Toon posts:

dual proc temp probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik heb een mobo (asus) met een dual p!!!1000mhz. Het probleem is dat als ie idle is de pc is proc1: 31graden en proc2: 32graden.
Tot zover vrij normaal, maaaaaaaaaaaar als ik mijn turbo }:O aanzet, dat wordt na ca. 1 minuut proc1: 41 graden, maar proc2: 55graden, hoort dit nou? Ik hem m'n superorbs eraf gehaald, core schoongemaakt en gecheckt, dmv pinpasje heel dun laagje koelpasta aangebracht, en dit alles op beide proccesoren, wie weet de oplossing? voor mijn probleem (of misschien hoort het wel)

alvast bedankt!!

Verwijderd

Misschien heb je je luchtcirculatie niet goed ingericht. En zuigt proc2 de warme lucht van proc1 om te koelen. ik zou je kast een open zetten en er een tafelfan voor zetten. Checken of ie dan wel ongeveer gelijk blijft. Dan is het tenminste duidelijk of je iets aan je luchtstroming moet doen of niet.

Verwijderd

Topicstarter
dit kan ik niet testen op dit moment, maar kast staat open, maar het wazige is is dat ze idle wel ~gelijk zijn.... maar alsie gaat stressen zit er wel 15 graden verschil in!!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Kan gebeuren geen enkele cpu is gelijk .. voltage is van beide wel gelijk?

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 16 juli 2001 13:28 schreef bjck het volgende:
Kan gebeuren geen enkele cpu is gelijk .. voltage is van beide wel gelijk?
Dat klopt wel, maar idle is 1~2 graden verschil, dan kan ie stressed toch nie in 1 x 15 graden verschil hebben.

ps, je kunt voltage niet per proc instellen hoor!!!

Is ook niet overgeklokt btw

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Wat is de stepping van die procs?

kan toch zijn dat die eerste beter "gebakken" is dan de 2de?

info: (uit FAQ die-hard overklokken)
Kort geleden is ontdekt dat AMD ook een systeem heeft om de stepping aan te geven. Deze kun je terugvinden in de codes die op de core van de processor aangegeven zijn. Hier staat de naam van de processor (AMD Athlon of Duron) en daaronder 4 regels code. Hierbij zijn de eerste 4 letters van de 2e regel en het eerste teken van de 3e regel van belang. Die eerste 4 letters van de 2e regel zijn altijd in de vorm "A**A". Dit is de code van de stepping, waarbij het dus gaat om de 2e en de 3e letter. Hoe hoger deze letters in het alfabet zitten, hoe hoger de stepping.Hoe beter de kwaliteit van de core.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Als je onder win 2000 nu even de CPU activiteit bekijkt... Meestal doet CPU1 het meeste werk...Als bij jou cpu2 warmer wordt als 1 zit het idd niet goed.... CPU 1 wordt bij mij altijd iets warmer als ik alleen in windows werk. Ga ik ze stressen in photoshop dan zie ik ook echt dat hij de data verspreidt over de 2 CPU's en worden ze even warm. Ik heb naast de koelers ook een systeemfannetje en gestressed worden ze bij mij max 37 graden (met dat warme weer) en bij normale kamertemperatuur MAX 32 a 33 graden... trek je conclusies

P.S.
Wat bedoel je eigenlijk met turbo ??? Wat is exact je bord ???

veel succes !

• KNETTER2000
  • Laatst online: 29-01-2024

KNETTER2000

*zucht*

Op maandag 16 juli 2001 13:47 schreef Dinictus het volgende:
Wat is de stepping van die procs?

kan toch zijn dat die eerste beter "gebakken" is dan de 2de?

info: (uit FAQ die-hard overklokken)
Kort geleden is ontdekt dat AMD ook een systeem heeft om de stepping aan te geven. Deze kun je terugvinden in de codes die op de core van de processor aangegeven zijn. Hier staat de naam van de processor (AMD Athlon of Duron) en daaronder 4 regels code. Hierbij zijn de eerste 4 letters van de 2e regel en het eerste teken van de 3e regel van belang. Die eerste 4 letters van de 2e regel zijn altijd in de vorm "A**A". Dit is de code van de stepping, waarbij het dus gaat om de 2e en de 3e letter. Hoe hoger deze letters in het alfabet zitten, hoe hoger de stepping.Hoe beter de kwaliteit van de core.
wat moet die jongen met een AMD faq terwijl ie PIII's heeft??? |:(

but good:

Kan het niet zo zijn dat je }:O /ander prog gewoonweg je eerste(de warmste) proc volledig benut en alleen je tweede(de koelere) erbij pakt voor de extra dingetjes die de eerste niet kan omdat ie "vol" zit

snappie em nog? snap ik em zelf nog?
hmmm

Real programmers program by whistling down the "MIC IN" port of a ZX80

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Oh sorry ff niet goed opgelet: hiero:

Intel-kwaliteit herkennen:

Intel geeft haar processors een "S-Spec-code" mee, die je terug kunt vinden op de processor (of op de doos, als het een boxed-processor is). Deze code bestaat uit 5 letters of cijfers en begint altijd met een S. Een Pentium III 733 heeft bijvoorbeeld als code SL45Z. In tabellen op de site van Intel kun je met deze code precies opzoeken wat de kenmerken van je processor zijn. In die tabellen kun je ook de stepping-code vinden. Deze bestaat uit drie tekens (eerst twee letters, dan een cijfer) en de eerste letter is altijd een "c". In principe geldt, hoe hoger de 2e letter in het alfabet, hoe beter de kwaliteit van de processor. De eerst geproduceerde modellen van een processor zijn meestal van de stepping "cA2", daarna krijg je "cB0" en "cC0". De praktijk heeft uitgewezen dat de cB0 en cC0 steppings veel beter overklokbaar zijn dan de cA2 stepping. Als je een Intel processor wilt gaat kopen is het dus handig om eerst even in de tabellen te kijken welke S-spec code je moet hebben om een zo nieuw mogelijke stepping te pakken te krijgen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• under-world

under-world

ooh-la dots

Op maandag 16 juli 2001 14:03 schreef KNETTER2000 het volgende:

[..]

wat moet die jongen met een AMD faq terwijl ie PIII's heeft??? |:(

but good:

Kan het niet zo zijn dat je }:O /ander prog gewoonweg je eerste(de warmste) proc volledig benut en alleen je tweede(de koelere) erbij pakt voor de extra dingetjes die de eerste niet kan omdat ie "vol" zit

snappie em nog? snap ik em zelf nog?
hmmm
Het klopt wat jij zegt... en dit zeg ik ook al eerder met als verschil dat je in een dual config een duidelijk verschil hebt tusse CPU 1 en CPU 2. CPU 1 is de MAINCPU CPU 2 is de coprocessor.... Als 2 warmer wordt als 1 vind ik dit een hele rare zaak, tenzij asus een andere manier heeft om de coprosessor te benoemen en bij ASUS CPU 2 (die bij hem warmer wordt) dus de main cpu is en cpu 1 de coprosessor. Dit lijkt mij onwaarschijnlijk maar ik denk dat hij eerst even beter moet kijken welke CPU nu de main is welke co.....

dan weten we in ieder geval of het idd "normaal" is of niet. Persoonlijk vind ik 55 graden voor een pIII zowieso geen normale gang van zaken maar dat tot daar aan toe....

• under-world

under-world

ooh-la dots

Op maandag 16 juli 2001 14:08 schreef Dinictus het volgende:
Oh sorry ff niet goed opgelet: hiero:

Intel-kwaliteit herkennen:

Intel geeft haar processors een "S-Spec-code" mee, die je terug kunt vinden op de processor (of op de doos, als het een boxed-processor is). Deze code bestaat uit 5 letters of cijfers en begint altijd met een S. Een Pentium III 733 heeft bijvoorbeeld als code SL45Z. In tabellen op de site van Intel kun je met deze code precies opzoeken wat de kenmerken van je processor zijn. In die tabellen kun je ook de stepping-code vinden. Deze bestaat uit drie tekens (eerst twee letters, dan een cijfer) en de eerste letter is altijd een "c". In principe geldt, hoe hoger de 2e letter in het alfabet, hoe beter de kwaliteit van de processor. De eerst geproduceerde modellen van een processor zijn meestal van de stepping "cA2", daarna krijg je "cB0" en "cC0". De praktijk heeft uitgewezen dat de cB0 en cC0 steppings veel beter overklokbaar zijn dan de cA2 stepping. Als je een Intel processor wilt gaat kopen is het dus handig om eerst even in de tabellen te kijken welke S-spec code je moet hebben om een zo nieuw mogelijke stepping te pakken te krijgen.
Steppingverschil kan idd de oorzaak zijn....
(Lijkt me wel een hele domme fout)
Check even met sandra (CPU informatie) de steppings..

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
Dat je er een verschil in temperatuur bestaat, vind ik nog al logisch.
Proc 1 ligt onder de voeding en die voeding zuigt de door de proc gecreeerde warmte op.

Proc 2 ligt niet onder de voeding en de warme lucht daar kan niet weggezogen worden.

En nog iets, je gebruikt Orbs als coolers. Deze verspreiden de warmte naar de zijkant en de proc 2 krijgt zo warme lucht van proc 1.

Ik zelf heb ook een dual-cpu-config en heb een verschil van 7 graden tussen beide proc.
Ja ze zijn van dezelfde stepping en blablabala.........

-

• under-world

under-world

ooh-la dots

Ik neem aan dat bij jou CPU 1 warmer wordt als 2 of niet ????

(ik heb nergens last van hooguit een paar graadjes :? )

• FoxzMan
Nope...proc 2 wordt warmer dan proc 1

-

• KNETTER2000
  • Laatst online: 29-01-2024

KNETTER2000

*zucht*

ultieme test:

Switch je procs van socket/slot en check dan je temp, is die hetzelfde=>andere reden zijn de temps andersom dan ligt het aan je procs oid (bijv tempcontrole in proc)

Real programmers program by whistling down the "MIC IN" port of a ZX80

• under-world

under-world

ooh-la dots

Op maandag 16 juli 2001 14:23 schreef FoxzMan het volgende:
Nope...proc 2 wordt warmer dan proc 1
Wat voor mobo (ook asus ?) en wat voor kast ?

(Ik krijg het idee dat jullie je dual in een miditower hebben gezet)

Verwijderd

Ik heb het zelfde .. en ze zijn standaard 27 graden .. en als ik games doe 35.. en als ik }:O dan ongeveer 39 voor beide het zelfde

• FoxzMan
Hahahaha ultieme test.

Dit was het eerste wat ik deed toen het probleem zich voordeed....

Het zal nix uitmaken, misschien een paar graadjes.

Het ligt volgens mij toch echt aan de airflow.

-

• under-world

under-world

ooh-la dots

binnen een aantal minuten 55 graden ???
dan heb je wel een hele brakke airflow :+

• FoxzMan
Dual Celeron 466@550 op een MSI 694D (6321) in een Aopen HQ08.

En ik heb voor extra aircooling gezorgd door een paar sunon's te plaatsen.

-

• under-world

under-world

ooh-la dots

hiero ook een 694D (master S)2x866@866
en 1 sunon casefan maar bij mij is CPU 2 nog nooit warmer geweest als CPU 1...

• FoxzMan
Wat voor kast heb je en wat voor coolers gebruik je ??

Ik heb van die Spire Orbs.....

-

Verwijderd

Topicstarter
zo wat een reacties.

De processoren zijn van dezelfde steppings, want ik heb ze idd tegelijkertijd gekocht.

Het zijn intels dus aan AMD manuals heb ik nie zoveel.

Als ze idle zijn zijn ze wel even warm, dus kan ook nie echt wat met airflow te maken hebben of koeler er brak opgezet.

conclussie, proc 2 wordt meer gebruikt als proc 1 (i guess)

maaaaaaarrrrrrrrrrr,

Als ik bij de perfmon kijk, hebben ze alle 2 volle belasting.

ik heb er 2x80mm casefans in.
vooronder = zuiger naar binnen
achterboven = blazer naar buiten

als ik de zijklep druit haal same problem...
meer suggesties?

(edit)
ik haal nou wel 5,5mkey/sec met m'n super }:O
Is dit een beetje volgens norm?

• under-world

under-world

ooh-la dots

Op maandag 16 juli 2001 15:10 schreef FoxzMan het volgende:
Wat voor kast heb je en wat voor coolers gebruik je ??

Ik heb van die Spire Orbs.....
Ik heb een supermicro 760A met 2 standaard spire koelers en een Sunon casefan op de rail boven de Cpu's.

De in- en uitstroom regel ik met nog een Sunon (blazen) achter, en 2 kleinere fans voor (zuigen).

De fans kan ik echter met een schakelaartje in en uit schakelen zodat ik niet onnodig in de herrie zit... :+

Alleen de fan boven CPU's aan brengt hem bij mij op 30 graden... met alles aan gaat tie richting 27-26.. (Ik gebruik dat PC Alert van MSI)

• under-world

under-world

ooh-la dots

Op maandag 16 juli 2001 16:35 schreef arjo_kamp het volgende:
zo wat een reacties.

De processoren zijn van dezelfde steppings, want ik heb ze idd tegelijkertijd gekocht.
check dit nu even met sandra voor 100 % zekerheid...
ik heb er 2x80mm casefans in.
vooronder = zuiger naar binnen
achterboven = blazer naar buiten
Heb je geen casefan boven de CPU's ????
probeer dit eens zou ik zeggen.....
Pagina: 1