Vraag Wet AVG

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcelvdsteen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-10 20:30
Ik werk voor een ICT dienstverlener in het MKB, een van de diensten die wij leveren is anti-spam e.d. Via klant A kreeg ik de vraag waarom een bepaalde mail binnen kwam en-of ik deze fishing mail kan blokken. Tijdens het na kijken zie ik in dit spam filter dat de zelfde mail ook naar klant B is gegaan en dat klant B daar op is is gegaan. Ik heb contact op genomen met Klant B en hadden het zelf ook gezien en is verder niets ergs gebeurd.

Later kreeg ik te horen van mijn baas dat ik mogelijk in overtreding kan zijn met de wet AVG, echter dat er nu geen sancties opgelegd kunnen worden.

In hoeverre zou ik schuldig zijn in dit geval ? Ik heb namelijk een duidelijke opdracht gehad om deze mail tegen te gaan.

Beste antwoord (via Marcelvdsteen op 13-03-2018 19:24)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Wish ik lees dat TS klant B heeft geinformeerd dat er spam/phishing was doorgelaten. Daar lijkt geen gevoelige data in te zitten; ik vind het een proaktieve aktie om de klant te waarschuwen.

Andersom; doe je het niet en klikt de klant er wel op, zijn de rapen net zo gaar want klachten over niet-functionerende diensten, downtime, crypto-malware, gelekte data... You get my drift ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Vraag me meer af waarom je 1 spamfilter hebt voor meer dan 1 klant? Is dit een hosted Exchange-omgeving ofzo?

En nee, JIJ bent niet in overtreding. Als de procedures en werkwijze dit mogelijk maken, is jouw baas in overtreding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcelvdsteen
@MAX3400 via MX wordt de mail bij ons afgeleverd en na controle van spam/virus e.d. Door gezet naar de mail server van de klant zelf. Dit doen wij als de klant wel Exchange heeft met enkele mailboxen maar de kosten van een spam filter onsite niet kan/ wil dragen. Tevens hebben wij meerdere servers op meerdere locaties dus meet zekerheid in de mailflow voor de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Marcelvdsteen ik snap de situatie. Dan is inderdaad de vraag of jouw manier van handelen (meedenkend en proactief) terecht is. Neemt niet weg dat de informatie die jij kan inzien, door middel van werkwijze en procedure toch echt het "probleem" van jouw baas is.

Het is een beetje de essentie: wat is er exact gezegd op de werkvloer. Wordt het jou persoonlijk kwalijk genomen en/of aangerekend? Of was het algemener naar "het support team"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

Basisvraag: is er privacygevoelige data bekeken en heb je bijvoorbeeld de in een mail zich bevindende burgerservicenummers daarna verspreid? Je doet dit werk uit nut en noodzaak (uit hoofde van een dienst die je levert) en daaruit redenerend zie ik geen inbreuk op de AVG.

Overigens: als het goed is, heeft je baas een bewerkers/verwerkersovereenkomst opgesteld met de betreffende klanten voor dit soort gevallen. Daarin staat precies in wat je wel en niet mag binnen de afspraken die je maakt met de klant.

No drama

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Wish ik lees dat TS klant B heeft geinformeerd dat er spam/phishing was doorgelaten. Daar lijkt geen gevoelige data in te zitten; ik vind het een proaktieve aktie om de klant te waarschuwen.

Andersom; doe je het niet en klikt de klant er wel op, zijn de rapen net zo gaar want klachten over niet-functionerende diensten, downtime, crypto-malware, gelekte data... You get my drift ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcelvdsteen
Ik heb inderdaad geen BSN nummers oid gezien. Alleen mail verkeer tussen een klant en de scammer. Ik heb ook geen reprimande gehad maar meer een open discussie waar beide partijen elkaar begrepen. Maar meer de opmerking dat ik in de toekomst erg moet opletten mocht ik zo iets in de toekomst zien. Daarom hier mijn vraag. Tevens weet klant B niet de naam van A en viceversa.

Dus Wish en Max bedankt voor jullie meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:10

defiant

Moderator General Chat
Aangezien dit een technische vraag is rondom de AVG, verplaats ik dit topic naar PB.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@MAX3400 Ik lees dat hij heeft gezien dat klant B erop ingegaan is, dus heeft gereageerd op de Phising e-mail, dus verzonden items.

De vraag is, hoe heeft @TS geformuleerd naar bedrijf B, alleen gezegd dat er een Phising mail van afzender XX@x.com gestuurd was naar XX@bedrijfb.com, of gezegd dat piet@bedrijfb.com heeft gereageerd op e-mail.

:)

Beide heb ik zoiets van, wees blij dat je attent wordt gemaakt op mogelijke problemen, maar goed, we hebben het over de wet. :) niet de menselijkheid (helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik hoef niet te kijken in e-mails. De mail delivery reports tonen puur alleen van en aan wie een e-mail is gestuurd (geen subject, body. etc.).

Het zou dus best kunnen zijn dat @Marcelvdsteen ook precies dit heeft gedaan en niet in de mailbox van de klant heeft gesnuffelt.
De AVG/GDPR zegt ook duidelijk dat dingen alleen op een "need to know" basis mogen.
Dit mag dus, omdat de inhoud van de e-mail helemaal niet interessant is.

Als de klant vraagt of zijn e-mail een virus bevat kan je twee dingen doen:
1. vragen of hij de e-mail wil doorsturen als bijlage
2. melden/permissie vragen dat je even in zijn mailbox kijkt naar de e-mail

Ik hanteer beide afhankelijk van de situatie

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

MAX3400 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 18:13:

Helemaal eens hé en de TS heeft in mijn ogen ook goed gehandeld. Mijn vraag was bedoeld om de case te laten zien waarin je je wel zorgen moet maken over de AVG (the dark side).

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:53
DJMaze schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 01:17:
Ik hoef niet te kijken in e-mails. De mail delivery reports tonen puur alleen van en aan wie een e-mail is gestuurd (geen subject, body. etc.).

Het zou dus best kunnen zijn dat @Marcelvdsteen ook precies dit heeft gedaan en niet in de mailbox van de klant heeft gesnuffelt.
De AVG/GDPR zegt ook duidelijk dat dingen alleen op een "need to know" basis mogen.
Dit mag dus, omdat de inhoud van de e-mail helemaal niet interessant is.

Als de klant vraagt of zijn e-mail een virus bevat kan je twee dingen doen:
1. vragen of hij de e-mail wil doorsturen als bijlage
2. melden/permissie vragen dat je even in zijn mailbox kijkt naar de e-mail

Ik hanteer beide afhankelijk van de situatie
Het probleem hierbij, is dat je misschien niet eens mag kijken aan wie de mail is gestuurd, en alleen mag constateren dat hij is binnengekomen. Heeft alles te maken met het feit dat het jou ook niets aangaat wie loopt te mailen met wie. Als ik contact zou onderhouden met bijv. de AIVD om wat voor reden dan ook, dan gaat dat mijn werkgever niets aan.
Wat mijn werkgever wel aan zou gaan zou evt concurrentiegevoelige informatie zijn, maar dat valt dan gelijk onder contractbreuk en geeft nog steeds niemand het recht te controleren met wie je mailt.

Ik geloof dat er wel aparte regels zijn voor werknemers/werkgevers

Met die wetenschap kan je dan meerdere dingen doen:
- De mail stilzwijgend gaan blokkeren.
- De mail blokkeren en een automatische delivery failure notification laten sturen als iemand het phishing mailadres probeert te bereiken.
- Aangeven aan het bedrijf dat de mail in het spamfilter is gekomen en dat mocht iemand hem toch binnengekregen hebben hij/zij contact op moet nemen.

Het klinkt misschien krom, maar in de realiteit mag je niet zoveel

https://autoriteitpersoon...ng/controle-van-personeel
https://autoriteitpersoon...netgebruik-van-werknemers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44

Yucon

*broem*

Itrme schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:33:
[...]

Het probleem hierbij, is dat je misschien niet eens mag kijken aan wie de mail is gestuurd, en alleen mag constateren dat hij is binnengekomen. Heeft alles te maken met het feit dat het jou ook niets aangaat wie loopt te mailen met wie. Als ik contact zou onderhouden met bijv. de AIVD om wat voor reden dan ook, dan gaat dat mijn werkgever niets aan.
Wat mijn werkgever wel aan zou gaan zou evt concurrentiegevoelige informatie zijn, maar dat valt dan gelijk onder contractbreuk en geeft nog steeds niemand het recht te controleren met wie je mailt.

Ik geloof dat er wel aparte regels zijn voor werknemers/werkgevers

Met die wetenschap kan je dan meerdere dingen doen:
- De mail stilzwijgend gaan blokkeren.
- De mail blokkeren en een automatische delivery failure notification laten sturen als iemand het phishing mailadres probeert te bereiken.
- Aangeven aan het bedrijf dat de mail in het spamfilter is gekomen en dat mocht iemand hem toch binnengekregen hebben hij/zij contact op moet nemen.

Het klinkt misschien krom, maar in de realiteit mag je niet zoveel

https://autoriteitpersoon...ng/controle-van-personeel
https://autoriteitpersoon...netgebruik-van-werknemers
Betekent dit dan nog steeds niet dat de situatie een overtreding is, en niet perse het gedrag van TS? Ik zit niet zo in de spamfilters maar als ik het goed begrijp is het met de huidige inrichting niet goed mogelijk om het onderscheid duidelijk te maken. En dus niet per ongeluk te kijken omdat het bijvoorbeeld in dezelfde lijst staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Itrme schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:33:
Het probleem hierbij, is dat je misschien niet eens mag kijken aan wie de mail is gestuurd, en alleen mag constateren dat hij is binnengekomen.
Ik ontwikkel een bookings systeem, ik weet wat artiesten verdienen.
Mag ik het vertellen? Nee, daarvoor heb je een NDA
Weet mijn personeel de verdiensten? Nee, die werken met dummy data
Wat als ik het niet mag weten volgens jouw AVG? Dan kan ik niet werken

Je moet goed begrijpen waar de grens is, als je die niet weet moet je houthakker worden.

Als zijn baas tegen hem zegt dat het een AVG probleem is, dan heeft zijn baas een probleem, niet hij.
Zijn baas had hem namelijk de toegang tot die data niet mogen geven.

[ Voor 16% gewijzigd door DJMaze op 14-03-2018 13:12 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:28
Los van of je wel of niet in overtreding van de AVG zou zijn, moet je met dit soort proactieve acties heel voorzichtig zijn om bij gebruikers niet de indruk te wekken dat je hun mail meeleest. Als gebruikers dat idee krijgen (zij het terecht, zij het onterecht) dan is dat funest voor het vertrouwen in jouw diensten.
Pagina: 1