zijn betrouwbaar. De "oude" kunnen 170 Mbps aan, maar de modernere kunnen sneller.

Dit is wel een duurdere oplossing, maar letterlijk plug en play. En betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
1200mbits is de BRUTO linkspeed zonder overhead en andere zaken die in de perfecte situatie voorkomen..

net als WiFi.. -B 11mbit.. haalde je dat ooit? eerder iets van de helft.. -G 54mbit... ook daar bleef het bij ongeveer de helft. maar als ik kijk naar mn -AC wireless... netwerk kaart linkt ook netjes op 1300mbit.. terwijl het accesspoint slechts een 1000mbit netwerk poort heeft..

echter die gigabit poort krijg je niet vol :) puur omdat er een bak overhead / hertransmissies etc zijn door de lucht..
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:35:
Overhead bij TCP/IP is 20-25% Maar voor het "gemak" vergeet marketing dit. Of ze tellen up en down snelheden bij elkaar op (net als bij oude WiFi: 54 Mbps.... NEE, het is 27 download, en 27 upload)...
en half duplex :P

[ Voor 24% gewijzigd door SMSfreakie op 13-03-2018 19:37 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:35:

Als je echt geen kabel kan trrekken, is er in de buurt van de PC een coax aansluiting? Dan kan je een MoCa kastje neerzetten, deze zijn betrouwbaar. De "oude" kunnen 170 Mbps aan, maar de modernere kunnen sneller.

Dit is wel een duurdere oplossing, maar letterlijk plug en play. En betrouwbaar.
Zijn inderdaad erg duur. Het makkelijkste/beste zou zijn als ik de COAX gewoon zou kunnen vervangen en in plaats daarvan een UTP kabel erin zou kunnen stoppen, deze gaat namelijk naar de woonkamer.
Morgen ben ik weer thuis, dus zal ik het eens checken. :)
SMSfreakie schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:36:
1200mbits is de BRUTO linkspeed zonder overhead en andere zaken die in de perfecte situatie voorkomen..

net als WiFi.. -B 11mbit.. haalde je dat ooit? eerder iets van de helft.. -G 54mbit... ook daar bleef het bij ongeveer de helft. maar als ik kijk naar mn -AC wireless... netwerk kaart linkt ook netjes op 1300mbit.. terwijl het accesspoint slechts een 1000mbit netwerk poort heeft..

echter die gigabit poort krijg je niet vol :) puur omdat er een bak overhead / hertransmissies etc zijn door de lucht..
Precies, ik ben ook dik tevreden met de AC-snelheden. Nu even uitsluiten of mijn DIR-868L mij hogere snelheden zou kunnen opleveren dan de Connectbox. Vind deze laatste sowieso erg buggy en weinig opties hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
geen idee hoe goed je DIR-868L is... maar over de CB ga ik weinig goeds schrijven als ik wat zou schrijven :+

iets met continu wegvallende WiFi.. lagspikes.. en Ziggo doet er jammerlijk niks an

[ Voor 28% gewijzigd door SMSfreakie op 13-03-2018 19:44 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:41:
geen idee hoe goed je DIR-868L is... maar over de CB ga ik weinig goeds schrijven als ik wat zou schrijven :+
Vertel mij eens iets meer. :)

Lees op hier op T.net nieuwsberichten dat er veel problemen waren, maar dacht dat de recente firmware update deze hadden opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt.

Echter de tijd / geld die je uitspaart als je die coax laat vervangen door een monteur.

https://www.bol.com/nl/p/...utm_term=9200000045300246

Je hebt er twee nodig.

Ik heb nog een setje van Moka 16 liggen (max. 170 Mbps). Kan je voor een zacht prijsje krijgen. Stuur maar een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 18:27
[quote]HollowGamer schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:39:
[...]

Zijn inderdaad erg duur. Het makkelijkste/beste zou zijn als ik de COAX gewoon zou kunnen vervangen en in plaats daarvan een UTP kabel erin zou kunnen stoppen, deze gaat namelijk naar de woonkamer.
Morgen ben ik weer thuis, dus zal ik het eens checken. :)

[...]

absoluut dit... dit en niets anders !
utp kabel zit nog lang niet aan zn limiet ... 1gbit is standaard voor een simpele cat5e , 2.5gbit is al mogelijk
ik heb bij verschillende mensen er ook al de telefoonlijn uitgetrokken voor dubbel utp ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de andere kant: Het is letterlijk plug and play. Kwartiertje werk.

Dus je spaart heel veel tijd uit. Uiteraard, tijd is geld, maar soms ook niet helemaal.

Dus wil je het snel en simpel: MoCa 16 of 32.
Langzaam (en beter): kabel trekken. Op wat voor manier dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Inmiddels de Connectbox in bridge-modus laten zetten en de D-Link 868L als router/AP, wat een verademing! Zeker met de laatste dd-wrt versies is het beter geworden, zoals nu dnscrypt, etc. :)

Heb nu op de desktop draadloos gemiddeld een snelheid tussen de 900Mbps/1.1Gbps, erg netjes.
Op de NUC is het wel langzamer, misschien dat ik die ooit voorzie van een externe antenne.

Mijn tip is om Connectbox in bridge modes te zetten als je een eigen router hebt, want op het ding kan je echt niks instellen.
Pagina: 1