Toon posts:

Advies akoestiek woonkamer Dynaudio's Contour 3.4

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recent een oud huis gekocht (1900) en ben begonnen aan de nodige aanpassingen om er binnenkort in te kunnen. Nu sta ik op het punt om de indeling van de woonkamer te moeten gaan kiezen.

De woonkamer is L-vormige (vroeger 3 kamers) en niet heel groot. In het onderste gedeelte (zie afbeelding) wil ik mijn bank en audio opstelling kwijt. Nu weet ik zelf niet goed wat beter is voor de akoestiek in de kamer. De speakers rechts of links. Zelf heb ik echter weinig verstand van akoestiek en zou graag advies willen krijgen voor mijn specifieke situatie. Hebben jullie een idee?

Speakers: Dynaudio's Contour 3.4
Voor- en versterker: Rotel

Kamer:
- L-vormige woonkamer
- Langste muur is van Gips
- Hoog plafond 3,3m
- Overige maten staan in de afbeelding
- LETOP: Klein muurtje

Daarnaast moet ik de keuze maken in een PVC vloer of laminaat vloer. Weet iemand wat beter is voor de akoestiek?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/iDYjKc/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/kb2pkH/2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:42

Jag

Laminaat en pvc vloeren zullen beiden voornamelijk reflectief zijn over het volledige audio bereik, ik verwacht geen grote verschillen. Hoe de laagweergave gaat uitpakken is op voorhand niet helemaal te zeggen. Maar met de bank strak tegen de muur heb je wel relatief veel laag met meerdere pieken. Dat is wel wenselijk om die pieken in de laagweergave te dempen met EQ (surround receivers kunnen dat).

Qua midhoog is het aan te raden om wat demping aan de ruimte toe te voegen. Alleen gordijnen is erg weinig. Demping moet voldoende dik zijn. Een mooie oplossing is om een absorptie paneel achter je luister positie te hangen, zie hier mijn voorbeeld (huis uit hetzelfde tijdperk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ifbVz3bq56Mf0ruAXnWo0VYS/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Naast de genoemde adviezen is het mogelijk, afhankelijk van je smaak, een dik mooi vloerkleed neer te leggen. Het schijnt dat kurklaminaat ook wel wat beter absorbeert en is veerkrachtig (loopt lekkerder, minder geluid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Jag Thanks. Een absorptie paneel lijkt mij inderdaad een goed idee! @ToFast ik zal eens gaan kijken naar kurklaminaat. Een dit vloerkleed komt er zowiezo;)

Heeft iemand een idee wat de beste opstelling zou zijn? Ivm de vorm van de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02 10:53
Wat voor onze oren de beste opstelling is hoeft naar jou smaak niet de beste opstelling te zijn. Beluister de speakers in beide opstellingen zou ik zeggen. Zou niet zo veel werk moeten zijn, het zijn immers maar twee situaties. Zolang de speakers wat ruimte krijgen zie ik geen reden waarom beide situaties niet zouden werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Jinge op 14-03-2018 08:38 ]